fietsen in Polen, voor en na de val van de muur

Al uw reisverhalen, fotoverslagen m.b.t. Polen mogen hier geplaatst worden
Kees Swart
Berichten: 1
Lid geworden op: do mar 22, 2012 7:44 am

fietsen in Polen, voor en na de val van de muur

Bericht door Kees Swart » do mar 22, 2012 3:46 pm

In 1984 fietste ik voor het eerst naar Gdansk, via Tsjechoslowakije. De Berlijnse muur stond stevig overeind en de koude oorlog leek nooit meer voorbij te zullen gaan. Het Oostblok was een gebied waar alles vreemd genoeg was om zonder vliegtuig toch het gevoel te hebben ver weg te zijn. Fietsen was in die tijd dè manier van reizen als je geen geld en veel tijd had. Fietskleding was toen nog iets voor malloten met teveel geld: duizenden kilometers reed ik gewoon in een spijkerbroek op een hard leren zadel.
Zesentwintig jaar later vond ik in een stoffige doos het reisverslag dat ik toentertijd geschreven heb. Bovendien bleken de dia's die ik destijds had geschoten, nog in een redelijke staat te verkeren, met als eindresultaat dit tijdsdocument: http://www.keesswart.nl/fietsreportages/1984.htm.

Afbeelding

Vijftien jaar na deze tocht - het IJzeren Gordijn was inmiddels al tien jaar doorgeknipt - fietste ik nogmaals naar Gdansk. Ditmaal langs de Duitse en Poolse Oostzeekust. Ook hiervan heb ik een verslag gemaakt: http://www.keesswart.nl/fietsreportages/Hanzeroute.htm.

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: fietsen in Polen, voor en na de val van de muur

Bericht door Wilhelmus Johannes » do mar 22, 2012 5:20 pm

Machtig mooi Kees,even terug in de tijd,helaas komt dit nooit meer terug.

Przyrodnik
Berichten: 799
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Re: fietsen in Polen, voor en na de val van de muur

Bericht door Przyrodnik » do mar 22, 2012 6:16 pm

Vanoet Mestreech zag iech: kompliminte!

pietje Bell
Berichten: 516
Lid geworden op: do okt 13, 2011 8:52 am

Re: fietsen in Polen, voor en na de val van de muur

Bericht door pietje Bell » do mar 22, 2012 6:58 pm

Ja zo was het in die jaren,toch kijk ik er van op dat er een volkswagen kever op het stadsplein in Praag stond.
Zo als Kees het beschrijft,was het ook in de winkels in Polen.Brug bij Torun ligt er nog steeds,alleen het asfalt is ietsje beter.Hoe ze op de markt kool verkochten,gewoon op een hoop,of los in een aanhanger.De mensen zaten meestal op een klein hoekje,dit koste minder staanplaats,of ze deelde de plek met een ander.Zo ging dat in die tijd.Maar de Polen hadden schijt aan het regiem,ze gingen stiekum toch hun gang,en dat was nou net de kracht van de Polen. ;)
Echt een mooi verslag Kees,petje af met dat gefiets. 3qq

Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: fietsen in Polen, voor en na de val van de muur

Bericht door Plievo » do mar 22, 2012 7:10 pm

Afbeelding

Die rijen herinner ik mij ook nog wel. Soms wist men niet eens wat er te koop was, maar omdat anderen ervoor in de rij ging staan moest het bijzonder zijn en ging m en erbij staan.
Langste rij die ik ooit zag, was dacht ik voor brood, 6uur :o .

ron
Berichten: 731
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: fietsen in Polen, voor en na de val van de muur

Bericht door ron » do mar 22, 2012 8:47 pm

Schitterend verhaal, Kees! Zo te zien heb jij in Gdansk door dezelfde straatjes gewandeld waar ik nog regelmatig door kom ;)

Przyrodnik
Berichten: 799
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Re: fietsen in Polen, voor en na de val van de muur

Bericht door Przyrodnik » vr mar 23, 2012 1:16 pm

Mooi verhaal. Ik kan me nu weer iets beter een voorstelling maken. Zes uur op een brood wachten, dus er waren in die tijd ook geen machines waarmee je het zelf kon bakken. Anders zou men die wel gebruiken. Trouwens brood kan je toch ook gewoon maken met deeg, een plank en een deegroller en bloem? Dan wordt het misschien niet zo rond, lijkt het misschien meer op pita brood. Maar brood is brood. En toen hadden nog veel Polen volgens mij hun eigen koe, konden ze dus ook zelf melken en kaas maken, scheelt weer uren wachten. Ik denk dat veel rijen wel te omzeilen waren. Kees is als fietser ook bijna elke dag weer verder gereden, dat had niet gekund als hij de halve dag had moeten wachten. Je kan het ook zo zien, de rijen lang, maar de wegen waren leeg.

Natuurlijk spreekt het me ook aan omdat ik zelf ook van fietsen houdt en de afstanden die Kees reed passen ook wel bij mij, zeker als de afstanden aangepast werden aan het weer. Met wind mee kan ik ook goed 160 km rijden. Zeker na een week dagelijks 50-130 km, dan bouw je wel kracht op. Een medefietser is ook wel aan te bevelen, misschien liever een man, dan kom je 's nachts meer tot rust ;) of een vrouw, dan heb je meer motivatie om te volgen..

Mijn idee was eigenlijk om een ronde van Polen te fietsen, de buitenste verharde wegen volgend. Dat is wel een tocht van 3000-4000 km. Tja, dwars door Duitsland, is misschien toch vooral immer gerade aus... maar het is ook wel een mooi land met verschillen.

WJ heeft denk ik gelijk. Zoals het toen was wordt het nooit meer. Eerder zoals het bij ons is geworden, maar God verhoede het.. maar dan heb ik het vooral over de degradatie van het landschap en niet over etnische aspecten :evil:

Wat me opviel was dat zowel in het verslag 1984 als het recente verslag van Polen eenzelfde foto uit de landbouw is gebruikt met hooistapels op een boomgeraamte. Van de landbouw vond ik ook mooi. In 2006 was ik in Oekraine en dacht ik als ik door de dorpjes liep, hier zie je (nog) meer sporen van koeien en ganzen op het pad, in Polen zie je er voornamelijk autobandensporen (als er nog een zandpad is). Het eerste wat ik tegen kwam in Oekraine op mijn weg was een koe op het asfalt, en later ook veel kinderen, boeren met karren en soms kippen en koeien en ook wel veel auto's.

Stamgast
Berichten: 431
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 3:50 pm

Re: fietsen in Polen, voor en na de val van de muur

Bericht door Stamgast » vr mar 23, 2012 6:10 pm

Een mooi beschreven, en van foto's voorzien, verslag. Mijn allereerste fiets met een wielrenstuur was ook een Gazelle. Helaas gestolen op de kermis in Tilburg. Nooit meer teruggevonden.

Om zelf brood te kunnen bakken moet je wel de ingrediënten hebben, en waren die beschikbaar?

Je zal maar uren in de rij moeten staan voor iets wat er niet meer is als je aan de beurt bent. Uitverkocht noemt men dat.

Dat is jammer als het om bijvoorbeeld een concertkaartje gaat, maar voor dringende zaken is dat niet tof.

lief milieu
Berichten: 161
Lid geworden op: ma nov 28, 2011 9:47 am

Re: fietsen in Polen, voor en na de val van de muur

Bericht door lief milieu » vr mar 23, 2012 7:42 pm

Wat een mooi verzorgd verslag, Kess! 6qq

pietje Bell
Berichten: 516
Lid geworden op: do okt 13, 2011 8:52 am

Re: fietsen in Polen, voor en na de val van de muur

Bericht door pietje Bell » za mar 24, 2012 8:44 am

Er was toen niets of althans weinig te krijgen in Polen,terwijl de magazijnen vol waren.
Mensen die alleen maar aan een ding moesten denken,n.l om eten bij elkaar te zoeken,denken dan niet aan politiek e.d .
En zijn makkelijk beheersbaar,het was een speciale politiek van de regering toen.Daar tegen zijn Polen verschrikkelijk nieuw schierig,willen alles waar ze ook maar denken waar een ander naar kijkt.
Ik herinner mij nog dat mijn kameraad zei,kom op we gaan een supermarkt bekijken,deze is net nieuw.
Er lag niets in dat hok,of van elk een stuks,b.v een banaan of iets anders.Er stonden wel veel mensen voor de winkel,maar vergeet niet dat die er stonden en betaald werden door rijken,die niet in de rij gingen staan ,en gewoon aan het werk waren.En anderen dit voor hun lieten opknappen.
Zo kon mijn kameraad geen melk poeder krijgen voor hun baby ,het was er niet volgens de medewerkster, ik zat in de auto te wachten.
En hij kwam terug met dit verhaal,en met zijn bonnen,toen ging er veel op de bon,zo wat alles.
Maar terwijl ik zat te wachten zag ik dat er wel degelijk melkpoeder aan de achter zijde werd afgeleverd.
Dus ik maakte hem duidelijk,dat we terug moesten naar de winkel,hij wou niet ,want was in de veronderstelling dat we toch niets kregen.Ik pakte zijn bonnen,en hij moest op een papier schrijven hoe melkpoeder in het Pools was,en twee blikken.
Hij kneep hem als een oude dief,want was dat niet gewend om ergens tegen in te gaan.Ik liep naar de winkel,legde het briefje op de toon bank,waarop het winkel meisje zei,nie ma.Met andere woorden het is er niet.Waar op ik knikte van wel,en zei weer nee knikte,tot ik een dreun met mijn vuist en bulderde dat er in het magazijn nog genoeg lag.
Trok zij wit weg en ging naar het magazijn en kwam met twee blikken terug,waar op zij de bonnen in nam.En niets meer zei en mij geen blik waardig gaf.Maar ik had de twee blikken,en liep naar mijn kameraad en hier je blikken a.u.b.
Zijn ogen rolde zo wat uit zijn hoofd :o bij het zien van de melkpoeder,en snapte er niets van.Later kwam ik er ook achter,dat de meiden het spul ook achter hielden voor familie en vrienden.Maar een Pool is wel vindingrijk wat betreft overleven,maar laat al het andere gelaten over zich heen komen.Althans toen. 3qq

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: fietsen in Polen, voor en na de val van de muur

Bericht door Wilhelmus Johannes » za mar 24, 2012 8:56 am

Met Dollars of D Marken kon je zo de Pewex binnenstappen en kopen wat je wilde,maar ja die valuta had niet iedereen,vandaar dat ik meestal een paar honderd Mark voor mijn vrienden achterliet.

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: fietsen in Polen, voor en na de val van de muur

Bericht door Wilhelmus Johannes » za mar 24, 2012 9:12 am

Afbeelding

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: fietsen in Polen, voor en na de val van de muur

Bericht door Wilhelmus Johannes » za mar 24, 2012 9:15 am

Deze Meneer maakte kennelijk zijn eigen benzine 5qw 5qw zonder accijns. 1qq 1qq

Afbeelding

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: fietsen in Polen, voor en na de val van de muur

Bericht door Wilhelmus Johannes » za mar 24, 2012 9:27 am

Afbeelding

Stamgast
Berichten: 431
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 3:50 pm

Re: fietsen in Polen, voor en na de val van de muur

Bericht door Stamgast » za mar 24, 2012 2:51 pm

Wilhelmus Johannes schreef:Deze Meneer maakte kennelijk zijn eigen benzine 5qw 5qw zonder accijns. 1qq 1qq

Afbeelding


Wij hebben ooit een busreis (dagtocht) gemaakt van Polen naar Praag.
Op de terugweg ging de bus in Tsjechië, bij een grensdorpje, aan de kant en alle Polen de bus uit en een winkeltje in om drank in te slaan.
Volgens mij was dit een standaard onderdeel van de trip.

pietje Bell
Berichten: 516
Lid geworden op: do okt 13, 2011 8:52 am

Re: fietsen in Polen, voor en na de val van de muur

Bericht door pietje Bell » za mar 24, 2012 2:58 pm

Ik denk dat ze op de foto een ilegale stoker in zijn huis hebben betrapt. 2qq 3qq

Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: fietsen in Polen, voor en na de val van de muur

Bericht door Plievo » za mar 24, 2012 3:18 pm

De verkoper vraagt wat ik wil hebben.
“Nie rozumiem”, zeg ik en wijs op de appels en kersen. Een klant naast mij begint in het Duits te praten en biedt zich aan als tolk. Ik zeg hem waar ik vandaan kom en waar ik heen wil gaan. De man vertelt me dat hij in de oorlog in Nederland is geweest en de slag om Arnhem heeft meegemaakt. Hij leert me enkele nuttige Poolse uitdrukkingen goed uit te spreken en adviseert me een Poolse reisgenote te zoeken die me meer Pools kan leren. Dit lijkt me een uitstekend idee: ik zal uitkijken naar een Poolse fietsster!
De fruitverkoper vind het best amusant en geeft me nog eens een kilo tomaten en aardbeien mee. Verrast door zoveel hulpvaardigheid ga ik op het marktplein op mijn gemak genieten van het verse fruit en de levendige taferelen die deze stad biedt.


Die hulpvaardigheid was vroeger heel gewoon. :)

Zes uur op een brood wachten, dus er waren in die tijd ook geen machines waarmee je het zelf kon bakken. Anders zou men die wel gebruiken. Trouwens brood kan je toch ook gewoon maken met deeg, een plank en een deegroller en bloem?

Ook meel was in die periode moeilijk te verkrijgen.

Thomasz
Berichten: 155
Lid geworden op: ma aug 22, 2011 1:39 pm

Re: fietsen in Polen, voor en na de val van de muur

Bericht door Thomasz » za mar 24, 2012 4:05 pm

Stamgast schreef:Een mooi beschreven, en van foto's voorzien, verslag. Mijn allereerste fiets met een wielrenstuur was ook een Gazelle. Helaas gestolen op de kermis in Tilburg. Nooit meer teruggevonden.

Om zelf brood te kunnen bakken moet je wel de ingrediënten hebben, en waren die beschikbaar?

Je zal maar uren in de rij moeten staan voor iets wat er niet meer is als je aan de beurt bent. Uitverkocht noemt men dat.

Dat is jammer als het om bijvoorbeeld een concertkaartje gaat, maar voor dringende zaken is dat niet tof.



Volgens mijn vrouw, waren de ingredienten hier in dorpen vol op aanwezig, iedereen had wel een kachel waar brood in gebakken werd,
Thomasz

Stamgast
Berichten: 431
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 3:50 pm

Re: fietsen in Polen, voor en na de val van de muur

Bericht door Stamgast » za mar 24, 2012 5:26 pm

Thomasz.

Zijn Poolse dorpen te vergelijken met Poolse steden?

ron
Berichten: 731
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: fietsen in Polen, voor en na de val van de muur

Bericht door ron » za mar 24, 2012 7:30 pm

Ruilhandel was overal. Bijvoorbeeld mensen die geen sigaretten rookten ruilden hun bonnetjes tegen andere bonnetjes. Bijna iedereen nam van het werk wel iets (of meer) mee naar huis om daar weer andere zaakjes mee te kunnen regelen. Iedereen wist daarvan af en deed daaraan mee. Zo te horen waren het soms hele 'kunst- en vliegwerken' om een bruiloft te kunnen organiseren waar niets aan ontbrak. Zat je bij DE PARTIJ, dan was alles meestal net even iets makkelijker.

Plaats reactie