polen,here i come...

Al uw reisverhalen, fotoverslagen m.b.t. Polen mogen hier geplaatst worden
tessibol
Berichten: 12
Lid geworden op: do jan 26, 2012 8:49 am

polen,here i come...

Bericht door tessibol » di apr 24, 2012 5:33 pm

Hoi Iedereen,

De kogel is door de kerk,de eerste week van juni vertrek ik helemaal alleen naar polen weliswaar bij vrienden.
Ondanks jullie zeer goeie tips om zelf met de auto naar ginder af te reizen heb ik toch gekozen om met een minibusje te gaan.
Ik heb toch een beetjse schrik om de lange reis helemaal alleen af te leggen met mijn karretje van 14 jaar oud :P
ooit misschien zal ik het wel eens proberen,alleen nu nog niet.
ik heb mij nu wel voorgenomen om de reis niet slapend door te brengen in de auto,maar zeer goed de weg te observeren. haha lol,want ik kan toch nooit wakker blijven :lol: :lol:
Ik vind het wel zeer spannend,want tenslotte rijd ik mee met mensen die ik nog nooit heb gezien en die ik helemaal niet ken.
Die blijkbaar alleen maar pools spreken (denk ik).
Heeft er iemand ervaring met dit soort vervoer.Mijn poolse collega heeft dit voor mij geregeld en ik leg mijn lot volledig in zijn handen 5qw
Begin september start ik met avondschool pools ,lijkt me leuk en is interressant wanneer je poolse vrienden hebt.
Kan ik eindelijk misschien een beetje begrijpen wat ze zeggen. maar ik denk dat het een heel moeilijke taal is om te leren... iemand ervaring mee ?

Groetjes
Tessibol 7qq

Stamgast
Berichten: 431
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 3:50 pm

Re: polen,here i come...

Bericht door Stamgast » di apr 24, 2012 5:48 pm

Beste Tessibol,

Allereerst een goede reis en een toffe vakantie.

Ondanks jullie zeer goeie tips om zelf met de auto naar ginder af te reizen heb ik toch gekozen om met een minibusje te gaan.

Met deze minibusje heb je hetzelfde risico als zelf rijden. Zolang de chauffeur niet slaapt komt alles goed.

Die blijkbaar alleen maar pools spreken (denk ik).

Dat kan meevallen, de jeugd spreekt ook Duits en Engels.

Przyrodnik
Berichten: 799
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Re: polen,here i come...

Bericht door Przyrodnik » wo apr 25, 2012 4:32 pm

Ik ben al met mensen meegereden naar Polen, soms deels als bestuurder, als lifter, een keer terug met een grote touringcar, met snel- en nachttreinen en met boemeltjes. Maar nog nooit met zo'n minibusje, dus ik hou verder mijn lippen maar op elkaar.

Oh wacht toch wel, een keer als co-chauffeur in een NL-minibusje met aan boord alleen maar NL-ers en Belgen. We reden dus misschien niet helemaal volgens de Poolse stijl, maar haalden op de Rijkswegen toch wel in volgens het twee rijstroken worden er drie systeem (Mehrzweckstreifen wie man es auf Deutsch nennt).

http://www.wegenwiki.nl/Mehrzweckstreifen

En Pools is te leren. In Belgie en NL oa in avondcursussen bij de volkshogescholen. Heb zelf de beginnerscursus gedaan bij Synthra in Hasselt-Belgie.

Plievo
Berichten: 2944
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: polen,here i come...

Bericht door Plievo » wo apr 25, 2012 5:14 pm

Mijn schoonouders zijn verleden met een minibus gependeld tussen PL - NL - PL.
Het is hun goed bevallen, lekker vlot, goede chauffeur.

Ik vindt het verstandig van jou om niet zelf te rijden, als je niet deze ervaring hebt (afstand / tijd) is het goed voor deze alternatief te kiezen.

Groet,
Plievo

lief milieu
Berichten: 161
Lid geworden op: ma nov 28, 2011 9:47 am

Re: polen,here i come...

Bericht door lief milieu » vr apr 27, 2012 6:55 pm

Przyrodnik schreef:En Pools is te leren. In Belgie en NL oa in avondcursussen bij de volkshogescholen. Heb zelf de beginnerscursus gedaan bij Synthra in Hasselt-Belgie.


Oei, dat was dus duwen om een parkeerplaats te vinden! 5qw

Przyrodnik
Berichten: 799
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Re: polen,here i come...

Bericht door Przyrodnik » vr apr 27, 2012 7:01 pm

Lief milieu

De sticker op mijn auto NL staat inderdaad voor Niet lopen. Maar niet heus want ik loop graag. Bovendien er zit ook een sticker PL op. Dat betekent Pools leren.

Pozdrawiam!

lief milieu
Berichten: 161
Lid geworden op: ma nov 28, 2011 9:47 am

Re: polen,here i come...

Bericht door lief milieu » vr apr 27, 2012 7:09 pm

Przyrodnik schreef:Lief milieu

De sticker op mijn auto NL staat inderdaad voor Niet lopen. Maar niet heus want ik loop graag. Bovendien er zit ook een sticker PL op. Dat betekent Pools leren.

Pozdrawiam!


Leuke reactie, Przyrodnik! Je tovert mijn eerste glimlach van vandaag tevoorschijn. 5qw

Przyrodnik
Berichten: 799
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Re: polen,here i come...

Bericht door Przyrodnik » vr apr 27, 2012 8:37 pm

Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd.

Jechalem na ten samochedem to Hasseltu zo uciec sie jezyk polski. / Ik ben met deze auto naar Hasselt gereden om Pools te leren.

Afbeelding

Afbeelding

pietje Bell
Berichten: 516
Lid geworden op: do okt 13, 2011 8:52 am

Re: polen,here i come...

Bericht door pietje Bell » za apr 28, 2012 12:27 pm

Pisesz ladnie po polsku Pryzrodnik.

Serdeczne pozdrawiam.

pietje Bell
Berichten: 516
Lid geworden op: do okt 13, 2011 8:52 am

Re: polen,here i come...

Bericht door pietje Bell » za apr 28, 2012 12:28 pm

Przepraszam za blad jezykowy, bo jestem Holendrem.

Nasz drowie. 3qq

lief milieu
Berichten: 161
Lid geworden op: ma nov 28, 2011 9:47 am

Re: polen,here i come...

Bericht door lief milieu » za apr 28, 2012 3:03 pm

De taalfouten kan ik er niet uithalen, Pietje Bell, maar zo te zien aan de foto's ben je al een stukje op weg om meer een Pool te worden dan een Nederlander.
10qq

Die Citroën AX doet me mijmeren aan mijn oude wagen. Net als zijn voorganger de 2 PK, daar kon ik alles mee ... verkeersdrempels nemen tegen x per uur, 100 rijden in versnellingsstand 2. Leuke tijd was dat en in in het bijzonder ook met die 2 PK.

lief milieu
Berichten: 161
Lid geworden op: ma nov 28, 2011 9:47 am

Re: polen,here i come...

Bericht door lief milieu » za apr 28, 2012 3:04 pm

@ Tessibol

Geniet van het mooie Polen, de natuur en de cultuur! Goede reis toegewenst!

Przyrodnik
Berichten: 799
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Re: polen,here i come...

Bericht door Przyrodnik » za apr 28, 2012 3:46 pm

Is een goeie AX. Ben tweede eigenaar. Eerste was een gepensioneerde Citroen dealerverkoper. Vorig jaar gehoord, bij de jaarlijkse controle. De verkoper vertelde dat hij deze auto 20 jaar geleden nog aan zijn voorganger had verkocht. In het mapje zat nog een kaartje dat de auto bij aanschaf 'gedoopt' was. Lekker ding is het. Eind volgend jaar moet de distributieriem vervangen worden, want die is dan 10 jaar oud (aan de kilometers ligt het niet - 123000 na 20.5 jaar). Da's trouwens een mooie, ik weet alleen dat de distributieriem na 12 jaar is vervangen (toen ik 'm aanschafte). Volgens de regel moet het 1x per 10 jaar of bij 150000. Denk toch dattie toen voor t eerst is vervangen, had toen 69000 op de klok. Mwa, we zien wel. Ooit komt het afscheid, maar ja, dat was in 2003 al bekend...

pietje Bell
Berichten: 516
Lid geworden op: do okt 13, 2011 8:52 am

Re: polen,here i come...

Bericht door pietje Bell » za apr 28, 2012 5:33 pm

Tak Lief milieu moja przyjaciolka w Polsce mowi, jestes osiemdziesiat % polak i dwadziescia % holender. :oops: 3qq

pietje Bell
Berichten: 516
Lid geworden op: do okt 13, 2011 8:52 am

Re: polen,here i come...

Bericht door pietje Bell » za apr 28, 2012 5:39 pm

A przepraszam lief milieu ten samochod citroen nie jest moj samochod,ale jest Przyrodnika samochodem. 3qq

Przyrodnik
Berichten: 799
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Re: polen,here i come...

Bericht door Przyrodnik » za apr 28, 2012 5:52 pm

Nie, to jest PKP samochodem ;)

En nee mijn Pools is belabberd ;)

Pietje schreef dus dat hij volgens zijn vriendinnetje in Polen 80% Pool en 20% Nederlander is. Holender is namelijk Nederlander en geen Hollander. ;)

Stamgast
Berichten: 431
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 3:50 pm

Re: polen,here i come...

Bericht door Stamgast » za apr 28, 2012 7:10 pm

Przyrodnik schreef:Is een goeie AX. Ben tweede eigenaar. Eerste was een gepensioneerde Citroen dealerverkoper. Vorig jaar gehoord, bij de jaarlijkse controle. De verkoper vertelde dat hij deze auto 20 jaar geleden nog aan zijn voorganger had verkocht. In het mapje zat nog een kaartje dat de auto bij aanschaf 'gedoopt' was. Lekker ding is het. Eind volgend jaar moet de distributieriem vervangen worden, want die is dan 10 jaar oud (aan de kilometers ligt het niet - 123000 na 20.5 jaar). Da's trouwens een mooie, ik weet alleen dat de distributieriem na 12 jaar is vervangen (toen ik 'm aanschafte). Volgens de regel moet het 1x per 10 jaar of bij 150000. Denk toch dattie toen voor t eerst is vervangen, had toen 69000 op de klok. Mwa, we zien wel. Ooit komt het afscheid, maar ja, dat was in 2003 al bekend...


Bij goed onderhoud kan de motor nog gemakkelijk het dubbel aantal kilometers halen.
Dient de distributieriem niet om de 60.000 km te worden vervangen?

Przyrodnik
Berichten: 799
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Re: polen,here i come...

Bericht door Przyrodnik » za apr 28, 2012 7:35 pm

http://nl.wikipedia.org/wiki/Distributieriem:
De meeste distributieriemen hebben een levensduur van 60.000 - 120.000 kilometer.

Mijn huidige riem zit op 54000 km / 8.5 jaar. Is dus wel een aandachtspunt.

pietje Bell
Berichten: 516
Lid geworden op: do okt 13, 2011 8:52 am

Re: polen,here i come...

Bericht door pietje Bell » zo apr 29, 2012 8:36 am

Dat klopt Frank,holender is nederlander. ;) 3qq

tessibol
Berichten: 12
Lid geworden op: do jan 26, 2012 8:49 am

Re: polen,here i come...

Bericht door tessibol » zo apr 29, 2012 6:19 pm

Mannekes,mannekes,ik moet nog beginnen aan mijn poolse lessen he,het enige verstaanbaar voor mij is Nas drownie 3qq . da versta ik .
De rest ligt nog een beetje moeilijk zenne 5qw 5qw 5qw

Plaats reactie