Reisverslag Polen #25

Al uw reisverhalen, fotoverslagen m.b.t. Polen mogen hier geplaatst worden
Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Reisverslag Polen #25

Bericht door Plievo » zo aug 26, 2012 10:06 pm

Przyrodnik schreef:Hoi Lech,

Ik heb het niet gewogen maar mijn backpack weegt twee keer zoveel als die van de jonkvrouw in Warschau, die ook meewandelt.

Groeten vanity Tuchola,
Frank

Misschien bevatten jouw onderbroeken meer stof dan haar strings 5qw .

Goede wandeldagen toegewenst met mooi weer.

Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Reisverslag Polen #25

Bericht door Plievo » za sep 08, 2012 10:04 am

Przyrodnik schreef:Mailtje naar bertvaneck gestuurd. Tenslotte kom ik door de Poolse stad waar hij woont.

Hoi Bert,

Is Przyrodnik nog bij jou aangekomen?

Przyrodnik
Berichten: 799
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Re: Reisverslag Polen #25

Bericht door Przyrodnik » ma sep 10, 2012 8:56 am

Przyrodnik meldt U dat hij is teruggekeerd.

Omdat de vraag hierboven niet aan mij is gesteld, zal ik hierop geen antwoord geven.................... ;)

Nu breekt voor mij weer de periode aan waarin ik weer moet wennen aan de Hollanders. Want Polen (en de rest van dat deel van Europa) ligt mij gewoon veel beter. Weg rust, weg fruitbomen langs elk dorpsweggetje... al is Polen ook al niet meer zo goedkoop als tien jaar geleden. Er is veel veranderd daar, maar er is ook nog heel veel anders als hier. Overal potsierlijke reclameborden en op elk hek en op elk gebouw bordjes "ochrona".

Pozdrawiam!

Przyrodnik
Berichten: 799
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Re: Reisverslag Polen #25

Bericht door Przyrodnik » di sep 11, 2012 9:09 am

Voor mijn vakantie - deze is inmiddels voorbij - heb ik hier een beetje op lopen scheppen omdat ik voor 5 zloty een busreis van Warschau naar Bydgoszcz had geboekt...

Nu ik terug ben doe ik er nog een klein schepje bovenop.

Van Gdansk naar Warschau had ik vier buskaartjes gereserveerd, twee van 5 Zloty en twee van 10 Zloty. Echter, we waren met z'n drieen, dus een ticket was over. Mijn Poolse reisgenote heeft het ticket voor 20 Zloty van de hand gedaan aan een reiziger die mee wilde maar geen kaartje had. Zelf vond ik dit niet echt nodig, ik gunde deze reiziger ook een gratis reis. Maar goed, nu we 20 Zloty voor dat ene ticket kregen hebben wij drieen de reis dus voor 3,33 Zloty per persoon gemaakt ofwel 80 eurocent ofwel minder dan 1 Groszy per kilometer.

Lekker belangrijk!

Onderweg kregen we bovendien drie versnaperingen: een broodje, koffie of thee en een ijsje. Koop dat maar eens voor die prijs in een sklep!

Hoe was het weer in Nederland? Aangenaam?

Lech
Berichten: 4942
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Reisverslag Polen #25

Bericht door Lech » di sep 11, 2012 9:48 am

Zo, 3,33 zlotys, dat nijgt naar gierig ;)
Alleen al de versnaperingen en benzine tesamen kost minimaal 5x zoveel.
 
Het weer in Nederland was de afgelopen week prima, lekker warm, veel zon gevangen en heerlijk bijgekleurd. Helaas ook werken en soms zweten op kantoor vanwege de volle
zon op de grote ramen. De afgelopen weken heb ik nauwelijks regen gezien, zelf heb ik regelmatig de plantjes besproeid om uitdroging te voorkomen. Ach en met een waterslang kan je ook lekker spelen, ha, ha.
 
Heb je nog mooie foto`s gemaakt tijdens jouw reis?
Hoeveel kilometers heb je al wandelend onder jouw schoenen door laten gaan? Heb je trouwens echte wandelschoenen voor een tocht zoals deze, of loop je het net zo makkelijk
op gympies?
 
Lech

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: Reisverslag Polen #25

Bericht door Wilhelmus Johannes » di sep 11, 2012 10:24 am

hebben wij drieen de reis dus voor 3,33 Zloty per persoon gemaakt ofwel 80 eurocent ofwel minder dan 1 Groszy per kilometer.


Sta je dan ook nog op wisselgeld te wachten?

Przyrodnik
Berichten: 799
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Re: Reisverslag Polen #25

Bericht door Przyrodnik » di sep 11, 2012 10:32 am

Ik vond het ook niet nodig om 20 Zloty te vragen voor het ticket dat wij over hadden, maar ik ben het ook niet meer terug gaan geven. De busdienst Polskibus begint nu wel al aardig bekend te worden. De eerste tickets hebben een heel laag tarief, de laatste tickets zijn nog altijd een stuk voordeliger dan die van de trein of de staatsbusdienst PKS. De bussen zijn modern, comfortabel, er zijn stopcontacten naast de stoelen (al heb ik die eerlijk gezegd niet gezien) en er is gratis WIFI beschikbaar. De gratis consumpties zijn er als ze een dubbeldeks bus inzetten. De website vind ik zeer overzichtelijk, veel beter dan het verbrokkelde PKS met al zijn plaatselijke organisaties en daardoor ook tig websites...

Hoeveel ik precies gelopen heb weet ik niet. De minimale afstand was ongeveer 125 kilometer. Maar op de niet-wandeldagen hebben we natuurlijk ook nog wat rondgebanjerd. Het zal wel 150 kilometer zijn geweest op elf dagen tijd en dan nog een eindje buiten de wandeltocht om.

Ik ben drie kilo afgevallen ;) en mijn backpack woog 19,8 kilo, zonder de tent en zonder het regenscherm. Dat heb ik gewogen tijdens een regenachtige wandeldag, waarbij we een tijdje hebben geschuild en gelunched onder een open veranda waar een verzameling oude en nieuwe weegschalen in stond. Daar was ook een digitale gewichtmeter bij en die gaf dit gewicht aan... Ik had drie volle en twee bijna lege gasflesjes bij me, voor het geval het weer zo slecht zou zijn dat kampvuur onmogelijk was. Ik kon het weer goed hebben.

Ik heb ongeveer 1900 plaatjes gemaakt, dus ik ga in de komende tijd maar weer een keuze maken. En dan volgt op dit forum in deze draad een fotoverslag...

Ik had twee paar schoeisel bij me. Een paar comfortabele maar ook al versleten (berg-) wandelschoenen van Meindl, die ik al tien jaar heb, maar de helft daarvan niet heb gebruikt... omdat ze gedurende die jaren simpelweg in een vergeten hoekje van het huis van mijn vader stonden. Daarnaast heb ik een paar wandelsandalen van Teva, die zowat elke Poolse trip buiten de winter mee gaan, inmiddels gebruik ik die acht jaar. Onderhand beginnen die wel versleten te raken, maar ik schat dat ze nog wel een jaartje mee kunnen. Die gebruik ik op droge dagen waarin er niet veel geklommen hoeft te worden. De trip was dit jaar vrij vlak, in de tweede week waren we in het zogeten ""Kaszubisch Zwitserland" met heuvels die veel leken op de glooiingen in Zuid-Limburg. Maar stukken rustiger en zonder steden.

Hier een foto van de Meindl wandelschoenen.

Afbeelding

Przyrodnik
Berichten: 799
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Re: Reisverslag Polen #25

Bericht door Przyrodnik » di sep 11, 2012 10:33 am

Wilhelmus Johannes schreef:
hebben wij drieen de reis dus voor 3,33 Zloty per persoon gemaakt ofwel 80 eurocent ofwel minder dan 1 Groszy per kilometer.


Sta je dan ook nog op wisselgeld te wachten?


Nee. Was tevoren via het internet geboekt.

Hoe doen anderen op dit forum dat, met wisselgeld, als je een paar Groszy terug krijgt?

Ik vind dat ze de muntjes van 1, 2, 5 en eventueel 10 Groszy beter af kunnen schaffen.

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: Reisverslag Polen #25

Bericht door Wilhelmus Johannes » di sep 11, 2012 10:39 am

Hoe doen anderen op dit forum dat, met wisselgeld, als je een paar Groszy terug krijgt?


Dan ben ik meestal al weg bij de kassa.

Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Reisverslag Polen #25

Bericht door Plievo » di sep 11, 2012 5:35 pm

Afbeelding

Op dit soort momenten ben ik blij dat er geen geur verbinding is 5qw


Maar wel een goed merk handschoen 16qq

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Reisverslag Polen #25

Bericht door bertvaneck » zo sep 16, 2012 5:54 pm

Plievo schreef:
Przyrodnik schreef:Mailtje naar bertvaneck gestuurd. Tenslotte kom ik door de Poolse stad waar hij woont.

Hoi Bert,

Is Przyrodnik nog bij jou aangekomen?
nee wij waren niet meer in Polen anders was hij welkom geweest ik zie het nu pas ik werd door een andere forum liefhebber er op gewezen dus hier mij antwoord 9qq

Przyrodnik
Berichten: 799
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Re: Reisverslag Polen #25

Bericht door Przyrodnik » ma sep 17, 2012 7:00 am

Dat klopt, we hebben elkaar niet gesproken in Bydgoszcz. Ik had er wel een aangenaam verblijf. Maar het verblijf was ook maar kort. Het was dus handig dat we een logeeradresje hadden vlak bij de binnenstad van Bydgoszcz.

Wel zijn we drie uur langer in Bydgoszcz gebleven als ik had gepland, omdat we een trein hebben gemist. In die tijd zijn we de straat vanaf het station afgelopen naar Hotel Pod Orlem (met een adelaar op de rand van het dak en een portier bij de voordeur) en verder naar de Rynek (het grote plein).

Daar regende het, ik wilde wel buiten zitten, en naast een bar genaamd Amsterdam (!) was een overdekt buitenterrasje met een groep drukke Brabantse mannen. We vonden het daar te druk en te nat, en zijn toen bij de bar / eetcafe Katarynka gaan zitten, aan de rand van de Rynek.

Daarna gedeeltelijk langs de rivier Brda teruggewandeld richting het station. Ook tijdens de reis zijn we af en toe bij de rivier Brda geweest, we zijn zelfs door het kleine dorpje Brda gekomen. Dat ligt in de omgeving van Rytel, 80 km ten noorden van Bydgoszcz.

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Reisverslag Polen #25

Bericht door bertvaneck » ma sep 17, 2012 7:08 am

Mooie stad Frank Bydgoszcz het is voor mij het zelfde als mij geboorte stad Utrecht kom er allebij graag 6qq

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: Reisverslag Polen #25

Bericht door Wilhelmus Johannes » di sep 18, 2012 7:56 am

Best wel een mooi Hotel zo te zien.

Afbeelding

Afbeelding

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Reisverslag Polen #25

Bericht door bertvaneck » di sep 18, 2012 8:03 am

bedankt Hans voor deze foto,s wij vieren daar elk jaar oud en nieuw met een bal 6qq

Przyrodnik
Berichten: 799
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Re: Reisverslag Polen #25

Bericht door Przyrodnik » di sep 18, 2012 8:33 am

En wat heeft dat met mijn reis te maken :lol:

Grapje.

In de jaren in Polen heb ik maar een paar keer in echte hotels overnacht, nu het toch over hotels gaat, en ik denk, nog minder vaak gefeest. Gelukkig zijn er ook buiten hotels vele bedden te vinden...

Onvergetelijk was natuurlijk de overnachting in Hancza Hotel in Suwalki bij mijn eerste Polenreis. Voor een nachtje ingetrokken want het vinden van de jeugdherberg die er volgens mijn reisgids en een of twee stadsplattegronden wel moest zijn was geen succes. Lijkt een beetje op Hotel Brda in Bydgoszcz maar dan (althans toen) in een veel mindere conditie.

Torzym.

En verder komen er in mijn gedachten geen hotels in Polen bovendrijven...

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: Reisverslag Polen #25

Bericht door Wilhelmus Johannes » di sep 18, 2012 8:38 am

Onvergetelijk was natuurlijk de overnachting in Hancza Hotel in Suwalki bij mijn eerste Polenreis.


Afbeelding

Had je die schoenen toen ook aan Frank? 5qw

Przyrodnik
Berichten: 799
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Re: Reisverslag Polen #25

Bericht door Przyrodnik » di sep 18, 2012 8:49 am

Mogelijk. Ik kan thuis en poging doen om na te gaan of het zo is.

Het jaar daarop had ik het paar schoenen waarmee ik deze zomer gewandeld heb in ieder geval wel al.

Afbeelding

Lech
Berichten: 4942
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Reisverslag Polen #25

Bericht door Lech » wo sep 26, 2012 8:12 pm

Przyrodnik,

Heb je ook een verslag (met foto`s) gemaakt van jouw wandelingen en belevenissen?

Lech

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: Reisverslag Polen #25

Bericht door Wilhelmus Johannes » wo sep 26, 2012 8:38 pm

Kan me herinneren dat Frank prachtige reisverslagen heeft gepost,weet niet of het al op dit forum was of elders.

Plaats reactie