Reisverslag Polen #25

Al uw reisverhalen, fotoverslagen m.b.t. Polen mogen hier geplaatst worden
Przyrodnik
Berichten: 799
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Reisverslag Polen #25

Bericht door Przyrodnik » di mei 01, 2012 10:05 am

Het duurt waarschijnlijk nog een poosje tot mijn volgende reis naar Polen: eind augustus. Maar gezien treintickets 3 mnd voor vertrek geboekt kunnen worden en het tarief dan het laagst is... Dus wie weet, boek ik eind deze maand alvast een zitplaats in de nachttrein Amsterdam-Warschau aan 29 euro. Mooi prijsje, niet?

En mocht ik niet gaan, zet ik 'm voor 29 euro op Marktplaats. Lukt geheid...

Lech
Berichten: 4955
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Reisverslag Polen #25

Bericht door Lech » di mei 01, 2012 11:17 am

29 euro voor een enkeltje Amsterdam - Warschau? Hoe doe je dat dan???
Dit is in de categorie weggevertje.


Ik hoop dat je gaat, de reisverhalen zijn wel 1 v.d. mooiste delen van dit forum, ttesamen met de verhalen van de nationaalparken en de gerechten natuurlijk ;)

Przyrodnik
Berichten: 799
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Re: Reisverslag Polen #25

Bericht door Przyrodnik » di mei 01, 2012 11:54 am

Dat is enerzijds vrij simpel en aan de andere kant een aspect uit het boek honderdduizend wetenswaardigheden van het Europese spoorwegennetwerk..

Op de dagelijkse nachttrein Amsterdam-Warschau is het Sparnight tarief van DB geldig. Dit kent een tariefstaffel met een tiental treden. De onderste trede (de eerst verkochte tickets) is 29 euro. De hoogste trede is gelijk aan de Normalpreis die, schat ik, rond de 149 euro hangt. We hebben het dan over een zitplaats in een zogeheten Ruhesessel of ruststoel. Idem voor slaapplaatsen, die zijn er, in zespersoonscabine, vanaf 49 euro enkel.

Kijk ik nu naar eind juli (dus over bijna drie maanden) dan zijn er in die week tijd momenteel nog 6 dagen van 29 euro en 1 van 39 euro. Wie het eerst komt, eerst maalt.. principe.

Boeken online via Bahn.de of bij Treinreiswinkel.nl. Deze laatste rekent nog 7.50 of 10 bemiddelingskosten, maar kan wel een voorboeking doen, meer dan 3 maanden voor vertrek. De kans dat je dan het ticket van 29 kan krijgen loopt dan op naar 99,9%...

SvMp
Berichten: 35
Lid geworden op: za sep 17, 2011 9:41 am

Re: Reisverslag Polen #25

Bericht door SvMp » za mei 19, 2012 9:29 am

Het klopt wat Przyrodnik schrijft.

De verbazing begrijp ik wel, het is een ondoorzichtig systeem. Dat hele scherpe tarief geldt alleen voor de nachttreinen. Met dagtreinen Warschau - Amsterdam krijg ik niet eens een prijs. Ik zoek een mogelijkheid tot Gronau(Westf), ik fiets naar Enschede en in Nederland reis ik gratis (weekend abo). Maar dan is 39 Euro het goedkoopst dat ik kan krijgen als ik op tijd ben.

Przyrodnik
Berichten: 799
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Re: Reisverslag Polen #25

Bericht door Przyrodnik » za mei 19, 2012 9:58 am

Klopt, of SWT / Quer durchs land en reisgenoten zoeken (op mitfahrzentrale.de / mitfahrgelegenheit.de). Dan kan je vanaf 1e Duitse station naar westgrens Polen voor 20-25 euro als je 1 reisgenoot vind.

Het lukt trouwens nu niet om op Bahn.de Sparnight Amsterdam-Warschau te boeken. Hoe kan dat?

Tip, als je toch vroeg gaat boeken. Paar jaar terug had ik Aken-Budapest voor 39 euro, een vriend zou mee gaan maar ging uiteindelijk niet. Dan kan je ticket terugbrengen naar Bahn, en ze houden 15 euro in, dus dan had je er 24 terug gekregen. Had ik ook op Mitfahrzentrale gezet, had 2 reisgenoten (dames!!!!!!), elk voor 20-25 euro, eentje tot Neurenberg en eentje vanaf Neurenberg. Heb het zo ook al n keer met de nachttrein naar Polen gedaan, ook weer 'n dame (je kan eigenlijk altijd wel kiezen.. weinig mensen besluiten 3 mnd voor vertrek om te reizen, veel besluiten het een paar weken tevoren en dan is er via de officiele kanalen geen goedkoop ticket meer op snelle treinen). Mijn reisgenoten vroegen zich toen wel af waarom ik maar op het balkon bleef staan kletsen en niet ging slapen. :D

Goed, ik ga dus 2x nachttrein Amsterdam-Warschau boeken. Zowiezo, er kan ook nog gewoon een vriend mee gaan, die nu nog niet eens weet dat hij naar Polen gaat.

Przyrodnik
Berichten: 799
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Re: Reisverslag Polen #25

Bericht door Przyrodnik » za mei 19, 2012 7:39 pm

Hebbes!

Tickets nachttrein Amsterdam-Warschau geboekt a 29 euro plus 3,50 verzendkosten.

Een rib uit mijn lijf... 5qw

SvMp
Berichten: 35
Lid geworden op: za sep 17, 2011 9:41 am

Re: Reisverslag Polen #25

Bericht door SvMp » za mei 19, 2012 8:59 pm

Hoe doe je dat met slapen? Voor die 29 Euro heb je een stoel. Krijg je voldoende slaap? Of haal je dat in in Warschau?

Przyrodnik
Berichten: 799
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Re: Reisverslag Polen #25

Bericht door Przyrodnik » za mei 19, 2012 10:15 pm

Ik weet wat ik doe.

Een Ruhesessel is voor mij prima. Eenmaal ginder slaap ik nog 'n uurtje ofzo. 't Kump good. :D

Trouwens, het maakt niet veel uit. Als ik moe ben slaap ik, daar heb ik geen bed voor nodig..

Przyrodnik
Berichten: 799
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Re: Reisverslag Polen #25

Bericht door Przyrodnik » zo mei 20, 2012 11:05 am

Nou nog effe buskaartjes reserveren voor 5 Zloty Warszawa - Bydgoszcz.

Oh oh, ik raak nog aan de bedelstaf...

Plievo
Berichten: 2948
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Reisverslag Polen #25

Bericht door Plievo » zo mei 20, 2012 6:13 pm

Przyrodnik schreef:Nou nog effe buskaartjes reserveren voor 5 Zloty Warszawa - Bydgoszcz.

Oh oh, ik raak nog aan de bedelstaf...

Wat is jouw budget voor slapen en eten en welke lokalen kies je hiervoor?

Groet,
Plievo

P.s. mocht je wat tekort komen, ik heb nog wat rooie centen en zwart zaad :lol:

Przyrodnik
Berichten: 799
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Re: Reisverslag Polen #25

Bericht door Przyrodnik » zo mei 20, 2012 10:26 pm

Plievo,

Rooie centen en zwart zaad zijn welkom.

Voor de overige gevraagde details omtrent deze trip verwijs ik je naar de toekomst.

P.

Lech
Berichten: 4955
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Reisverslag Polen #25

Bericht door Lech » vr jul 13, 2012 9:03 am

Hoi Przyrodnik (reiziger),

Heb je al een reisplan gereed?

Groet,
Lech

Przyrodnik
Berichten: 799
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Re: Reisverslag Polen #25

Bericht door Przyrodnik » di jul 17, 2012 4:51 pm

Maar zeker. Het is nog niet in kannen en kruiken, maar ik ben goed op weg!

~ Hospitality Hiking 7 ~ 2012 ~ 15 days of trekking...
Summary: A hospitality hiking tour !


Location: Europe > Poland > Kujawy-Pomerania > Tuchola
Date: August 23rd, 2012 - 12.00
End: September 7th, 2012 - 18.00

Confirmed Yet: Yes

~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~
“HOSPITALITY HIKING”
~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~

15 DAYS OF TREKKING ~ INTO THE WILD ~

AND YOU CAN JOIN !

23 August to 7 September 2012

Everyone can join for the entire tour or partially. Participation is expected for at least three days!!
If you join after the start of the tour, we will make appointments about where and when you can come to our band of hikers!

~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~

Hospitality Hiking 2012 WILL happen in the province Kujawy-Pomerania in the North of Poland. The trekking will start in Tuchola (railway station) and lead to the small town Kartuzy (railway station), about 40 km from the Baltic Sea. The tour takes us through the typical landscape with sandy soil, forests, villages, fields and lakes!!!!

GOOGLE MAP OF THE TRAIL from Tuchola to Kartuzy:
http://tinyurl.com/btmjspw

24 to 26 August : getting together in Tuchola, where Radek will host us in the garden. Bring your tents! With bonfire place! During this weekend we can go to several ceremonies and parties of the 17th European Militia Gathering / XVII Europejskiego Spotkania Historycznych Strzelców, happening in Tuchola! Info about the gathering:
http://www.tuchola2012.pl/uk/
With participating groups from many European countries including PL, D, SK, CZ, NL, B, A and F.

Tuchola is the lovely small town after which the magnificient, ancient and huge Tuchola forests (Bory Tucholskie) in this region have been named! You've always wanted to hike through these woods! Right north of the area, we will make our way through Kashubia, with lots of crystal-clear lakes and mild hills, covered by beautiful forests. The Kashubia people have maintained fidelity to their customs and have managed to retain their own language and literature.

27 August to 7 September: hiking tour!
On average we will walk 13-15 kilometres per day. Every day we will pass at least one village where we can expect a (small) shop to feed ourselves. The landscape is almost flat in this year's hiking area. Most of the nights we will spend 'in the wild', somewhat hidden from civilization, in open places in forests, and at the shores of rivers or lakes.

On 1 and 2 September we stay in Koscierzyna with local people. During these two days we will not hike, or maybe we will, but we don't have to! ;)

On 5 September we will reach Kartuzy where we will be the guests of very friendly local people who are offering their garden to camp!

On 6 and 7 September we can discover the city of Gdansk (the capital of Kashubia, and an old trade city on the Baltic Coast), enjoy the seaside and relax under the refreshing salty air of sea. We will arrange a place to stay with local people!

~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~

What to bring and share?
Happiness
Good mood
Wilderness survival techniques
Tent
Cooking gear: pans and cookers (not everyone needs to bring, gas/petrol cookers are especially useful if making bonfire isn't possible)
Hippyness

Rules
Respect base camp silence if other participants are going to sleep
Respect nature and environment
Eating fruits from gardens and nature is obligatory
Bring pots 'n pans (only if you can), share cooking skills
Low budget - no compromise - creative and ambitious search for free / affordable accomodation (if at times sleeping in tents is no option)
We come one

~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~

Lech
Berichten: 4955
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Reisverslag Polen #25

Bericht door Lech » di jul 17, 2012 6:31 pm

Ziet er goed uit 6qq , met kampvuurtjes.

Przyrodnik
Berichten: 799
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Re: Reisverslag Polen #25

Bericht door Przyrodnik » di jul 31, 2012 7:13 pm

Hier staat de kaart van mijn wandeltrektocht van Tuchola (Kujawsko-Pomorskie) naar Kartuzy (Pomorskie).

Voetmasseuses en rantsoenverstrekkers welkom :D

http://www.franknature.nl/hosphiking2012map.pdf

Przyrodnik
Berichten: 799
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Re: Reisverslag Polen #25

Bericht door Przyrodnik » wo aug 01, 2012 9:16 am

Mailtje naar bertvaneck gestuurd. Tenslotte kom ik door de Poolse stad waar hij woont.

Lech
Berichten: 4955
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Reisverslag Polen #25

Bericht door Lech » wo aug 01, 2012 11:08 am

Dat vraagt om een foto als bewijs.
3qq

Przyrodnik
Berichten: 799
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Re: Reisverslag Polen #25

Bericht door Przyrodnik » wo aug 01, 2012 11:53 am

Dat komt denk ik wel goed, met die foto's.

Ondertussen is er een verblijf geregeld in Lubiana bij Koscierzyna voor het twee de weekeinde van de wandeltrektocht. We wandelen dan twee dagen niet (of misschien wel, maar niet verplicht).

Lubiana is bekend van porcelein. We gaan er kamperen in een volkstuin dicht bij de porceleinfabriek. Ik hoop (verwacht) dat de fabriek niet veel lawaai maakt en ook niet stinkt. We zijn er in een weekeinde. De plek is goed want er is een meer in de buurt (zwemmen mogelijk), bos, een dorpje en een stoptreinstation en we mogen een kampvuurtje maken. De trein brengt ons - indien nodig of wenselijk - in tien minuten naar Koscierzyna.

Lech
Berichten: 4955
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Reisverslag Polen #25

Bericht door Lech » wo aug 01, 2012 7:10 pm

Przyrodnik,

Alles wat je meeneemt dien je natuurlijk zelf te dragen .
Wat neem jij mee in jouw rugzak en hoeveel kg is het totaal?

Lech

Przyrodnik
Berichten: 799
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Re: Reisverslag Polen #25

Bericht door Przyrodnik » zo aug 26, 2012 5:17 pm

Hoi Lech,

Ik heb het niet gewogen maar mijn backpack weegt twee keer zoveel als die van de jonkvrouw in Warschau, die ook meewandelt.

Groeten vanity Tuchola,
Frank

Plaats reactie