Winter in Polen

Al uw reisverhalen, fotoverslagen m.b.t. Polen mogen hier geplaatst worden
Plaats reactie
menasil
Berichten: 68
Lid geworden op: ma aug 22, 2011 5:20 am

Winter in Polen

Bericht door menasil » zo mei 06, 2012 8:26 am

Van 14 december t/m 20 december ben ik weer naar Polen gegaan. Doel van de reis was het Pools Kampioenschappen Afstanden schaatsen in Zakopane. Onder het motto; beter laat dan nooit, mijn reisverslag!

14 december 2012
In de zomer had LOT een mooie aanbieding waardoor het interessant werd om met LOT via Warschau naar Kraków te vliegen. De vlucht ging goed en mijn eerste ervaring met LOT is een goede! In Warschau was het een tijdje wachten totdat ik verder kon vliegen met een Eurolot vliegtuig. Zelfs tijdens de vlucht van 45 minuten kregen we wat drinken en een chocoladereep. Omdat we in de 'domenestic terminal' waren geland, was het station een stukje verder. Bus naar het station kon ik niet vinden dus dat werd de benenwagen. De trein haalden we nog (gelukkig, anders moesten we een uur wachten) en binnen 20 minuten stonden we op Krakow Glowny. Daar een buskaartje gekocht voor de ochtend erna en toen richting het hostel gegaan. Na de bagage er neergelegd te hebben, zijn we richting Kazimierz gegaan. Hier zit een van mijn favoriete restaurants en heb daar dan ook weer heerlijk genoten van pierogi z miesem en een Tyskie! Via Wawel zijn we weer teruggewandeld.

Afbeelding

15 december 2012
De wekker ging om 7:15 en na gedouched te hebben, zijn we gaan ontbijten. Dit zat niet bij de prijs inbegrepen en kan je los bijboeken, maar het viel tegen. Na het ontbijt zijn we richting het busstation gelopen. Dit keer ging ik met een private busmaatschappij, Szwagropol, naar Zakopane. Onderweg liepen we wat vertraging op door een vrachtwagen die het niet meer trok en tegen het middaguur waren we in Zakopane. Het meest hilarische is misschien wel dat hetzelfde vrouwje als van de zomer een kamer aanbood toen ik de bus uitstapte. Dit keer had ik een leuk hotelletje geboekt, in een rustige zijstraat vlakbij de hoofdstraat.Na een kop thee te hebben gedronken, zijn we richting Kuznice gewandeld. Er lag helaas nog geen sneeuw. Onderweg kwamen we langs de ijsbaan en daar bleken al twee bekenden van mij aan het trainen te zijn. We besloten de Kasprowy Wierch op te gaan met de kabelbaan. In tegenstelling tot de zomer, hadden we nu de kabelbaan voor ons alleen!! Eenmaal op de top van de berg, keek ik mijn ogen uit. Wat is het prachtig in de winter.

Afbeelding

Op de terugweg mochten de de kabelbaan niet in; personeel kreeg voorrang en moesten we 40 minuten wachten eer dat we naar beneden konden. Op de hoofdstraat heb ik een -voor mij- nieuw restaurant geprobeerd; Dobra Kasza Nasza. Ze hadden gerechten met granen, ik koos voor de gemarineerde kip variant en nam erbij een grzane piwo miodowe. Vooral omdat ik honingbeer lekker vond... maar ik wist niet dat grzane 'warm' betekende dus had ik ineens warm beer.... Wel aparte smaak maar op zich best lekker.

16 december 2012
De wekker ging vroeg, alhoewel je pas om 8:30 kan ontbijten in het hotel. Na het ontbijt, zijn we richting de ijsbaan Tor Cos gewandeld. Dit was een wandeling van 30 minuten. Busjes reden wel langs maar het zonnetje scheen en zo'n wandeling is wel lekker om de dag mee te beginnen. Ik ben gewend hoe het in Nederland eraan toe gaat rondom ijsbanen, alles is afgeschermd, maar bij deze ijsbaan dacht ik de hoofdingang te hebben en toen stond ik zo in de kleedruimte. Ik wilde alweer weglopen op zoek naar de echte ingang maar dit bleek ook tevens de bezoekersingang te zijn. Er was een mooie knusse kantine, waar ze heerlijke chocolademelk verkochten. In de loop van de middag begon het steeds harder te waaien. Uiteindelijk waren er windstoten van 90 km/u; maar de wedstrijden werden niet stil gelegd. Sommige schaatsers waaiden op de 10.000 m bijna om en besloten er mee te stoppen. Groot gelijk, levens gevaarlijk. Uiteindelijk werd de laatste afstand geschrapt. Na nog een herdenkingsmunt gekocht te hebben, zijn we weer terug naar het hotel gewaaid ;) 's avonds zijn we naar Krupówki gelopen en kozen we voor een regionaal restaurant, Karczma Bacowka.. Echt toeristisch maar ik wilde mijn moeder, die voor het eerst in Polen was, ook deze kant van Zakopane laten zien. Er was ook weer een live-band. Als voorgerecht natuurlijk oscypek, hoofdgerecht werd voor mij kielbasa met aardappelpurre en groenten
Ook heb ik de Poolse gluhwijn (grzane wino) geprobeerd en dit was best lekker!! Ik vond het eten alleen niet zo geslaagd...

17 december 2012
Toen ik de gordijnen opende, was ik verbaasd. De hele wereld was in een nacht wit geworden! Het sneeuwde, en zou de rest van de dag ook niet meer ophouden. Eindelijk sneeuw in Zakopane! Het sneeuwde die dag soms zo hard, dat op een gegeven moment ik wel een sneeuwpop leek! Wat wil je, als je naar een buitenbaan gaat om schaatsen te kijken.De wedstrijden waren ook nu weer bijtijds klaar en door de sneeuw zijn we naar het hotel gewandeld en vervolgens naar de markt aan de voet van de Gubalowka gegaan. Hier is elke dag markt. Het plan was om in een restaurantje naast de ijsbaan te gaan eten, maar deze werd verbouwd....Die avond zijn we dan ook weer naar Krupówki gewandeld en hebben we gegeten bij Kalina.Voor 15 zloty (4 euro) kon je daar een voorgerecht en een hoofdgerecht krijgen, Een knus, klein restaurantje. Er zat eigenlijk niemand en ze wilde eigenlijk sluiten maar is toch open gebleven voor ons. Ik heb heerlijke tomatensoep met noodles gegeten en als hoofdgerecht koos ik voor Golabki. Echt een heerlijk gerecht!

Afbeelding

18 december 2012
Nadat ik al te maken heb gehad met storm en sneeuw, was het vandaag de beurt aan.... ZON! Zakopane is prachtig als er sneeuw ligt en de zon schijnt! Na een ontbijt, zijn we weer aan de dagelijkse wandeling naar de ijsbaan begonnen. Vandaag was er snel ijs dus werden er baanrecords gereden .Na de laatste afstand, was het tijd om iedereen gedag te zeggen en waren we zo vroeg klaar, dat we een bus om 17:30 zouden kunnen nemen naar Kraków. Het was wel fijn om wat te eten en we hadden een leuk restaurant op het oog, waar ik in de zomer goede ervaringen mee had. Helaas kwamen ze na 15 minuten nog steeds geen kaart brengen en werd het allemaal wat krap. Dus besloten we maar naar een 'fast food tent' te gaan: Goralburger. Dit was aangeraden door een Pool dus zou wel goed zijn ;) En ik moet zeggen, hij had gelijk. Op het station stonden er twee bussen naar Kraków klaar. Eén zat propvol en onze bus was nagenoeg leeg.... Hij stond ook niet in de dienstregeling bij het loket (lees: het briefje waar ze alle bussen naar Krakow aangeven) maar wel in de uitgebreidere dienstregeling. In Kraków was het nog 20-25 minuten lopen vanaf het station naar hotel.

19 december 2012
De dag begon, in tegenstelling tot de andere dagen, met uitslapen. Na een heerlijk ontbijt, waar zelfs pannenkoeken bij waren, zijn we begonnen aan een wandeling uit het ANWB reisgidsje. Een route die ik al vaak heb gelopen maar waarbij ik nooit echt alle bezienswaardigheden uitvoerig heb bekeken. Deze wandeling begon op Plac Matejko, het plein waar het monument van Grunwald staat. Vanaf hier loop je de Koninklijke Route naar het Rynek en eindig je tenslotte bij Wawel. Helaas was Wawel nu 'under construction' en werd er veel gerestaureerd. Voor het eerst zag ik Dragon's Den; de draak die vuurspuwt. Op een of andere manier heb ik deze de vorige keren gemist. Na een bezoek aan de kathedraal, hebben we gelunched bij een cafeetje. Na de lunch hebben we de kerstmarkt bekeken op het Rynek. Hier heb ik in de markthallen nog een sieradendoosje gekocht die ik van de zomer al wilde kopen, maar waar ik toen geen ruimte meer voor had in mijn backpack.

Afbeelding

Om 14:00 moesten wij ons melden op Plac Matejko voor een tour die we hadden geboekt. Ik moest alleen nog naar de wc. Ik kon er echter geen een vinden. Ik zag een 'academia' en besloot het daar maar eens te vragen. Toen ik aan de concierge in het Pools vroeg waar de wc was, wees hij mij die aan (in het Pools, maar gelukkig met handgebaren). Het grappige was dat dit een soort kunstacademie was en er werkelijk overal schilderijen hingen en beelden stonden. Na deze pitstop, hebben we ons gemeld bij Cracow City Tours voor de Schindlers list tour. Met een chauffeur en een gids gingen we per mini-bus naar Kazimierz. Hier hebben wij een wandeling gemaakt langs de diverse synagoges en leerde ik meer over de historie van dit deel van Kraków.. Nieuw voor mij was dat dit in de jaren '90 een van de onveiligste delen van Kraków was en dat er zelfs geen restaurants waren! Ook straatverlichting ontbrak, niemand durfde er te komen. Na Kazimierz zijn we richting het voormalig Joodse ghetto gereden. Hier het ghettomonument gezien en natuurlijk de Schindlers Factory. Na de fabriek, reden we richting Plaszów. Dit was een voormalig werkkamp maar er is werkelijk niets meer van over. Het huis van voormalig ss-er Göth staat inmiddels te koop. Voordat ze voor Schindlers List kwamen filmen wist de eigenaar niet in wat voor huis hij woonde. Na de opnamen wel en wil hij er de hoofdprijs voor...Die avond gingen we eten bij Gruzinskie Chaczapuri. In 2010 had ik hier al eens gegeten en ik wist dat de gerechten uit veel vlees bestonden en daar had ik toevallig net zin in! Het toetje haalde ik op de kerstmarkt: rurki. Een Poolse lekkernij dat ik nog nooit had gegeten (soort opgerolde wafel met slagroom). Na afloop nog naar Faust gegaan voor een drankje en toen was het alweer de laatste nacht in Polen.

Afbeelding

20 december 2012
Ook op de terugweg vlogen we vanaf Kraków via Warschau terug naar Nederland. Ook nu was de reis weer vlot en voorspoedig. Ik ben best wel tevreden over LOT!

Lech
Berichten: 4944
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Winter in Polen

Bericht door Lech » zo mei 06, 2012 10:13 am

Maar bij deze ijsbaan dacht ik de hoofdingang te hebben en toen stond ik zo in de kleedruimte. Ik wilde alweer weglopen op zoek naar de echte ingang maar dit bleek ook tevens de bezoekersingang te zijn

Heel apart, maar wel leuk om het zo mee te maken.



Waarom viel het ontbijt tegen?


Mooi verslag 7qq

lief milieu
Berichten: 161
Lid geworden op: ma nov 28, 2011 9:47 am

Re: Winter in Polen

Bericht door lief milieu » zo mei 06, 2012 1:43 pm

Mooi overzichtelijk verslag, menasil.
Het ondergesneeuwde Zakopane zal de moeite zijn geweest om te fotograferen. Sneeuw is alleszins beter dan regen, die met bakken uit de hemel valt zoals wij het mochten meemaken.
Hoeveel graden was het daar in het putteke van de winter?

menasil
Berichten: 68
Lid geworden op: ma aug 22, 2011 5:20 am

Re: Winter in Polen

Bericht door menasil » di mei 08, 2012 6:08 pm

Lech schreef:
Maar bij deze ijsbaan dacht ik de hoofdingang te hebben en toen stond ik zo in de kleedruimte. Ik wilde alweer weglopen op zoek naar de echte ingang maar dit bleek ook tevens de bezoekersingang te zijn

Heel apart, maar wel leuk om het zo mee te maken.

Het was echt een wereld van verschil met hoe hier een nationaal kampioenschap wordt georganiseerd. Mooiste vond ik de kapstop waar de jasjes op moesten worden gehangen op de baan.... vooral met windstoten van 90 km/u geeft dat een zeer mooi effect kan ik je vertellen. Het had ook wel wat hoor :) Misschien ga ik eind dit jaar er weer heen, maar ligt er ook aan waar het wordt verreden Ik hoop eigenlijk op Warschau, dan kan ik mijn moeder dat ook eens laten zien na Kraków en Zakopane... Maar ja Zakopane was in deze periode vrij rustig en dat was ook heerlijk ;)


Lech schreef:Waarom viel het ontbijt tegen?

het ontbijt is vrij karig (1 hard broodje, 1 melkbroodje, cereals met melk; als beleg krijg je jam en soort van vage kruidensmeerkaas). Ik heb al in diverse hostels gezeten in Krakow (ook in andere Poolse steden)maar dit was toch wel het minste ontbijt dat ik heb gezien. Gelukkig vond ik de jam lekker maar die vage kruidensmeerkaas vind ik niets ;) Ik moet zeggen; ik had voor die 8 PLN wel wat meer verwacht... Heb in Warszawa ook in een hostel gezeten met ontbijtcoupons en daar was het vele malen uitgebreider en had je nog keuze tussen diverse soorten zoet beleg/ vleeswaren/kaas/yoghurt/2 soorten broodjes. En omdat dit hostel zich echt goed presenteerde (en ik goede verhalen had gehoord), ging ik er ook wel vanuit dat het ontbijt ook zo zou zijn :oops:

lief milieu schreef:Mooi overzichtelijk verslag, menasil.
Het ondergesneeuwde Zakopane zal de moeite zijn geweest om te fotograferen. Sneeuw is alleszins beter dan regen, die met bakken uit de hemel valt zoals wij het mochten meemaken.
Hoeveel graden was het daar in het putteke van de winter?


Ik was eerst teleurgesteld dat er geen sneeuw lag en was wel blij dat ik het ook met sneeuw heb gezien!
Ik denk dat het iets onder het vriespunt was. Niet heel extreem gelukkig. Overdag had ik wel themrokleding + skibroek aan want anders was het niet uit de houden langs de baan. Regen heb ik ook eens gehad, nou ja regen... het was storm!! Dat is echt vervelend.. Je kan dan zo weinig daar.

Nog wat sfeerimpressies van de ijsbaan:

In een sneeuwbui
Afbeelding

Als het zonnetje schijnt
Afbeelding

En de werkzaamheden rond de baan gaan gewoon door... Bob de bouwer ;)

Afbeelding

Plaats reactie