Reisverslag drie weken Polen juni/juli 2011

Al uw reisverhalen, fotoverslagen m.b.t. Polen mogen hier geplaatst worden
Plaats reactie
menasil
Berichten: 68
Lid geworden op: ma aug 22, 2011 5:20 am

Reisverslag drie weken Polen juni/juli 2011

Bericht door menasil » za sep 03, 2011 8:57 am

Van 18 juni t/m 9 juli heb ik in Polen gereisd met de trein en de bus. De totale afstand was volgens mijn kaartjes ongeveer 1725 km. De treinritten met de SKM niet meegerekend ;). Het startpunt en eindpunt was de hoofdstad Warszawa. Ik ben eerst richting het noorden gegaan en vanaf daar via het westen naar het zuiden. Ik zal mijn verslag in delen gaan posten!

18 juni 2011 - Dag 1 Schiphol - Warzszawa
Ondanks dat er een trein naar Warszawa Centralna gaat, begint mijn reis met het vliegtuig. Na 2 uur land ik met KLM op Frederic Chopin Airport in Warszawa en heb ik binnen no-time mijn bagage. Ik pin wat zlotys, koop een dagkaart voor het openbaar vervoer en zit ik al snel in bus 175 richting het centrum. Vanaf daar loop ik naar het Oki Doki hostel en na ingechecked te hebben, spreek ik met een Poolse kennis uit Warszawa af om samen wat te gaan eten op ul. Chielma. Geen Poolse maaltijd maar een Kroatische; maar aangezien ik nog 3 weken door Polen zal reizen, zal ik vaak nog vaak genoeg van de Poolse keuken kunnen genieten! De avond breng ik door in de hostelpub waar happy hour is en ze ciechan miodowe hebben, mijn favo honingbeer in Polen.

19 juni 2011 - Dag 2 - Warszawa - Gdansk
De nacht was echt vreselijk dankzij kamergenoten die om 03:00 en om 05:00 mochten uitchecken en nog koffers moesten inpakken. Gelukkig zou ik vandaag een lange treinreis hebben en kunnen bijslapen. Na het ontbijt ben ik richting het station gegaan en daar maakte ik weer kennis met het chaotische treinstation. Ik ontdekte op Warszawa Centralna een plattegrond van de trein maar de trein was door elkaar gehusseld waardoor iedereen ging rennen om toch de juiste coupe te vinden. Dit resulteerde in een frontale botsing tussen mij en een andere reiziger op het station. Excuses, ho maar. Dankzij een tip op een treinforum, had ik een superbilety weten te bemachtigen voor mijn reis in de ExpressCity naar Gdansk. Na een treinreis van 7 uur kwam ik daar aan het einde van de middag aan en ben ik gelijk richting het Happy Seven hostel gelopen. Niet veel later sprak ik af met een Poolse couchsurfer om te gaan eten. Hij nam mij mee naar een restaurant met allerlei soorten pierogi; een waar paradijs want ik vind dit gerecht echt geweldig! Ik koos voor pierogi farmeskie en na het eten kreeg ik nog een rondleiding door het prachtige Gdansk!

Afbeelding

Gdansk

20 juni 2011 - Dag 3 - Gdansk - Gdynia - Sopot - Gdansk
Na bijtijds opgestaan te zijn, heb ik bij de Tourist Info een 'Tourist card' gekocht. Achteraf gezien was ik wellicht iets goedkoper uitgeweest zonder deze kaart omdat ik mijn plannen in de loop van de dagen heb gewijzigd en de dierentuin links heb laten liggen. Het weer bleek namelijk slechter te zijn dan ik had gedacht. Mijn dag begon met een ritje in de SKM trein naar Gdynia. Ik zat er nog geen 2 minuten in of ik hoor een Nederlands stel achter mij zeggen:"Wat een trein. Dit is toch erg". De Amsterdamse of Rotterdamse metro ziet er echt niet beter uit hoor ;)

Afbeelding

SKM trein

Eenmaal aangekomen op Gdynia Glowna, ben ik richting de haven gewandeld. Daar ging het ineens ontzettend hard regenen dus ik besloot het Aquarium in te gaan. Leuk om te schuilen maar voor de rest niet bijster bijzonder. Het was niet zo spectaculair als ik dacht en er waren veel te veel kleine kinderen. De regen wisselde af met korte droge periodes dus ik besloot verder Gdynia te verkennen maar toen het uiteindelijk weer met bakken uit de hemel viel, ben ik gaan lunchen in het eerste de beste restaurant dat ik zag. Daar genoot ik van fishsticks met frietjes. Toen het weer droog was, ben ik met de SKM trein naar Sopot gegaan. Daar ben ik via de boulevard naar de Molo gewandeld. Op de Molo heb ik ansichtkaarten gekocht bij een zeer oude meneer. Deze meneer was onder de indruk van mijn kleine Poolse woordenschat en zo kreeg ik ineens een Engelstalig boekje kado over Hel uit...1979! Dat vond ik wel erg gaaf! Omdat het weer er nog steeds niet beter op was geworden, besloot ik terug te gaan naar Gdansk. Voor het eerst gestaan in een overvolle SKM trein maar gelukkig was het niet erg lang. In Gdansk heb ik 'mijn neus' gevolgd en ben ik uiteindelijk bij een restaurant gaan eten dat gerechten uit het stenentijdperk serveert; althans zo hadden ze de gerechten genoemd. Het was de moeite waard. In de avond heb ik nog een wandeling gemaakt langs de Motlawa rivier.

21 juni 2011 - Dag 4 - Gdansk
Vandaag zou ik optimaal van mijn Tourist card gebruik gaan maken. Allereerst besloot ik de diverse dependances van het Maritiem Museum (Centralne Muzeum Morskie) te gaan bezoeken. Deze bestaat uit 'de kraan', een museum en een schip Soldek. Je vermaakt je er zeker een paar uur mee. Het laat de diverse aspecten van de martieme geschiedenis van Gdansk zien! Ik verbaas me vooral over dat in werkelijk elke ruimte van het museum een museumvrouw/man het licht voor je aandoet als je binnenkomt en deze ook weer uitdoet als je de ruimte verlaat. Ook raak ik in de kraan 'de weg kwijt' en duwt een museumman mij in een ruimte en sluit vervolgens de deur. Het blijkt dat ik de kraan mag beklimmen maar dat wordt pas duidelijk na wat gebarentaal. Gelukkig zijn er glazen wanden daar :D Na het bezoek aan de drie musea is het tijd om te gaan lunchen. Echt veel honger heb ik niet dus ik besluit gofry met aardbeien te bestellen in het Pools en krijg het ook nog ;)

Na mijn lunch ben ik naar enkele historische Musea geweest die onderdeel uitmaken van de Muzeum Historyczne Miasta Gdanska (Historische Museum van de Stad Gdansk). Ik ben naar Dwor Artusa (Artus Court) en Dom Uphagena (Huis van Jan Uphagen) geweest. Beide vond ik erg mooi met prachtige wandschilderingen, grote kamers en interessante inrichting.Omdat mijn volgende 'stop' voorbij het Gdansk Glówny was, besloot ik eerst op het station eens te proberen of ik ook kaartjes zou kunnen kopen. Dit werd een hele belevenis. Ik had van te voren mijn huiswerk gedaan en precies opgeschreven welke trein ik nodig had en hoe laat. Helaas begreep de dame achter het loket er niets van en werd ik naar de informatiebalie gestuurd. Deze dame sprak alleen Pools vertelde ze vol trots en ook zij weigerde mijn briefje te lezen. Ik stond er inmiddels al een half uur en zag het even niet meer zitten totdat het meisje achter me mij hielp met de vertaling. Ik kreeg een briefje met exact hetzelfde als wat ik op had geschreven en werd naar een loket gestuurd. Uiteindelijk kreeg ik twee maal een enkele reis (richting Malbork en Torun Miasto) maar ik baalde vreselijk van dit gedoe.

Afbeelding
Gdansk Glowny

Na mijn kaartjeavontuur ben ik richting Drogi do Wolnosa gelopen oftewel de Road to freedom Exhbition. Dit gaat over het communisme en hoe het omviel. Het is een indrukwekkend museum en je krijg een audioguide. Geloof me, Polen is in 22 jaar tijd enorm veranderd! Aan het einde van de dag ben ik nog per boot naar de Westerplatte gegaan. Deze boottocht gaf de mogelijkheid om bij de Westerplatte eraf te gaan en een boot terug te nemen maar mijn voeten waren moe en ik had het monument al vanaf de boot gezien dus ben blijven zitten. De shipyard van Gdansk kregen we ook te zien en er liggen echt grote boten. Ongelooflijk!

Afbeelding
Westerplatte

In de avond besloten ergens langs de kade gaan eten. Viel me echt tegen. Ik besloot een Schabowy i frytki te nemen maar ik vond het niet echt heel bijzonder. In de avond maakte ik nog de fout door 'joghurt pitny' voor normale yoghurt aan te zien omdat het in een 'yoghurtbeker' zat. Het was ook wel erg dun ;)

22 juni 2011 - Dag 5 - Gdansk - Malbork - Gdansk
De wekker ging bijtijds want vandaag wilde ik naar Malbork toe om het kasteel te bezoeken. Met de TLK van 8:38 ga ik richting Malbork. Ik had een 2e klas ticket maar gelukkig een zitplaats. Na een uurtje was ik in Malbork en omdat ik alleen een enkele reis had, besloot ik alvast een kaartje voor de terugweg te kopen. Dit ging soepel, binnen 1 minuut had ik een ticket mét korting omdat ik onder de 26 was. Met een Spaans koppel, dat toevallig in mijn hostel zat en die ik op het station tegen kwam, heb ik een taxi genomen vanwege hun backpacks. Bij het kasteel gaf ik eerst mijn kaart perongeluk aan een verkeerd persoon. Deze zei:"Turysty" om duidelijk te maken dat hij toerist was maar de echte kaartjescontroleur maakte een grapje en zei:"Terrorist?" en wees op hem. Bij het kasteel kregen we een ipod audioguide en ben ik al snel alleen verder gegaan omdat ik en het Spaanse koppel uiteindelijk totaal verschillende plannen hadden.Zij wilden die dag nog verder richting Torun om de stad te bekijken en vervolgens in de avond in Warszawa aan te komen (is dat haalbaar?!?). Ik kon genieten van het kasteel omdat ik de hele dag had.

Afbeelding
Malbork kasteel

Na 3 uur was de audioguide klaar. Het kasteel is ontzettend groot en heel erg mooi. Bij het kasteel heb ik eerst placki ziemnianze z cukrem gegeten. Dit zijn gefrituurde aardappelpannenkoekjes met suiker. Na deze lunch, ben ik gaan wandelen maar helaas was de kaart in mijn lonely planet nogal vaag waardoor ik in een niet fijne buurt kwam. De touristinfo zou dicht bij het kasteel zitten maar ook deze was onvindbaar. Er was alleen een leeg grasveld op het adres dat in de lonely planet stond. Gelukkig was het marktplein makkelijk te vinden en daar ben ik bij een curnieka gaan zitten om een kop thee te drinken. Vervolgens rondgeslenterd door de straten en de touristinfo gevonden. Hier hadden ze een mooie kaart maar het meeste bleek ik al gezien te hebben dus ben richting het station gelopen en heb daar zitten lezen tot mijn trein kwam. Om 16.32 zou mijn TLK trein richting Gdansk gaan maar op hetzelfde spoor ging een trein naar Bialystok. Hier zat ik dus bijna in maar gelukkig was ik zo slim om te vragen of dit de juiste trein was ("Do Gdansk?!"). De treinreis ging goed, het was druk maar ook nu had ik een zitplek. Die avond heb ik met een aantal mensen van het hostel gegeten bij een internationaal eetcafe en genoten van een piwo op het terras.

Afbeelding
Trein op station Malbork

menasil
Berichten: 68
Lid geworden op: ma aug 22, 2011 5:20 am

Re: Reisverslag drie weken Polen juni/juli 2011

Bericht door menasil » za sep 03, 2011 9:02 am

23 juni 2011 - Dag 6 - Gdansk - Torun

Nadat er 100x aan mij was gevraagd of ik zeker wist dat ik weg wilde (eigenlijk niet :mrgreen:), heb ik uitgechecked in het hostel en ben ik naar het station gewandeld. Om 9:51 zou daar de InterRegio mij naar Torun Miasto brengen. Op backpacks was deze trein niet berekend maar gelukkig kon ik hem kwijt op de bank tegen over me want het was erg rustig. Na een reis van 3 uur en 40 minuten, stapte ik uit op Torun Miasto. Een klein station maar dit lag in de stad zelf en op loopafstand van het Orange Hostel, mijn accommodatie voor die nacht.

Afbeelding
Torun Miasto

Na een treinkaartje voor de dag erna gekocht te hebben (wat weer snel ging :)), heb ingechecked in het hostel en ben ik Torun gaan verkennen. Het was Corpus Christi dus alle winkels waren gesloten. Gelukkig gold dit niet voor de musea! Een bezoek aan 'Dom Koperniek' mag niet ontbreken aangezien dit de stad van Copernicus is. Ik vond het een interessant museum. Daarna ben ik langs de Wisla gaan wandelen en heb ik een boottochtje gemaakt. Vervolgens heb ik wat gingerbread gekocht want ook daar is Torun bekend om. Het diner bestond weer uit schabowy en na het diner had ik afgesproken met een Poolse couchsurfster en haar broer en zijn vriendin. Door een misverstand bleek dat ik eigenlijk was uitgenodigd om gezamenlijk te dineren maar aangezien we om 19:30 afspraken en we eigenlijk een drankje zouden doen, was ik daar niet vanuit gegaan :oops: Uiteindelijk heb ik nog een kleine salade genomen. Na mijn tweede maaltijd, hebben we nog een wandeling door Torun gemaakt en heb ik bij een bierlokaal mijn favo honingbier weer mogen drinken!

24 juni 2011 - Dag 7 - Torun - Poznan
De muren van het hostel bleken erg dun te zijn dus ik was al vroeg wakker. Na een ochtendwandelingetje, heb ik wat ontbijt gehaald bij de supermarkt en ben ik in het hostel gaan ontbijten. Uiteindelijk daar blijven hangen tot het tijd was om naar Torun Miasto te gaan. Om 14:00 zou de Interregio vertrekken naar Poznan Glowny. Na 2,5 uur arriveerden we in Poznan en na het kopen van een tramticket, ben ik met de tram richting het Frolic Goats Hostel gegaan. Na ingechecked te zijn, ben ik naar de tourist office gelopen en daar kreeg ik uitgebreide uitleg over wat ik in de dagen dat ik in Poznan zou zijn, zeker moest doen. Het was een vriendelijke man en hij bleek zelfs nog een boekje in het Nederlands te hebben! Toen ik weer buiten stond, begon het keihard te regenen en ben ik in een restaurant pierogi z miesem gaan eten. Later op de avond ben ik met een hostelgenote nog thee gaan drinken. Eenmaal terug in het hostel vertelde de jongen van de receptie dat er een conservatieve Pool had ingechecked en toen hij hoorde dat hij de kamer moest delen met een jong meisje, was hij bijna weer uitgechecked. Hij had zijn vrouw gebeld wat hij hier mee aan moest. Ik vond het maar een vreemd verhaal maar het was blijkbaar tegen zijn principes in om de kamer te delen met een (jongere) vrouw. Tja, waarom boek je dan een hostel? ;)

Afbeelding
Monumet ter nagedachtenis aan de opstand in 1956

25 juni 2011 - Dag 8 - Poznan
Vandaag had ik om 10:00 afgesproken bij Stare Browar met een couchsurfster uit Poznan. Samen hebben we zo'n 2 uur gewandeld door Poznan en kreeg ik uitleg over alle bezienswaardigheden en de geschiedenis. Toen we afscheid namen, begon het ontzettend hard te regenen en ben ik bij een markt gaan schuilen. Helaas wel de beroemde klokken gemist waar twee geitjes uitkomen. Bij een spaghettibar heb ik snel wat spaghetti gegeten en toen het weer droog was, ben ik richting Citadel park gelopen. Het wapenmuseum was helaas tijdelijk gesloten maar het leger museum was wel open. Je zou hier voor moeten betalen maar de kassa stond niet duidelijk aangegeven, niemand wilde of kon me helpen dus ben maar het museum ingewandeld zonder te betalen. Graag of niet. En nee, het was niet gratis. Dat was de dag ervoor.

In het park is ook een grote oorlogsbegraafplaats waar o.a. Polen, Sovjets en Britse soldaten begraven liggen die zijn omgekomen tijdens de Tweede Wereldoorlog. Een monument is ook vlakbij te vinden. Na het bezoek aan het park, ben ik richting een museum gegaan waar de opstand van 1956 centraal stond. Dit is een opstand met soort gelijke strekking als in 1970 in Gdansk. Het grootste verschil is dat deze opstand voor een lange tijd niet erkend is.

26 juni 2011 - Dag 9 - Poznan
Vandaag besloot ik naar het Malta meer te gaan. Ik wilde eens iets anders dan steden bezoeken en langs het Malta meer rijdt een treintje naar de dierentuin (de nieuwe, niet de oude). Mij was verteld dat dit een van de mooiste dierentuinen van Polen was maar het viel wat tegen. De dieren leken allemaal vrijaf te hebben en waren verstopt. Na mijn bezoek aan de dierentuin ben ik gaan wandelen rondom het Malta meer. Daar was ook een kayak wedstrijd. Uiteindelijk ben ik bij een restaurant neergeplofd om te genieten van een griekse salade. Ik wilde nog naar het Wielkopolska Uprising museum maar deze bleek al dicht te zijn. Dus ben ik naar het Military Museum gegaan. Voordat ik naar het hostel ben teruggekeerd, heb ik nog een (veels te dure) koffie gedronken. 's avonds ben ik gaan eten in een milkbar. Hier bestelde ik voor 1 euro pierogi z serem en ik was even vergeten dat dit zoete pierogi was dus toen de vrouw suiker en slagroom erop deed, dacht ik even:"Wat doet die nou?!" Maar daarna wist ik het weer. 's avonds ben ik nog met een Slowaaks meisje op het terras gaan zitten en genoten van het Poolse bier. Alhoewel de ober het had aangeslagen als Heineken. Ik mag dan wel Nederlander zijn maar ik drink geen Heineken in Polen ;)

27 juni 2011 - Dag 10 - Poznan - Wroclaw
Na het ontbijt was het weer tijd om door te gaan met de volgende reis. Aangekomen op het station raakte ik aan de praat met een Pool die geen Engels kon maar wel Frans en Pools. Het was dus een gesprek in meerdere talen. De trein bleek erge vertraging te hebben en dit was voor het eerst. Dit keer had ik de TLK 2e klas en ik had er eigenlijk spijt van dat ik niet een 1e klas kaartje had gekocht. Gelukkig had ik de laatste zitplek anders had ik mogen staan. Onderweg werd er nog een vrouw de trein uitgezet omdat ze een PR kaartje had i.p.v. een PKP kaartje. Om 14:00 kwam ik aan op Wroclaw Glowny en gezien de verbouwing was het daar een chaos. Ik wilde een treinkaartje kopen voor mijn volgende trip maar omdat ik nergens een loket kon vinden, heb ik het maar zo gelaten (later heb ik hem online gekocht). In Wroclaw verbleef ik in het Moon Hostel.

Afbeelding
Wroclaw Glowny

Ik ben vervolgens met de tram naar de Centennial Hall gegaan, een UNESCO werelderfgoed. Ik heb hem alleen van buiten gezien want het was mij niet geheel duidelijk waar en hoe ik naar binnen zou kunnen komen. Ook hier waren namelijk werkzaamheden. Naast de hal, is een mooi park en hier heb ik even genoten van het mooie weer. Ineens zag ik een plas onder mijn tas verschijnen... bleek dat mijn colaflesje was gaan lekken! Dus ik ben met de tram weer terug gegaan naar het hostel, spullen schoongemaakt (gelukkig weinig schade) en tas te drogen gelegd. Daarna op zoek gegaan naar een restaurant en ik kwam uit bij Cruzinskie Chaczapuri. Daar heb ik een kipgerecht gegeten. In de avond heb ik nog een mooie wandeling gemaakt langs de Oder en de kathedralen.

Thomasz
Berichten: 155
Lid geworden op: ma aug 22, 2011 1:39 pm

Re: Reisverslag drie weken Polen juni/juli 2011

Bericht door Thomasz » za sep 03, 2011 2:08 pm

Een prachtig verslag dat je gemaakt heeft en in mijn ogen blijftPolen een mooi land, hoewel iktot op heden nog niet zo veel gezien heb.
Thomasz

menasil
Berichten: 68
Lid geworden op: ma aug 22, 2011 5:20 am

Re: Reisverslag drie weken Polen juni/juli 2011

Bericht door menasil » za sep 03, 2011 3:44 pm

28 juni 2011 - Dag 11 - Wroclaw - Swidnica - Ksiaz Zamek -Szczawno-Zdrój - Wroclaw

Vandaag zou ik voor het eerst deze vakantie met een georganiseerde tour mee gaan. Ik had voor deze tour gekozen omdat ik eens wat buiten een stad wilde zien en het niet zo makkelijk was om er met eigen vervoer heen te gaan. Ik had dus geluk dat er nog twee mensen waren die dit wilde, anders was de tour niet door gegaan. We waren dus met zijn drieeën en de gids. Om 10:00 moest ik mij melden op het marktplein. Daar kwam de gids al snel en die had nog een geniaal verhaal! De jongen die zojuist de toeristeninformatie had verlaten, bleek gevraagd te hebben waar hij Wawel Cathedral kon vinden in Wroclaw :mrgreen: Beetje uit de richting? We stapten in in een minibusje en de eerste stop van de tour was Swidnica. Hier staat de Church of Peace. Deze kerk is gebouwd in de tijd dat Protestanten en Katholieken met elkaar overhoop lagen. De protestanten kregen toestemming deze kerk te bouwen onder een aantal voorwaarden. Het moest gemaakt zijn van hout, geen beltoren, de kerk moest buiten het centrum worden gebouwd en binnen een jaar gereed zijn. Men hoopte natuurlijk dat door de houten constructie, de kerk het niet zou overleven. Maar het tegendeel is bewezen.

Afbeelding
Swidnica
Na het bezoek aan de kerk, zijn we richting het marktplein van Swidnica gewandeld en hebben we nog een kathedraal bekeken. De volgende stop was bij Ksiaz Castle. Tijdens de rit er naar toe ontdekte de gids dat ik een heel klein beetje Pools sprak en vervolgens kreeg hij een idee. We zouden wat gaan drinken bij het kasteel en hij zou geen Pools meer spreken en ik moest het drinken bestellen en hij zou mij niet helpen. Om het moeilijk te maken, moest ik koffie met melk bestellen. Gelukkig was ik voor deze test geslaagd en kreeg iedereen wat ie wilde en ook de rekening kon ik vragen. In het kasteel kregen we een rondleiding van onze eigen gids. Het kasteel is vooral bekend omdat het in de Tweede Wereldoorlog is overgenomen door de Nazis en bedoeld was als residentie van Hitler. Na het kasteel zijn we naar Szczawno-Zdrój gegaan. Dit is een spa-town. Hier hebben we de diverse soorten water geproefd die worden gebruikt voor behandelingen in de Spa. Erg gezond dus! Voordat we weer verder gingen, hebben we nog een snack gegeten. Ik koos voor zapiekanki, soort van Poolse pizza. Op de terugweg mocht ik mijn Poolse uitspraak oefenen en heb ik elke plaats die we passeerden opgenoemd en bijna alles ging goed op 2 dorpjes na. Die avond koos ik weer voor een van mijn favo Poolse gerechten, schabowy.

Afbeelding
Szczwano-Zdrój

29 juni 2011 - Dag 12 - Wroclaw - Krakow
De wekker ging bijtijds zodat ik de tijd had om naar de trein te gaan. Na ontbeten te hebben, heb ik uitgechecked. Het was om 8:15 al aardig warm. Het was wederom een zoektocht naar de ingang van Wroclaw Glowny. Dit keer vond ik wel het loket maar ik had inmiddels al online een kaartje gekocht.Om 9:22 ging de trein naar Kraków. Voor deze keer had ik een 1e klas zitplaats gereserveerd in de TLK want ik zou bijna 5 uur in de trein doorbrengen en wilde niet het risico lopen dat het in de 2e klas al vol zou zitten. Tot Opole had ik de coupe voor mij alleen. Daarna kwam er een oudere dame in de coupe en ze heeft een lange tijd gedacht dat ik Pools was (ik probeerde een Poolse krant te ontcijferen en ik bestelde een thee in het Pools) maar ik viel door de mand toen ik de tweede conducteur niet begreep :lol: Maar goed die vrouw snapte niet waarom ik ineens niets meer van de Poolse taal snapte. Waar in Wroclaw de zon nog scheen, werd het steeds slechter weer naar mate we dichter bij Krakow kwamen. Uiteindelijk waren we iets na 14:00 op station Kraków. Ik kocht op het busstation alvast een kaartje voor de bus naar Zakopane. Vervolgens ben ik naar het hostel gewandeld. Helaas in de regen. Het hostel was nog best ver lopen. Dit hadden ze voor mij geregeld omdat mijn hostel overboekt was en in hun dependance nog plaats was. Ze hadden het alleen iets rooskleuriger voorgesteld qua loopafstand. Het hostel zat in een verlaten steeg maar dat pastte misschien wel bij de naam (Good Bye Lenin). Toen het weer was opgeklaard ben ik naar het Rynek gewandeld en heb ik wat rondgeslenterd langs voor mij bekende plaats en bij een saladebar gaan eten. Die avond nam ik ook weer een gofry met een heerlijke kop koffie. De avond sloot ik af met een gezellige couchsurfmeeting in een jazzpub.

30 juni 2011 - Dag 13 - Krakow - Zakopane
Ik zie nu pas dat dit dag 13 van mijn reis was, misschien had ik daarom zo pech :mrgreen: Ik was in ieder geval blij dat ik het hostel kon verlaten want ik vond het maar een smerig hostel. De bus ging om 10:50. Ik was in slaap gevallen en toen ik wakker werd schrok ik heel erg. Ik zag ineens niets meer! Het regende heel erg hard en we zaten in de wolken. Gelukkig was het in Zakopane net droog want ik zag het echt niet zitten door de regen naar de accomodatie te moeten. Op het busstation werd ik door allerlei mensen vastgepakt die zeiden:"Pokoje. Noclegi" oftewel kamers te huur maar ik had al accomodatie en ben snel doorgelopen. Welkom in Zakopane. Ze stonden er nog steeds. Mijn appartement zat op de hoofdstraat en maakt onderdeel uit van een Spa/cosmeticainstituut en was dan ook erg luxe. Een mooie kamer, groot bed en zelfs een extra bed. Ik mocht niet klagen. Na mezelf geinstalleerd te hebben, begon het te regenen... Toen het droog was, ben ik naar de Tourist info gegaan. Het zou slecht weer kunnen worden in Zakopane en ik was benieuwd wat voor tours ze hadden en besloot een tour naar Slowakije te boeken. Daarna heb ik een ijsje gegeten en ben ik stuk gaan wandelen richting het sportcomplex en de ijsbaan. Dit heb ik allemaal (illegaal) bekeken want eigenlijk was het verboden voor onbevoegden. :mrgreen: (Noot voor de lezer: ik ben een groot schaatsfan)Ik kwam tijdens mijn wandeling wel een leuk restaurantje tegen in een houten huisje en daar heb ik heerlijk gegeten: ser zapiekany z szynka. Oftewel gebakken kaas met ham. Vervolgens heb ik boodschappen gedaan en ben ik even blijven hangen bij een artiest in de hoofdstraat. Hij heeft een pop die hij piano laat spelen en hij bedient de touwtjes: een marionet dus. Hij stond er vorig jaar ook en ik heb er toen ook met plezier naar gekeken. Daarna ben ik even naar het appartement gegaan, met de bedoeling later nog buiten de deur een kop thee te drinken maar toen barstte de storm los......Dag 13 was het he?

Afbeelding
Zakopane

1 juli 2011 - Dag 14 Zakopane
De wekker zetten was overbodig. De weersvoorspellingen waren ook voor de vrijdag slecht. Waar het niet dat het ook een groot deel van de dag droog weer voorspeld was. Toen het dus redelijk droog was, ben ik gaan wandelen naar de markt aan de voet van de Gubalowka. Overigens speelde de Giewont verstoppertje achter de wolken. Ik raakte aan de praat met een Nederlands echtpaar. Omdat de lucht aardig donker begon te worden, besloot ik het bergtreintje nog niet te gaan nemen en eerst even te gaan lunchen. Ik heb een nalesniki (pannenkoek) met fruit gegeten. Ik besloot even richting de hoofdstraat te wandelen en een zijstraat in te slaan. Daar zie ik tot mijn grote verbazing de bus van Poolse kennissen van mij staan. Ze waren op trainingskamp in Zakopane maar dat was natuurlijk ook verregend. Ik kreeg een gratis sightseeing tour door Zakopane en een rondleiding door het sporthotel. Tegen die tijd dat ze weer aan het werk moesten, ben ik terug gaan wandelen naar de hoofdstraat en was het alweer etenstijd! Dit keer Schabowy z kapusta i zamienkami! Helaas hoorde ik die avond dat de Slowakije trip niet door zou gaan wegens te weinig belangstelling.

2 juli 2011 - Dag 15 Zakopane
Ik dacht dat ik inmiddels al het slechte weer wel had gehad maar ook de zonnig voorspelde zaterdag, bleek een dag te zijn van donkere wolken. Na uitgeslapen en ontbeten te hebben, ben ik richting de Toerist Office gewandeld om mijn geld terug te vragen van de tour. Dit was allemaal geen probleem gelukkig. Ik besloot om het bergtreintje te nemen richting Mt. Gubalowka. Dit was erg leuk en een prachtig uitzicht, ondanks dat er veel wolken waren. Er lag zelfs sneeuw op een aantal bergtoppen! (NB: het heeft er zelfs gesneeuwd!)Vanaf de Gubalowka kun je in een klein uur naar Zakopane lopen; hierover twijfelde ik gezien de donkere wolken en uiteindelijk besloten het niet te doen en de trein naar beneden te nemen.Vanuit het treintje zag ik de wandelroute en ik was erg blij dat ik daar niet liep! Het was glibberig en als je niet uit keek, was je té snel beneden...Eenmaal beneden aangekomen, ging het stortregenen. Ik ben een restaurant ingevlucht en heb daar weer eens een pannenkoek gegeten met een kop thee. Toen het weer droog was, ben ik naar Kuznice gewandeld. Dit was weer een fijne wandeling en heb die avond eens geen Pools gegeten, maar Italiaans.

Afbeelding
Sneeuw...

3 juli 2011 - Dag 16 - Zakopane - Krakow
Ik werd niet zo fit wakker als anders. Ik had een gloeiend heet voorhoofd maar een ding was voor mij wel duidelijk; ik zou niet in Zakopane blijven maar richting Krakow gaan. Als ik ziek zou worden, wilde ik liever in Krakow zijn ;) De bus ging ook dit keer om 10:50 alleen was de rijstijl van de chauffeur niet bepaald een pretje. De rit leek een kopie van de rit van donderdag. Naarmate we dichterbij Kraków kwamen, hoe harder het ging regenen. In de loop van de middag kwamen aan in Kraków en heb ik mij zo spoedig mogelijk naar het Flamingo hostel gehaast, in de stromende regen. De rest van de dag rustig aan gedaan en in de loop van de dag voelde ik me wel weer beter! Die avond ben ik uit eten gegaan met een Nederlandse kennis die op doorreis was en toevallig in Krakow zou verblijven.

menasil
Berichten: 68
Lid geworden op: ma aug 22, 2011 5:20 am

Re: Reisverslag drie weken Polen juni/juli 2011

Bericht door menasil » za sep 03, 2011 3:46 pm

4 Juli 2011 - Dag 17 -Kraków
Toen ik op stond en realiseerde wat voor dag het was, besefte ik dat ik precies 1 jaar eerder voor de eerste keer in Krakow was. Alleen toen had ik wel wat beter weer. Een blik naar buiten leerde mij dat de regenjas en paraplu weer van pas zouden komen. Met een Ierse kamergenote ben ik eerst gaan ontbijten en vervolgens een kop koffie gaan drinken. We besloten om 11:00 met de Free Walking Tour door de oude stad en Wawel te gaan doen. Dit was een zeer leuke tour! Het enige nadeel was dat het bij Wawel ontzettend hard ging regenen en daardoor de tour iets eerder af was gelopen dan gepland. Al rennend naar ons hostel besloten we dat we wel graag naar Nowa Huta zouden willen! Bij de Toeristeninformatie zagen we een aankondiging hangen dat die middag nog een tour zou zijn. De prijs viel ons mee maar toen we vervolgens wilden boeken, werd de prijs ineens behoorlijk opgehoogd :shock: Dit omdat we de enige deelnemers waren. We hadden nog een andere optie in ons hoofd en dat was een tour door Nowa Huta met de Crazy Guides en dat werd ineens stuk aantrekkelijker. Binnen 1 uur zouden ze ons ophalen bij het hostel. Daar bleken we een nieuwe roomie te hebben en ook hij wilde wel mee! We werden opgehaald in een lada ui 1988 die behoorlijk uit elkaar viel en waarvan 1 deur niet geopend mocht worden want die zou niet meer makkelijk dicht te krijgen zijn... Tja drie maal raden wat ik toch per ongeluk deed... :oops: We werden naar Nowa Huta gereden en op een parkeerplaats kwam de mededeling:"Forget about the history! Let's Drive"! Oftewel. we mochten zelf in de Lada rijden! Tja, ik had pas net mijn rijbewijs maar de lada is nog heel hoor haha. We hebben o.a. een drankje gedronken in een voormalig communistisch cafe en wat highlights gezien in Nowa Huta en geschiedenisles gekregen. Gek genoeg was het helemaal opgeklaard en kwam er zelfs blauwe lucht tevoor schijn! Na dit avontuur zijn we gaan eten in Kazimierz en koos ik natuurlijk weer voor pierogi ruskie. De avond eindigde in een jazzcafe waar ik gratis wodka en shotjes kreeg van een aantal Polen omdat ik een aantal woorden Pools sprak (tja, bier bestellen in het Pools kon ik inmiddels wel!)

Afbeelding
Lada in Nowa Huta
5 Juli 2011 - Dag 18 -Kraków
Na rustig ontbeten te hebben, besloten we richting de Schindlers list factory te gaan. Het begon bijna te wennen maar ook nu was er geen blauwe lucht te zien. We namen de tram richting de fabriek en omdat de fabriek 'buiten de kaart' lag, besloten we aan een Poolse vrouw de route te vragen. Ze kwam op het idee het bij een school te vragen en vroeg of ze ons mocht vergezellen. Ze bleek behoorlijk wat van de geschiedenis te weten en dit was erg leuk! Schindlers List museum is erg indrukwekkend! Het buurtje van het museum is alleen niet prettig. Na het bezoek aan het museum zijn we richting het station gegaan waar ik mijn allerlaatste kaartje zou gaan kopen voor de allerlaatse Poolse treinreis. Ik was van alle mensen die daar stonden, het snelste klaar met mijn bestelling. Ik leer het wel! Voor de lunch zijn we naar een saladebar gegaan en de middag hebben we heerlijk over het Rynek en door de zijstraten rondgewandeld en wat gewinkeld. 's avonds heb ik de lekkerste pierogi ooit geproefd! Z owocami! Maar dit keer geen blauwe bessen maar... aardbeien! Na het eten hebben we de Ierse op de trein afgezet en ben ik samen met de overgebleven roomie nog in een te fout karaoke cafe beland en uiteindelijk verruild voor een nieuw gezellig jazzcafe.

Afbeelding
Regenachtige dagen in Krakow

6 Juli 2011 - Dag 19 -Kraków - Warszawa
Mijn allerlaatste trein zou 's ochtends vertrekken van Kraków Glowny. Net zoals ik mijn reis ben begonnen in een 'luxe' trein, zou ik dat nu weer doen. Ik had een 2e klas plaats in een Express City. Helaas voor mij moest ik mijn coupe delen met een groot Pools gezien met vreselijk irritante kinderen. De treinreis heeft nog nooit zo lang geduurd. Voor mijn gevoel was Warszawa - Gdansk korter :mrgreen: Ik had de regen uit Kraków meegenomen. Ik dacht dat ik de ergste regen wel had gezien maar Warszawa heeft het overtroffen. Binnen 2 seconden was ik doorweekt. Ik probeerde een buskaartje uit de automaat te halen maar een zwerver probeerde me af te leiden.Ik wilde zo graag naar mijn hostel en was al behoorlijk chagrijnig dat ik hem flink heb afgesnauwd en weg was hij! Dit keer had ik een hostel nabij de universiteit, Helvetia Hostel. Daar aangekomen heb ik eerst mijn omgekleed. In de regen kan je niet veel maar ik wilde nog altijd eens naar het Uprising Museum en dit leek mij de perfecte middag voor. Via couchsurfing bleek dat ook een Brazilliaan er wel heen wilde en we besloten samen te gaan. Het was een ontzettend indrukwekkend en uitgebreid museum! 's avonds had ik even geen zin om een restaurantje te zoeken dus werd het fastfood! Later op de avond ben ik nog wat gaan drinken in een cafe. Blijkbaar teveel want ik vergat uit te stappen op de terugweg. Gelukkig eindigde de bus 2 haltes na de halte die ik moest hebben en kon ik zo weer terug. Het zou wat zijn als ik aan de andere kant van Warschau was beland!


7 Juli 2011 - Dag 20 -Warszawa
Ik bleek ineens een Koreaanse kamergenote te hebben die net als ik plannen had naar Wilanow te gaan. De bus naar Wilanow kwam langs de ijsbaan in Warschau (Tor Stegny) maar ik ben er niet voor uitgestapt. Overigens was het vandaag eindelijk weer eens droog en goed weer! Wilanow vond ik erg mooi, ook de tuinen waren prachtig. Ik wilde ook het postermuseum bezoeken. Maar deze was gesloten omdat de collectie werd veranderd. Voor de lunch koos ik voor kielbasa, een van de Poolse gerechten die ik nog niet had gegeten. Na de lunch zijn we gaan wandelen in Lazienki park en hebben we nog op het terras gezeten in de Nowy Swiat. In de avond had ik met een Poolse kennis afgesproken om wat te gaan eten. Hij nam me mee naar een Vietnamees restaurant, wat uitstekend beviel. Later zijn we nog bij een soort grasveld koffie gaan drinken. Het was wel een hele tour om daar te komen want we mochten er niet langs van de politie. De mededeling:"Somebody got killed". Welkom in Warschau! Ik was bijtijds weer terug in het hostel en daar besloot de receptie placki te maken, mooi moment voor mij om ook eens Pools te leren koken en het was aardig goed gelukt :D Nu alleen nog eens zelf gaan proberen te maken.

Afbeelding
zelfgemaakte placki z cukrem

8 Juli 2011 - Dag 21 -Warszawa
Ik werd al vroeg wakker door een aantal Mexicanen die de kamer binnen waren gevallen... Iemand had de deur niet op slot gedraaid maar gelukkig deden ze niets behalve dan mij wakker maken door hun lawaai ;) Ondanks dat ik al enkele dagen in Warszawa was, had ik nog steeds een aantal dingen niet gezien. Ik besloot vandaag naar het voormalige Joodse ghetto te gaan en daar de voormalige gestapo gevangenis te bekijken. Ik moet zeggen dat ik in al die cellen een erg benauwd gevoeld kreeg en uiteindelijk blij was toen ik weer in de openlucht was. Er zijn heel veel persoonlijke bezittingen van voormalig gevangenen tentoongesteld. Ik had ook niet echt de puf meer om sightseeing te doen dus ik besloot een wandeling te maken langs de Wisla. Ik ben bij Dworzec Gdanski begonnen en naar beneden gewandeld tot ik bij de nieuwe/oude stad was. Hier heb ik een nalesniki gegeten. besloot via de Royal Route naar het hostel te wandelen. Mijn plan was het Royal Castle te bezoeken maar deze was ineens gesloten. Niet veel later kwamen er loeiende sirenes, zag ik motoragenten, politieauto's, brandweer en ambulances.. Ik schrok me rot en toen kwam op hoge snelheid de kersverse EU voorzitter, de premier van Polen, met de Europese Delegatie door de straten gereden....Ik kon nog net op tijd opzij springen! Een Poolse kennis had een curnieka aangeraden en daar wilde ik heen wandelen maar waar het het ene moment nog stralend weer was.... kwam er een onweersbui! Dit vond ik niet zo grappig en ben even snel gaan schuilen onder een poort... na de regenbui was het inmiddels echt etenstijd en ben ik pierogi z miesem gaan eten. Die avond wilde ik eigenlijk nog de Palace of Culture and Science op maar hij hing in de wolken en dat vond ik toch wel zonde van mijn geld als je niet ver kon kijken. Ik had het uitzicht al eens overdag gezien maar bij nacht had het mij ook mooi geleken.

Afbeelding
Pawiak, voormalige gestapo gevangenis

9 Juli 2011 - Dag 21 -Warszawa - Schiphol
Mijn laatste dag in Polen was aangebroken. Na 3 weken rondgereisd te hebben zou ik mij vandaag klaar moeten maken voor vertrek. Het was ook nu weer stralend weer en ik baalde beetje dat ik alweer weg moest...Ik besloot nog een nieuwe poging te wagen voor Royal Castle en dit keer was het wel open. Ik vond het alleen tegenvallen omdat ik geen audioguide had gekocht want ik vond het belachelijk dat die bijna net zo duur was als mijn hele entreekaart. Maar ik was dan ook uiteindelijk snel door het paleis heen. Na nog wat rondgewandeld te hebben in dit gedeelte van Warschau heb ik als lunch een griekse salade gegeten en was het echt tijd om te gaan.. Ik heb nog even op het kasteelplein gezeten en uiteindelijk mijn backpack opgehaald en de bus naar het vliegveld gepakt. Hier bood een Poolse vrouw nog spontaan aan dat ik terug mocht komen in Polen om...met haar zoon te trouwen...want zijn huidige (Nederlandse) vrouw was lelijk geworden door de wodka. Een man die vertaalde naar het Engels moet wel de grootste lol hebben gehad. Ik verstond maar een paar woorden (wodka, zona, piekne) maar ergens was ik wel blij toen deze vrouw de bus uit was gestapt en ik op het vliegveld was aangekomen. Om 17:05 steeg het vliegtuig op en had ik een prachtig uitzicht over het centrum van Warszawa waar maar 1 gebouw direct opvalt! 2 uur later stond ik weer op Nederlandse bodem en was het tijd om naar huis te gaan.

Thomasz
Berichten: 155
Lid geworden op: ma aug 22, 2011 1:39 pm

Re: Reisverslag drie weken Polen juni/juli 2011

Bericht door Thomasz » za sep 03, 2011 5:10 pm

Nog maals een prachtig verslag van je reis.
Dat is hele andere koek hoe sommige mensen aan kijken tegen Polen.
Voor mensen die hier wonen raakt men gewend aan de vele rompslomp als je iets voor elkaar moet krijgen.
Maar het is een gegeven, hier wonen of opvacantie zijn is 100% verschil.

Thomasz

Plievo
Berichten: 2948
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Reisverslag drie weken Polen juni/juli 2011

Bericht door Plievo » za sep 03, 2011 6:04 pm

Schitterend verhaal 6qq , aangekleed met hele mooie foto`s.
Maar heb je daarna de regen maar meegenomen naar Holland :o :?:

menasil
Berichten: 68
Lid geworden op: ma aug 22, 2011 5:20 am

Re: Reisverslag drie weken Polen juni/juli 2011

Bericht door menasil » za sep 03, 2011 7:36 pm

@ Tomasz: ach ja. het is soms een uitdaging he :) Maar het neemt niet weg dat ik Polen een erg leuk vakantieland blijf vinden :D

@Plievo: Ik vrees van wel.. alhoewel het natuurlijk 30 graden en strakblauwe lucht was toen ik vertrok uit Polen.

lief milieu
Berichten: 161
Lid geworden op: ma nov 28, 2011 9:47 am

Re: Reisverslag drie weken Polen juni/juli 2011

Bericht door lief milieu » ma nov 28, 2011 4:47 pm

Mooi verhaal. Je hebt scrhijftalent.
Ik zou alleen maar méér willen weten over couchsurfing.


Przyrodnik
Berichten: 799
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Re: Reisverslag drie weken Polen juni/juli 2011

Bericht door Przyrodnik » di nov 29, 2011 9:31 pm

lief milieu schreef:Het lijkt een uitdaging om met de plaatselijke bevolking een rondleiding te maken door de stad. Ik vind het persoonlijk erg jammer dat Couch surfing niet volledig vertaald is naar het Nederlands. Misschien zal dit op termijn nog gebeuren.

Ik begrijp het opzet nog niet helemaal. Ook ben ik er nog niet achter gekomen of er lidgeld moet betaald worden.

Vragen:
Wil je iets gaan eten in een lokaal restaurant met de local couch, dan ben je waarschijnlijk ook verplicht het etentje van de couch te betalen.

Welke verplichtingen zijn er nog?

De slaapplaats ... voor een keertje bij de local couch, het kan wel, maar op voorwaarde dat het nog altijd een beetje confortable is.

Wie heeft er nog ervaringen met Couch Surfing? Positief? Negatief?


Hoi Lief milieu,

Dit stukje van jou hierboven heb ik van een ander forum gekopieerd, want ik zag dat je daar al een vergelijkbare vraag had gesteld, maar dan iets preciezer.

Ik ben lid van Couch Surfing. Ook Menasil, die deze draad begon, is hier lid van. Sinds zeer kort is CS, zo korten we het meestal af, geen non-profit organisatie meer, maar hier merk je niet zo veel van. Als je lid bent zal de site wel voorstellen doen voor donaties. Wel of niet, is een eigen afweging; mijns inziens is het niet echt nodig (misschien denk ik er te makkelijk over, want ik ben ook bij een vergelijkbaar initiatief aangesloten dat voor de volle 100% op vrijwilligersinzet bestaat). CS heeft wel enkele mensen in dienst op een ledenbestand van 3 miljoen personen wereldwijd.

De opzet is: lid worden en je eigen profiel invullen. Aanbevolen wordt om dat met enige creativiteit te doen en enige informatie over jezelf (of je gezinssituatie) te vermelden, met daarbij 'n fotootje of meerdere. Verder is de hoofdgedachte dat je andere leden wereldwijd kan benaderen voor a) een drankje of een rondleiding of b) kostenloos onderdak. Leden beschrijven hun ideeen / voorkeuren in hun profiel; de een woont op een kamer van 12 m2 en is dagelijks van huis, de ander is gepensioneerd, heeft zeeen tijd en zes slaapkamers ter beschikking. Ik geef maar wat willekeurige voorbeelden.

Er is een referentiesysteem; na een ontmoeting kan men een referentie plaatsen over de persoon met wie men contact heeft gehad. Verstandig is om die referenties goed te lezen. Zelf ben ik vooral alert bij leden met geen/nauwelijks referenties die pas zeer korte tijd lid zijn.

Wil je comfort, lees de profielen goed. Verwacht je meer comfort bij leden boven 30 jaar, geef een zoekopdracht op CS voor leden boven de 30 jaar in de door jou gekozen stad (waarbij je nog veel meer criteria kan toevoegen aan een zoekopdracht: bijvoorbeeld wonend binnen 20 km van een stad, of slaapplaats voor tenminste 3 personen beschikbaar).

Lezen, lezen, lezen en vervolgens komt het aan op een stukje vertrouwen; ik vond het altijd handig om een aantal mailtjes over en weer te laten gaan, voor beeldvorming!

> Wil je iets gaan eten in een lokaal restaurant met de local couch, dan ben je waarschijnlijk ook verplicht het etentje van de couch te betalen.

Neen, dat is niet verplicht. Maak daarover afspraken. Ik deel meestal de pot, maar het komt voor dat een gast de rekening op zich neemt. Andersom trek ik ook wel eens het beursje.

> Welke verplichtingen zijn er nog?

Er zijn niet zo heel veel verplichtingen. Als je een interessant profiel hebt gevonden kun je een Couch Request indienen via een button op het profiel en dien je aan te geven welke data je er zult zijn, met welk vervoermiddel je reist en hoeveel mensen er komen. Verder kan je er heel leuk een (semi-) persoonlijk mailtje aan toevoegen, en dan maar afwachten of en welk antwoord er komt...

Het is daarbij ook nog slim om een surfverzoek te sturen aan leden die recent ingelogd hebben, bvk. de laatste week of nog recenter. De kans op antwoord is dan groter. Wil je in een grotere plaats surfen, stuur dan zeker meerdere (misschien wel 10) verzoeken uit, want de actieve leden krijgen daar nogal wat berichten. Zo veel dat niet iedereen alles beantwoord. Jij wil een slaapplaats, dan neem jij het voortouw.

Overbodig te zeggen wellicht, maar gratis slaapplaatsen bij locals dat bestaat eigenlijk niet. Mensen die andere uitnodigen hebben daarvoor altijd hun motivatie: ze willen de taart delen omdat ze het leuker vinden om 'm niet helemaal zelf op te eten.

Het is niet verplicht je eigen woning beschikbaar te stellen voor gasten, als je wil Couch Surfen. Je kan jouw Couch availability permanent op No zetten. Je kan hem ook op Yes zetten en toch niemand ontvangen; CS houdt eigenlijk geen oogje in het zeil tenzij ze een klacht zouden ontvangen. Maar leden sturen geen klacht als ze geen antwoord krijgen.

Dus niet veel regels, maar wel de normale fatsoensnormen.. anders ligt een lid er via het referentiesysteem overigens ook vrij snel uit. Op de site staan natuurlijk nog veel meer tips.

De website is gedeeltelijk in het Nederlands en 17 andere talen beschikbaar. Delen zijn echter niet in het Nederlands, wel in het Engels te raadplegen, waaronder de secties tips, veiligheid en de beschrijving van de organisatie. Meer dan 90% van de leden spreekt en schrijft redelijk tot uitstekend Engels.

Met Couch Surfing heb ik als logeerder goede ervaringen, in de Benelux, Frankrijk, Duitsland, Polen, Hongarije, Tsjechie en Slowakije.

Ik hoop dat je met deze informatie vooruit kunt 16qq

menasil
Berichten: 68
Lid geworden op: ma aug 22, 2011 5:20 am

Re: Reisverslag drie weken Polen juni/juli 2011

Bericht door menasil » wo nov 30, 2011 6:50 am

Ik heb aan het verhaal van Przyrodnik niets meer toe te voegen eigenlijk.

De reden om mij bij couchsurfing aan te melden is omdat ik benieuwd was naar het initatief. Ik heb nog niet bij iemand 'gesurfd' maar dat is meer omdat ik dat nog niet durf en dacht, eerst eens mensen leren kennen die daaraan meedoen, dan word het vanzelf vertrouwd. Achteraf vond ik de flexibiliteit van een hostel (lees: je kan gaan en komen wanneer je wil) prettig maar in contact komen met locals is ook echt een meerwaarde van een reis :) Ik heb vooral veel gebruik gemaakt van de 'meetings'. Daarnaast was een rondleiding van de locals eigenlijk spontaan ontstaan :) Toen ik in het voorjaar wat vroeg over Poznan en de stoomtrein, schreef een meisje dat als het mij leuk leek, ze graag kop koffie met me wilde drinken. Ik heb haar profiel opgeslagen en contact met haar opgenomen toen ik in de buurt was. Toevallig had ze nog tijd ook toen ik er was! Gdansk ging precies zo, ik vroeg of iemand nog originele tips/ideeën had en toen bood iemand aan om 's avonds wat te eten en de stad te verkennen. Andere plaatsen was het of dat ik een oproepje zag of dat ik zelf eentje had gepost :)

Ik heb zelf vanuit Nederland klompjes meegenomen en dat als bedankje gegeven aan diegenen die mij rond hebben geleid :) Kreeg erg leuke reacties! Qua betalen... dat was erg wisselend. Echte afspraken heb ik niet gemaakt, ik moet zeggen dat ik verwachtte dat we allebei een deel zouden betalen of dat ik iets meer zou betalen als bedankje :)

lief milieu
Berichten: 161
Lid geworden op: ma nov 28, 2011 9:47 am

Re: Reisverslag drie weken Polen juni/juli 2011

Bericht door lief milieu » zo mar 18, 2012 7:37 pm

Die couchsurfing lijkt wel erg leuk! Maar de tijd is kort om dat te organiseren.
Vraagje: zijn toffe 50+ ook geliefd?

Przyrodnik
Berichten: 799
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Re: Reisverslag drie weken Polen juni/juli 2011

Bericht door Przyrodnik » ma mar 19, 2012 2:51 pm

Er zijn bij mijn weten enkele leden hier aangesloten bij Couch Surfing, leden die allemaal ruim onder de 50 zijn. Dat geldt ook voor mij; ik heb ongeveer eenderde eeuw geleden het levenslicht gezien (een paar weken voor het verlies van Nederland op de finale van het WK voetbal).

80% van de leden van Couch Surfing is onder de 40 jaar oud, 90% zit onder de 50. Is dat een probleem? Het ligt voor mij voor de hand dat 50-plussers vooral onderdak kunnen vinden bij de iets minder jonge leden, laat me zeggen de leden van boven de 35. De website heeft een zoekfunctionaliteit waarmee ook op leeftijd kan worden gezocht. De volgende tip is om leden aan te schrijven die frequent inloggen. Gaat u met meerdere mensen, kies dan bovendien voor leden die ook daadwerkelijk meerdere slaapplekken aanbieden.

Ik logeer zelf ook wel bij 50-plussers. Zo heb ik in Luik inmiddels een vast logeeradres bij een 50-plusser. Maar of vijftigers en zestigers en zeventigers ook heel happig zijn om elkaar onderdak te verschaffen tijdens een reis, is een goede vraag. Gewoon uitproberen lijkt me…

lief milieu
Berichten: 161
Lid geworden op: ma nov 28, 2011 9:47 am

Re: Reisverslag drie weken Polen juni/juli 2011

Bericht door lief milieu » ma mar 19, 2012 9:20 pm

Voor het logement moet écht niet gezorgd worden! H!ier zorgen we zelf voor. Het zou enkel gemakkelijk zijn voor ter plaatse wat info te krijgen, een lekkere babbel, een wegwijzer, eens samen iets gaan drinken (eventueel ook gaan eten), ...

Przyrodnik
Berichten: 799
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Re: Reisverslag drie weken Polen juni/juli 2011

Bericht door Przyrodnik » ma mar 19, 2012 9:24 pm

Oke, ook dat moet wel lukken. Zeker in die grote steden als Torun, Bydgoszcz en Gdansk. Je kan er ook nog zoeken op taal, dus bv leden die Engels of Duits spreken of zelfs Nederlands. Zelfs die zijn er vast wel.. in een stad als Gdansk.. ;)

lief milieu
Berichten: 161
Lid geworden op: ma nov 28, 2011 9:47 am

Re: Reisverslag drie weken Polen juni/juli 2011

Bericht door lief milieu » ma mar 19, 2012 9:30 pm

Thanks! 2qq We zijn écht geen moeilijke mensen, zijn jong van hart en geest, hebben thuis ook nog eentje van 27 en een gehuwde van 30 met een lieve kleinzoon en een tweede kindje op komst. Ikzelf ben het gewoon om met jongeren om te gaan om reden dat ik beroepsmatig mee bezig ben. 5qw

Przyrodnik
Berichten: 799
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Re: Reisverslag drie weken Polen juni/juli 2011

Bericht door Przyrodnik » ma mar 19, 2012 9:54 pm

Wie veer in Limburg zagge: 't kump good!!! ;)

pietje Bell
Berichten: 516
Lid geworden op: do okt 13, 2011 8:52 am

Re: Reisverslag drie weken Polen juni/juli 2011

Bericht door pietje Bell » di mar 20, 2012 11:14 am

Als de muur op de foto van de oude Gestapo gevangenis kon spreken?Had deze muur heel wat te vertellen als je hem goed bekijkt.

Plaats reactie