Polen spoorlijn Żywiec - Zwardoń
Polen spoorlijn Żywiec - Zwardoń
Deze reportage gaat over de spoorlijn Żywiec - Zwardoń, gelegen in het zuiden van Polen. De spoorlijn ligt in het woiwodschap Silezië en loopt door een dunbevolkt bergachtig gebied.
Een fotootje van het landschap:
Foto's zijn genomen begin augustus tijdens mijn vakantiereis door Oost-Europa. Sól Kiczora, gelegen aan het spoor, was toen mijn eerste bestemming waar ik twee dagen ben geweest. De foto's zijn verspreid gemaakt over twee dagen, Żywiec - Sól Kiczora op een wisselvallige dag, de laatste stations zijn gedaan op een prachtige dag toen ik naar Slowakije reisde.
Kenmerkend is het verval. Het is duidelijk een nevenlijntje. Een stoptrein rijdt vanaf de stad Katowice rijdt via de stad Bielsko-Biała richting Zwardoń. Een deel van de treinen rijdt door naar Żywiec, en slechts een deel daarvan rijdt helemaal tot aan Zwardoń. Na Zwardoń loopt het spoor door naar Slowakije. In het verleden waren er ook nog zijlijntjes, die inmiddels zijn gesloten.
De tekst bij de foto's is van toepassing op de foto's die er boven staan.
Station Żywiec. De stad Żywiec heeft ruim 32.000 inwoners en is vooral bekend van het gelijknamige biermerk. De spoorlijn heeft een aftakking naar de brouwerij aan de rand van de stad.
Opgeknapt interieur.
Een groot station voor slechts een doorgaande spoorlijn vandaag de dag. Er is een zijtak naar Skawina. Daar rijden echter bussen, wel van PKP en ze staan ook in de reisplanner van PKP. Of dit tijdelijk of permanent is heb ik helaas niet kunnen ontdekken.
Trein naar Katowice.
Station Radziechowy Wieprz.
Dit is een halte, hoewel ik in deze reportage over het algemeen overal het woord "station" gebruik. De stations (waar treinen elkaar kunnen passeren) hebben gebouwen in allemaal dezelfde stijl. Tot voor kort waren alle stations ook bemenst en met kaartverkoop. Het bovenstaande station Żywiec is een zeer groot exemplaar maar ook in de stijl van de kleintjes.
De haltes die een gebouw hebben, hebben allemaal verschillende gebouwen. Die zijn al een tijd geleden verlaten en soms enorm verloederd. Dat is ook bij dit station/halte het geval.
Haltegebouw dichtgemeteld. Vanuit het gedeelte helemaal links werd de spoorwegovergang bediend. Elders aan de spoorlijn, vlakbij Katowice, heb ik een identiek gebouw gezien dat nog wel bemenst is.
Station/halte Cięcina Dolna.
Station Cięcina. Alle stations hebben te maken met vandalisme, hier is het heel erg.
Ook dit is overigens een halte.
Het gebouwtje staat los van het perron en staat leeg. De spoorwegovergangen zijn allemaal geautomatiseerd met apparatuur van Bombardier, vermoedelijk niet zo heel lang geleden aangelegd.
Station Węgierska Górka.
Gebouw is overdag nog bemenst.
Close-up van de voorkant. Ook hier veel vandalisme. Er is geen stationschef, 's avonds is het helemaal verlaten, en dat is goed te zien.
Het loket.
Halte Cisiec.
In de verte is ook hier de gemoderniseerde spoorwegovergang te zien.
Station Milówka. Amper vandalisme, 's avonds laat brandt er ook nog licht in het gebouw door de aanwezigheid van een stationschef.
Interieur.
De fraaie voorkant. Zelfs nog met een klok. De hekjes links en rechts doen denken aan stations in België.
Alle stationsgebouwen hebben voor en achter de stationsnaam of de tekst "Dworzec Kolejowy" in neonletters. Zelfs sommige haltegebouwen hebben het. Helaas branden ze nergens meer.
De spoorlijn door het landschap dat steeds bergachtiger wordt.
Halte Milówka Zabawa.
Station Rajcza.
Gesloten wachtruimte.
Hoewel het geen onbelangrijk station is, is het gebouw gesloten. Er is nog wel een stationschef, maar geen kaartverkoop meer. Zeer recentelijk hebben grootschalige loketsluitingen plaatsgevonden als gevolg van een conflict tussen PKP Regionalne en PKP Intercity over de huur van stationsgebouwen. Aan deze spoorlijn hebben ze zelfs de wachtruimtes gesloten.
Een beperkt aantal is overgebleven. Het verbaast dat station Rajcza daar niet bij zit, aangezien Rajcza het enige dorp is in de directe omgeving met volop winkels en restaurants. Het station ligt echter helemaal aan de buitenkant, ver van het centrum. De halte Rajcza Centrum is daarom populairder.
Een deel van de treinen begint en eindigt op dit station. De stations die hierna komen worden zeer beperkt bediend, soms zit er wel drie uren tussen twee treinen.
Spoor langs Rajcza.
Halte Rajcza Centrum. Zoals ik hierboven al schreef redelijk druk bezocht door relatief veel voorzieningen. De halte lijkt mij ook vrij nieuw. Volgens de Poolse stationsweb, http://kolej.one.pl, in december 1997 geopend. Toen al vonden ze een gebouw niet meer nodig.
Langs Rajcza loopt een riviertje, tussen het dorp en de spoorlijn. Deze brug is speciaal voor de halte gebouwd, en dient uitsluitend om bij het spoor te komen.
Riviertje. Spoorlijn links.
Halte Rycerka. Ook relatief nieuw, in 1986 geopend.
Nog wel met gebouw. Inmiddels verlaten. Enorm verschil te zien tussen recente foto's en foto's uit 2003 die op kolej.one.pl staan als gevolg van verval en vandalisme.
Gebouw was (waarschijnlijk onbedoeld) toegankelijk.
De weg vlakbij het spoor.
Het spoor door het landschap.
Het mooie station Sól.
Sól en Sól Kiczora zijn langerekte dorpen waar de huizen erg verspreid liggen. Weinig voorzieningen, nog wel met treinverbinding.
Er is een stationschef, loket is eind vorig jaar gesloten.
Hoewel op de deur stond dat de wachtruimte gesloten was, was de deur niet op slot. Dus kon nog even binnenin gekeken worden.
Halte Sól Kiczora.
Alleen het bordje met de treintijden is nog heel.
Er loopt geen weg naar het station, door het bos lopen dit soort paadjes waarmee het station lopend bereikt kan worden.
De weg tussen Sól Kiczora en Laliki. Een goede weg, wat in Polen bijna altijd vergezeld gaat van een bordje waarop staat dat het bijna geheel door de EU is betaald.
Dit modderige pad leidt naar de afgelegen halte Laliki. Er staan lantaarnpalen van PKP.
Halte Laliki.
Achter het perron is een leeg stuk met sporen van funderingen. Niet zo lang geleden was er nog een gebouw ( http://kolej.one.pl/index.php?dzial=sta ... toid=15503 )
Helaas inmiddels gesloopt. Niet zo vreemd, het ligt compleet in the middle of nowhere.
Het dorp Laliki ligt verderop. Het bos uit en een flink stuk klimmen de berg op.
Mooi uitzicht. Via deze toeristische route zonder toeristen naar Zwardoń.
Door de steilheid voornamelijk lopend. Zwardoń ligt onderaan de berg.
Station Zwardoń.
Tot voor kort nog bemand. Alle bordjes hangen er nog. Loket vorig jaar gesloten, en daarmee ook de wachtruimte. Verkeerde zaak, aangezien in het daar in de winter extreem koud kan worden. Mensen zullen de neiging hebben daar ruim op tijd op het station te komen, want trein missen = uren lang wachten. Maar als het zo extreem koud is.. Daarnaast is Zwardoń een wintersport-oord. Als mensen de trein niet meer nemen, is het gauw afgelopen. Ik sluit niet uit dat dit laatste stuk van de spoorlijn ook sneuvelt als gevolg van een vicieuze cirkel van verval, al is de grensoverschrijdende spoorverbinding een reden om het open te houden.
Dit is het eindpunt van de Poolse treinen. Vanuit Slowakije rijden enkele treinen door tot aan dit station.
Fotootje vanaf een brug over het spoor met de rug naar Slowakije. De grens ligt op een steenworp afstand.
Via bospaadjes sta je na 5 minuten lopen op station Skalité Serafínov, het eerste Slowaakste station. Daarmee is ook een einde gekomen aan deze reportage.
Een fotootje van het landschap:
Foto's zijn genomen begin augustus tijdens mijn vakantiereis door Oost-Europa. Sól Kiczora, gelegen aan het spoor, was toen mijn eerste bestemming waar ik twee dagen ben geweest. De foto's zijn verspreid gemaakt over twee dagen, Żywiec - Sól Kiczora op een wisselvallige dag, de laatste stations zijn gedaan op een prachtige dag toen ik naar Slowakije reisde.
Kenmerkend is het verval. Het is duidelijk een nevenlijntje. Een stoptrein rijdt vanaf de stad Katowice rijdt via de stad Bielsko-Biała richting Zwardoń. Een deel van de treinen rijdt door naar Żywiec, en slechts een deel daarvan rijdt helemaal tot aan Zwardoń. Na Zwardoń loopt het spoor door naar Slowakije. In het verleden waren er ook nog zijlijntjes, die inmiddels zijn gesloten.
De tekst bij de foto's is van toepassing op de foto's die er boven staan.
Station Żywiec. De stad Żywiec heeft ruim 32.000 inwoners en is vooral bekend van het gelijknamige biermerk. De spoorlijn heeft een aftakking naar de brouwerij aan de rand van de stad.
Opgeknapt interieur.
Een groot station voor slechts een doorgaande spoorlijn vandaag de dag. Er is een zijtak naar Skawina. Daar rijden echter bussen, wel van PKP en ze staan ook in de reisplanner van PKP. Of dit tijdelijk of permanent is heb ik helaas niet kunnen ontdekken.
Trein naar Katowice.
Station Radziechowy Wieprz.
Dit is een halte, hoewel ik in deze reportage over het algemeen overal het woord "station" gebruik. De stations (waar treinen elkaar kunnen passeren) hebben gebouwen in allemaal dezelfde stijl. Tot voor kort waren alle stations ook bemenst en met kaartverkoop. Het bovenstaande station Żywiec is een zeer groot exemplaar maar ook in de stijl van de kleintjes.
De haltes die een gebouw hebben, hebben allemaal verschillende gebouwen. Die zijn al een tijd geleden verlaten en soms enorm verloederd. Dat is ook bij dit station/halte het geval.
Haltegebouw dichtgemeteld. Vanuit het gedeelte helemaal links werd de spoorwegovergang bediend. Elders aan de spoorlijn, vlakbij Katowice, heb ik een identiek gebouw gezien dat nog wel bemenst is.
Station/halte Cięcina Dolna.
Station Cięcina. Alle stations hebben te maken met vandalisme, hier is het heel erg.
Ook dit is overigens een halte.
Het gebouwtje staat los van het perron en staat leeg. De spoorwegovergangen zijn allemaal geautomatiseerd met apparatuur van Bombardier, vermoedelijk niet zo heel lang geleden aangelegd.
Station Węgierska Górka.
Gebouw is overdag nog bemenst.
Close-up van de voorkant. Ook hier veel vandalisme. Er is geen stationschef, 's avonds is het helemaal verlaten, en dat is goed te zien.
Het loket.
Halte Cisiec.
In de verte is ook hier de gemoderniseerde spoorwegovergang te zien.
Station Milówka. Amper vandalisme, 's avonds laat brandt er ook nog licht in het gebouw door de aanwezigheid van een stationschef.
Interieur.
De fraaie voorkant. Zelfs nog met een klok. De hekjes links en rechts doen denken aan stations in België.
Alle stationsgebouwen hebben voor en achter de stationsnaam of de tekst "Dworzec Kolejowy" in neonletters. Zelfs sommige haltegebouwen hebben het. Helaas branden ze nergens meer.
De spoorlijn door het landschap dat steeds bergachtiger wordt.
Halte Milówka Zabawa.
Station Rajcza.
Gesloten wachtruimte.
Hoewel het geen onbelangrijk station is, is het gebouw gesloten. Er is nog wel een stationschef, maar geen kaartverkoop meer. Zeer recentelijk hebben grootschalige loketsluitingen plaatsgevonden als gevolg van een conflict tussen PKP Regionalne en PKP Intercity over de huur van stationsgebouwen. Aan deze spoorlijn hebben ze zelfs de wachtruimtes gesloten.
Een beperkt aantal is overgebleven. Het verbaast dat station Rajcza daar niet bij zit, aangezien Rajcza het enige dorp is in de directe omgeving met volop winkels en restaurants. Het station ligt echter helemaal aan de buitenkant, ver van het centrum. De halte Rajcza Centrum is daarom populairder.
Een deel van de treinen begint en eindigt op dit station. De stations die hierna komen worden zeer beperkt bediend, soms zit er wel drie uren tussen twee treinen.
Spoor langs Rajcza.
Halte Rajcza Centrum. Zoals ik hierboven al schreef redelijk druk bezocht door relatief veel voorzieningen. De halte lijkt mij ook vrij nieuw. Volgens de Poolse stationsweb, http://kolej.one.pl, in december 1997 geopend. Toen al vonden ze een gebouw niet meer nodig.
Langs Rajcza loopt een riviertje, tussen het dorp en de spoorlijn. Deze brug is speciaal voor de halte gebouwd, en dient uitsluitend om bij het spoor te komen.
Riviertje. Spoorlijn links.
Halte Rycerka. Ook relatief nieuw, in 1986 geopend.
Nog wel met gebouw. Inmiddels verlaten. Enorm verschil te zien tussen recente foto's en foto's uit 2003 die op kolej.one.pl staan als gevolg van verval en vandalisme.
Gebouw was (waarschijnlijk onbedoeld) toegankelijk.
De weg vlakbij het spoor.
Het spoor door het landschap.
Het mooie station Sól.
Sól en Sól Kiczora zijn langerekte dorpen waar de huizen erg verspreid liggen. Weinig voorzieningen, nog wel met treinverbinding.
Er is een stationschef, loket is eind vorig jaar gesloten.
Hoewel op de deur stond dat de wachtruimte gesloten was, was de deur niet op slot. Dus kon nog even binnenin gekeken worden.
Halte Sól Kiczora.
Alleen het bordje met de treintijden is nog heel.
Er loopt geen weg naar het station, door het bos lopen dit soort paadjes waarmee het station lopend bereikt kan worden.
De weg tussen Sól Kiczora en Laliki. Een goede weg, wat in Polen bijna altijd vergezeld gaat van een bordje waarop staat dat het bijna geheel door de EU is betaald.
Dit modderige pad leidt naar de afgelegen halte Laliki. Er staan lantaarnpalen van PKP.
Halte Laliki.
Achter het perron is een leeg stuk met sporen van funderingen. Niet zo lang geleden was er nog een gebouw ( http://kolej.one.pl/index.php?dzial=sta ... toid=15503 )
Helaas inmiddels gesloopt. Niet zo vreemd, het ligt compleet in the middle of nowhere.
Het dorp Laliki ligt verderop. Het bos uit en een flink stuk klimmen de berg op.
Mooi uitzicht. Via deze toeristische route zonder toeristen naar Zwardoń.
Door de steilheid voornamelijk lopend. Zwardoń ligt onderaan de berg.
Station Zwardoń.
Tot voor kort nog bemand. Alle bordjes hangen er nog. Loket vorig jaar gesloten, en daarmee ook de wachtruimte. Verkeerde zaak, aangezien in het daar in de winter extreem koud kan worden. Mensen zullen de neiging hebben daar ruim op tijd op het station te komen, want trein missen = uren lang wachten. Maar als het zo extreem koud is.. Daarnaast is Zwardoń een wintersport-oord. Als mensen de trein niet meer nemen, is het gauw afgelopen. Ik sluit niet uit dat dit laatste stuk van de spoorlijn ook sneuvelt als gevolg van een vicieuze cirkel van verval, al is de grensoverschrijdende spoorverbinding een reden om het open te houden.
Dit is het eindpunt van de Poolse treinen. Vanuit Slowakije rijden enkele treinen door tot aan dit station.
Fotootje vanaf een brug over het spoor met de rug naar Slowakije. De grens ligt op een steenworp afstand.
Via bospaadjes sta je na 5 minuten lopen op station Skalité Serafínov, het eerste Slowaakste station. Daarmee is ook een einde gekomen aan deze reportage.
Re: Polen spoorlijn Żywiec - Zwardoń
Prachtig verslag en mooie foto`s.
Naast treien heb je denk ik ook fotografie als hobby. Zo niet, dan heb je een natuurlijke aanleg hiervoor.
Naast treien heb je denk ik ook fotografie als hobby. Zo niet, dan heb je een natuurlijke aanleg hiervoor.
Re: Polen spoorlijn Żywiec - Zwardoń
Treinen an-sich zijn niet zozeer een hobby, ik gebruik ze om met mijn fiets ergens te komen. Ik hou echter wel veel van treinreizen, anders hou je het niet vol zo ver weg. Mijn hobby zijn stationnetjes in kleine dorpjes en de nostalgie die daar bij hoort. Aangezien ze dat in Nederland al compleet verpest hebben, reis ik heel Europa door. Daarnaast is fietsen een hobby, en dat kan dus mooi samen gaan. En zo is reizen er als hobby bijgekomen.
Polen is een van mijn favoriete voormalige Oostblok-landen. Daar ben ik twee keer geweest, en dat zal zeker meer worden. De stationnetjes in Polen hebben een hele eigen sfeer. En ondanks de dramatische grootschalige loketsluitingen, zijn er nog best veel oude gebouwen in kleine plaatsjes nog wel toegankelijk gebleven.
Dank voor het compliment over de foto's. Ik ben zelf niet altijd even tevreden, vooral de scherpte valt mij nog wel eens tegen.Het is natuurlijk een selectie uit een veel grotere set foto's, en de geselecteerde foto's zijn over het algemeen wel de foto's waar de zon goed meewerkt.
Uiteindelijke doel is een website over de kleine stationnetjes, met de foto's van taferelen die binnen kort niet meer bestaan. Die is in aanbouw, hobby nummer 4 is programmeren. Mijn site al over heel Europa gaan. Voor alleen Nederland bestaat http://www.stationsweb.nl en zelfs in Polen is er een indrukwekkende site http://kolej.one.pl
Polen is een van mijn favoriete voormalige Oostblok-landen. Daar ben ik twee keer geweest, en dat zal zeker meer worden. De stationnetjes in Polen hebben een hele eigen sfeer. En ondanks de dramatische grootschalige loketsluitingen, zijn er nog best veel oude gebouwen in kleine plaatsjes nog wel toegankelijk gebleven.
Dank voor het compliment over de foto's. Ik ben zelf niet altijd even tevreden, vooral de scherpte valt mij nog wel eens tegen.Het is natuurlijk een selectie uit een veel grotere set foto's, en de geselecteerde foto's zijn over het algemeen wel de foto's waar de zon goed meewerkt.
Uiteindelijke doel is een website over de kleine stationnetjes, met de foto's van taferelen die binnen kort niet meer bestaan. Die is in aanbouw, hobby nummer 4 is programmeren. Mijn site al over heel Europa gaan. Voor alleen Nederland bestaat http://www.stationsweb.nl en zelfs in Polen is er een indrukwekkende site http://kolej.one.pl
Re: Polen spoorlijn Żywiec - Zwardoń
Hoi SvMp,
Mooie bijdrage.
Mooie bijdrage.
Re: Polen spoorlijn Żywiec - Zwardoń
Dat zijn nog eens verhalen, ben er jaloers op.
Echt een prachtige reportage.
Thomasz
Echt een prachtige reportage.
Thomasz
-
- Berichten: 16423
- Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am
Re: Polen spoorlijn Żywiec - Zwardoń
ik sluit mijn hier bij aan prachtig
- Wilhelmus Johannes
- Berichten: 2833
- Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm
Re: Polen spoorlijn Żywiec - Zwardoń
Hier in de buurt staat ook nog zo`n oud stationnetje.
http://beeldbank.cultureelerfgoed.nl/20359591
http://stationsweb.brinkster.net/afbeel ... men&num=28
http://beeldbank.cultureelerfgoed.nl/20359591
http://stationsweb.brinkster.net/afbeel ... men&num=28
Re: Polen spoorlijn Żywiec - Zwardoń
Uiteindelijke doel is een website over de kleine stationnetjes, met de foto's van taferelen die binnen kort niet meer bestaan. Die is in aanbouw
Hoi SvMp,
Heb je enig idee wanneer jouw website online komt?
Plievo
Re: Polen spoorlijn Żywiec - Zwardoń
Plievo schreef:Heb je enig idee wanneer jouw website online komt?
Lastig te zeggen. Ik hoop deze winter. Het moet tussen mijn werk en reizen door gemaakt worden en is veel werk. De lat ligt dan ook hoog. Maar ik kan je wel op de hoogte houden. Want uiteraard zit er een collectie foto's van Polen op.
Re: Polen spoorlijn Żywiec - Zwardoń
SvMp schreef:Plievo schreef:Heb je enig idee wanneer jouw website online komt?
Lastig te zeggen. Ik hoop deze winter. Het moet tussen mijn werk en reizen door gemaakt worden en is veel werk. De lat ligt dan ook hoog. Maar ik kan je wel op de hoogte houden. Want uiteraard zit er een collectie foto's van Polen op.
Als die foto`s en verhalen maar half zo goed zijn als wat je geplaatst hebt, dan zijn ze zeker ook welkom hier
Succes met het ontwikkelen van jouw site.
Re: Polen spoorlijn Żywiec - Zwardoń
Ik wens je ook succes geweldige reportage is dit!
-
- Berichten: 799
- Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm
Re: Polen spoorlijn Żywiec - Zwardoń
De reportage is mooi, maar wat er op de kleinere en middelgrote stations in Polen gebeurt vind ik verschrikkelijk.
Het probleem is simpel en moeilijk tegelijkertijd.
Heel simpel gezegd zijn veel voorzieningen op de stations te duur. In vroeger tijden waren kosten minder van belang. Bovendien gold heel lang dat veel burgers geen alternatief hadden voor het spoor.
Het alternatief nu bestaat uit de eigen auto en daarnaast uit busdiensten die in veel gevallen qua reistijd en kosten concurrerend zijn met het spoor en niet zelden sneller als ook goedkoper.
Het loket van Węgierska Górka kan ik mij zo weer voor de geest halen bij het zien van de foto. Ik ben daar in 2003 een of twee keer geweest.
Het gaat in Polen niet om een handjevol stations, het gaat om meerdere honderden stations. Het zou me niet verbazen als er meer dan duizend stations in diverse fasen van aftakeling verkeren.
Vorige maand heb ik een poos op het station Rzeczyca gestaan in de provincie Lubelskie. Het uiterlijke verschil met de foto's op kolej.onet.pl was enorm groot, hoewel de foto hieronder bijvoorbeeld de situatie toont van slechts 50 maanden geleden, zomer 2007.
Inmiddels heeft het station ingeslagen ruiten, graffitti op ramen en muren, de helft van de op de foto hierboven zichtbare zitbanken is verdwenen en de andere helft afgetakeld.
Treinstations in Polen zijn vaak mistroostig en het verval gaat snel. Je zou zeggen dat er ooit een grote sanering moet komen, waarbij de vervallende gebouwen worden opgeruimd. Ergens vind ik dat in- en intriest, maar anderen zullen het wel benoemen als een teken van welvaart...
Het probleem is simpel en moeilijk tegelijkertijd.
Heel simpel gezegd zijn veel voorzieningen op de stations te duur. In vroeger tijden waren kosten minder van belang. Bovendien gold heel lang dat veel burgers geen alternatief hadden voor het spoor.
Het alternatief nu bestaat uit de eigen auto en daarnaast uit busdiensten die in veel gevallen qua reistijd en kosten concurrerend zijn met het spoor en niet zelden sneller als ook goedkoper.
Het loket van Węgierska Górka kan ik mij zo weer voor de geest halen bij het zien van de foto. Ik ben daar in 2003 een of twee keer geweest.
Het gaat in Polen niet om een handjevol stations, het gaat om meerdere honderden stations. Het zou me niet verbazen als er meer dan duizend stations in diverse fasen van aftakeling verkeren.
Vorige maand heb ik een poos op het station Rzeczyca gestaan in de provincie Lubelskie. Het uiterlijke verschil met de foto's op kolej.onet.pl was enorm groot, hoewel de foto hieronder bijvoorbeeld de situatie toont van slechts 50 maanden geleden, zomer 2007.
Inmiddels heeft het station ingeslagen ruiten, graffitti op ramen en muren, de helft van de op de foto hierboven zichtbare zitbanken is verdwenen en de andere helft afgetakeld.
Treinstations in Polen zijn vaak mistroostig en het verval gaat snel. Je zou zeggen dat er ooit een grote sanering moet komen, waarbij de vervallende gebouwen worden opgeruimd. Ergens vind ik dat in- en intriest, maar anderen zullen het wel benoemen als een teken van welvaart...
Re: Polen spoorlijn Żywiec - Zwardoń
@Przyrodnik: Ik ben het met je eens. Ik hoop niet dat de gebouwen opgeruimd worden. Opknappen hoeft van mij ook niet, maar wel onderhouden. En dan vooral dingen die kapot zijn repareren. Metname deuren, verlichting en de verwarming in de wachtruimtes. Ik hoop op behoud van de voorzieningen. In ieder geval toegankelijke wachtruimte, maar ook de loketten. Ik weet niet helemaal voor 100% wat er gaande is in Polen, want ik ben afhankelijk van translate.google.nl en berichten internet, maar wat ik er van heb begrepen is dat er een conflict is tussen PKP en PKP Przewozy Regionalne over de huur van stationsgebouwen die enorm is gestegen waardoor duizenden loketten zijn gesloten. Volgens mij is de oplossing simpel: Alle onderdelen van PKP moeten samen de stationsvoorzieningen en loketten regelen. Dat het ene deel van PKP gebouwen verhuurt aan andere onderdelen van PKP, die vervolgens loketten moeten sluiten omdat die huur te hoog is, is idioot. Voorzieningen kosten geld, leveren (qua directe inkomsten) niets op, dus is het een kwestie van evenwichtig de lasten verdelen. Laat private partijen als Arriva ook verplicht en evenredig meebetalen, zodat er ook op lijnen waar geprivatiseerd wordt gewoon open stations blijven. Geen aparte Intercity en Regio loketten meer, is voor de reiziger ook gemakkelijker.