Pools leren: "Nee, u krijgt mijn kat niet."

Al uw reisverhalen, fotoverslagen m.b.t. Polen mogen hier geplaatst worden
Plaats reactie
gwensel
Berichten: 20
Lid geworden op: di jun 26, 2012 5:26 pm

Pools leren: "Nee, u krijgt mijn kat niet."

Bericht door gwensel » do nov 27, 2014 2:52 pm

Pools leren: "Nee, u krijgt mijn kat niet."

Nu ik al drie jaar in Polen woon, ben ik redelijk tevreden met het feit dat mijn Pools eindelijk op een min of meer acceptabel niveau is, wat betekent dat ik aardig wat gesprekken kan voeren met de locals hier, zonder Engels, Duits, of uit pure frustratie Nederlands te gebruiken. (wat me overigens nooit echt windeieren heeft gelegd, in welk ander land dan ook)

Ik heb sinds een paar maanden Poolse lessen en alhoewel ik nog steeds op basisniveau Pools spreek, gaat het luisteren en lezen me stukken beter af dus begrijp ik eigenlijk heel veel. Ik ben alleen nogal stil als iemand me iets vraagt.

Als ik in een winkel of een bar ben, spreek ik Pools met de winkelbediende of met het barpersoneel -of probeer/pretendeer ik in ieder geval Pools te spreken- en meestal ben ik dan behoorlijk trots op mezelf. Maar niet altijd, helaas. Laatst was ik boodschappen aan het doen na een 1,5 uur durende Poolse les, dus ik was behoorlijk zelfverzekerd, als het op het de taal aankwam. Ik liep naar de kassa om voor mijn eten, drinken te betalen en ook voor de kattenbakvulling voor de pluizige zwarte haarbal die Mika heet.

Alles liep gesmeerd en ik denk dat de kassière me behoorlijk schattig vond met mijn niet-zo-perfecte Pools. Ik pakte mijn spullen in en tilde de zware kattenbakvulling in het boodschappenkarretje toen de dame me ineens vroeg: "Mag ik uw kat hebben, alstublieft?

Een stilte viel en ik keek de vrouw glazig aan: "Mijn kat??!?!?? U wilt mijn kat hebben???"


Lees verder op http://gwenseltje.blogspot.com/2014/11/pools-leren-kat.html

Lech
Berichten: 4951
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Pools leren: "Nee, u krijgt mijn kat niet."

Bericht door Lech » do nov 27, 2014 10:20 pm

:D Geweldig wat een prachtig verhaal! :D
Hopelijk verblijd je ons meer met jouw belevenissen.

Petje af dat je de taal leert en gebruikt!

Plievo
Berichten: 2947
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Pools leren: "Nee, u krijgt mijn kat niet."

Bericht door Plievo » vr nov 28, 2014 6:13 am

Hij is leuk 5qw , maar ook zo herkenbaar :oops:
Ik zie je al zo de winkel uitlopen met een hoofd als een boei, maar geeft niet, jij leert en spreekt Pools!

Veel plezier aldaar.

gwensel
Berichten: 20
Lid geworden op: di jun 26, 2012 5:26 pm

Re: Pools leren: "Nee, u krijgt mijn kat niet."

Bericht door gwensel » vr nov 28, 2014 10:41 am

Haha graag gedaan! Ik ga mijn best doen om meer ervaringen te delen, maar aangezien het gewoon het alledaagse leven is, vind ik het niet altijd de moeite waard om het te delen. Blij dat ik jullie er een plezier meer doe, in ieder geval!

Plaats reactie