Oost/midden-Europa reis zomer 2011 deel 2/5

Al uw reisverhalen, fotoverslagen m.b.t. Polen mogen hier geplaatst worden
Plaats reactie
SvMp
Berichten: 35
Lid geworden op: za sep 17, 2011 9:41 am

Oost/midden-Europa reis zomer 2011 deel 2/5

Bericht door SvMp » za okt 22, 2011 6:59 pm

In augustus heb ik een reis van 26 dagen gemaakt door midden/oost-Europa. Een prachtige reis!

Dit is deel 2 van een serie reportages van deze reis. Er zullen uiteindelijk 5 reportages verschijnen.
Deel 1 is hier te vinden: viewtopic.php?f=4&t=476

Deel 1 is geëindigd in de Hongaarse stad Debrecen. In dit deel staat Roemenië centraal. Dit deel en de volgende delen bevatten geen foto's meer van Polen. Op verzoek van de eigenaar/beheerder van dit forum plaats ik wel de volledige reeks.

Dit deel is erg groot, doordat er ontzettend veel te zien is in Roemenië. In deze reportage zal ik bij een aantal stationnetjes wat uitgebreider stil staan, juist omdat dit in reportages over Roemenië van anderen niet gebeurt. Niet zo vreemd, je kunt niet zomaar uitstappen en het duurt soms lang voordat er weer een trein komt. Maar aangezien ik een fiets mee had, ben ik op allerlei afgelegen plekken geweest.

Dag 7: Reis Debrecen (Hongarije) - Oradea (Roemenië)

Na een nachtje slapen in Debrecen is het tijd om te beginnen aan de reis naar Oradea.

Er valt nogal wat te kiezen:
- Grensovergang Nyírábrány, in Roemenië nog een stuk met de trein
- Grensovergang Létavértes, in Roemenië nog een stuk met de trein
- Grensovergang Biharkeresztes/Bors, Oradea op fietsafstand

Grensovergang Biharkeresztes/Bors betekent dat ik eerst een paar uur met de trein moet reizen naar Biharkeresztes. Vervolgens met de fiets naar Oradea via een zeer drukke grensovergang over een zeer drukke weg. Niet zo aantrekkelijk. De andere twee opties houden in dat ik met de trein een stuk door Roemenië moet reizen. Officieel kan de fiets niet mee, dus is het afwachten hoe het afloopt. Vanaf Săcueni‎ rijden echter ook private treinen waarin de fiets wel mee kan. Dat ligt vlakbij Létavértes. De spoorlijn naar Létavértes is echter enige tijd geleden gesloten. Ik kies toch voor Nyírábrány. Dit betekent dat ik aangewezen ben op CFR treinen, afwachten wat er gebeurt..

Afbeelding

Station Debrecen. Gebouw is een mooie afspiegeling van de stad, vol met naoorlogse betonblokken.

Afbeelding

Stationshal.
De eerste trein waar de fiets mee mag vertrekt 's middags pas. Gelukkig is het prachtig weer, wel erg warm. Ik besluit de 30km lange spoorlijn Debrecen - Nyírábrány met de fiets te volgen.

Afbeelding

Langs de spoorlijn ligt een handvol kleine stations die ik uiteraard bezoek. Dit is station Nagycsere. Stil en afgelegen.

Afbeelding

Het kleine gebouwtje heeft een buiten-loket, wat volgens mij inmiddels niet meer gebruikt wordt.

Afbeelding

Station Haláp. Hier in Oost-Hongarije is een paard en wagen geen zeldzaam verschijnsel. Hetzelfde geldt voor onverharde wegen, ook in dorpen.

Afbeelding

Het dorp Vámospércs is met bijna 6000 inwoners de grootste plaats tussen Debrecen en Nyírábrány. De tijd lijkt er wel stil te staan. Voornamelijk zandweggetjes.

Afbeelding

Het speeltuintje ziet er wel erg modern uit.

Afbeelding

En dat betekent hier vaak maar één ding: Betaald door de EU.

Afbeelding

Verder door Vámospércs, richting station.

Afbeelding

Station Vámospércs.

Afbeelding

Met loket. Gezien het aantal inwoners niet zo vreemd, maar er is verder helemaal niemand. Treinen komen elke 2 uren.

Afbeelding

Ik kom gelijktijdig met de trein in Nyírábrány aan. Uiteindelijk niet nodig gehad. Op het nevenlijntje rijden deze kleine treintjes, naast een aantal grotere treinen door verder rijden naar Roemenië.

Afbeelding

Een doodsaai gerenoveerd station, uiteraard gefinancierd door de EU. Vlaggen van zowel EU, de spoorwegen en Hongarije.

Afbeelding

Straatzijde station Nyírábrány. Op een steenworp afstand van de grens.

Afbeelding

Grensovergang. Het is zeer rustig. Tot mijn verbazing slechts één controle, volgens de beambte is deze van beide landen samen.

Afbeelding

Een paar minuten later sta ik in Roemenië. De beste weg die ik in Roemenië heb gezien gaat rechtstreeks naar Valea lui Mihai, het dichtstbijzijnde treinstation.
Tijdens de ca. 10 km fietsen kom ik niemand tegen.

Valea lui Mihai is een wat grotere plaats, ca. 10.000 inwoners. Er loopt één asfaltweg doorheen, verder allemaal zand. Helaas heb ik geen foto's gemaakt.
het station is moeilijk te vinden. De TomTom-kaarten voldoen niet in Roemenië.

Afbeelding

Uiteindelijk kom ik bij het station. Er hangt een bord met treintijden. Ook komt er net een trein binnen rijden met bestemming Oradea. Een moderne trein (Desiro) waar de fiets prima in kan. Toch ben ik enigszins verbaasd, want volgens het bord vertrekt de trein pas over 70 minuten, terwijl ik mensen massaal zie instappen. Ik zet mijn fiets en spullen in de trein, maar ik moet wel een kaartje kopen. Ik probeer te vragen hoe laat de trein gaat. Ik kan wel een kaartje kopen, maar als ondertussen de trein gaat rijden met mijn spullen er in heb ik een groot probleem. Ik kan het probleem niet duidelijk maken. Op een gegeven moment duikt er een man op, en die geeft aan dat we naar het loket moeten. Hij spreekt een paar woorden Engels.

Afbeelding

Terwijl we het gebouw inlopen, vraag ik of de trein ondertussen niet gaat rijden. Antwoordt hij: "No, I am the driver of the trein". Hij kocht een kaartje, ik legde geld neer, en vervolgens nam hij plaats in de cabine en reed de trein weg. In de trein krijg ik ook in de gaten waarom die trein zo onverwacht vroeg is vertrokken: Ik ben van tijdzone gewisseld, en daardoor is het ineens een uur later. Ik was in de veronderstelling dat de tijdzone grens veel oostelijker ligt.

Afbeelding

Een bijzondere rit, wat een sfeer overal. Een aantal keren een tussenstop van 10 minuten, waarbij zowel machinist als conducteur gingen roken. Fiets kon tegen betaling van ca. 1 euro aan de conducteur mee. Deze foto is tijdens zo'n tussenstop gemaakt.

Tot nu toe leuke indruk van Roemenië. Wel moeilijk, een station vinden bijvoorbeeld. Geen kaart en de ligging is allerminst logisch. Wel relaxte sfeer.

Helaas is het hotel minder relaxed. Kilometers vóór aankomst hoor ik harde muziek. Dat bleek bij het hotel te zijn, onder de kamers! In de kamer is het net een disco. Ik vraag wanneer het stopt. Het hotelpersoneel blijkt uitstekend Engels te spraken. 22.00u is het antwoord. Ook vraag ik of dit iedere dag gebeurt. Nee, alleen vandaag.
Ik ga de stad in. Een Italiaans restaurant gevonden waar ik voor nog geen 5 euro een royale pizza inclusief drankjes neem. Om 23.00u weer bij het hotel terug, de muziek blijkt tot 1.00u 's nachts door te gaan. Gelukkig is het daarna ook echt rustig.

Dag 8: Verblijf Oradea

Eerst maar eens verhaal halen bij het hotel. De muziek zou echt niet meer gebeuren. Dit soort acties zijn namelijk niet handig als ik een keer echt vroeg weg wil gaan.

Ik begin deze eerste dag met het verkennen van Oradea en boodschappen doen. Ik probeer een kaart te vinden, aangezien nog geen 20% van de wegen in Roemenië op de TomTom staat. Uiteindelijk een kaart gevonden, stations staan er niet op en schaal 1:400.000 is niet zo handig maar beter kom ik ze niet tegen. Het zal dus veel zoeken worden.

Om Oradea uit te komen en de zeer drukke E-wegen te vermijden ga ik een bedrijventerrein op. Dit is de enige keer dat ik mij echt onveilig voel tijdens deze reis. In Nederland heb je verloederde bedrijventerreinen, maar dit spant de kroon! Onvoorstelbaar, een verschrikkelijke plek. Het is zondag, dus alles is dicht er is niemand. Wel overal honden, en geen kleintjes.

Gelukkig heb ik dit meegenomen:
Afbeelding
http://www.dazer.nl/index.html

Het is een apparaatje om honden te verjagen met ultrasoon geluid. Speciaal aangeschaft voor Roemenië. Het blijkt uitstekend te werken. Hoe wilder de hond, hoe effectiever het apparaat.

Afbeelding

Uiteindelijk kom ik bij het spoor, en een stukje spoor lopen kom ik bij station Episcopia Bihor. Ook hier huist een agressieve hond die gelukkig gemakkelijk op afstand te houden is.

Afbeelding

Straatzijde station Episcopia Bihor. Een troosteloze plek. Na nog een klein uurtje ploeteren over grind- en zandweggetjes kom ik eindelijk het industrie-gebied uit en wordt de omgeving landelijker.

Afbeelding

Station Biharia.

In Oost-Europa is het gebruikelijk om aan de straatzijde van kleine stations weinig aandacht te besteden. Als er nog een ingang zit, is deze zelden open. In Roemenië bestaat de straatzijde meestal uit schuttingen en heel veel struiken.

Afbeelding

Perron.

Afbeelding

Close-up voorkant. Op bijna alle bemande stations (stationschef) hangt de Roemeense vlag uit.

Afbeelding

Wachtruimte. Haal, vervallen, zonder onderhoud. De situatie op bijna alle kleine stations.

Afbeelding

Loket oud en gesloten.

Afbeelding

De meeste overwegen zijn onbewaakt. Bewaakte overwegen worden handmatig bediend.

Afbeelding

Halte Rosiori Bihor Hm.

Afbeelding

Stationsgebouwtje compleet vervallen. Veel kleine stationnetjes die compleet zijn verlaten, zijn helemaal vervallen. Geen deuren, geen ramen, geen houtwerk. Alleen nog een casco.

Afbeelding

Ik ga weer verder. Voornamelijk over dit soort weggetjes.

Afbeelding

Kaal landschap met onbewaakte spoorwegovergang.

Afbeelding

Station Diosig.

Afbeelding

Station Diosig.

Afbeelding

Foto vanaf het perron richting dorp. Zicht op de huizen wordt belemmerd door een mix van verwilderd groen, palen en draden. Ook dit kom je overal in Roemenië tegen.

Afbeelding

Close-up van de voorkant.

Afbeelding

Loket, echter volkomen onduidelijk of deze nog gebruikt wordt. De stationschef dook ineens op en begon een heel verhaal op te hangen over vergunningen voor fotografie. Gelukkig was ik net klaar met de foto's, dus ik kon het kort houden.

Afbeelding

Straatzijde statio Diosig.

Afbeelding

Halte Cadia hc. Hier wacht ik op de laatste private trein naar Oradea, waarvan ik zeker weet dat de fiets mee kan. Het blijkt een oude Franse trein te zijn. In de trein hangt nog een poster uit 1996 over abonnementen van TER-SNCF.

Niet geheel onverwacht was het weer volop feest beneden in het hotel, maar het hield wel iets eerder op.

Dag 9: Verblijf Oradea

Ik besluit om te gaan fietsen in een wat bergachtiger gebied bij de spoorlijn richting Cluj Napoca.

Afbeelding

Fietsend vanaf het hotel kom ik aan in Osorhei, een plaats met een kleine 6000 inwoners.

Afbeelding

Het station. Hier wacht ik op de private trein om in een wat meer bergachtige omgeving te komen.

Afbeelding

Op het station kom ik deze straathond tegen. Roemenië heeft een straathonden-probleem. Op veel stations verblijft een aantal van die honden. Ze zijn van niemand. De meeste straathonden doen geen kwaad, en dat geldt ook voor deze.

Afbeelding

Ik stap weer uit in Bradca.

Afbeelding

Een mooi gebied.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Station Suncuius, één van de mooiste kleine stations die ik heb gezien in Roemenië.

Afbeelding

Station Suncuius perron, in prachtig landschap.

Afbeelding

Naast het stationsgebouw staat deze waterput, geen zeldzaam verschijnsel hier.

Afbeelding

op station Vadu Crisului wacht ik op de laatste private trein terug naar Oradea. Vadu Crisului ligt in spoorkilometers dichtbij Bradca, maar de route over de weg door de bergen is aanzienlijk langer.

Dag 10: Verblijf Oradea

Ik ga met de trein van Oradea naar Cluj Napoca. De spoorlijn staat bekend als erg fraai. Bovendien wil ik een oude P-trein (langzame stoptrein) van CFR (staats spoorbedrijf) proberen, het schijnt nog wat een communistische manier van reizen te zijn. Helaas rijdt er ook veel nieuwe materieel dus het is afwachten.

Afbeelding

Ik heb mazzel: Er staat 's ochtends vroeg een stokoude trein te wachten.

Afbeelding

Met enige moeite de fiets naar binnen gekregen.

Afbeelding

Coupé.

De trein vertrekt. Fiets blijkt geen probleem tegen betaling van ongerekend een paar euro.

Afbeelding

Tussenstop station Oradea Est.

Afbeelding


Nu volgt een serie foto's van het prachtige traject genomen vanuit de trein. Deze foto's behoeven weinig toelichting..


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Station Bulz.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Station Ciucea.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een schitterend traject! Wat een sfeer overal. Ook in de trein, allemaal mensen uit de omgeving.

Afbeelding

Op station Aghires staat de trein 10 minuten stil.

Afbeelding

Trein met fiets. Hoge instap.

Afbeelding

De trein tijdens de tussenstop.

Afbeelding

Goederenwagons op station Aghires.

Afbeelding

Afbeelding

Aankomst in Cluj Napoca.

Afbeelding

Voorkant station Cluj Napoca. De grote stations zijn - uiteraard met geld van de EU - helemaal opgeknapt. Geen enkele sfeer meer. Daarom ook weinig aandacht in de reportage voor de station Oradea en Cluj Napoca.

Ik ga met de fiets verder, en blijf in de buurt van het spoor. Om aan het eind van de dag bij een station de trein naar Oradea te nemen.

Afbeelding

Op deze afgelegen plek krijg ik te maken met een roedel van 4 agressieve honden. Aan hun houding is duidelijk niet om vriendjes te maken. Ze reageren gelukkig goed op de dazzer. Voorzichtig komen ze weer te voorschijn, op gepaste afstand. Ik heb zelfs deze foto kunnen maken, de vierde is nog achter het gebouw.

Afbeelding

Klassieke beveiliging.

Afbeelding

De fietstocht wordt onderbroken doordat ik gerommel hoor. De lucht wordt donker. Deze foto is richting Cluj Napoca gemaakt. In de verte nog blauw. Toch kies ik er niet voor om terug te fietsen maar om op te trein te wachten. Een goede keuze, want 10 minuten later wordt het overal donker. Na een klein uur komt de trein, enige optie op dat moment is terug naar Cluj Napoca. Ondertussen is het station veranderd in een modderpoel. Ik ren vanuit het gebouw naar de trein, gelukkig een moderne trein met lage instap. Het is een kwartiertje rijden naar Cluj Napoca. Ik krijg een donderpreek van een conducteur over de fiets, ondanks de moderne trein. Het is allemaal heel erg verboden en zo maar ik hoef geen cent te betalen. In Cluj Napoca neem ik een R-trein terug. Ook een moderne trein. Vreemd, de snellere treinen zijn minstens 2x zo duur als de langzame P-treinen, maar rijden wel met sober materieel. Hoewel de treinen vrij nieuw zijn, heb ik geen enkele trein gezien zonder kapot raam.


Na aankomst in het hotel wordt het tijd om in te pakken. De volgende dag reis ik naar Arad, hopende op een beter hotel. Ik heb gemengde gevoelens bij Roemenië. Mooie landschappen, maar de nostalgie wordt ruimschoots overschaduwd door de troosteloze sfeer in de dorpen. Hiermee eindigt deel 2.

Kees1221
Berichten: 84
Lid geworden op: wo okt 12, 2011 10:50 am

Re: Oost/midden-Europa reis zomer 2011 deel 2/5

Bericht door Kees1221 » ma okt 24, 2011 6:25 am

Prachtig verslag zz5

De sfeer heb je goed neergezet m.b.t. Roemenië.
Net of je mij 50 jaar hebt terug gezet.

Heb je speciale fietsbanden, lijkt mij dat je anders regelmatig een bandje moet lappen.

Przyrodnik
Berichten: 799
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Re: Oost/midden-Europa reis zomer 2011 deel 2/5

Bericht door Przyrodnik » ma okt 24, 2011 11:00 am

Dus je voelt je 50 jaar jonger.

Ik niet, want in 1961 was ik er nog niet. Ook heb ik niet het gevoel dat ik iets van Nederlands laagland anno 1960 zie in de foto's van Roemenie. Er zijn grote verschillen in landschap en cultuur. Al is het zo dat globaal gezien naar het oosten in Europa het landschap en het landgebruik traditioneler zijn. Dat het ook zo mag blijven, is wat mij betreft een klare zaak.

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: Oost/midden-Europa reis zomer 2011 deel 2/5

Bericht door Wilhelmus Johannes » ma okt 24, 2011 11:23 am

Al is het zo dat globaal gezien naar het oosten in Europa het landschap en het landgebruik traditioneler zijn. Dat het ook zo mag blijven, is wat mij betreft een klare zaak.


Wat het landschap betreft zal dat wel zo blijven,helaas denk ik dat de rest een illusie is.

Przyrodnik
Berichten: 799
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Re: Oost/midden-Europa reis zomer 2011 deel 2/5

Bericht door Przyrodnik » ma okt 24, 2011 11:42 am

Ik ook. Maar als men in het oosten het landschap zou kunnen bewaren, dan heeft men daar toch al iets bereikt. Bij ons duurt het geen twintig jaar meer voor de noordelijke provincies volgeplempt zullen worden met enorme windmolenparken, ook zo in de Noordzee. Of er wordt gekozen voor kernenergie met alle bekende onverantwoorde risico's. Gelukkig zijn de rijkssnelwegplannen voor Nederland uit de jaren '70 nooit gerealiseerd. Dan was het nog erger geworden. Maar ja, dat groeikernenbeleid.. Nederland is een vol en druk landje en dat wijdt ik vanzelfsprekend meer aan het aantal auto's en de welvaart, dan aan het aantal Poolse gastarbeiders.

Vorige week las ik een artikel over de Scharrelaar in Polen, een broedvogelsoort. Indrukwekkend artikel voor mij van een Nederlandse natuurbeschermer die sinds 1976 Polen bezoekt en tien jaar geleden een transnationale conferentie organiseerde om de beheerders en exploitanten van de Poolse en Wit-Russische delen van het Bialowieza-Woud tot een betere samenwerking te brengen. Had het o.a. over Angelsaksische en Rijnlandse modellen, in wezen vormen van bestuur binnen het kapitalisme. Over kwaliteiten in landschap en de structuur van de samenleving.

De Scharrelaar als broedvogel is in Polen vooral sinds de jaren '70 in aantal sterk achteruit gegaan. Oorzaak, landschappelijke veranderingen als gevolg van koerswijzigingen die onder secretaris-generaal Edwark Gierik van de communistische partij inzette. Polen moest industrialiseren. Door landvlucht (trek naar steden met fabrieken) bleef steeds meer land van kleine boeren liggen en verarmde en verruigde het gevarieerde cultuurlandschap.

Dus overal, alles, tegelijkertijd. Het Nederlandse landschap van nu ziet er anders uit, als dat van de jaren '80, of dat van de jaren '60. Dat is overal hetzelfde, maar bij ons meer, want het is drukker en wij hebben veel welvaart. Het betekent bijna altijd: minder soorten, minder variatie in de natuur. Tenzij het doel van ontwikkelingen juist is om die groene waarden te ontwikkelen. Al slaagt dat niet altijd, en de waarde van soortenrijke snelwegbermen noem ik betrekkelijk. Er staat veel lawaai en versnippering tegenover...

Kees1221
Berichten: 84
Lid geworden op: wo okt 12, 2011 10:50 am

Re: Oost/midden-Europa reis zomer 2011 deel 2/5

Bericht door Kees1221 » ma okt 24, 2011 12:13 pm

Antwoordt hij: "No, I am the driver of the trein". Hij kocht een kaartje, ik legde geld neer, en vervolgens nam hij plaats in de cabine en reed de trein weg.

Wat een service :D

Mooi geschreven, ik wist niet dat de tijdzone zo dichtbij lag.

Przyrodnik
Berichten: 799
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Re: Oost/midden-Europa reis zomer 2011 deel 2/5

Bericht door Przyrodnik » ma okt 24, 2011 12:24 pm

Europese tijdzones.

Afbeelding

SvMp
Berichten: 35
Lid geworden op: za sep 17, 2011 9:41 am

Re: Oost/midden-Europa reis zomer 2011 deel 2/5

Bericht door SvMp » za okt 29, 2011 10:48 am

Przyrodnik schreef: Maar ja, dat groeikernenbeleid.. Nederland is een vol en druk landje en dat wijdt ik vanzelfsprekend meer aan het aantal auto's en de welvaart, dan aan het aantal Poolse gastarbeiders.


Nederland is overvol. Helaas ervaren weinig mensen dat. Bij mij gaat de vlag uit als hier eindelijk bevolkingspolitiek gaat worden gevoerd. Gesloten grenzen, ook voor de zielige gevallen, en het ontmoedigen van grote gezinnen is de enige oplossing om het hier weer mooi te maken. Voor materiële welvaart is een dichtbevolkt land niet nodig, kijk naar Luxemburg, het rijkste land van Europa.

In die zin ben ik heel optimistisch over Polen. Minder welvaart als hier op dit moment, maar als de Poolse economie groeit en meer Polen een goede baan krijgen, dan hebben ze wel een land met volop ruimte, mooie natuur en goedkope huizen. Als je gezond bent, een goede baan hebt en een goede relatie hebt, heb je in Polen volgens mij een beter leven als hier in NL. Bovendien heeft Polen niet de immigratiegolf over zich heen gehad uit de jaren '70 en '80, waardoor er geen Gouda's en Culemborgs zijn. Overigens geldt dit ook voor andere landen uit het voormalige oostblok.

Dat de landen dunbevolkt zijn trekt mij erg aan Oost-Europa. Nou is Frankrijk ook dunbevolkt en kleinschalig, maar Oost-Europa vind ik avontuurlijker en authentieker.


Poolse gastarbeiders vind ik wel een probleem omdat er steeds meer berichten komen dat ze zich blijvend willen vestigen. Ik heb niets tegen op Polen, in tegendeel, maar er is geen ruimte voor in dit land. Mocht mijn droom uit komen en de bevolking hier drastisch dalen als gevolg van minder geboortes, dan kan gastarbeid wel een oplossing zijn voor een tijdelijk groot tekort aan arbeidskrachten. Maar dan met de nadruk op het woordje 'gast'.

Thomasz
Berichten: 155
Lid geworden op: ma aug 22, 2011 1:39 pm

Re: Oost/midden-Europa reis zomer 2011 deel 2/5

Bericht door Thomasz » za okt 29, 2011 1:48 pm

Begint nu wel de spui gaten uit te lopen erkomt hier steeds meer testaan over niet Polen berichten.
Thomasz

Plaats reactie