De stille waters van Augustow en Wigry National Park

Al uw reisverhalen, fotoverslagen m.b.t. Polen mogen hier geplaatst worden
Plaats reactie
admin
Site Admin
Berichten: 503
Lid geworden op: do aug 18, 2011 11:56 am

De stille waters van Augustow en Wigry National Park

Bericht door admin » zo okt 23, 2011 10:34 am

De stille waters van Augustow en Wigry National Park

Door Pascal François op 21-10-2011 Met toestemming van http://www.reisreporter.be geplaatst.

Afbeelding
Stille waters hebben diepe gronden! Dit geldt zeker in het Wigry National Park en het Augustow bos- en watergebied, in het uiterste noordoosten van Polen. Reisreporter Pascal ging varen met de kano op de Czarna Hancza. Hier loeren onder water weggedoken kronkelige boomwortels als oeroude enten op onachtzame toeristen. Spannend!

Afbeelding

Koning Zygmunt II August
Als laatste afstammeling van de Jagiellonen verenigde hij in 1548 het Koninkrijk Polen en het Grootvorstendom Litouwen tot één geheel. Het jonge Gemenebest floreerde tot aan zijn dood in 1572. Hij stierf helaas zonder erfgenaam, wat meteen ook het einde betekende van het vredige bondgenootschap en de dynastie van de Jagiellonen. In Suwalki, stadsbuur van Augustow, de stad die zijn naam in zich draagt, is er nu elk jaar een bluesfestival.

Kortste weg naar de Balkan
Om de drukke scheepsvaart via Gdansk te ontlasten werd het Augustow kanaal uitgegraven. 15 jaar (1824-1839) duurde het om dit te voltooien! Via een aantal sluizen (17) kun je, over 80 km stille waterwegen in natuurgebied, drie landen bevaren. Kajakken van Polen over Belarus (Wit Rusland) naar Litouwen! Let wel op, zonder de nodige reispassen mag je terug peddelen tegen de stroom in en dat is echt geen plezier! Wie wel langs dit kanaal probleemloos zijn vaderlandse ‘blijde intrede’ maakte, was paus Johannes Paulus II.

Afbeelding

Oeroude enten
Geruisloos peddel ik op de glasheldere Czarna Hancza. De ochtendnevel opstijgend en af en toe opgeschrikt door een wegvliegende, vreemde watervogel glij ik midden oeroude bossen over de beangstigend stille rivier. Mijn ogen spieden schichtig de oever af, terwijl verscholen in het diepe water, trolachtige boomwortels loeren op onze onoplettendheid. Een schriel schurend geluid onderaan de kano horend, wip ik deze wat zenuwachtig en onhandig omhoog. Oef, wederom ontsnapt aan de uitgestoken grijparmen van zompige waterenten! Geheel in stilte geniet ik van dit Poolse Amazonegebied.

Afbeelding

Poolse schoonheden
Alles behalve trolachtig was kano-instructrice Agnieszka. Dromerig stond ik plots met mijn kano stroomopwaarts gekeerd. Terwijl zij vederlicht verder peddelde, begon ik een zwaar gevecht met de Czarna Hancza rivier. Gelukkig kun je, om even op kracht te komen, onderweg halt houden in de vele Rog’s (campings) langs dit 80 km lang watertraject. Ook hier weer een mooie en vriendelijke Poolse verschijning in de bar van de camping. Mijn vermoeide armen hadden graag gebleven, maar andere Poolse schoonheden moesten die dag nog ontdekt.

Afbeelding

Per smalspoor door het Wigry National Park
Met een kleurig smalspoortreintje, dat net uit een tekenfilm leek te komen, spoorde ik de door het Wigry National Park. Waar haast iedere kleine jongen wel eens van droomde, werd voor mij realiteit, toen ik eigenhandig de spoorwissel bediende en plaats nam vooraan in het locomotiefje. Helaas, net toen ik ‘onder stoom’ kwam, moest ik de taxi nemen naar het hydrobiologisch museum van Alfred Litynski in Stary Folwark. Maar stoom is gewoon een andere vorm van water.

Leve water leeft
Het hydrobiologisch station van het Wigry National Park dat eerst slechts een houten barak (1920) was, evolueerde naar een heus onderzoekcentrum tot aan WO II. Talrijk leven in water, hoe microscopisch klein ook, werd in gerenommeerde wetenschappelijke boeken weergegeven, zoals de ecologische effecten van mens en natuur op water. Litynski stierf in 1945 als lid van het zogenaamde thuisleger tijdens zijn deportatie naar Siberië. In ‘zijn’ museum leer je alles over het leven in, rond, onder en op het water van de IJstijd tot nu!

Afbeelding

Een barokke weerspiegeling op het water
Vertrek je aan de overkant van het Wigry meer, zie je al van ver de barokke torens van het roos-witte Camaldolisch klooster. In 1667 begonnen was dit monnikenwerk pas 50 jaar later af. Het was hier dat paus Johannes Paulus II in zijn jeugdjaren tot rust kwam en in 1999 tijdens zijn vaderlandse pelgrimstocht de nacht doorbracht. In de kerk voel je de koele blik van een bewaker in je rug. Voor mij toch liever de koelte van water!

Letterlijk rondzeilen
Zeilen in ronde boten, het is eens wat anders! Op het Pomorze meer organiseert het toeristencentrum Kukle zelfs een ware regatta (zeilwedstrijd). Zelf mocht ik als sternik (stuurman) een tochtje maken. Rechttoe, rechtaan – in zoverre dit kan met ronde boten – voer ik vrij handig naar de kade. Toch opletten bij het uitstappen want het bootje blijft draaien. Later dronk ik als stoere zeeman van een ander en al even glashelder vocht als water, Poolse wodka! Bij smokkelaars gekend als L’amour de Russie. Nasdrovje!


http://www.reisreporter.be/2011/10/21/d ... onal-park/

Kees1221
Berichten: 84
Lid geworden op: wo okt 12, 2011 10:50 am

Re: De stille waters van Augustow en Wigry National Park

Bericht door Kees1221 » di okt 25, 2011 6:40 am

De verhalen van SvMp, Przyrodnik en nu deze geeft mij het gevoel om eens zelf de Poolse natuur in te duiken. Als hardloper ga ik normaal over het asfalt en zie dan lang niet zoveel als jullie.

Stamgast
Berichten: 431
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 3:50 pm

Re: De stille waters van Augustow en Wigry National Park

Bericht door Stamgast » wo okt 26, 2011 5:20 pm

Kees1221 schreef:De verhalen van SvMp, Przyrodnik en nu deze geeft mij het gevoel om eens zelf de Poolse natuur in te duiken. Als hardloper ga ik normaal over het asfalt en zie dan lang niet zoveel als jullie.


Dag Kees1221,

Ik zeg niet dat jij haast moet maken, maar dit is een deel tekst vanaf nu.nl. (26-10-2011)

De wereldbevolking bestaat vanaf aanstaande maandag uit meer dan 7 miljard inwoners. Verwacht wordt dat in 2100 er 10 miljard mensen op aarde leven.

Waar "veel" mensen zijn is minder natuur, zo denk ik er over.

Je hardloopschoenen niet weggooien voor je nieuwe wandelschoenen hebt.

Groeten,
Stamgast

Plaats reactie