Rzeszow – het Poolse grensgebied

Al uw reisverhalen, fotoverslagen m.b.t. Polen mogen hier geplaatst worden
Plaats reactie
bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Rzeszow – het Poolse grensgebied

Bericht door bertvaneck » ma aug 17, 2015 1:38 pm

Rzeszow – het Poolse grensgebied


Hoofdstad van zuidoostelijk Polen - zakelijk, cultureel en technologisch centrum van Podkarpacie.



Rzeszow 1_Waldemar_Sosnowski



De Gouden Eeuw beleefde de stad in de 16e en 17e eeuw, toen Rzeszow in handen was van de machtige families van Ligęza en Lubomirski. In deze periode ontstonden de mooiste kerken en synagogen, een slot, het klooster van Piaristen en het stadhuis. Sinds die tijd geldt het marktplein als het centrum van de handel, zakenleven en entertainment. Onder het plein liggen grote kelders, die ooit oude pakhuizen van koopmannen waren en waar de diepste lagen hebben gediend als schuilplaats tijdens invallen van de Tataren. Vandaag de dag loopt hier een ondergrondse en spannende toeristische route: de Kelders van Rzeszów. De stad is het hart van het Dal van de Luchtvaart, een regio met een 70-jarige traditie die een groot aantal luchtvaartbedrijven en onderzoek- en opleidingscentra van piloten huivest.



Rzeszow Marek_Kowal


Ook leuk: Rzeszów heeft ook nog een ander museum, waarvan je, al doet de naam anders vermoeden, heus niet in slaap valt: het Museum van Bedtijd, met kinderanimatiefilmpjes die voor het slapengaan werden uitgezonden op televisie.

Lech
Berichten: 4948
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Rzeszow – het Poolse grensgebied

Bericht door Lech » ma aug 17, 2015 4:15 pm

Hmm,

hier ben ik nog nooit geweest, misschien eens voor een volgende vakantie

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Rzeszow – het Poolse grensgebied

Bericht door bertvaneck » ma aug 17, 2015 4:29 pm

ik ben er een keer geweest jaren geleden de buurvrouw van mijn schoonmoeder kwam daar vandaan en toen zijn wij daar een paar dagen geweest want het is te ver om daar op een dag heen en weer te rijden 6qq 6qq

Plaats reactie