Oost/midden-Europa reis zomer 2011 deel 3/5

Al uw reisverhalen, fotoverslagen m.b.t. Polen mogen hier geplaatst worden
Plaats reactie
SvMp
Berichten: 35
Lid geworden op: za sep 17, 2011 9:41 am

Oost/midden-Europa reis zomer 2011 deel 3/5

Bericht door SvMp » za okt 29, 2011 10:52 am

In augustus heb ik een reis van 26 dagen gemaakt door midden/oost-Europa. Een prachtige reis!

Dit is deel 3 van een serie reportages van deze reis. Er zullen uiteindelijk 5 reportages verschijnen.

Vorige delen:
Deel 1: viewtopic.php?f=4&t=476
Deel 2: viewtopic.php?f=4&t=519

Deel 2 is geëindigd met een aantal dagen in de Roemeense stad Oradea. In dit deel reis ik verder naar de Roemeense stad Arad om vervolgens de reis voort te zetten naar Servié.

Dag 11: Reis Oradea (Roemenië) - Arad (Roemenië)

Vandaag gaat de reis naar Arad. Gelukkig ook naar een ander hotel, gezien de overlast. Vanwege het meenemen van de fiets reis ik met private treinen. Die rijden rechter niet op het gehele traject.

Private treinen rijden tussen Oradea en Ciumeghiu Hm en verderop tussen Nadab en Arad. Het traject tussen Ciumeghiu Hm en Nadab, ongeveer 30km, moet ik dus fietsen. Mocht het nou slecht weer zijn dan kan ik altijd proberen om de fiets in een rechtstreekse CFR-trein te krijgen. Maar dat is niet nodig. Het is weer een prachtige dag.

Afbeelding

Op het station staat een voormalige Franse trein te wachten, ditmaal nog voorzien van SNCF logo's.

Afbeelding

De trein rijdt zoals zo vaak met de deuren open. Dit is de bagageruimte.

Afbeelding

Station Ciumeghiu Hm. Dit is niet het gehele station. Naast dit vervallen gebouw staat namelijk een stationsgebouw dat gewoon in gebruik is. Aan foto's maken kom ik echter niet toe. Er komt een politieagent (of douane) aangelopen die mijn legitimatie wil zien. Hij gaat het gebouw in en blijft wel een kwartier weg. Ik raak uiteraard geïrriteerd, want dit is helemaal geen grensstation dus wat deze beambte hier doet is mij een raadsel. Een fotootje maken is volgens mij sinds Roemenië ook meedoet met de EU ook niet meer een verdachte handeling, zeker niet ergens in the middle of nowhere. Ik ben overigens niet 100% zeker of het nou een politieagent of een douane-beambte betreft, ik vermoed douane. De grens met Hongarije ligt 3 km verderop maar daar loopt het spoor niet naar toe. De man komt terug, geeft mijn paspoort terug. Hij spreekt amper Engels. Ik vraag "What's the problem". Hij antwoordt "No no no problem". Ik rij weg en zie dat hij mij blijkt nakijken. Uiteraard geen foto's gemaakt.

Afbeelding

Ik ga wel gewoon langs alle stations die ik onderweg tegenkom. Geen agenten of douane meer gezien. Dit is station Chisineu Cris.

Afbeelding

Perron.

Afbeelding

Keurig netjes gebouw. Het dorp is ook opvallend netjes, zelfs fietspaden. De enige fietspaden die ik buiten de grote steden heb gezien.

Afbeelding

Een spoorwegovergang vlakbij station Nadab.

De afstand is geen probleem, maar vooraf maakte ik mij wel zorgen om de drukke weg. Dat blijkt mee te vallen. Wel zijn er elke 5km wegwerkzaamheden, één rijstrook beschikbaar en een stoplicht. Bedelende Roma bij de rij stilstaande auto's. Ik kan er meestal wel langs komen, maar een begaanbare berm is in Roemenië ook niet vanzelfsprekend.

Afbeelding

Station Nadab. Aangezien ik nog genoeg tijd over heb, ga ik verder.

Afbeelding

Station Simand Hm. Vanaf de straatzijde ziet het er niet bepaald uit als een station.

Afbeelding

Leuk stationnetje waar ik op de trein ga wachten.

Afbeelding

Close-up van kantoor stationschef.

Afbeelding

Wachtruimte en gesloten loket.

Afbeelding

Perron.

Even later komt de trein (ze rijden in Roemenië meestal prima op tijd) en kom ik aan in Arad.

In Arad word ik helaas ook niet vrolijk van het hotel. De kamers hebben geen ramen aan een buitenmuur, dus geen direct daglicht. De kamers zitten aan een gallerij in een grote ruimte. Onderaan komt wat daglicht door de buitendeur. Doordat er echter veel mensen over de gallerij komen die zo je kamer in kijken, is er geen andere optie dan de gordijnen gesloten houden. Daarnaast is het ook nog erg rumoerig, de kamer naast mij is een groepskamer (dus feest).

Ik ben het zat. Ik verander mijn reisplan. Oorspronkelijk plan is hier 4 nachten verblijven. Ik kan de helft annuleren en doe dat ook. Gelukkig werkt internet prima en verander ik mijn andere boekingen: Servië twee dagen eerder, in Hongarijë een dag langer blijven en ook Bratislava krijgt er een dagje bij. Daardoor blijft het laatste stukje van de reis ongewijzigd.

Dag 12: Verblijf Arad

Ik heb nog één volle dag in Arad. Ik besluit om richting Sinnicolau Mare te fietsen. Vermoedelijk is de weg niet druk, ligt vlakbij de spoorlijn en bij een natuurgebied.

Afbeelding

In een buitenwijk van Arad ligt dit station.

Afbeelding

Voorkant van het station met tramhalte. Rechts van het stationsgebouw is een klein wit hokje te zien (deels achter een paal). Daar zit een loket in voor de private treinen!

Afbeelding

De weg blijkt inderdaad niet druk. Ik kom door dit soort dorpjes.

Afbeelding

En uiteraard ook dit soort wegen.

Afbeelding

Halte Felnac. De meest vervallen halte die ik ben tegengekomen in Roemenië. Het is een grote ruïne. Zelfs het perron is amper herkenbaar. Alleen het naambord is nog heel. Er stoppen nog wel treinen.

Net als ik wat foto's neem, komt er een trein. Er stapt een groepje Roma uit, een paar jongeren en een paar kinderen. Eén van die kinderen, ik vermoede een jongetje van een jaar of 10, zegt "Gimme your money". Ik zeg "Nope, you have to work to get money". De grote jongens reageren wat geïrriteerd en ik maak me wijselijk uit de voeten. Ik heb een hekel aan dit soort tuig en vind het schokkend dat kinderen van hun ouders mee krijgen dat bedelen de norm is (ook de vorige dag al langs de weg).

Afbeelding

Even later nog even bij het station langs te gaan om ook deze foto te maken. Dit zijn dus de overblijfselen van een stationsgebouw.

Het dorp Felnac ligt een eindje verderop en is ook niet om vrolijk van te worden.

Afbeelding

De weg tussen Felnac en Sinpetru German. Heel rustig en de eerste weg waar het in Roemenië leuk fietsen is.

Afbeelding

Het station van Sinpetru German heeft een gebouw dat identiek is aan Felnac. Leuk zo is te zien hoe Felnac ooit was. Ook dit is een verlaten halte, maar het gebouw wordt bewoond en de wachtruimte is nog open.

Afbeelding

Straatzijde station Sinpetru German.

Afbeelding

Station Secusigiu.

Afbeelding

Prachtig station!

Afbeelding

Wachtzaal. Handgeschreven treintijden aan de muur.

Afbeelding

Het perron van station Secusigiu.

Afbeelding

Ik heb niet zo veel tijd meer voordat de laatste trein komt. Ik zal op station Periam de trein nemen. Er is nog wel genoeg tijd om nog even door te fietsen naar het volgende dorp, Sânpetru Mare.
Daar neem ik een aantal foto's van het dorp, zoals bovenstaande foto's. Overigens is dit de situatie in alle kleine dorpen die ik heb gezien tijdens de reis.

Afbeelding

Deze bus komt mij bekend voor.

Afbeelding

Nog een straat.

Afbeelding

Veel borden die aangeven dat je in een bepaalde gemeente bent zien er zo uit. Met vlaggen van zowel de EU als Roemenië er in verwerkt.

Afbeelding

Ik ga terug naar Periam. Omdat het de laatste trein is wacht ik liever op een bemand station waar de trein wat langer stil staat. Straatzijde station Periam.

Afbeelding

Bij station Periam komen twee spoorlijnen samen waardoor het station iets belangrijker is dan de anderen.

Afbeelding

Perron station Periam. Het einde van een zeer geslaagde dag.

Dag 13: Reis Arad - Subotica (Servië)

Tijd om Roemenië vroegtijdig te verlaten. Bij het ontbijt is het hotelpersoneel onvriendelijk en werkt niet mee, ondanks dat ik duidelijk aangeef dat ik maar een kwartier de tijd heb voordat ik weg moet om de trein te halen. Kan er ook nog wel bij.

Gelukkig ben ik op tijd om een private trein naar Nădlac te nemen. Nădlac ligt vlakbij de grens met Hongarije. Er is een middel-grote grensovergang. De lijn Oradea - Nădlac is een nevenlijntje met uitsluitend private treinen. Bijna alle stations zijn onbemand en gesloten.

Aangekomen op station Nădlac zie ik duane staan. In dezelfde kleding als de man die ik twee dagen eerder tegen ben gekomen. Aan de auto die er staat zie ik dat het duane is. Ik vind het wederom vreemd dat er duane is. De grensovergang ligt 3 km verderop en het spoor loopt niet verder.

Afbeelding

Ik stap uit de trein en loop gelijk langs het stationsgebouw naar de weg.

Dit keer ben ik niet de enige reiziger. Van een afstandje zie ik dat de man een willekeurige reiziger er uit pikt (ook iemand met fiets) en controleert. Daarna zie ik de auto wegrijden en maak ik nog wat foto's.

Afbeelding

De trein staat er nog.

Afbeelding

Ik nader de grensovergang. Allemaal geldwisselkantoren. Ook veel straatventers.

Afbeelding

De grensovergang.

Hier ben ik niet de enige. Ik fiets langs de rij auto's en ben nog geen minuut later in Hongarije.

Afbeelding

Op een steenworp afstand ligt station Nagylak. Ik ben van plan om via de Hongaarse stad Szeged naar Subotica te gaan. Normaal gesproken is dat vanaf dit station niet mogelijk. De trein rijdt namelijk niet tot aan het hoofdstation van Szeged vanwege de Tisza, een rivier. Er is geen spoorbrug. Eindpunt is station Újszeged, in een deel van Szeged dat aan de oostelijke kant van de Tisza ligt. Het grootste deel van de stad ligt aan de westelijke kant. Daar komen ook alle andere spoorlijnen. Met de fiets is dat natuurlijk geen probleem.

Station Nagylak. Helemaal verlaten.

Afbeelding

In de trein koop ik een kaartje. Het is erg rustig. Alle tussenstations op één na zijn verlaten en onbemand. Vrij uitzonderlijk in Hongarije waar zeer veel stationsgebouwen hun oorspronkelijke functie nog wel hebben. Dit is dus echt een nevenlijntje.

Afbeelding

Station Újszeged is geweldig, het meest authentieke station dat ik tegen ben gekomen in Hongarije.

Afbeelding

Loketruimte.

Afbeelding

Wachtruimte.

Afbeelding

Het treintje waarmee ik ben gekomen. In het gedeelte links zit de motor, het gedeelte rechts is alleen een wagon. Terwijl ik foto's nam, hebben ze razend snel het motor-rijtuig afgekoppeld en naar de andere kant gerangeerd en weer aangekoppeld. Zodat de trein de andere kant weer op kan.

Afbeelding

Voorkant station Újszeged.

Afbeelding

De brug over de Tisza, een zijrivier van de Donau.

Afbeelding

Vanaf het hoofdstation van Szeged rijdt dagelijks een handjevol treinen naar Röszke vlakbij de grens. Een rit van ca. 12 km. Er zijn geen tussenstations. Een paar treinen rijdt door naar Servië. Ik besluit om rechtstreeks door te fietsen naar Röszke. Dit is het station.

Afbeelding

Perron. Het ziet er verlaten uit. Loket is enkele jaren geleden gesloten, maar de ruimte is nog wel toegankelijk. Achter het loket zie ik de stationschef in een stoel liggen slapen. Voorlopig komen hier geen treinen.

Afbeelding

De weg naar de grens. Ook verlaten.
Op de foto is het niet goed te zien, maar op het bord is de grensovergang die ik wil nemen afgeplakt.

Afbeelding

Er zijn twee naast elkaar gelegen grensovergangen: Eentje aan de snelweg en eentje aan een klein weggetje voor verkeer dat niet op de snelweg hoort. Ik op de borden dat de grensovergang niet toegankelijk is.. Hoewel deze op de TomTom en ook Google Maps nog wel wordt aangegeven..

Inderdaad de grensovergang is gesloten. De geldwisselkantoortjes langs de weg zijn leeg. Alles is verlaten. Echter geen doorgangen.

Ik ga zoeken naar een alternatief. Via een zandweggetje aan de andere kant van de snelweg nabij de grens gekomen, maar steeds hekken of ondoordringbaar struikgewas. Een paar keer informeren en steeds is het antwoord: De snelweg. Ook bij het pompstation aan de snelweg krijg ik deze reacties.

Afbeelding

Dus dan maar over de snelweg. De grensovergang ligt een paar km van de laatste afrit. Gelukkig rijdt het verkeer daar al langzaam vanwege de wachtrijen bij de grensovergang.

Afbeelding

Grensovergang. Alleen bereikbaar over de snelweg, overal staan hekken en er blijkt inderdaad geen enkel alternatief te zijn.

Dit is de Hongaarse duane. Verwacht gezeik want het is echt wel overduidelijk dat ik over de snelweg moet zijn gekomen, maar ze reageren alsof het heel normaal is. Ook wordt geaccepteerd dat ik langs de lange rij auto's fiets, al is er wel een Duitser die er wat minder enthousiast op reageert en met zijn auto voor mij de weg probeert te blokkeren. Dat mislukt natuurlijk want een fiets komt overal tussendoor. De controle neemt echter amper tijd in beslag in mijn geval dus die Duitser zal door mij geen vertraging hebben.

Afbeelding

Er is ook een Servisch deel. Deze foto is genomen vanuit het stukje "niemandsland" tussen de grensposten. Ook de Servische controle is kort. De Servische is wel verbaast dat Subotica mijn bestemming is. Ik heb maar geantwoord dat ik in Horgoš op de trein stap. Ik vraag mij af of iedereen daar weet dat je op de fiets honderden kilometers op een dag kan afleggen als het moet.

Afbeelding

Ik ben eindelijk in Servië. Toch 1,5 uur kwijt geweest aan het gedoe met zoeken naar een grensovergang. Gelukkig ligt ligt op korte afstand aan viaduct.

Afbeelding

Dit is op het viaduct.. (de huizen van het dorp Horgoš zijn al te zien).

Afbeelding

...en dit is gelijk daarna. Een zandweg. Die zal ik in Servië nog veel tegen komen.

Afbeelding

Station Horgoš.

Afbeelding

Met vlag en stationsnaam in zowel Latijns als Cyrillisch schrift.

Afbeelding

Loketten.

Afbeelding

Ik besluit om ook het laatste stuk van 30 km naar Subotica te fietsen.
Helaas zijn niet alle station zoals Horgoš. Dit is station Bački Vinogradi. Gebouw is gesloten.

Uiteindelijk kom ik aan in Subotica. De ontvangst bij het hotel is wat vreemd. Het meisje is erg onvriendelijk, kortaf en wil mijn ID hebben zolang ik niet de rekening heb betaald. Het hotel is geweldig. 4-sterren, nog geen 30 euro per nacht. Prachtige kamers. Vreemd genoeg slechts enkele gasten. Misschien dat die 30 euro per nacht voor Servische begrippen toch wel heel veel geld is. Alles is goed aan het hotel.

Ik ga nog een kijkje nemen op het station. Gelijk komt er een man van de spoorwegen naar mij toe. Er zijn ook nog een paar loketten open, ondanks dat het station verder verlaten is en er amper nog treinen komen. Hij blijkt prima Engels te spreken en vraagt wat ik doe. Ik leg hem uit dat ik naar Belgrado wil maar twijfel of ik de fiets wel mee kan nemen. Het zou vervelend zijn als ik in de problemen kom bij de terugreis.. Ik weet alleen maar dat in Servië het soms gedoogd wordt. De vriendelijke man legt uit dat het er van af hangt bij welk team de conducteur hoort: De conducteurs van Subotica vinden het goed, maar conducteurs in Novi Sad hebben afgesproken om het niet toe te staan. Op treinen naar Belgrado komen conducteurs uit beide steden voor, maar de kans is groter dat je een conducteur uit Subotica treft. Met deze informatie ga ik terug naar het hotel.

Dag 14: Verblijf Subotica, dag naar Belgrado

Ik besluit om toch maar zonder fiets te gaan. Ik ga lopend naar het station. Kaartjes zijn zeer goedkoop, omgerekend ongeveer EUR 5,50 voor een rit die ongeveer 4 uren duurt. Ik neem de trein van 7:20 al, ik wil de heenreis graag een stoptrein om veel te kunnen zien onderweg.

Afbeelding

Landschap vanuit de trein. In de trein spreek ik een mevrouw die goed Engels kan en in veel landen is geweest. Ze vindt dat Nederland Servië dankbaar moet zijn omdat ze in het verleden de Turken hebben tegen gehouden en daarmee Europa hebben beschermd tegen de islam. Verder is ze nog enthousiaster over de EU dan de grootste eurofielen die ik ooit heb gezien.

De trein blijkt niet verder te gaan dan Novi-Beograd. De mevrouw vertelt dat ik vanaf daar wel een trein kan pakken naar het centrum. Ook kunnen volgens haar fietsen gewoon mee. Maar meestal is ze met de auto. Dat blijkt later ook wel, want er rijdt helemaal geen trein naar het centrum.

Uiteindelijk heeft de trein er ook veel langer over gedaan. In Servië rijdt namelijk geen enkele trein op tijd.

Afbeelding

Statio Novi-Beograd.

Ik pak een trein naar een station waar het woord Centrum in voor komt, maar ik kom terecht in een bouwput. Er is niemand. Trappen lopen gewoon dood. Loketten zien er splinter nieuw uit maar zijn onbemand. Er blijkt nog te worden gebouwd aan het station. Met enige moeite vind ik een uitgang. Na een stuk lopen door de hitte kom ik bij een benzinestation om drinken te kopen en de weg te vragen. Mij wordt uitgelegd dat ik onder een aantal drukke wegen door moet om in het centrum te komen. Een andere klant biedt mij een lift aan in zijn luxe auto. Hij spreekt ook goed Engels. Heeft een vrije dag en is op weg naar zijn jacht om met vrienden te gaan varen. Duidelijk iemand die tot het rijkere deel van Servië behoort, maar ook ontzettend aardig. Hij zet mij vlakbij het hoofdstation af.

Lopend en met de tram heb ik wat rondgekeken in Belgrado. Het niet hebben van een fiets is een groot gemis en ik besluit om dit nooit weer zo te doen. Met de tram kom ik weer bij station Novi Beograd.

De trein heeft vertraging. In Novi Sad moet ik overstappen. De trein is vrij vol. De conducteur vertelt iets wat ik niet versta. Een stel Turkse mannen die tegenover mij zit spreken wel Engels en dienen als tolk. De conducteur zegt dat er voor de overstap heel weinig tijd is vanwege de vertaging, maar dat ik het beste met die man mee kan lopen om op tijd het juiste perron te vinden.

Bij aankomst in Novi Sad maak ik mij geen zorgen: Want ik verwacht dat de trein naar Subotica ook vertraging heeft. En dat blijkt zo te zijn.

Dag 15: Verblijf Subotica

Ik ga er op uit met de fiets. Eerst met de trein een stuk naar het zuiden, richting Belgrado. En dan terug fietsen. Geen risico om in de problemen te komen, want ik ben niet meer afhankelijk van de trein om terug te keren.

Afbeelding

Station Subotica.

Afbeelding

Interieur station Subotica. Een enorm gebouw, Subotica is ook een grote stad, maar er komen maar weinig treinen.

Afbeelding

Op verschillende Servische stations zijn deze geweldige borden te vinden.

Afbeelding

Perron. Wachten moet achter het hek. Een perronopzichter doet het hekje open als er een trein komt. Het is erg druk vanwege de vele vertragingen. Ik ben een kwartier te laat, maar de trein die ik wil nemen nog veel meer te laat.

Afbeelding

De trein. Geen ruimte voor fietsen, dus zet ik deze aan het uiteinde.

Afbeelding

Foto vanuit de trein. Helaas wat onscherp. In Servië worden veel bewaakte spoorwegovergangen op deze manier bediend.

Afbeelding

Ik ga tot aan station Mali Iðoš Staj.

Afbeelding

Station Bačka Topola. Deze stad heeft bijna 40.000 inwoners, maar desondanks geen groot station.

Afbeelding

Perron.

Afbeelding

Station Bačka Topola.

Afbeelding

Station Žednik. Dit station heb ik tijdens de rit naar Belgrado al vanuit de trein gezien. Ik wil dit station graag bezoeken omdat het bijzonder fraai is.
Gelegen bij twee kleine dorpjes, maar toch niet kleiner dan station Bačka Topola.

Afbeelding

Perron. Met fabriek die in de ruime omtrek te zien is.

Afbeelding

Afbeelding

Mooi gebouw.

Afbeelding

Stationsnaam in zowel Latijns als Cyrillisch schrift. Ik verwachtte vooral Cyrillisch te treffen, maar bijna overal waar ik ben geweest is ook het Latijnse schrift te vinden.

Afbeelding

Interieur station Žednik.

Afbeelding

Vervallen halte.

Afbeelding

Ik fiets voornamelijk over dit soort weggetjes. Asfaltwegen liggen ver van het spoor en zijn druk. Langs maisvelden liggen veel van dit soort paden. Deze foto is niet ver van Subotica genomen, waar ik ruim voor donker aan kom. Voor nog geen 7 Euro eet ik uitgebreid in een hip restaurant. Ook een verrassing: Subotica is qua uitgaan de meest hippe stad die ik ooit heb gezien. Echt geweldig! En toch heel relaxed, rustig, leuke sfeer, nergens politie te zien en ook nergens gezeik. Jammer dat het zo enorm ver weg ligt, anders zou ik er zeker met een groep vrienden gaan stappen.

Hiermee komt een eind aan deel 3.

In het volgende deel de reis naar en door Hongarije.
Servië is fiets-onvriendelijk, het landschap ten noorden van Belgrado tamelijk saai, maar verder geweldig! Opvallend is de vriendelijkheid en behulpzaamheid van de mensen.
De vriendelijkheid die ik in Roemenië miste, kwam ik weer tegen in Hongarije en Servië. Ik wilde echt Roemenië zo snel mogelijk uit Roemenië weg. Maar dat is een gevoel, ik heb geen 'klik' met dat land zoals ik dat wel met bijvoorbeeld Luxemburg en Polen heb. Bijna niet voor te stellen bij het (opnieuw) zien van de indrukwekkende foto's. Roemenië is bijzonder maar heb ik ook als onvriendelijk en onbetrouwbaar ervaren, met uitzondering van een paar aardige mensen die ik heb getroffen. Dat de Serviërs zo leuk zijn, althans de mensen die ik tegen ben gekomen, had ik nooit verwacht.

Plievo
Berichten: 2947
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Oost/midden-Europa reis zomer 2011 deel 3/5

Bericht door Plievo » za okt 29, 2011 11:38 am

Net als ik wat foto's neem, komt er een trein. Er stapt een groepje Roma uit, een paar jongeren en een paar kinderen. Eén van die kinderen, ik vermoede een jongetje van een jaar of 10, zegt "Gimme your money". Ik zeg "Nope, you have to work to get money". De grote jongens reageren wat geïrriteerd en ik maak me wijselijk uit de voeten. Ik heb een hekel aan dit soort tuig en vind het schokkend dat kinderen van hun ouders mee krijgen dat bedelen de norm is (ook de vorige dag al langs de weg).

Heel verstandig dat je direct weggegaan bent, wil er niet aan denken wat er zou zijn gebeurt als je was gebleven.


Wat mij in jouw reisverslagen opvalt is de grote hoeveelheid vervallen / verlaten stationsgebouwen.
Is dit gebeurt na de val van de muur?

Przyrodnik
Berichten: 799
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Re: Oost/midden-Europa reis zomer 2011 deel 3/5

Bericht door Przyrodnik » za okt 29, 2011 3:45 pm

Plievo schreef:Is dit gebeurt na de val van de muur?


Ja. In het socialistisch regime werd meer belang gehecht aan openbaar vervoer. Tevens heeft het te maken met schaalvergroting. Ook in ons land zijn immers al heel veel stations gesloten, maar vaak al langer geleden.

En ik zou gewoon No hebben gezegd en niet dat je ervoor moet werken. Je kan beter zeggen dat bedelen onbeleefd is. Hou maar in gedachte dat wij Westerlingen veel meer geld hebben dan de Roma waarvan 95% in de armste 20% van de landsbevolking valt.

Stamgast
Berichten: 431
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 3:50 pm

Re: Oost/midden-Europa reis zomer 2011 deel 3/5

Bericht door Stamgast » za okt 29, 2011 4:55 pm

Ik zou ook vragen naar money, money als ik barst van de honger en een toerist zie. Die heeft het 9 v/d 10 keer beter dan ik.
Ben ik tuig als ik honger heb?

Ook in Polen kun je te maken krijgen met jeugd die op je auto wil passen, of een kinderhand die vraagt om een paar munten voor eten.

Wie geeft die geeft en wie niet geeft, geeft niets.

SvMp
Berichten: 35
Lid geworden op: za sep 17, 2011 9:41 am

Re: Oost/midden-Europa reis zomer 2011 deel 3/5

Bericht door SvMp » ma okt 31, 2011 10:13 am

@Stamgast: Hoewel er in Roemenië armoede is, wordt er volgens mij geen honger geleden. Indien dit wel het geval is, dan begrijp ik niet wat dit land in de EU doet. Overigens ben ik tegen armoede, maar ik ben ook tegen bedelen en bedelaars zeker in ons eigen rijke land. Bedelen is geen oplossing, en de politiek moet hierin verantwoordelijkheid nemen. Iemand die honger heeft moet je geen vis geven, maar een hengel. Erg cliché ik weet het, maar zo werkt het wel. Zelf leefde ik 6 jaar geleden ook van een minimum inkomen, nu zit ik ruim over modaal, kan ik de reizen maken die ik nu allemaal maak, puur door doorzettingsvermogen en ondernemingszin.

Plievo schreef:Heel verstandig dat je direct weggegaan bent, wil er niet aan denken wat er zou zijn gebeurt als je was gebleven.


Geen idee wat er zou zijn gebeurd, maar ik heb een goede intuïtie en weet wanneer ik mij uit de voeten moet maken. Dat maakt dat ik mij ook in deze landen nooit onveilig voel.

Plievo schreef:Wat mij in jouw reisverslagen opvalt is de grote hoeveelheid vervallen / verlaten stationsgebouwen.
Is dit gebeurt na de val van de muur?


Przyrodnik heeft er al wat over gezegd en dat is waar. Maar dat is geen direct verklaring voor het verval, want in westerse landen speelt exact hetzelfde en daar zijn de gebouwen minder vervallen.

Allereerst over mijn reportages: De stationsgebouwen hebben mijn interesse dus ik fotografeer ze veel. Ook zoek ik plekken op waar ze zijn. Een spoorlijn met allemaal gelikte opgeknapte gebouwen, meestal met EU geld betaald, vermijd ik, tenzij de mooie natuur het gemis aan nostalgie ruimschoots compenseert. Het is namelijk altijd een afweging die ik maak. Maar in Roemenië is het wel zo dat vrijwel alle stations in kleine dorpen vervallen zijn. Ook voor Polen geldt dat het niet moeilijk is om vervallen stationsgebouwen te vinden.

Voor Roemenië heb ik de volgende verklaring: De gebouwen zijn in relatief snel tempo verlaten. Er is nooit een plan gemaakt voor hergebruik. Roemenië is dunbevolkt. Er staan veel meer gebouwen leeg. In Roemenië zie je weinig onderhoud buiten de steden, slechte wegen, weinig verlichting, en dat is logischerwijs ook het geval op de stations. In een land als Nederland zullen er onmiddellijk krakers in komen, dus komt er al gauw anti-kraak of hergebruik. Er is in ons land veel vraag naar woonruimte, waardoor je zo'n stationsgebouw zomaar bewoond hebt, zeker als je de woonruimte verhuurt. Verder liggen in Nederland stations vaak op centrale plekken waardoor de gebouwen ook aantrekkelijk zijn voor horeca of bedrijfsruimte. In Roemenië is dit allemaal niet het geval.

In Nederland zijn de stations ook in snel tempo verlaten. Tussen 2002 en 2005 zijn alle loketten van minder grote stations gesloten. Toch is er weinig verval, door de andere omstandigheden hier. In Duitsland bijvoorbeeld zie je wel weer veel vervallen stationsgebouwen, ook daar geldt dat er bijna overal geen schaarste is aan woon/bedrijfs ruimte. In België zie je het ook heel mooi: In het dunbevolkte Wallonië zie je volop vervallen gebouwen, in het dichtbevolkte Vlaanderen zie je volop hergebruik en weinig verval.

Ik ben inmiddels in de meeste Europese landen geweest, veel stationsgebouwen gefotografeerd, en de stations zeggen heel veel over een land. De situatie met de stations staat nooit op zichzelf, maar zegt iets over het land. Nederland is bijvoorbeeld het land met de minste stationsvoorzieningen in de minder grote plaatsen. Overal loketten en wachtruimtes gesloten. Kijk je wat verder dan zie je exact hetzelfde met banken, postkantoren, scholen en - actueel - ook met ziekenhuizen. Alleen de grootste stations tellen in Nederland mee, het land dat tevens Europees kampioen schaalvergroting is. Zet je daar Frankrijk tegenover dan zie je bemande stationnetjes in kleine dorpjes, die ook nog een schooltje, postkantoor en een gemeentehuis hebben.

Andere prachtige voorbeelden zijn Luxemburg en Zwitserland. Luxemburg: Veel gesloten stationsgebouwen, maar ook redelijk veel open met keurige wachtruimtes en kaartjes die je gewoon van een mens kan kopen. Ondanks dat het land steenrijk is, veelal nog in jaren '70 stijl. Past keurig bij de no-nonsense houding wat volgens mij bijdraagt aan de rijkdom van de Luxemburgers: Ze gooien geen geld over de balk, het is een modern land, maar volledige ontmenselijking van de dienstverlening zoals in ons land vindt niet plaats. In enkele kleine dorpjes zijn de gebouwen onbemand, maar toegankelijk. Zelfs met toilet. Brandschoon en geen enkele vorm van vandalisme. En dat zie je ook in de dorpen zelf. Geen hangjeugd, nergens troep, nergens graffiti. In Zwitserland een vergelijkbaar verhaal: In kleine bergdorpjes aan de Rhätische Bahn bijna alle onbemande gebouwen nog toegankelijk soms zelfs met toilet. Zonder ook maar een spoor van vandalisme, maar dat is niet vreemd in het veiligste land van Europa. De stations passen perfect in het plaatje van de beide landen.

In Polen zie herken aan de situatie van de kleine stations duidelijk de bliksemsnelle en niets ontziende overschakeling van socialisme naar de harde anglo-saxische variant van het kapitalisme. En in Roemenië? Zoals de stations er bij liggen, zo liggen de dorpen er ook bij.

Przyrodnik
Berichten: 799
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Re: Oost/midden-Europa reis zomer 2011 deel 3/5

Bericht door Przyrodnik » ma okt 31, 2011 6:26 pm

@SvMP

Bedelen is geen oplossing, mee eens. Doch om dit probleem op te lossen zijn maatregelen (hervormingen) noodzakelijk in een aantal voormalige Oosblokladen waarvoor tot op heden kennelijk onvoldoende draagvlak bestaat onder de kiesgerechtigden. Een zeer harde en/of zeer verstrekkende aanpak zou noodzakelijk zijn. Wordt daarbij voor goedkope oplossingen gekozen, dat komen zonder twijfel menselijke grondrechten in het geding. Wordt gekozen voor dure oplossingen, dan zijn de economische gevolgen haast niet te overzien.

Voorts geldt dat het bedelen ook pas kan stoppen als de verschillende bevolkingsgroepen een hoger niveau van wederzijds respect bereiken. In de voorbije lange periode is daarvan nooit sprake geweest.

@Stamgast

Problematiek met bedelen in Polen stelt niets voor in vergelijking met een aantal andere voormalige Oostbloklanden, althans, afgaand op mijn eigen (beperkte) ervaring met Slowakije en Hongarije. Neemt niet weg dat dit overal ter wereld kan gebeuren. In NL zie ik ook bedelende zwervers in sommige steden. In Italie staan de "glazenwassers" en bloemenverkopers bij de stoplichten. Hebben die wel allemaal een licentie?

Stamgast
Berichten: 431
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 3:50 pm

Re: Oost/midden-Europa reis zomer 2011 deel 3/5

Bericht door Stamgast » ma okt 31, 2011 7:59 pm

Przyrodnik schreef:@SvMP

Bedelen is geen oplossing, mee eens. Doch om dit probleem op te lossen zijn maatregelen (hervormingen) noodzakelijk in een aantal voormalige Oosblokladen waarvoor tot op heden kennelijk onvoldoende draagvlak bestaat onder de kiesgerechtigden. Een zeer harde en/of zeer verstrekkende aanpak zou noodzakelijk zijn. Wordt daarbij voor goedkope oplossingen gekozen, dat komen zonder twijfel menselijke grondrechten in het geding. Wordt gekozen voor dure oplossingen, dan zijn de economische gevolgen haast niet te overzien.

Voorts geldt dat het bedelen ook pas kan stoppen als de verschillende bevolkingsgroepen een hoger niveau van wederzijds respect bereiken. In de voorbije lange periode is daarvan nooit sprake geweest.

@Stamgast

Problematiek met bedelen in Polen stelt niets voor in vergelijking met een aantal andere voormalige Oostbloklanden, althans, afgaand op mijn eigen (beperkte) ervaring met Slowakije en Hongarije. Neemt niet weg dat dit overal ter wereld kan gebeuren. In NL zie ik ook bedelende zwervers in sommige steden. In Italie staan de "glazenwassers" en bloemenverkopers bij de stoplichten. Hebben die wel allemaal een licentie?


Voor mij is bedelen bedelen. Waar ter wereld het ook voorkomt.
Als bedelen gepaard gaat met geweld is het geen bedelen meer.

Przyrodnik
Berichten: 799
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Re: Oost/midden-Europa reis zomer 2011 deel 3/5

Bericht door Przyrodnik » ma okt 31, 2011 10:51 pm

SvMp schreef:In Polen zie herken aan de situatie van de kleine stations duidelijk de bliksemsnelle en niets ontziende overschakeling van socialisme naar de harde anglo-saxische variant van het kapitalisme.


Frappant, in het artikel "De Scharrelaar in Noordoost-Polen: symbool van een verdwijnende wereld" in het jongste nummer van Het Vogeljaar noemt auteur De Bruijn ook het Angelsaksische model als één der factoren die de zeer kritische Scharrelaar (ofwel de Blauwe raaf) nekken. Ook vermeldt hij dat het zogeheten "aftikken van soorten", wat populair is bij sommige vogelaars (twitchers) een typisch Angelsaksisch fenomeen is. Ja, de prestatiedwang doet zich kennelijk ook gelden bij een onschuldige hobby als vogels kijken. En wat wil nu het geval, dat die laatste koppels van de Scharrelaar daar volgens de auteur niet erg goed tegen kan, van die vogeltoeristen die z'n laatste broedplekken komen frekwenteren. Of anders gezegd, de vogel laat zich niet beloeren, als het zo moet, dan houdt ie het voor gezien.

't Zijn niet mijn woorden maar ik kwam de term toevallig twee keer tegen in een paar weken, een term die ik nog niet kende.

Giorgino
Berichten: 316
Lid geworden op: zo okt 30, 2011 2:29 pm

Re: Oost/midden-Europa reis zomer 2011 deel 3/5

Bericht door Giorgino » di nov 01, 2011 7:50 am

Het is waar dat het openbaar vervoer in Polen ouderwets oogt en je ziet er bijvoorbeeld afgedankte oude Belgische reisbussen dienst doen als schoolbus. Toch vind ik Polen een land met veel potentieel en dat is een boodschap die ik blijf herhalen aan iedere Pool waarmee ik praat. Er zit meer in het land dan dat er momenteel uitgehaald wordt. Ik krijg bijvoorbeeld toeristische mails over Zwitserland en Oostenrijk in mijn mailbox. Dat krijg ik nog niet over Polen. Producten zoals bijvoorbeeld de bizongrasvodka zijn kwalitatief écht hoogstaand. Ik zie daar relatief weinig reclame voor in België. Hoeveel Poolse restaurants zijn er in Nederland? In België misschien een handvol? Terwijl er hier toch veel Polen rond lopen... Een beetje meer zelfvertrouwen is op zijn plaats. 't is zoals met Heineken en het Belgisch bier hé... Heineken is wereldberoemd omdat een Nederlander er niet vies van is om reclame te maken. Wij zijn nu met een inhaalbeweging bezig met Stella, maar wij hadden dat eigenlijk al veel langer mogen doen...

pietje Bell
Berichten: 516
Lid geworden op: do okt 13, 2011 8:52 am

Re: Oost/midden-Europa reis zomer 2011 deel 3/5

Bericht door pietje Bell » di nov 01, 2011 5:46 pm

Dit is overal op het platteland,dat er een oude stinkend bus voor je rijd met een gang van 60 km.
Met een file achter zijn kont,je mag blij zijn dat er dan nog snel een halte komt,dan ben je er van af.
Het meeste last heb je van die bussen om een uur of 4-5 in de middag,een ramp.
Wat betreft dat er meer potentieel in Polen zit.Dat vertelde ik precies hetzelfde tegen elke pool,alleen keek ik toen ook met westerse ogen[en vooral met hollandse ogen],dus handellen en pegels verdienen.
Polen lijkt en is natuurlijk een groot land,en wat handel betreft ook.Alleen die handel zit in zoveel handen,dat het in verhouding eigenlijk niets voorstelt per persoon gerekend.
Als je met een pool over handel begint,dan zijn tonnen en kilo,s geen probleem,tot het moment daar is van levering,dan komen de bekende problemen weer naar voren.Dan is de vraag net weer over,of het produkt is net weer in polen goedkoper.enz,enz.
Dan is er een zwarte markt die zij weerga niet kent,gelijk aan de grieken.
En dan nog het probleem er zijn gewoon tekort polen in het land,ong 40 miljoen stelt niets voor voor dit grote land.
Dan is het klimaat ook nog eens een probleem,teheet en tekoud.Afstanden ook nog,al gaat dit natuurlijk in de toekomst veranderen.In mijn ogen zit er in polen op dit moment nog niet meer in.
Een groot deel van de mensen kan net rondkomen.En moeten alle touwtjes aan elkaar knopen.
De grote supermarkten die daar gevestigd zijn lijkt allemaal wel mooi,maar dit moeten zij wel,anders doet de concurent het wel.
Deze kunnen hun investeringen die daar gedaan zijn,en het loopt niet,hier weer verekenen met het moederbedrijf.
Alleen kan de kleine ondernemer dit niet,of althans veel kleiner,en hij ziet dat geheid,de polen hem nadoen,dus weg handel.Nee het is niet allemaal potentieel.Natuurlijk zal er wel wat veranderen,al is het alleen de wegen al.
Op het platteland zelfs al nieuw asfalt,de opgelapte wegen,met hier en daar een stukje nieuw asfalt,is over.
Dat gaat in nederland komen,en zie je al op plattelands wegen,met niet eens een witte streep in het midden.
Maar de tijd zal het leren.

Przyrodnik
Berichten: 799
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Re: Oost/midden-Europa reis zomer 2011 deel 3/5

Bericht door Przyrodnik » wo nov 02, 2011 12:43 am

Toch vind ik Polen een land met veel potentieel en dat is een boodschap die ik blijf herhalen aan iedere Pool waarmee ik praat.


Dat is niet meer dan een ideologie. Het is wat Pietje Bell schrijft, je kijkt met een bepaalde bril op. Let wel er is niets mis met ideologie, het geeft tenslotte richting aan iets. Elk land heeft veel potentieel, maar je ziet daar potentieel omdat je voor je gevoel het Belgie van 30 jaar geleden daar vaak ziet, en je hebt die ontwikkeling zo meegemaakt dus je ziet zoiets zo voor je. Ik zeg altijd maar Polen hebben vier keer meer te besteden dan Oekrainers.

Giorgino schreef:Ik krijg bijvoorbeeld toeristische mails over Zwitserland en Oostenrijk in mijn mailbox. Dat krijg ik nog niet over Polen.


Nee, bedankt. Voor mij is dat gewoon spam. Een goed product heeft geen reclame nodig. En ik als persoon zit al helemaal niet om reclame verlegen. En als ik zelf denk aan wat mij in bijvoorbeeld Polen aanspreekt, dan zijn het niet echt de dingen waar ik aan denk bij Oostenrijk en Zwitersland. Maar ga gewoon op zoek en er zijn zeker maildiensten vanuit de Poolse toeristische sector. Zeker weten, want ik krijg ook toeristische spam vanuit Tsjechie, Slowakije en Hongarije.

Giorgino schreef:Producten zoals bijvoorbeeld de bizongrasvodka zijn kwalitatief écht hoogstaand. Ik zie daar relatief weinig reclame voor in België.


Lange weg om Slavische producten echt populair te maken in West-Europa. Historisch gezien is de band toch niet zo hecht, het komt op mij een beetje kunstmatig over. Hoeveel Belgen kiezen voor Zubrowka als zij in de slijter staan, de prijs zal niet of weinig lager zijn dan een andere sterke drank. Hoe onderscheidend is het product, dat is ook een goed punt. Bij Zubrowka en allerlei andere producten waarvoor in West-Europa kwalitatief goede alternatieven bestaan, en dat is veel, draait het toch vooral om de manier waarop het in de markt wordt gezet. Waarom zou, ik neem maar even Limburg als voorbeeld, een Limburger Zubrowka gaan drinken, als hij kan kiezen voor graanjenevers uit eigen land, een regionaal likeur als Els la Vera; aan de andere kant Smirnoff is een sterk merk ook hier en klinkt niet bepaald of het uit de directe omgeving komt. Een verbinding Polen en wodka bestaat natuurlijk en van daaruit bestaat potentieel. Maar maak ons hier duidelijk wat het verband is tussen een Wisent en een wodka, dat wordt lastiger want wij kennen hier de achtergrond en betekenis niet.

Giorgino schreef:Hoeveel Poolse restaurants zijn er in Nederland? In België misschien een handvol? Terwijl er hier toch veel Polen rond lopen... Een beetje meer zelfvertrouwen is op zijn plaats. 't is zoals met Heineken en het Belgisch bier hé... Heineken is wereldberoemd omdat een Nederlander er niet vies van is om reclame te maken. Wij zijn nu met een inhaalbeweging bezig met Stella, maar wij hadden dat eigenlijk al veel langer mogen doen...


Ik heb niets met Heineken en zou zelfs willen stellen dat dit bier groot geworden is door de wijze waarop het product vermarkt is. Maar ik heb blinde ogen, volgens mij zijn er in het westen van Nederland maar enkele brouwerijen omdat er nooit de kleinschalige traditie is geweest zoals die in de Zuidelijke Nederlanden bestaat, of tot een eeuw terug bestond. Of zo deze er was, dan is deze traditie in het westen en noorden van Nederland al veel langer geleden verloren gegaan.

Om een link te leggen met de schaalvergroting in NL waar SvMP het over had, dat zien we dus ook in de bierbrouwerij. Hier in het Limburgse zijn zo enorm vele brouwerijen dicht gegaan, dat er nu nog maar enige tientallen zullen zijn, en nog gaat dat door met de sluiting van Stadsbrouwerij De Ridder (Maastricht) en de Leeuw Brouwerij in Valkenburg. En Brand Bier valt ook al onder het Heineken concern.

Een Belgisch pils dat ik buiten onze landen vaker tegen kom is Hoegaarden. Ik vond het apart, een Chinees restaurant in Kiev waar ze Hoegaarden tappen. Nochthans kwam ik het merk meerdere keren tegen op dat ene dagje in Kiev.

In Nederland zijn er (minimaal) 2 Pools restaurants, maar ook hier geldt net als met de Zubrowka als voorbeeld, er is nauwelijks historische traditie van Slavische cultuur in West-Europa. Wat is er zo bijzonder aan een Pools restaurant, de traditioneel eenvoudige boerenkeuken dus eigenlijk. Het bijzondere is eigenlijk het gewone. Het kan (en hoort) natuurlijk aan te worden gekleed met de sfeer door muziek en de inrichting van de zaak, traditionele voorwerpen, je zou er bijvoorbeeld ook "kompot" moeten kunnen drinken, misschien wel berkensap of zelfs Poolse frisdrank Oranzada (ben laatst op vakantie geweest in het zuidoosten van Polen waar deze drank nog veel wordt verkocht vandaar dat ik erover begin). En natuurlijk ciastko en zapiekanka en herbata z rumem ofzo. De Polen zijn er nog niet lang. Ik ben nog niet oud. Hoe heeft het aantal kebabzaken in West-Europa zich eigenlijk ontwikkeld.

Ik denk met uit eten denkt het publiek erg in concepten waarin zich langzaam trends voordoen. We eten dus hier vooral in restaurants met een "Hollandse" inslag (eetcafe, visrestaurant, pannekoekenhuis), gevarieerd Noordwesteuropees (wat laten we eerlijk zijn, typisch Nederlands, typisch Belgisch, typisch Duits en typisch Frans, het bestaat eigenlijk niet), Italiaans, Chinees-Indisch, Amerikaanse fastfoodcultuur en in veel mindere mate Spaanse tapas; in de grote steden is de variatie uiteraard groter. Maar er zitten hier of daar natuurlijk wel wat mogelijkheden. Neem nou Venray, gemeente die de Polen zegt te willen blijven binnen halen om wat voor reden ook. Maar de meeste Polen die hier zijn zijn hier om te werken en halen wellicht wat bij de Poolse winkel of nemen het zelf mee uit hun vaderland en zul je niet snel uit eten zien gaan, tenminste zo denk ik erover. Pools restaurant in NL is een grote stap volgens mij want welke Nederlanders zonder specifieke connectie met Polen gaan er eten? Bijna niemand, bij andere "buitelandse" keukens ligt dat toch heel anders, en kijk ook hoeveel Nederlanders er naar Polen gaan, bijna niemand vergeleken met degenen die allerlei andere landen in (vooral) Europa hebben bezocht en de VS, en het lijkt me dat er ook veel meer Nederlanders naar zuidoost Azie gaan dan naar Polen, dus daar zit geen motiviatie van een Nederlander om Pools uit eten te gaan lijkt mij. Het roept geen herkenning op. Dan moet hij echt gaan voor de Oost-Europese variaties van "eenvoudige boerenkeuken" zoals onze moeders die in Westeuropese variant opdienen!

Maar in die paar Poolse restaurants zal het tijdens Euro 2012 wel goed toeven zijn ;)

Giorgino
Berichten: 316
Lid geworden op: zo okt 30, 2011 2:29 pm

Re: Oost/midden-Europa reis zomer 2011 deel 3/5

Bericht door Giorgino » wo nov 02, 2011 5:37 am

Przyrodnik, wanneer ik het over meer en betere marketing heb, probeer ik nochtans puur in het voordeel van de Pool te denken. Ik denk dan aan extra werkgelegenheid wegens grotere export, maar ook aan gewoon meer toerisme waardoor er daar bijvoorbeeld meer vakantiehuizen verhuurd worden en de plaatselijke middenstand er meer aan ons kan verdienen. Ik vind wel dat ze het onderste uit de kan mogen proberen te halen.

pietje Bell
Berichten: 516
Lid geworden op: do okt 13, 2011 8:52 am

Re: Oost/midden-Europa reis zomer 2011 deel 3/5

Bericht door pietje Bell » wo nov 02, 2011 9:29 am

Wat wodka betreft,overal kan je tenminste bij ons zubrowka,grasovka en nog veel meer poolse merken wodka in de supermarkt krijgen,zelf het aller bekenste sap tymbark.En dit is al wat een jaren oud in polen.
Over marketing in polen,denk niet dat een belg of een nederlander slimmer zijn als een pool of andersom,de mensen zien echt wel wat niet en wel kan om iets teondernemen.
Vakantiehuizen zijn er genoeg tehuur,zo ook als campings,zijn er zat in polen.
Maar het probleem is ,op deze campings zit een westerling niet tewachten,althans 90% van de mensen.
Denk je dat die op het platteland aan een meer midden in polen gaat zitten,vergeet het maar.
Nee die gaan wel ergens anders naar toe,en maar gelukkig ook,dan blijft er daar tenminsten nog de rust,die al zowat nergens meer is tevinden.
De plaatselijke bevolking op het platteland,redt hun eigen wel,met hun stukje grond,en kippen en wat nog meer,om een rustig leven tehebben.
Zitten niet tewachten op een stel mensen,die hun taal niet spreken,en niet teverstaan zijn.
Langs de kust is het in polen nog mooier als in b.v nederland of belgie,alleen zie de laatse twee daar ook bijzonder weinig.
Het zal nog een tijd duren,en van mijn part helemaal niet,dat de andere west europeanen,behoudens de duitsers die daar wel komen,er ook komen.
Joi,joi,polen nee joi,kan je daar ook nog goed eten,wordt mijn auto niet gejat,joi,en als ik ziek wordt,nee joi
wij gaan lekker naar griekenland,met het vliegtuig,lekker rustig joi.
Wat oe,oe,oe,oekraien,nee oe daar durf ik helemaal niet naar toe.
Nee,nee, griekenland daar gaaan we dit jaar weer lekker naar toe,gezellig.

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: Oost/midden-Europa reis zomer 2011 deel 3/5

Bericht door Wilhelmus Johannes » wo nov 02, 2011 10:18 am

Als ik waar dan ook in het buitenland vertoef en ergens niet op zit te wachten dan zijn het wel Duitsers en Nederlanders.

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: Oost/midden-Europa reis zomer 2011 deel 3/5

Bericht door Wilhelmus Johannes » wo nov 02, 2011 10:39 am

Kastelein onder invloed van brouwer

woensdag 2 november 2011 11:04

DEN HAAG (ANP) - Cafébazen voelen zich lang niet altijd de baas over hun café. Ze zitten vaak vast aan contracten met een bierbrouwer en die bepaalt in hoge mate hun wel en wee. Dat blijkt uit een woensdag gepubliceerd rapport van het bureau EIM in opdracht van het Bedrijfschap Horeca en Catering.

Zal in Polen en België niet veel anders zijn denk ik.

Stamgast
Berichten: 431
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 3:50 pm

Re: Oost/midden-Europa reis zomer 2011 deel 3/5

Bericht door Stamgast » wo nov 02, 2011 8:01 pm

Przyrodnik schreef: likeur als Els la Vera.

Kijk met deze Els wil ik wel een borrelen.

De productie is echter al sinds 1990 weg uit Limburg.

Giorgino,
Jupiler komt in Nederland al erg veel via de tap in het glas.

Laatst was ik in Antwerpen, daar stond Pilsner Urquell op de kaart.

Giorgino
Berichten: 316
Lid geworden op: zo okt 30, 2011 2:29 pm

Re: Oost/midden-Europa reis zomer 2011 deel 3/5

Bericht door Giorgino » wo nov 02, 2011 8:39 pm

Stamgast schreef:Giorgino,
Jupiler komt in Nederland al erg veel via de tap in het glas.


Mooi zo, ik wou al naar een mensrechtenorganisatie stappen voor dat afwaswater dat jullie moeten drinken... ;)

Stamgast
Berichten: 431
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 3:50 pm

Re: Oost/midden-Europa reis zomer 2011 deel 3/5

Bericht door Stamgast » wo nov 02, 2011 8:55 pm

Giorgino schreef:
Stamgast schreef:Giorgino,
Jupiler komt in Nederland al erg veel via de tap in het glas.


Mooi zo, ik wou al naar een mensrechtenorganisatie stappen voor dat afwaswater dat jullie moeten drinken... ;)


Voor mij moet je het niet doen.
Ik weet heel goed wat wel en wat niet te drinken is.
Laten we het er maar ophouden dat je over smaak niet moet twisten. En het ene land heeft nu eenmaal een grotere biertraditie dan het andere.

Lech
Berichten: 4954
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Oost/midden-Europa reis zomer 2011 deel 3/5

Bericht door Lech » do nov 03, 2011 7:09 am

Afbeelding

Met dit soort borden hoef je geen Servisch te leren.

Wederom een prachtig reisverslag. Wat ik opvallend vind us toch de grote verschillen per land, groter dan ik had verwacht. Ook de vriendelijke hulp is hartverwarnend. Nu us Servie nu niet het eerste land op mijn vakantiebestemmingslijst, maar gestegen is het wel.

Plaats reactie