Hiken in het Poolse Tatra gebergte: Sarnia Skala

Al uw reisverhalen, fotoverslagen m.b.t. Polen mogen hier geplaatst worden
Plaats reactie
Lech
Berichten: 4948
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Hiken in het Poolse Tatra gebergte: Sarnia Skala

Bericht door Lech » wo feb 17, 2016 6:16 am

Hiken in het Poolse Tatra gebergte: Sarnia Skala
Afbeelding
Het is oudejaarsavond en we zijn in het Poolse stadje Zakopane. Ik knipper met mijn ogen en we zitten plots in 2016. Ik doe mijn oordopjes uit, hoor een kakofonie van vuurwerk. Ik brom tegen Jeroen dat ze stiller moeten zijn met dat vuurwerk. Jeroen antwoordt dat het lijkt alsof de Derde Wereldoorlog is uitgebarsten met al dat lawaai. “Misschien is dit het moment waarop we elkaar gelukkig nieuwjaar moeten wensen?“, probeert hij. Ik mompel iets in de trant van “belachelijk“, doe mijn oordopjes weer in en draai me om. Jeroen doet al lachend hetzelfde en voor we het weten vallen we weer in slaap. Zakopane feest uitbundig verder zonder ons.

Ochtendstond…

We hebben het beiden lastig met de schijnbare sociale verplichting om op nieuwjaar de spectaculairste feestjes te vieren, maar eigenlijk is dat niet de voornaamste reden waarom we 2016 al slapend vieren. Eigenlijk is het allemaal de schuld van de Polen. De Polen zijn niet alleen erg fanatiek in drinken en feesten, maar zijn ook erg bedreven wandelaars. Gelukkig blijkt de meerderheid niet in staat te zijn om vroeg op pad te gaan (ik kan het causaal verband met alcohol & feesten alleen maar vermoeden).
Afbeelding

Er zit voor ons niets anders op dan vroeg op pad te gaan, willen we in alle rust en stilte van de uitzichten op de top genieten. We hebben net een geweldige tocht naar Morskie Oko in de benen, dus slapen vormt alles behalve een probleem voor ons. Volledig uitgerust gaan we nog voor de eerste zonsopgang van het nieuwe jaar op pad. We hebben nog één dag om te genieten van het machtige Poolse Tatragebergte. De laatste stomdronken Polen proberen tevergeefs hun bed te vinden. Overal zien we champagneflessen, restanten van vuurwerk en van wild feestgedruis. Je moet het de Polen maar nageven dat ze zelfs bij -15°C een feestje kunnen bouwen. Zonder een flinke dosis alcohol lijkt het ons onbegonnen werk.

Wandelen bij Poolse temperaturen
Afbeelding

Jeroen en ik renden het eerste halfuur bijna in een poging om enigszins warm te blijven. We wandelden naar het startpunt van de hike richting Sarnia Skala. We zijn zo vroeg dat er geen teken van leven te bespeuren is in de huisjes waar je normaal gezien inkom moet betalen. We hebben geen idee wat we mogen verwachten van deze hike. We stellen ons al tevreden met het idee dat we buiten zijn en op onze laatste reisdag nog van de Poolse natuur kunnen genieten.

Aan foto’s maken komen we amper toe, want 10 seconden zonder handschoenen zorgen ervoor dat je handen onbeweegbare ijspegels worden. Na een halfuurtje stappen, gaat het pad plots stijl omhoog. We zetten de eerste dag van 2016 al puffend in, maar beiden vinden we dat prima, want dat is zowat de enige manier om je lichaamstemperatuur op een aanvaardbaar peil te houden.

Sarnia Skala: parel van het Tatragebergte

Afbeelding
Het stijgende pad gaat eindeloos door, maar door de dichte begroeiing is van een mooi uitzicht geen sprake. Jeroen, die zoals altijd honderden meters voorop loopt, stopt plots bij een een bord met richtingaanwijzers. We hebben niet zoveel tijd meer aangezien de bus naar Krakau op ons wacht.

Jeroen stelt voor om terug te draaien omdat we niet weten of verder wandelen ons nog mooie zichten zou opleveren. Zoals altijd wil ik van geen ophouden weten. Jeroen zwicht voor mijn smeekbedes om toch verder te wandelen richting “Sarnia Skala”. Ik heb geen idee wat ik me daarbij moet voorstellen, maar het moest maar eens een prachtig uitzicht opleveren,…

We wandelen verder en doen flink wat hoogtemeters. Mijn knie doet al dagen pijn, maar aangezien ik weet dat dit onze laatste hike is, verbijt ik de pijn en probeer ervoor te zorgen dat Jeroen niet al te ver uit mijn zicht geraakt. Naar het einde toe, ligt er meer en meer ijs op het pad. Dat zorgt voor bange momenten, want het risico op wegschuiven is erg groot.

Plots hoor ik Jeroen roepen: “wauw, dit is echt zot. Kom snel!!” Ik weet niet hoe snel ik tot bij hem moet geraken. Het laatste stuk bestaat uit een klim op rotsen. Ik val in al mijn haast maar liefst twee keer op mijn pijnlijke knie, maar voel de pijn amper door de adrenaline. Jeroen is namelijk niet zo heel snel onder de indruk… dus als hij dat dan toch eens is… dan moet het wel écht de moeite zijn.
Afbeelding
2016 goed ingezet

Ik raak eindelijk helemaal tot boven en ben samen met Jeroen sprakeloos. Dit zicht is werkelijk fenomenaal!! Gedurende heel de wandeling kwamen we nooit boven de bomenlijn uit, waardoor we helemaal niet konden vermoeden dat dit prachtige zicht op ons lag te wachten. Ik loop van rotspunt tot rotspunt, want in tegenstelling tot Jeroen is hoogtevrees mij volledig vreemd. Aan elke kant van de bergtop wacht een nieuw adembenemend zicht op mij. Ik krijg er geen genoeg van. In de weidse omgeving is er geen levende ziel te bekennen. Het gevoel van vrijheid en intens geluk dat ons op dat moment overvalt, is amper te beschrijven. 2016 kon niet veelbelovender beginnen.
Afbeelding
We zijn zo uitgelaten dat we de hele weg naar beneden rennen, we springen van rots tot rots, schuiven over het ijs alsof de duivel ons op de hielen zit. Jeroen vliegt nog sneller over de rotsen en wacht op tijd en stond en kijkt hoe ook ik behendig van rots tot rots spring. We hebben de hele berg voor ons alleen en ik hou me dus ook niet in om hem tientallen keren toe te roepen: Wat een geluk hé?! Jeroen lacht telkens en zegt ja. Wat een geluk. Dat ene zinnetje zal je me alleen maar op reis horen zeggen. Nu pas mogen we elkaar een gelukkig nieuwjaar wensen.
Afbeelding



http://www.wanderersblues.be/hiken-in-h ... nia-skala/

Lech
Berichten: 4948
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Hiken in het Poolse Tatra gebergte: Sarnia Skala

Bericht door Lech » wo feb 17, 2016 6:07 pm

Uitzichtspunten in Zakopane
Afbeelding
Geen uitzicht is zo mooi als een uitzicht dat je na flink wat klimwerk te zien krijgt. Het heroïsche gevoel van een berg overwonnen te hebben, maakt het uitzicht net dat tikje mooier. Maar voor wie geen tijd of zin heeft om veel te klimmen en toch het Tatragebergte wil zien, heeft in Zakopane ook andere mogelijkheden. Er zijn namelijk twee liften die je in een mum van tijd op een bergtop met prachtig zicht brengen. Wij probeerden ze allebei uit!

Lift naar de top van de Kasprowy Wierch

De berg ‘Kasprowy Wierch’ is niet te beklimmen in de winter door de vele sneeuw en al het ijs. Deze berg is bijna 2000 meter hoog en ligt grotendeels onder een dikke sneeuw- en ijslaag. Naast een prachtig uitzicht op het Tatragebergte, krijg je er ook een meteorologisch station te zien. Om dit zicht niet te missen, gingen deze doorwinterde hikers toch overstag voor een kabelbaan.
Afbeelding
Het startpunt van de kabelbaan ligt in het Dorpje Kuźnice. Je kan er naartoe wandelen (3 km) of een bus vanaf het station van Zakopane nemen. Om een deel van de lange wachtrij te vermijden, zou ik iedereen aanraden om hier alvast kaartjes te kopen. Je kan de QR code downloaden op je smartphone of tablet en zo hoef je zelfs niets uit te printen. De prijs van een kaartje is 10 euro per persoon en dat is naar Poolse normen best duur.

Met een kabelbaan naar boven gaan is eigenlijk al een attractie op zich. Je zoeft gedurende 15 minuten rakelings langs de groene dennen. Wie goed kijkt, kan zelfs wat berggeiten in actie zien. En het zicht op Zakopane en het Tatra gebergte?! Dat wordt met de minuut mooier.

elfs in de winter was de top van de Kasprowy Wierch behoorlijk druk. Maar er is plaats en gelegenheid genoeg om met volle teugen van het uitzicht te genieten. Bij helder weer heb je een ontzettend weids zicht.

Lift naar de top van de Gubalówka in Zakopane

Bij zonsondergang krijg je prachtig strijklicht in de vallei waar Zakopane ligt. We waren erg vroeg terug van onze wandeling en besloten om als afsluiter van onze reis een zonsondergang te genieten op de top van de berg Gubalówka. We wisten op voorhand dat de Gubalówka met z’n 1126 meter bijlange niet zou kunnen tippen aan de Kasprowy Wierch. Maar de Gubalówka was wel de enige berg van waaruit we Zakopane bij zonsondergang zouden kunnen zien.

De start van de skilift bevindt zich midden in het centrum van Zakopane. Toen we de aanzienlijke wachtrijen zagen, kochten we snel online kaartjes. Deze kaartjes kosten slecht 5 euro, maar het zicht is wel veel minder spectaculair.

Boven op de berg staan er verschillende kraampjes met eten en souvenirs. De après-ski sfeer (waar we beiden niet echt wild van worden) is er duidelijk aanwezig. Het zicht op Zakopane bij zonsondergang was iets dat we meer wisten te smaken. Het leverde ons dit mooie plaatje op:

Afbeelding

Door de uitzonderlijk warme winter, leverden de sneeuwkanonnen in Zakopane overuren. Dat geeft een leuke extra toets aan de foto.
Het verdikt?!

Voor het geval je maar de tijd hebt om één lift te nemen, zou ik zonder twijfel de lift naar de Kasprowy Wierch aanraden (bij ochtendlicht). Je moet er wel voor naar een naburig dorpje gaan, maar wij vonden dit zeker de moeite waard. Ook de prijs van 10 euro is in vergelijking met het véél lager gelegen Gubalówka niet overdreven duur. Al kost wandelen je natuurlijk geen cent, maar dat is in de winter niet mogelijk op de Kasprowy Wierch.

Voor wie op zoek is naar mooie zonsondergangen in combinatie met zicht op Zakopane, zal de Gubalówka interessanter zijn. Het is ook de goedkoopste en makkelijkste optie.

Maar als ik heel eerlijk moet zijn: niets overtreft een zicht dat je krijgt als je een hike maakt in het Tatragebergte. De zichten die ik kreeg na al dat puffen en zweten zijn zoveel meer memorabel dan het uitzicht vanop de bergen. Het zicht vanop de Kasprowy Wierch en vanop Gubalówka was zeker een leuk extraatje, maar bijlange niet zo fijn als ‘the real thing’ en dat is klimmen!!

Plievo
Berichten: 2947
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Hiken in het Poolse Tatra gebergte: Sarnia Skala

Bericht door Plievo » wo feb 17, 2016 6:23 pm

Mooie beelden, ik heb hier een paar keer in de zomer gewandeld, het blijft een geweldige wandelbestemming wandelens

Plaats reactie