Een afstudeerstage bij Instytut Rozwoja Terytorialnego

Al uw reisverhalen, fotoverslagen m.b.t. Polen mogen hier geplaatst worden
Lech
Berichten: 4948
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Een afstudeerstage bij Instytut Rozwoja Terytorialnego

Bericht door Lech » di mei 24, 2016 8:03 pm

Een afstudeerstage bij Instytut Rozwoja Terytorialnego; Rosa Daamen over haar tijd in Polen.

Afbeelding

Ik ben Ros1a Daamen 21 jaar en ik ben een master studente European Spatial & Environmental Planning (ESEP). Omdat ik graag nog wat ervaring in de praktijk wilde opdoen voor het afstuderen was een afstudeerstage de ideale oplossing voor het schrijven van een master scriptie en het afronden van de studie. Polen was een erg interessant land om mijn onderzoek uit te voeren, omdat de ruimtelijke ordening daar erg laag is ontwikkeld en er weinig waarde wordt gehecht aan duurzaamheid. Via de begeleider van mijn master kon ik een stage regelen bij Instytut Rozwoju Terytorialnego (Instituut voor ruimtelijke ontwikkelingen). Dit is een instituut in Wroclaw dat onderzoek doet naar de ruimtelijke ontwikkelingen in Lower Silesia, een provincie in het zuiden van Polen. Ik had veel bijeenkomsten over de ontwikkeling van de residentiële sector in deze provincie en de informatie uit deze bijeenkomsten moest ik vervolgens verwerken. Verder had ik ook veel vrijheid om aan mijn scriptie te werken en interviews af te nemen. Deze werkzaamheden waren erg leerzaam en interessant, omdat in Polen de planologie totaal anders geregeld is dan in Nederland. Ik zou het dan ook aanraden om tijdens je studie eens in een ander land te verblijven en te kijken hoe het ruimtelijk beleid daar geregeld is.

Vooraf had ik in Polen enkel nog Krakau bezocht en in deze stad wordt er redelijk goed Engels gesproken, waardoor ik aannam dat tijdens mijn stage in Wroclaw dit ook zo zou zijn. Echter viel het Engelse niveau erg tegen, waardoor een intensieve cursus Pools volgen noodzakelijk was om met collega’s te kunnen communiceren. Daarnaast was het aan het begin ook erg wennen dat de werkdagen al om 7 uur begonnen, waardoor je erg vroeg je bed uit moest. Na een goed feestje tot in de late uurtjes kan je dan meteen door naar je werk, wat iets minder productieve dagen op kan leveren. Het voordeel is dan weer wel dat we om 3 uur ‘s middags al weer klaar waren met de werkdag, waardoor je nog veel tijd overhoudt om dingen te bezichtigen of om een lekker terrasje te pakken.

De Polen zijn ook erg leuk om mee samen te leven, erg behulpzaam en sociaal. De cultuur is af en toe even wennen, tijdens het avondeten wordt er bijvoorbeeld geen biertje of wijntje gedronken, maar dronken we geregeld pure wodka. Lekker vonden zij het ook niet, maar wodka drinken is een belangrijke traditie, dus dan drink je dat maar. Ook naar het café is het heel normaal om je eigen wodka mee te nemen in plastic flesjes. En na deze wodka showen de Polen de meest bijzondere en indrukwekkende danspasjes, je hoeft je voor je danskwaliteiten niet te schamen daar in elk geval! Maar niet alleen de Polen waren leuk om mee op te trekken, maar ook heb ik tijdens mijn periode in het buitenland veel internationale studenten ontmoet die ook met een afstudeerstage bezig waren. Met hen ging ik dan ook geregeld in de weekenden verschillende plaatsen bezoeken. Polen bleek toch een stuk mooier dan gedacht, vooraf dacht ik vooral aan grijze flats bij Polen. Dit beeld is inmiddels wel veranderd in mooie kleurrijke huisjes en mooie natuur.
Afbeelding
2Ik zou een stage of studeren in het buitenland dan ook erg aanraden. Erg leuk om eens in een ander land te leven en met personen van verschillende nationaliteiten op te trekken. Omdat alle stagiaires en internationale studenten alleen aankomen, gaat contacten opdoen dan ook erg snel. Voor een stage in Polen is het echter wel van toegevoegde waarde om een woordje Pools te spreken en tegen weinig slaap kunnen is ook geen overbodige luxe.

Plaats reactie