Reizen van Kim - Wieliczka-zoutmijn… mine, mine, mine

Al uw reisverhalen, fotoverslagen m.b.t. Polen mogen hier geplaatst worden
Plaats reactie
Plievo
Berichten: 2947
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Reizen van Kim - Wieliczka-zoutmijn… mine, mine, mine

Bericht door Plievo » za jul 23, 2016 6:30 pm

Wieliczka-zoutmijn… mine, mine, mine

Afbeelding

Eén van de oudste zoutmijnen ter wereld ligt in Polen. Vlakbij Krakau ligt de Wieliczka-zoutmijn. Deze is wel 327 meter diep, wat voor een mijn op zich niet extreem is. Maar het zijn wel zo’n achthonderd traptreden! Je moet dus wel wat over hebben voor de zoutmine, mine, mine... (Yep, een Finding Nemo referentie. Tegen beter weten in doe ik dat gewoon.)
“Don’t lose your ticket!!!”

Wij gaan met de ochtendtour van PolenReizen mee vanuit Krakau. Bij de mijn is het eerst even koffietijd. Op dit tijdstip is er vreemd genoeg weinig animo voor een Pools biertje, ook al doet één van ons echt haar best om de rest al vroeg aan de alcohol te krijgen. Ondertussen zorgt een hyperactieve Poolse dame ervoor dat iedereen een entreekaartje en audiokastje met oordopjes krijgt. Omdat ze gemiddeld drie keer per minuut roept dat je je kaartje niet moet kwijtraken, staat ze met haar oren te klapperen als iemand van onze groep het toch presteert het kaartje te verliezen. Het komt gelukkig allemaal goed en hij mag mee naar binnen. Op naar die 800 traptreden dus!

Afdalen in de mijn

De Wieliczka-zoutmijn kent 300 kilometer aan gangen. Maar wees gerust: een tour door de mijn is ‘slechts’ 3,5 kilometer waarbij je tot 135 meter diep gaat. In de mijn is het best fris eigenlijk. Volgens de gids, de overigens perfect Engels spreekt, is het er altijd zo’n 14 tot 16 graden.


Zie het hele verhaal met mooie foto`s op https://kimopreis.nl/wieliczka-zoutmijn-mine-mine-mine/ :D

Lech
Berichten: 4954
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Reizen van Kim - Wieliczka-zoutmijn… mine, mine, mine

Bericht door Lech » zo jul 24, 2016 3:57 pm

Wederom een mooi geschreven verhaal met prachtige foto`s 6qq

Plaats reactie