Photo Flashback Polen achter ijzeren gordijn

Al uw reisverhalen, fotoverslagen m.b.t. Polen mogen hier geplaatst worden
Plaats reactie
Plievo
Berichten: 2947
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Photo Flashback Polen achter ijzeren gordijn

Bericht door Plievo » wo aug 03, 2016 5:37 pm

Photo Flashback: Polen achter het ijzeren gordijn

Afbeelding

Het is weer tijd voor een paar foto’s uit de oude doos. Toen ik afgelopen week gezellig bij mijn ouders op de koffie was, kwamen onze vakanties naar Polen ter sprake. Meteen zijn we de oude fotoalbums ingedoken om de fijne herinneringen aan deze vakanties op te halen. Bijzondere vakanties die als klein kind veel indruk op me maakten. Benieuwd waarom wij als gezin regelmatig naar deze niet alledaagse vakantiebestemming reden?

Het begon meer dan 30 jaar geleden toen mijn ouders via een liefdadigheidsproject een pakketje met levensmiddelen opstuurden naar een Pools gezin. Op dat moment heerst er een schrijnende armoede in het communistische Polen. Na een paar weken ontvangen mijn ouders een ontroerende bedankbrief, waarna een intensieve briefwisseling volgt. Al snel ontstaat bij mijn ouders het idee om hun nieuwe ‘vrienden’ op te gaan zoeken. In 1986 is het zover en vertrekken ze met de bus richting Polen. Hoewel het plaatsje Kórnik op nog geen 900 kilometer afstand ligt, is het een heel avontuur om naar dat geïsoleerde Oostblokland achter het IJzeren gordijn te reizen. De strenge controles bij de Oost-Duitse grens zorgen voor enorme oponthoud. De urenlange files nemen mijn ouders echter voor lief, want na een lange reis worden ze met open armen ontvangen en is er meteen een klik met die gastvrije mensen uit het ‘verre’ Polen. Het begin van een bijzondere vriendschap..
Een gastvrij welkom in Polen

Een jaar voor de val van de muur vertrekken we met het hele gezin richting Polen

Zie het gehele verhaal op http://reisvlinder.nl/polen-achter-het-ijzeren-gordijn/ 17qw

Lech
Berichten: 4952
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Reizen van Kim -Photo Flashback Polen achter ijzeren gor

Bericht door Lech » do aug 04, 2016 7:38 am

Het begon meer dan 30 jaar geleden toen mijn ouders via een liefdadigheidsproject een pakketje met levensmiddelen opstuurden naar een Pools gezin.

Zo ben ik ook aan de eerste contacten gekomen. Na een paar jaar reisde ik voor het eerst naar Polen, wat een verandering.
Visa, DDR, de snog toendertijd in Polen (het was herfst) van de kolen die gestookt werden.
Inmiddels is het enorm verbeterd en een geweldig land om te bezoeken.

Mooi verhaal 6qq

Plaats reactie