Reizen van Kim - Auschwitz en Birkenau als ‘leuk’ uitje?!?

Al uw reisverhalen, fotoverslagen m.b.t. Polen mogen hier geplaatst worden
Plaats reactie
Plievo
Berichten: 2947
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Reizen van Kim - Auschwitz en Birkenau als ‘leuk’ uitje?!?

Bericht door Plievo » wo aug 10, 2016 3:34 pm

Auschwitz en Birkenau als ‘leuk’ uitje?!?

Afbeelding
Vlakbij Krakau (Polen) liggen Auschwitz en Birkenau, de beruchte concentratie- en vernietigingskampen. Een bezoek aan Krakau is niet compleet zonder ook Auschwitz aan te doen.

Het is wel een beetje vreemd om zo’n nare plek tijdens een leuk weekendje weg te bezoeken, maar daarom niet minder indrukwekkend. Ook al heb ik er vroeger bij geschiedenisles veel over gehoord en gelezen en zijn er honderden oorlogsfilms, een echte voorstelling van de situatie tijdens de oorlog maken, is bijna onmogelijk. Het verhaal van Auschwitz en Birkenau was voor mij in grote lijnen bekend (check even Wikipedia om je geheugen op te frissen); de relatief kleine feitjes die ik tijdens mijn bezoek tegenkwam brengen het verhaal nog dichterbij.

Afbeelding
Stillevens van gebruiksvoorwerpen

Als je Auschwitz binnenkomt, loop je onder een poort door met de tekst ‘Arbeit macht frei’. Hoe sadistisch? Je mag in Auschwitz verschillende gebouwen betreden: van verblijven tot gevangenissen en van crematoria tot kantoren. In deze gebouwen vind je verschillende bewijzen van wat er vroeger gebeurd is. In blok 4a vind je een ontzettend grote vitrine vol mensenhaar. De nazi’s gebruikten het haar van gevangenen voor de Duitse textielindustrie. Toen in januari ’45 het Russische Rode Leger Auschwitz bevrijdde, lag er nog een hele voorraad mensenhaar. Dat is dus bewaard gebleven. Daar word je wel even stil van. Net als van alle andere stillevens: stapels schoenen, pannen, kleren, kammen en andere gebruiksvoorwerpen. Allemaal netjes uitgesorteerd door gevangenen voor de Duitsers om te gebruiken of om aan te verdienen.

Lees het interessant verhaal geheel op: https://kimopreis.nl/auschwitz-en-birke ... euk-uitje/

Lech
Berichten: 4948
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Reizen van Kim - Auschwitz en Birkenau als ‘leuk’ uitje?

Bericht door Lech » do aug 11, 2016 7:02 am

Die vitrines met koffers, brillen, etc is indrukwekkend.

Plievo
Berichten: 2947
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Reizen van Kim - Auschwitz en Birkenau als ‘leuk’ uitje?

Bericht door Plievo » vr aug 12, 2016 10:47 am

Ik ben er 2x geweest, het blijft een indrukkend geheel van onze geschidenis.

Plaats reactie