Ik bracht minder dan 1 dag door in Polen

Al uw reisverhalen, fotoverslagen m.b.t. Polen mogen hier geplaatst worden
Lech
Berichten: 4935
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Ik bracht minder dan 1 dag door in Polen

Bericht door Lech » ma okt 10, 2016 5:16 am

Afbeelding
3 keer per dag struin ik ongeveer door mijn Facebook tijdlijn, zo ook een paar weken terug. Ik zag een berichtje staan met een oproep voor een blogger die het leuk leek om mee te gaan op een reisje naar Polen.
Ik was nog nooit in Polen geweest en het leek me supertof om dit land eens te bezoeken, dus plaatste ik nietsvermoedend een reactie. Een week later kreeg ik te horen dat ik was uitgekozen en dat ik dus mee mocht naar Polen. Wat ik toen nog niet wist was dat het een heel kort reisje zou worden, heen vliegen op vrijdagochtend en terug vliegen op zaterdagochtend. Dit was wel even heftig, maar toch besloot ik om mee te gaan.
Veel van Polen zou ik niet te zien krijgen had ik me al bedacht, we zouden naar een dorpje gaan en niet naar de hoofdstad, dus het zou ook niet heel erg indrukwekkend worden. Desondanks was ik erg nieuwsgierig naar dit land, dus een paar weken later pakte ik mijn tas in en vertrok ik naar Polen.

Afbeelding

Ik ging mee met de organisatie Monte Christo, een organisatie die actieve mensen de mogelijkheid biedt zich te ontwikkelen met behulp van een transparant, zorgvuldig begeleidingstraject om te leren en mee te doen in de maatschappij. Zoals hun website dat zo mooi beschrijft.
De visie van Monte Christo is dan ook; Iedereen kan zicht ontwikkelen en zijn of haar talent inzetten om mee te doen in de maatschappij. De sleutel van het succes ligt in een innovatieve, slimme, sociale en betrokken organisatie. In samenwerking met haar relaties biedt Monte Christo een basis voor deze talentontwikkelingen.

Op donderdagavond vertrokken we dan, opgepropt in een kleine auto, onderweg naar Eindhoven, hier hadden we onze eerste overnachting in het Tulip-Inn hotel omdat we de volgende ochtend al vroeg gingen vliegen. We leerden elkaar een beetje beter kennen s’avonds, dronken een paar wijntjes en we maakten er een gezellige avond van.
Vroeg opstaan op vrijdag voor het vliegen, na een heerlijk ontbijtje in het hotel liepen we richting onze gate. We stapten in het vliegtuig en vlogen naar Polen.
Eenmaal aangekomen in Polen werden we opgehaald door iemand van de Poolse vestiging van Monte Christo. We werden naar het hotel gebracht, en hier dropte ik mijn spullen en ging ik op pad door het kleine dorpje genaamd Plonsk.

Afbeelding

Polen lijkt enorm arm, de huizen zien er arm en slecht verzorgd uit, net als de snelwegen en er zijn veel verlaten gebouwen. Overal op straat staan mensen met een klein kraampje met fruit en groentes. Ik probeerde wat fruit van 1 van deze kraampjes, en de pruimen en peren waren echt heel erg lekker en vol van smaak.

Na een korte wandeling kwam ik terug bij het hotel, hier rustte ik even uit voordat er s’middags de conferentie werd gehouden. De conferentie ging over de organisatie en werd verteld in het Engels, wat daarna vertaald werd naar het Pools. Er werd van alles uitgelegd over de organisatie en hun doelen en waarom ze naar Polen zijn gekomen. Er kwam een grote taart aan het eind van de conferentie en ook werd er nog gezongen. Ik mocht dit alles fotograferen.
Na de conferentie was het tijd om te gaan eten. Er was een buffet klaargemaakt door het personeel van het hotel en alles smaakte prima, helaas was er erg veel vis en daar hou dik echt totaal niet van. Gelukkig waren er ook een paar gerechten zonder vis, wat mijn maaltijd is geworden. Samen met een behoorlijk aantal mensen die bij de conferentie aanwezig waren hadden we het buffet, en konden we wat kletsen met de Poolse mensen. Het enigste probleem was dat bijna geen enkele pool Engels kan spreken waardoor communiceren erg moeilijk was.

Afbeelding

Nadat ik mijn buik had gevuld besloot ik om me nog even terug te trekken op mijn kamer. Ik pakte 2 uurtjes slaap en besloot daarna nog even het dorp in te gaan. Na een avondwandeling van een uurtje kwam ik terug bij het hotel en nam ik een warme douche en viel ik daarna heerlijk in slaap.
De volgende ochtend waren we vroeg op, om kwart voor 5 werden we namelijk opgehaald door een taxi die ons naar het vliegveld bracht.
Na een fijne vlucht kwamen we weer aan in Nederland, we pakten de auto en reden naar huis, waar ik de rest van de dag nog even wat slaap heb ingehaald.

Afbeelding

Afbeelding

Al met al heb ik een prettige reis gehad naar Polen, het was erg kort en ik heb weinig van Polen gezien, maar wat ik heb gezien heeft me niet heel erg enthousiast gemaakt over dit land. Misschien dat ik besluit om ooit nog eens een bezoekje te brengen aan de hoofdstad, maar naar zo’n klein dorpje zal ik niet snel meer gaan.
Ik vond het leuk dat ik mee mocht met Monte Christo, en heb het dan ook naar mijn zin gehad deze reis.

Liefs Naomi

Plaats reactie