Een vulkaan beklimmen (in Polen)

Al uw reisverhalen, fotoverslagen m.b.t. Polen mogen hier geplaatst worden
Plaats reactie
Lech
Berichten: 4942
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Een vulkaan beklimmen (in Polen)

Bericht door Lech » do apr 20, 2017 5:37 am

Een vulkaan beklimmen (in Polen)
Afbeelding
Jaren geleden nam mijn toenmalige vriend een vulkaansteen voor me mee uit Mexico en op dat moment besloot ik: ik wil ook ooit een vulkaan beklimmen. Ik had echter niet gedacht dat ik dat punt zo makkelijk af had kunnen strepen! Je hoeft er helemaal niet ver voor te rijden: wij beklommen namelijk twee weken geleden een vulkaan in Polen!
Afbeelding
De Ostrzyca Proboszczowicka vulkaan

Als je niet weet dat het een vulkaan is, zou je er bijna voorbij rijden. Hij ziet er vanaf de weg namelijk meer uit als een puntige heuvel. Maar hé, de Ostrzyca Proboszczowicka is wel een echte vulkaan! Of eigenlijk een vulkanische plug (gestolde lava uit de pijp van een vulkaan), vandaar de puntige vorm. Je hoeft niet bang te zijn dat ‘ie zal uitbarsten, want de Ostrzyca Proboszczowicka is het restant van een dode vulkaan in het Kaczawskie gebergte. Zo’n 3-4 miljoen jaar geleden was hij wél actief. Hij is 501 m hoog en steekt 120 m boven het landschap uit en ligt in het Rezerwat przyrody Ostrzyca Proboszczowicka park.
Afbeelding
Hoe kom je er?

De wegen zijn heel goed te berijden, als je tenminste rijdt zoals de zwarte streep (vanaf Belczyna). Wij reden op de heen weg namelijk het paarse lijntje naar links (omdat de campingeigenaar zei dat we dat moesten doen), maar dat is echt niet te doen. Er is zelfs een stukje van de auto afgebroken toen (een onbelangrijk stukje, maar het was natuurlijk niet de bedoeling). Op de terugweg reden we volgens de zwarte streep en dan is er echt niks aan de hand! Sterker nog, dan kom je zelfs een parkeerplaats tegen. Vanaf de parkeerplaats loop je rechtdoor en houd je op een gegeven moment links aan om de vulkaan op te lopen.
Afbeelding
Afbeelding
Naar de top

In een klein halfuurtje loop je naar de top! Op een gegeven moment kom je een soort ‘traptreden’ tegen. Het is een steil stukje, maar prima te doen!

Ik was heel benieuwd of je boven zou merken dat je op een vulkaan staat en ja, dat doe je zeker! We stonden zelfs op een soort krater-achtig stukje. Heel cool! En het uitzicht is ook heel vet! Je hoort geluiden vanuit het dal komen en er zitten heel veel insecten (ook muggen en teken, dus Deet is niet overbodig). Ik vond het gewoon heel leuk dat we nu eens een vulkaan beklommen in plaats van een gewone berg!

Dus, die kan weer van mijn bucket list afgestreept worden! Onverwachts (want ik wist van tevoren niet dat ik in Polen een vulkaan aan zou treffen), maar onverwachte dingen zijn altijd het leukst!

Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Een vulkaan beklimmen (in Polen)

Bericht door Plievo » vr apr 21, 2017 5:10 pm

Mooi uitzicht 6qq

Plaats reactie