Op vakantie in centraal Europa

Al uw reisverhalen, fotoverslagen m.b.t. Polen mogen hier geplaatst worden
Lech
Berichten: 4942
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Op vakantie in centraal Europa

Bericht door Lech » do sep 14, 2017 4:57 am

Afbeelding
Polen, een land waarbij wij Nederlanders vooral denken aan alle Poolse gastarbeiders die wij in ons land verwelkomen. En natuurlijk wodka, in Polen drinken ze wodka.. Maar Polen is zo veel meer dan dat! Naast dat het een mooi en welvaren land is, ligt er een heel belangrijk stuk van onze geschiedenis.

Adembenemend Auschwitz
Afbeelding
In mijn vorige post gaf ik jullie al een tipje van de sluier. Na ons bezoek aan Tsjechië staken wij even de grens over naar Polen, om iets heel bijzonders te doen, we hebben Auswitz bezocht. Nu hoor ik je al denken, waarom zou je dat doen tijdens je zomervakantie? Nou, heel simpel: dit is iets wat iedereen gezien moet hebben. Wij (althans, de meesten onder ons) weten veel te weinig van wat daar nog niet zo heel lang geleden is gebeurd. Wij waren tijdens onze vakantie toevallig in de buurt en we konden deze ervaring dus niet aan ons voorbij laten gaan.

We zijn vanuit onze camping in Kněžnice (Tsjechië) vertrokken naar camping Brandysowka in Bedkowice (Polen). Een hele simpele camping die bestond uit alleen een grasveld in een mooi natuurgebied. Wat mij betreft geen aanrader, er waren te weinig faciliteiten op deze camping, te weinig wc’s en te weinig, niet schone, koude douches. Maar in Polen zijn goede campings sowieso moeilijk te vinden! Na onze eerste nacht vertrokken we met dubbele gevoelens richting de stad Auswitz, toen we in dit stadje aan kwamen wat het niet missen, we reden recht op het concentratiekamp af.

Eenmaal aangekomen bij de ingang konden we kiezen tussen een gratis zelfstandige entree, dan mag je op eigen houtje rondlopen in kamp Auschwitz 1 en Auschwitz 2(Birkenau) of we konden kiezen voor een rondleiding met gids. Wij kozen ervoor een rondleiding met een gids te kopen voor €11,- per persoon. Hier hebben we geen moment spijt van gehad, we kregen hele goede en duidelijke uitleg over de horror die daar plaatsgevonden heeft. Zodra je binnen bent in Auschwitz 1 wordt je meteen geconfronteerd met het bekende ‘Arbeit macht frei’ boven de poort. Eenmaal binnen zie je stapels met afgeknipt haar, koffers, schoenen, pannen, brillen en andere persoonlijk bezittingen van de mensen die daar gestorven zijn. Na een uitgebreide rondleiding liepen we als laatst door de gaskamer van Auschwitz 1, waar de krassen van nagels nog op de muur te zien zijn. Hier krijg je het toch wel even benauwd..

Hierna vertrokken we met de bus naar Auschwitz 2, ook wel Birkenau genoemd. Dit was het zogenaamde vernietigingskamp waar alle personen met de trein binnen kwamen. 9 van de 10 van deze mensen verdwenen direct in de gigantische gaskamers die gebouwd waren aan het einde van deze zelfde spoorlijn. Ook hier kregen we een hele duidelijke uitleg over alles, we zagen waar en in welke omstandigheden de mensen daar sliepen, werkten, leefden. Echt verschrikkelijk. Als laatst mochten we nog even de toren in die uitkijkt over Birkenau.

Al met al was dit een hele leerzame en indrukwekkende dag. Ik raad het daarom iedereen aan om er heen te gaan als je in de buurt bent want wat hier gebeurd is, dat mag nooit maar dan ook echt nooit vergeten worden. Het is onze plicht om dit door te geven aan de generaties na ons. Na deze dag gingen we uitgeput weer naar de camping en hebben we niets meer gedaan dan lekker eten, een biertje drinken, napraten en relaxen bij onze tent.

Wieliczka en Krakau
Afbeelding
Maar dit was niet onze enige dag in Polen! De tweede dag hebben we een bezoekje gebracht aan de zoutmijn in Wieliczka, vlak bij Krakau. Wauw, dit was gaaf! In deze mijn is echt álles gemaakt van zout. Er is zelfs een ondergrondse cathedraal gebouwd die echt prachtig is. De foto’s van deze dag zijn helaas niet mooi genoeg om ze bij deze post te plaatsen.. Na dit bezoek zijn we nog even naar Krakau gegaan. Dit was echt een fijne stad! Het was er een stuk rustiger dan we hadden verwacht en er is van alles te zien en te doen, een echte aanrader voor een dagtripje. Het is een echte studentenstad en je schijnt er dus ook erg goed op stap te kunnen in de avond.



Tips:

Net als in Tsjechie kan je in Polen ook bijna overal betalen met de Euro. Maar in Polen wordt de Zloty gehanteerd. €1,- is ongeveer 4 Zloty. Dus ook hier, ga zo snel mogelijk zloty’s pinnen want dat scheelt je echt.
Ben je een pizza liefhebber? Ga dan in Krakau eten bij Pub Loft, dit is echt pizza heaven! Zelfs voor de vega’s en vegans onder ons is er heel veel keus.
Wil je ook Auschwitz bezoeken? Zorg dan dat je er voor 10 uur ’s morgens bent, dan ben je verzekerd van een kaartje.

Omdat wij hier maar 2 volle dagen waren heb ik helaas niet meer tips voor jullie. Maar het was een hele waardevolle toevoeging aan onze reis.

http://www.dutchyogitribe.com/explore/o ... pa-deel-2/

Plaats reactie