Krakau, Auschwitz

Al uw reisverhalen, fotoverslagen m.b.t. Polen mogen hier geplaatst worden
Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Krakau, Auschwitz

Bericht door Lech » ma feb 19, 2018 6:09 am

Krakau, Auschwitz
Afbeelding
Drie weken terug maakte ik een stedentrip naar Krakau en Warschau. Voor nog geen €55,- vloog ik met Ryanair heen op Krakau en terug vanaf Warschau. Zo’n ‘koopje’ kan ik nou eenmaal niet laten liggen!

Op een heerlijk zonnige vrijdagavond kom ik aan op het vliegveld van Krakau. Met de ‘airport train’ sta ik binnen 20 minuten op het centraal station. Een kaartje voor deze trein kost nog geen €2,- (8 zloty) en koop je bij de automaat op het perron met je pinpas. Vanaf het station loop ik naar mijn hostel net buiten de oude stad.

5 tips voor Krakau

Hostel Mosquito is een gezellig hostel met een perfecte ligging net buiten de poort van de oude stad. Het personeel van het hostel is hartstikke vriendelijk en doet enorm haar best om het iedereen naar de zin te maken. Zo kun je je elke avond inschrijven voor een gezamenlijke maaltijd (gratis!) en wordt er elke avond een activiteit georganiseerd van typisch Poolse spelletjes tot het drinken van Poolse shotjes. Ideaal is ook de regel dat het stipt om 23:00 stil moet zijn in het hostel en iedereen die nog niet wil slapen mee naar buiten wordt genomen de kroeg in.

2) De oude stad, Stare Miasto
Na een snelle rondleiding door het hostel besluit ik gelijk de oude stad in te gaan en van het mooie weer te genieten. Langs de Barbakan en door de Florianuspoort (beide ooit onderdeel van de indrukwekkende verdedigingswerken van de stad) loop ik de oude stad van Krakau in. Als ik door de Florianska, de winkelstraat van Krakau, slenter zie ik de enorme torens van de Mariakerk voor mij opdoemen. Een handig herkenningspunt, waardoor je in Krakau niet gauw verdwaalt. De kerk is gelegen aan het mooiste plein van Krakau, de Rynek Glówny. Op dit plein is van alles te beleven; het wordt omgeven door talloze restaurants en cafeetjes, straatartiesten treden hier op, paardenkoetsen rijden af en aan en in de markthal (Sukiennice) in het midden van plein is het goed souvenirs shoppen.

3) Het kasteel en de draak van Wawel
Het sprookjesachtige kasteel is prachtig gelegen op de Wawel heuvel midden in Krakau. De heuvel, de kathedraal en de binnenplaats van het kasteel zijn gratis te bezoeken. Als je het kasteel van binnen wilt zien, heb je een kaartje nodig. Onderdeel van het kasteel is de drakengrot, waar ooit de draak van Wawel leefde. Voor de grot staat nu een enorm beeld van de draak die om de zoveel minuten vuur spuwt.

4) Joodse wijk Kazimierz
Hoewel er tegenwoordig in elke stad bijna wel een free walking tour te vinden is, is het aanbod in Krakau werkelijk enorm! Naast de standaard ‘old town’ walking tour zijn er tours over het communisme, spookverhalen, street art en een tour door de Joodse wijk. Ik koos voor de laatste. In drie uur tijd laat de gids je tijdens deze tour alle bijzondere plekken van de wijk Kazimierz zien en vertelt over de geschiedenis van de Joden in Krakau. In heel Krakau wonen nu zo’n 130 Joden. Voor de tweede wereldoorlog waren dat er ongeveer 70.000 (een kwart van het aantal inwoners in Krakau) waarvan het overgrote deel in Kazimierz woonde .Tijdens de oorlog moesten zij gedwongen verhuizen naar het veel kleinere getto aan de andere kant van de rivier vanuit waar ze uiteindelijk naar de kampen rondom Krakau werden gebracht. Sinds de film Schindler’s list werd opgenomen in Kazimierz is de wijk weer in opkomst. Je vindt hier de leukste restaurantjes en barretjes van de stad.

5) Schindlerfabriek
De tour door de Joodse wijk eindigt op het Plac Bohaterów Getta (het “plein van de helden van het getto”). Vanaf dit plein loop je in 10 minuten naar het museum over Krakau tijdens de oorlog dat in de voormalige fabriek van Oskar Schindler gevestigd is. Bekend van het boek/de film Schindler’s list en perfect voor een regenachtige middag. Bij het museum staan regelmatig lange rijen, reserveer daarom een kaartje via de website (minstens 3 dagen van te voren) of koop een kaartje bij de ticketoffice in de Sukiennice op het centrale plein van Krakau. De entree is 21 zloty.

Eten en drinken in Krakau

Goed nieuws; uiteten is in Polen voor Nederlandse begrippen over het algemeen spotgoedkoop! Ik heb geen enkele avond meer dan €10,- uitgegeven in een restaurant, inclusief 1 of 2 glazen wijn.

Zapiecek – goed restaurantje om Pierogi te proberen; Poolse dumplings met een vulling naar keuze (kan zowel hartig als zoet zijn). Dé specialiteit van Polen!
Pijalnie Czekolady Wedel (ookwel ‘Wedel’) – een chocoladeparadijs waar je tientallen verschillende soorten chocolademelk en andere chocoladelekkernijen kunt proeven.
Papryczki 5 – Italiaans restaurant met heerlijke pizza’s (klein of groot) en pasta’s en een prachtige tuin.
Moo Moo steak en Moa burger – beide goede burgers, Moo Moo is een sfeervol restaurantje en Moa is meer om af te halen (je kunt er ook zitten aan een van de lange tafels maar het is er vaak enorm druk).
Bistro Charlotte – fijne plek om te ontbijten of te lunchen. Heerlijk brood, croissants en taart.

Afbeelding
Auschwitz Birkenau bezoeken

Auschwitz was voor mij een van de belangrijkste redenen om Krakau te bezoeken. Aan de ene kant keek ik erg tegen een bezoek aan het kamp op en aan de andere kant was het een plek die ik per se een keer in het echt wilde zien. De plek van de grootste massamoord in de geschiedenis, een inktzwarte bladzijde.

Het concentratiekamp ligt op ongeveer 1,5 uur rijden van Krakau en hoewel er ook regelmatig busjes vanaf het centraal station vertrekken, besluit ik bij het hostel een tour met vervoer en gids te boeken. Als eerst bezoeken we Auschwitz I, het kamp dat als eerst gebouwd werd met de bekende poort met de tekst ‘Arbeit macht frei’. We gaan verschillende barakken binnen waaronder ‘block 11’, de plek waar gevangenen werden gemarteld, geëxecuteerd en waar later ook de eerste proeven met gas plaatsvonden. Andere barakken zijn ingericht als museum waar persoonlijke spullen van gevangenen zijn uitgestald, maar ook het haar dat werd afgeschoren. En dan de gaskamer. Het is een cliche, maar het is echt met geen pen te beschrijven wat je voelt als je hier bent. Zo ongelofelijk huiveringwekkend is deze plek. Na Auschwitz I worden we naar Auschwitz II, ofwel Birkenau, een stuk verderop gebracht. Dit deel van het kamp is werkelijk enorm, ongeveer 2,5 bij 2 kilometer. Het eerste dat je ziet zijn de poort en de treinrails. De rails in dit kamp liepen helemaal door vlak bij de gaskamers. Ook in dit deel van het kamp kan je een aantal barakken bezoeken. De gaskamers en ovens in Birkenau zijn door de nazi’s met dynamiet opgeblazen. Je vindt hier alleen nog de ruïnes van deze afschuwelijke plek.
Afbeelding

Plaats reactie