Polska legde voor ons de tour door zijn moederland vast

Al uw reisverhalen, fotoverslagen m.b.t. Polen mogen hier geplaatst worden
Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Polska legde voor ons de tour door zijn moederland vast

Bericht door Lech » vr jul 12, 2019 5:43 am

Polska legde voor ons de tour door zijn moederland vast met een wegwerpcamera
In Polen vond hij uitzinnige fans, de grootste uitsmijter ter wereld en walgelijk grote tomaten.

Mr. Polska is al jarenlang een begrip in Nederland en een waar boegbeeld voor alle Polen in ons land. In 2011 werd hij uitgeroepen tot Pool van het jaar: een bijzondere prestatie en een mooie beloning voor het verbeteren van het imago van Poolse inwoners van Nederland. Hoewel hij als driejarig hummeltje hierheen verhuisde, heeft hij de liefde voor z’n moederland nooit onder stoelen of banken gestoken. Daarom is het tof voor hem dat hij nu, na zo’n acht jaar een succesvolle muzikant te zijn geweest in Nederland, ook daar aan het doorbreken is.

Hij heeft de afgelopen maanden namelijk twee Poolstalige monsterhits te pakken: de tracks Jagodzianki en Sikam Szampan zijn samen 26 miljoen keer bekeken – heel sick als je ervan uitgaat dat het land ongeveer 40 miljoen inwoners heeft. Hoog tijd om ook daar een carrière te bouwen dus, en een kleine tour door het land te doen.

We gaven zijn team een paar wegwerpcamera’s mee om deze overwinningstocht vast te leggen, en toen hij terugkwam belden we Polska om te vragen hoe het was.

VICE: Waar zijn jullie nou allemaal geweest?
Mr. Polska: Sorry, maar ik weet het echt niet. Fucking half Polen. We hebben 2500 kilometer afgelegd.

Was het wel leuk?
Het was gek, man. Ik heb gemengde emoties, maar ze zijn wel allemaal positief. Ik kom uit Polen, ik kom al heel mijn leven daar, en om dan nu zo onthaald te worden, als een soort van internationale superster, dat is gewoon heel erg trippy. Maar ook erg mooi. De liefde is groot.

[b]Je klinkt emotioneel. Welke emotie voert de boventoon?[/b]
Vooral trots. Ik ben trots dat het me gelukt is. Het was een van de dromen die ik nog had.

[b]Voelde het als thuiskomen[/b]?
Het is gek. Dat nummer is vier maanden geleden uitgekomen, maar die mensen zingen alles mee. Ik werd er een beetje door overdonderd. Het Nederlandse publiek is ook iets verwender denk ik. Als je je best doet kun je in Nederland op een avond drie of vier van je favoriete artiesten zien. In Polen gaat dat niet, want dan moet je enorme afstanden afleggen.

Als je kijkt naar de backstage of de organisatie, wat zijn dan de grootste verschillen tussen Nederland en Polen?
Polen is gewoon het Wilde Westen, man. Ze willen zo min mogelijk te maken hebben met managers of boekers. Gewoon komen, geld aannemen en je werk doen, je weet toch.

[b]Alles zwart en contant, bedoel je?[/b]
Ja kijk, ik kan me dat met mijn positie niet veroorloven, maar zo willen ze het eigenlijk wel het liefst. Ander voorbeeld: ik moest ergens optreden. De eigenaar van die club komt binnen in de backstage en begint met mij te praten. Hij schenkt een shotje voor me in. Dus ik drink dat op. Daarna een tweede en een derde. Terwijl ik nog moet optreden. Deze man is mij voor de show al aan het volgieten. Als ik in Nederland te veel zou tappen en ga optreden, benadert de eigenaar van een club mij gewoon als een fucking alcoholist. Maar ja, zeg maar eens nee tegen een Poolse clubeigenaar.

Afbeelding

Kijk voor het gehele verslag en nog meer foto`s: https://www.vice.com/nl/article/8xzpaa/ ... r-in-polen

Plaats reactie