Zakopane 2007

Al uw reisverhalen, fotoverslagen m.b.t. Polen mogen hier geplaatst worden
Plaats reactie
Plievo
Berichten: 2947
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Zakopane 2007

Bericht door Plievo » do aug 25, 2011 3:11 pm

Hierbij enkele foto`s van onze vakantie in 2007.

Afbeelding
In Zakopane kan het ook regenen....

Afbeelding

Afbeelding
Onderweg naar Giewont

Afbeelding
Mooi kleuren

Afbeelding
Het doel bereikt

Afbeelding
Mooie wandelpaden

Afbeelding
Stilleven

Afbeelding
Tja, na een wandeling veel verbrand, nu weer aanvullen ;)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Uitstekende bewegwijzering 16qq

Afbeelding



Kijk voor alle foto`s op: http://www.mijnalbum.nl/Album=LJ7EX3QT

menasil
Berichten: 68
Lid geworden op: ma aug 22, 2011 5:20 am

Re: Zakopane 2007

Bericht door menasil » vr nov 18, 2011 6:19 pm

Vraagje, de Giewont; is die route echt zo lastig als ze beschrijven in de reisgidsen?
Heb zelf de Kasprowy Wierch gedaan en de Giewont niet omdat ik niet zeker wist of ik die route wel aan zou kunnen. En afgelopen zomer regende het zo hard, dat ik niet ben gaan wandelen.

Plievo
Berichten: 2947
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Zakopane 2007

Bericht door Plievo » vr nov 18, 2011 6:45 pm

menasil schreef:Vraagje, de Giewont; is die route echt zo lastig als ze beschrijven in de reisgidsen?
Heb zelf de Kasprowy Wierch gedaan en de Giewont niet omdat ik niet zeker wist of ik die route wel aan zou kunnen. En afgelopen zomer regende het zo hard, dat ik niet ben gaan wandelen.

De verhalen in de reisgidsen ken ik niet, maar wel mijn persoonlijke belevenissesn.
Als je de Giewont bewandeld / beklimt heb je halverwege een restaurant waar het goed toeven is. Gebruik zeker deze gelegenheid, hierna wordt het namelijk een stuk moeilijker.
Het probleem met het 2e stuk heeft te maken met het volgende:
- een lastige stenen trap klim
- laatste stuk is even bergklimmen (c.a. 100 meter, alles is aanwezig)
- als je denkt dat je er bent, sla je een bocht om en is het toch verder dan gedacht.

Het is zeker te doen, neem in het 2e deel geen te hoog tempo aan en neem 1 a 2 keer een pauze.
Het uitzicht is daarna adembenemend en laat jou alles vergeten wat je hebt gedaan in de beklimming.

Mijn vrouw, ongetraind, zegt dat het haar mee is gevallen.

Wanneer wil je er naar toe?

Plievo

menasil
Berichten: 68
Lid geworden op: ma aug 22, 2011 5:20 am

Re: Zakopane 2007

Bericht door menasil » vr nov 18, 2011 6:53 pm

Ik heb nog geen idee wanneer. Volgend jaar zit het er waarschijnlijk niet in maar ik ga er vanuit dat de Giewont niet weg loopt ;)

pietje Bell
Berichten: 516
Lid geworden op: do okt 13, 2011 8:52 am

Re: Zakopane 2007

Bericht door pietje Bell » vr nov 18, 2011 7:38 pm

Zakopana is een leuk dorpje ,alleen het is er zo verschrikkelijk druk.
Ben er een paar jaar terug in de winter geweest,en ook in de bergen gekeken.Bij Okno nog wat,Maar wel mooi op een paardetram,klimmen en lopen,das niet zo snel aan mij wegelegd.De omgeving is mooi.Het centrum ook wel, taxi geen probleem,er rijden snorders rond met busjes,je betaalt wat het je waard is,en ze vervoeren je zo door het dorp,alleen je moest als je ergens wat wilde eten,al een dag van tevoren een tafel reserveren,anders is het lang zoeken naar een plaats.Want als je een keer zit,en daar heb ik nou net geen hekel aan.Dan kom je er niet snel weg,er speelt een of andere bij elkaar gehaalde plaatselijke bergbewoners[ goraly] de hele avond muziek,en het is best gezellig.

Goralu czy Ci nie zal,goralu wraca do hal.

Sandrvich
Berichten: 9
Lid geworden op: di nov 08, 2011 7:24 pm

Re: Zakopane 2007

Bericht door Sandrvich » za nov 19, 2011 9:28 am

Ik wil daar ook nog eens een keer heen, maar wel buiten het toeristenseizoen. :)

Przyrodnik
Berichten: 799
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Re: Zakopane 2007

Bericht door Przyrodnik » za nov 19, 2011 10:36 am

Mocht ik mijn idee om te voet van Bogatynia naar Ustrzyki Gorne te gaan nog eens uit gaan voeren, dan kom ik ook nog wel door de Hoge Tatra.

Globale indruk van de route.

784 km, dat is dus 78 dagen van 10 km.

Ik denk dat ik er dan vier maanden voor uittrek.

Stamgast
Berichten: 431
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 3:50 pm

Re: Zakopane 2007

Bericht door Stamgast » za nov 19, 2011 4:01 pm

Przyrodnik schreef:Mocht ik mijn idee om te voet van Bogatynia naar Ustrzyki Gorne te gaan nog eens uit gaan voeren, dan kom ik ook nog wel door de Hoge Tatra.

Globale indruk van de route.

784 km, dat is dus 78 dagen van 10 km.

Ik denk dat ik er dan vier maanden voor uittrek.


Hoi Przyrodnik,

Stel dat jij dit gaat doen, welke vier maanden worden dat dan?
In de winter, lente, zomer of herfst?

Eind van deze maand sneeuw in Zakopane en de rest van Polen.

Przyrodnik
Berichten: 799
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Re: Zakopane 2007

Bericht door Przyrodnik » za nov 19, 2011 5:14 pm

Waarom vier maanden, waarom geen zes. En waarom niet twee keer, dan is het jaar om.

Stamgast
Berichten: 431
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 3:50 pm

Re: Zakopane 2007

Bericht door Stamgast » za nov 19, 2011 5:21 pm


Przyrodnik
Berichten: 799
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Re: Zakopane 2007

Bericht door Przyrodnik » za nov 19, 2011 7:10 pm

Of lekker s(j)pas(s)tisch:



Mít tekste, dus de kèns mít doën!

Lech
Berichten: 4945
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Zakopane 2007

Bericht door Lech » za nov 19, 2011 8:07 pm

Sandrvich schreef:Ik wil daar ook nog eens een keer heen, maar wel buiten het toeristenseizoen. :)

Vlak voor of na de zomervakantie is de beste periode.
Te vroeg of te laat betekent dat delen afgesloten zijn vanwege teveel sneeuw/

Lech
Berichten: 4945
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Zakopane 2007

Bericht door Lech » vr apr 21, 2023 5:19 am

Verliest Zakopane in de ogen van toeristen? "Deze stad sterft" [BRIEF AAN DE REDACTIE]

Het reisseizoen nadert met rasse schreden. Ondanks de inflatie zullen veel Polen hun rust niet opgeven. Afgelopen jaar een van de meest populaire bestemmingen in het land was Podhale. Toeristen klagen echter steeds vaker over drukte, hoge prijzen en het klimaat dat het Tatragebergte in de loop der jaren heeft verloren. "Een vriend uit Zakopane vertelde me dat 'deze stad aan het sterven is'. Er zit iets in, schrijft meneer Tadeusz in een brief aan de redacteur.
Afbeelding

Toeristen klagen over hoge prijzen in het Tatragebergte. "De prijzen worden steeds hoger. Gezien de kosten van goedkope vliegtickets, is het voordeliger om naar Spanje of Frankrijk te vliegen, waar je via de routes van St. James voor ongeveer 7 euro kunt overnachten" - schrijft de lezer in een brief aan de redactie
Hij wijst erop dat er geen drukte is op de minder populaire paden in de Pyreneeën, de Cantabrische bergen of de Sierra Nevada. "Ik ben al twee weken aan het wandelen en heb nog geen enkele toerist gezien", onthult hij
"Hoewel het Tatra-gebergte een plekje in mijn hart heeft, zijn ze een beetje zoals jeugdige liefde - het is weg, het is niet meer zo mooi, ik wil er niet meer naar terug, waarom zou je de herinneringen bederven" - besluit hij

Een paar dagen geleden informeerden we over hoge toegangsprijzen voor de Chochołowska-vallei . Het blijkt dat de prijzen in de loop der jaren enorm zijn gestegen. Dit jaar kost toegang tot de grootste vallei in de Poolse Tatra 9 PLN per volwassene en 4,50 PLN voor een kaartje met korting. Als we besluiten om op fietstocht te gaan, moeten we nog eens PLN 9 per persoon betalen. Zo zal een gezin van vier personen in totaal PLN 63 moeten betalen voor een fietstocht in de Chochołowska-vallei.

"Deze stad sterft"
Jarenlang ging ik naar het Tatragebergte, gemiddeld bracht ik daar ongeveer 90 dagen per jaar door. Na verloop van tijd gaven deze reizen me steeds minder plezier. Prijzen worden steeds hoger. Gezien de kosten van goedkope vliegtickets, is het voordeliger om naar Spanje of Frankrijk te vliegen, waar via de routes van St. Jakub, voor ongeveer 7 euro kun je overnachten.

Als je in de Pyreneeën, de Cantabrische bergen, de Sierra Nevada of andere een kampeertrip maakt of zelfs een tent opzet, kan het niemand iets schelen. Ik heb ooit de gelegenheid gehad om met de Guardia Civil te spreken en kreeg te horen dat als je minder dan een uur verwijderd bent van de grenzen van het nationale park, het goede manieren is om het park te verlaten en buiten de grenzen te kamperen.

Ik heb toevallig twee weken rondgedwaald en geen enkele toerist ontmoet. Op andere, meer populaire routes kom je een paar tot een dozijn wandelaars tegen. Wat is het vergeleken met de weg naar Morskie Oko?

Tot nu toe heb ik 5,9 duizend gelopen. km tijdens vier reizen van zeven weken tot drie maanden. Het goedkoopste ticket was naar Lourdes en kostte me 9 euro, en het duurste enkele ticket was ongeveer 50 euro naar Malaga (ik vlieg maandag vanuit Pyrzowice).

Een vriend uit Zakopane vertelde me dat "deze stad aan het sterven is". Er is iets aan... Hoewel het Tatra-gebergte een plaats in mijn hart heeft, zijn ze een beetje als jeugdige liefde - het is weg, het is niet meer zo mooi, ik wil er niet meer naar terug, waarom bederven de herinneringen.

Zijn er te veel toeristen in de Tatra? TPN: geen bedreiging
De autoriteiten van de TPN monitoren de toeristenaantallen en controleren of te veel menselijke aanwezigheid een negatieve impact heeft op de natuur. Zoals Paulina Kołodziejska van de TPN zegt, is er voorlopig geen bedreiging, hoewel er tijdelijke afsluitingen van paden zijn.

"We monitoren het gedrag van dieren, het aantal gemzen, beren of marmottenkolonies - als ze radicaal in het nadeel veranderen, zullen we zelfs overwegen om het aantal ingangen op de paden te beperken. De genoemde parameters zijn echter stabiel ondanks het toenemende aantal van toeristen. De natuur is altijd een prioriteit voor ons. Jaren van afsluiting van paden voor toeristen of sommige van hun secties vanwege de aanwezigheid van dieren: valk, beer of korhoen. In dergelijke situaties moet de mens wijken voor de natuur" - Paulina Kołodziejska uit de TPN vertelde PAP.

Toeristen in het Poolse deel van de Tatra hebben de beschikking over 275 km bewegwijzerde paden van verschillende moeilijkheidsgraden: van zeer eenvoudig tot zeer moeilijk en uitgerust met veiligheidsvoorzieningen zoals kettingen, gespen en ladders.




https://www.onet.pl/turystyka/onetpodro ... ampaign=cb

Plaats reactie