Ga een weekend de stad uit, d.w.z. een korte trip naar het Stołowe-gebergt

Al uw reisverhalen, fotoverslagen m.b.t. Polen mogen hier geplaatst worden
Lech
Berichten: 4948
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Ga een weekend de stad uit, d.w.z. een korte trip naar het Stołowe-gebergt

Bericht door Lech » wo jul 05, 2023 6:28 am

Ga een weekend de stad uit, d.w.z. een korte trip naar het Stołowe-gebergt

Oh, kon je je plichten maar even vergeten en naar een aangename omgeving gaan om wat frisse lucht op te snuiven en contact met de natuur te ervaren... Ik raad de inwoners van Neder-Silezië het Stołowe-gebergte aan. Ik was er afgelopen weekend voor een korte vakantie en ik moet zeggen dat het geweldig was! Deze plek van buitengewone schoonheid ligt op slechts twee uur rijden van Wrocław.

Martin Radis
Afbeelding
Een maand geleden leek het me dat de beste manier om "af te sluiten" van de stad was om naar het meer naar mijn geboorteplaats te gaan - daar kan ik altijd kalmeren, ontspannen, stoppen. Maar ik rijd ruim drie uur naar mijn geboortedorp en ik wilde een kortere afstand en minder tijd achter het stuur. Ik moest dus op zoek naar een alternatief.

Ik was onlangs in het Stołowe-gebergte, toen ik waarschijnlijk drie jaar oud was en ik herinner me niets van die reis, maar mijn ouders vertellen nog steeds hoe ik erop stond om Szczeliniec op slippers te beklimmen. Kom binnen - ik ging naar binnen, maar mijn vader verdroeg me al. Dus meteen een aanbeveling: passend schoeisel is essentieel en als in de lage Stołowe-bergen zelfs city-sneakers het kunnen, waag het dan niet om op teenslippers het pad op te gaan!
Afbeelding
Afbeelding

We vertrokken voor 9.00 uur uit Wrocław en voor 11.00 uur waren we op de plaats - we kozen voor PTTK in Pasterka - Vakantiehuis "Szczelinka" - het is een charmant hostel, erg sfeervol, en wat belangrijk is - het ligt vlakbij de route die we gepland hadden. U kunt een aanvraag voor accommodatie per e-mail sturen (adres op hun website), met vermelding van de datum en het aantal personen. Ze reageren snel en vriendelijk. Slechts een paar dagen voor onze geplande aankomst konden we een mooie, netjes ingerichte tweepersoonskamer boeken (met een gedeelde badkamer op de gang).

Aangezien accommodatie in een kamer pas vanaf 14.00 uur mogelijk is, gaan we direct na aankomst in Pasterka op pad voor de geplande route.

Van PTTK in Pasterka - Vakantiehuis "Szczelinka" naar Szczeliniec
We begonnen de route om precies 11:00 uur door PTTK Pasterka - DW "Szczelinka" te verlaten langs het gele pad, om na een korte maar steile klim het pad te veranderen in het rode pad en Szczeliniec binnen te gaan. Het was behoorlijk druk op de top, dus we besloten om geen kaartjes te kopen voor het rotslabyrint op de top, maar we lunchten in hostel "Na Szczeliniec" - we wilden bloemkoolsoep en een pannenkoek met seizoensfruit (let op, grote porties !).

Leuk weetje! Het toeristenhuis "Na Szczeliniec" bood al in 1815 de eerste onderdak aan wandelaars, toen op de top van deze karakteristieke rotsberg een houten prieel werd opgericht. Deze plaats werd al snel zelfs door Goethe zelf bezocht - ja, precies deze Goethe.

De route van Szczeliniec naar Błędne Skały (rode route)
Waarschijnlijk de mooiste route die ik ooit heb gelopen. Niet alleen minder druk bezocht door toeristen, maar ook een sprookjesachtig landschap. Prachtig bloeiende vegetatie (zee van heide!), lage bomen en een bergrug die ertussen kronkelt, een pad bedekt met fijn, goudkleurig zand - iets geweldigs. Je kunt je in een ander, slaperig land voelen, of in een goed onderhouden, maar wilde tuin. Prachtig weer - zonnig met weinig bewolking, maakte de mars bovendien aangenamer. De route was niet steil, het was gemakkelijk om de natuur te bewonderen - ik stopte vaak om de planten langs het pad te zien groeien. Precies wat ik miste na een hele week werken!

Dolende rotsen
En hier is de meest interessante plek op ons pad, d.w.z. Errant Rocks. Dit stel rotsblokken, die samen een dicht labyrint vormen, is soms moeilijk te overwinnen, omdat het hier erg smal kan zijn. De gepresenteerde foto's zijn slechts een voorproefje van wat u ter plaatse zult verblijven. Maar is het mogelijk om te verdwalen in Błędne Skały? Welnu, aangezien er een route was uitgestippeld door het rotslabyrint en het gebied extra beveiligd was (onder andere ter bescherming van de planten die er groeien), zou het best moeilijk worden. De actuele prijslijst voor het betreden van Errant Rocks vindt u hier .

Leuk weetje! Je kon het landschap van Errant Rocks zien in filmproducties als "The Chronicles of Narnia", "Friend of the Merry Devil" en "Two Worlds"!

Afbeelding
Dolende rotsen
Afbeelding
Afbeelding

Vegetatie (flora) van het Stołowe Mountains National Park
Als we over de paden dwalen, hebben we de kans om diverse plantenlandschappen te observeren - in het Stołowe-gebergte zijn er maar liefst 650 plantensoorten, en sommige worden beschermd (ongeveer 46 soorten). Een van de meest populaire zijn:

lente sneeuwvlok - dankzij de vroege voorjaarsbloei wordt het gewillig in tuinen geplant;
herfst zimowit - september is de beste tijd om hun bloemen te zien;
berg arnica (mornik) - gele bloemen die bloeien van juni tot augustus.
Laten we echter niet vergeten dat dit beschermde planten zijn - de redenen voor hun bedreiging zijn het massaal plukken van bloemen, vernietiging van leefgebieden tijdens de regulering van rivieren, economische activiteiten of overwoekering door hogere vegetatie. Laten we daarom tijdens het wandelen in de bergen proberen de gemarkeerde
Afbeelding
Afbeelding

De weg terug naar het hostel
Na Errant Rocks en het verlaten van het labyrint, gingen we terug langs het groene pad naar de schuilplaats. Het einde van de route was behoorlijk bergopwaarts, wat precies goed is om moe te worden voor het slapengaan. Bij aankomst hoefden we alleen maar te settelen en te eten, en voordat we gingen slapen, even naar de wei gaan en naar de sterren staren.

Toen ik terugkeerde naar Wrocław, stopte ik ook in Wambierzyce
Wambierzyce, of het zogenaamde "Silezische Jeruzalem", waar we niet alleen het vakmanschap van het werk van achttiende-eeuwse architecten - het heiligdom van de Wambierzyce Queen of Families - kunnen bewonderen, maar ook er tegenover - een heuvel met een schilderachtig uitzicht op de Kłodzko-vallei.
Afbeelding

Als je de dagen naar het weekend aan het aftellen bent van de enorme hoeveelheid taken van maandag, ga dan zeker de stad uit! Sluit jezelf af van internet en sta in contact met de natuur. In tegenstelling tot wat het lijkt, is het niet moeilijk om plaatsen te vinden die lijken op de plaatsen die ik hierboven heb beschreven. Stap op de fiets / trek je schoenen aan / pak je gezin in de auto en ga op reis, moeder natuur staat te popelen!



Voor meer foto`s zie: https://www.onet.pl/styl-zycia/zazielen ... j,30bc1058

Plaats reactie