Langste niet-stedelijke tunnel van Polen meer dan halverwege voltooid

Al uw vragen en weetjes m.b.t. reizen naar en door Polen mogen hier geplaatst worden
Lech
Berichten: 3931
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Langste niet-stedelijke tunnel van Polen meer dan halverwege voltooid

Bericht door Lech » vr aug 27, 2021 5:11 am

Langste niet-stedelijke tunnel van Polen meer dan halverwege voltooid
Afbeelding
Wat de langste niet-stedelijke tunnel van Polen wordt, met 2,3 kilometer (1,4 mijl), is nu voor meer dan de helft voltooid. Het zal deel uitmaken van de 480 kilometer lange S3-snelweg die de noordwestelijke Baltische kust van Polen verbindt met de Tsjechische Republiek in het zuiden.

De tunnel in Stare Bogaczowice, een dorp in het zuidwesten van Polen, is een van de twee belangrijkste elementen die langs de S3 tussen Bolków en Kamienna Góra worden gebouwd. De TS-26-tunnel zal ongeveer 2.300 meter lang zijn, terwijl de kortere TS-32 wordt geschat op 320 meter.

"De aannemer heeft meer dan 50% verbetering van het boren bereikt", zei het directoraat-generaal voor nationale wegen en snelwegen (GDDKiA) woensdag in een persbericht. De GDDKiA zei dat de twee tunnels het belangrijkste onderdeel van de S3-wegwerkzaamheden vormden.

De bouw, met een geschatte kostprijs van 1,5 miljard zloty (€ 336 miljoen), wordt geleid door PORR SA uit Warschau in samenwerking met PORR Bau GmbH uit Wenen. De hele S3-snelweg van Bolków naar Lubawka kost naar schatting bijna 2,5 miljard zloty en wordt medegefinancierd door de Europese Unie.

Toen de werkzaamheden in december 2020 begonnen, bevestigde PORR in een verklaring dat de 2.300 meter lange tunnel de langste niet-stedelijke tunnel zou zijn die door rots in Polen wordt geboord.

De tunnel zal het mogelijk maken om door de Kaczawskie en Wałbrzyskie Mountains op de S3 te snijden. De volledige weg loopt van Świnoujscie aan de Oostzee, via de steden Szczecin, Gorzów Wielkopolski, Zielona Góra en Legnica, tot aan de grens met Tsjechië.
Afbeelding
De langere TS-26-tunnel zal bestaan ​​uit twee hoofdpaden voor het verkeer, met elk twee rijstroken - de linker (oost) zal 2.301,88 meter lang zijn en de rechter (west) 2.272,20 meter lang. Deze zijn op 23 augustus respectievelijk 52,7% en 50,1% voltooid, meldt GDDKiA.

Dat brengt het tempo van het boren van beide gangpaden op 252 lopende meter per maand, waarbij de bouw van de tunnel in de eerste helft van 2022 moet zijn voltooid. Het hele tunnelproject zal in het tweede kwartaal van 2023 worden voltooid.

De langere tunnel wordt gebouwd met behulp van de nieuwe Oostenrijkse tunnelmethode (NATM) van opeenvolgende uitgravingen, die beter geschikt is voor de grote doorsnede van de tunnel en de lengte ervan. Verder komen er acht dwarse evacuatiepassages en één noodpassage in het midden van de tunnel.





https://notesfrompoland.com/2021/08/26/ ... completed/

Plaats reactie