nog meer tessibol goes Polen !

Al uw vragen en weetjes m.b.t. reizen naar en door Polen mogen hier geplaatst worden
Plaats reactie
tessibol
Berichten: 12
Lid geworden op: do jan 26, 2012 8:49 am

nog meer tessibol goes Polen !

Bericht door tessibol » zo jan 29, 2012 9:21 pm

Hallo iedereen,

Dank je wel voor de vele tips.Ik ben nog volop alles aan het afwegen,
Dus als ik nu met de trein zou gaan?
Ik vertrek in Dendermonde (Oost-Vlaanderen,Belgie) naar Czarne ,hoe vlot (of juist niet) verloopt dat?
Wat is de kostprijs? en is het niet gevaarlijk als vrouw alleen,want ik heb gehoord dat in Polen de spoorwegen niet zijn zoals bij ons...traag en ze rijden meer niet als wel...is dit zo?
En met de minibus...toen mijn vrienden hier waren ,ik heb ze 6 jaar geleden leren kennen toen ze hier in Belgie werkten,gingen zij soms naar huis met een kleine minibus die hen aan de deur kwam oppikken en thuis in Polen terug afleverde(aan hun eigen deur).
Dit zou natuurlijk de ideale oplossing zijn,maar wat kost dat? en hoe moet je dat reserveren? ik dacht dat Pievlo mij een aantal websites had gegeven maar die zijn allemaal in het pools en ik versta er niet veel van.
Misschien kunnen jullie mij terug wat op weg helpen met al mijn vragen.
En last but not least...ik kan geen smiley's gebruiken HOU KOMT DAT!!!!! Mijn smiley staat nochtans aan .

En nog een vraagje...ik ben goe bezig he...
Als ik in Polen geraak(hahaha) wil ik mijn vrienden natuurlijk een cadeautje meedoen,natuurlijk de BELGIAN CHOCOLATS maar met wat kan ik poolse mensen nog een plezier doen of wat zijn zo wat de poolse gewoonten ?
Wodka ga ik niet meenemen dat hebben ze ginder wel genoeg en vele beter.

Alle sugesties zijn zeer welkom!!!!!

Thanks
Tessibol
Laatst gewijzigd door tessibol op zo jan 29, 2012 9:25 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

admin
Site Admin
Berichten: 503
Lid geworden op: do aug 18, 2011 11:56 am

Re: Vragen van Tessibol

Bericht door admin » zo jan 29, 2012 9:25 pm

Hoi Tessibol,

Ik heb het onderwerp veranderd van de komma in "Vragen van Tessibo".

En last but not least...ik kan geen smiley's gebruiken HOU KOMT DAT!!!!! Mijn smiley staat nochtans aan .

Vermoedelijk heb je onderaan jouw bericht de functie "Smilies uitschakelen" aangevinkt

Admin

tessibol
Berichten: 12
Lid geworden op: do jan 26, 2012 8:49 am

Re: nog meer tessibol goes Polen !

Bericht door tessibol » zo jan 29, 2012 9:32 pm

smilies uitschakelen is niet aangevinkt.Als ik op een smilie druk krijg ik zz5 .

ik begrijp het niet goed

tessibol
Berichten: 12
Lid geworden op: do jan 26, 2012 8:49 am

Re: nog meer tessibol goes Polen !

Bericht door tessibol » zo jan 29, 2012 9:33 pm

Ik heb het begrepen...ik ben nochtans niet blond zenne.... 5qw

Przyrodnik
Berichten: 799
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Re: nog meer tessibol goes Polen !

Bericht door Przyrodnik » zo jan 29, 2012 11:38 pm

Dendermonde-Szczecinek per trein is minimaal 13 uur en je hebt minimaal 4 overstappen. De routeplanner, op www.bahn.de, geeft in tijd vergelijkbare verbindingen via Frankfurt an der Oder/Poznan en via Szczecin. Mijn voorkeur gaat uit naar de verbindingen over Szczecin. De beste verbinding die ik vond is vertrek 's morgens vroeg aan komst in de avond. In geval via Poznan geeft dat in het specifieke geval daar een overstap met 6 minuten overstaptijd en bovendien geen latere treinen meer die dag naar Szczecinek. Via Szczecin vond ik dan ook in Polen een korte overstaptijd in Szczecin, maar in dat geval is er nog een latere treinverbinding, als de aansluiting niet zou lukken.

Ook voor de kosten zou mijn voorkeur gaan naar Szczecin. De normale kosten schat ik op ongeveer 150-200 euro enkele reis. Het deel Gent-Berlijn is echter te boeken vanaf 49 euro via www.bahn.de en via reisagenten van Bahn (bv treinreiswinkel.nl). Ik zeg Gent want het online boekingssysteem laat Dendermonde niet toe. Dus boeken vanaf Gent, maar gewoon in Dendermonde opstappen.

Berlijn-Szczecin komt op 10 euro met een speciaal ticket, kopen aan het loket/automaat bij de overstap in Berlijn. Zal in de trein ook geen probleem zijn om bij de conducteur te kopen lijkt me, duidelijk erbij zeggen dat het anders niet lukte.
http://www.berlin-stettin-ticket.de/tic ... nen_d.html
(noot: voor de trein Szczecin-Berlijn, andere kant op dus, weet ik dat de reizigers het ticket massaal in de trein kopen, ze maken zelfs groepjes met voor elkaar onbekenden omdat er ook een groepsticket is 5 personen 28 euro).

Szczecin-Szczecinek komt op 26 Zloty / 7 euro, ticket kopen aan het loket in Szczecin of in de trein (kost 6 Zloty meer).

Het kan dus voor 70 euro. Wilt u een prijs voor een enkel ticket voor de hele reis, dan kunt u beter contact opnemen met een treinreisagent, bijvoorbeeld treinreiswinkel.nl. De prijzen verschillen daar soms duidelijk (in het voordeel van de reiziger) dan bij de spoorwegmaatschappijen zoals de NMBS. Maar de prijs zal hoger zijn als het kopen van de drie tickets zoals ik juist heb beschreven.

In zijn algemeenheid vind ik niet dat treinen in Polen veel minder stipt rijden als in de lage landen. Maar waar men bij een treinreis naar Polen wel mee te maken krijgt zijn vertragingsgevoelige verbindingen. Die komen overal voor. Het zijn met name internationale treinen die vaker vertraging kennen. Logisch want ze leggen veel grotere afstanden af. Daarom is de korte overstap van 5 minuten in Szczecin of Poznan uit treinen vanuit Berlijn erg onplezierig, want het zijn vooral dit soort treinen die regelmatig te laat zijn.

Przyrodnik
Berichten: 799
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Re: nog meer tessibol goes Polen !

Bericht door Przyrodnik » zo jan 29, 2012 11:44 pm

Een busretour Antwerpen-Koszalin komt op 369 PLN, enkele reis 249 PLN. Reis 16 uur.

Zonder twijfel rijden er met grote regelmaat Poolse regiobussen en treinen tussen Koszalin en Szczecinek. 70 km, da's wellicht 20 Zloty.

Edit: inderdaad, ongeveer 20 bussen per dag Koszalin-Szczecinek, 1-1h30, 14-24 PLN. 9 directe bussen Szczecinek-Czarne Miasto per dag (tot 16:00) en 4 directe treinen (tot 18:30) voor 6 PLN.

Przyrodnik
Berichten: 799
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Re: nog meer tessibol goes Polen !

Bericht door Przyrodnik » ma jan 30, 2012 1:06 pm

Voor de trein op de terugreis kom ik op 13h30 via Szczecin overdag en 15h15 via Poznan 's nachts voor het traject Szczecinek-Dendermonde. Bij de nachttraject is er van Poznan tot Keulen de nachttrein (directe verbinding Warschau-Amsterdam).

Przyrodnik
Berichten: 799
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Re: nog meer tessibol goes Polen !

Bericht door Przyrodnik » ma jan 30, 2012 6:54 pm

Przyrodnik schreef:De normale kosten schat ik op ongeveer 150-200 euro enkele reis.


Het normale 'last-minute' tarief voor een ticket Dendermonde-Szczecinek komt op ca. 180 euro.
Prijs geldt voor de volgende relatie
Série Stát Km Název
11530 B 170 Dendermonde Zone*Aachen Sued(Gr)
30 D 773 Aachen Sued(Gr)*aach*(hamb/koeln)*berlin*ebersw*Tantow(Gr)
8448 PL 15 Tantow(Gr)*Szczecin
9784 PL 170 Szczecin*zlocien*Szczecinek

Bron: http://jizdenka.idos.cz/IT.aspx

Plaats reactie