Rijden in Polen: vroeger en nu

Al uw vragen en weetjes m.b.t. reizen naar en door Polen mogen hier geplaatst worden
Plaats reactie
Plievo
Berichten: 2948
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Rijden in Polen: vroeger en nu

Bericht door Plievo » zo mar 18, 2012 5:46 pm

In de topic over Wroclaw ging het over rijden in Polen en de kwaliteit van de wegen.
Daarom heb ik hier maar een verzameltopic neergezet.

Voor mij was het voornamelijk rijden naar Poznan.Waar ik vroeger soms wel 4 uur over de 200km deed, rij ik er nu met gemak in 1,5 uur via de nieuwe A2.
Al die wegen vroeger, dorp in, dorp uit, 50km, 90 km. Hangend achter vrachtwagens, die je na de val van de muur bijna niet kon passeren.
Toen de muur nog vier overeind stond, toen kon ik kilometers rijden zonder ook maar een auto te zien.
Kwam je een auto met een geel nummerbord tegen, dan groette je elkaar.
De politie kon voor de val van de muur niet eens harder dan 100, die ging ik eens voorbij met 120, geen bekeuring gekregen, konden mij niet inhalen of bijhouden 5qw

pietje Bell
Berichten: 516
Lid geworden op: do okt 13, 2011 8:52 am

Re: Rijden in Polen: vroeger en nu

Bericht door pietje Bell » ma mar 19, 2012 6:50 pm

Inderdaad voor dat de muur plat ging kon je lekker door rijden,een politie zag je amper,en als het zo was,dan konden ze je nooit bij benen met hun oude lada.Ik ben ooit wel eens [een van de velen keren]aan gehouden,toen reed in in een oude B.M.W van een maat van mij uit Nowy tomyslu,die woonde daar,en mijn vrachtwagen stond in een garage achter Poznan richting Zerwonak.De heren hielden mij aan,en vroegen direct naar de auto papieren en verzekering.
Ik verondersteld dat deze wel in het dasbord kastje zouden liggen,en daar had ik geen sleutel van.
Ik legde dit de heren uit,en vertelde hun dat zij daar toch wel raad op wisten.En dit hadden ze ook,met een lang pennetje zaten zij in het slot te peuteren en na lang prutsen kregen zij het kastje open.En daar hadden wij de papieren,dit klopte alle maal.Toen begonnen zij te zeuren over een scheur in de voorruit .Waar op ik hun direct wees op hun kapotte achterlicht van hun Lada.Dit vond ik erger als een scheurtje in de voorruit.De heren keken langzamerhand steeds zuurder.En de een kwam op het idee dat ik mijn gordel niet om had,hij dacht natuurlijk we moeten toch wat geld te pakken zien tekrijgen.
Ik had hem ook niet om,maar hield vol dat ik hem wel om had,en vroeg of er niets aan zijn ogen mankeerden .En als dat zou was,dan kon hij wel mee naar Poznan mijn kameraad daar is toch arts,en hij kon zijn ogen wel even nakijken ,hij keek mij aan en leek het nog wel grappig te vinden ook,en zei direct mijn collega zag het ook.
Waar op ik direct zei,die kan ook wel mee want zijn ogen zijn ook niet goed.Toen kon de eerste zijn eigen niet meer goed houden,en zag de humor er van in,en bulderde van het lachen.Waar op zij mij het voordeel van twijfel gaven,en me door lieten rijden. 3qq

Przyrodnik
Berichten: 799
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Re: Rijden in Polen: vroeger en nu

Bericht door Przyrodnik » ma mar 19, 2012 8:09 pm

Ik ken alleen het moderne Polen. Maar ook Onno de Bruijn schreef dat je voor de val kilometers kon rijden zonder tegenliggers. Maar ook in de laatste tien jaar is het aantal auto's en autokilometers gigantisch toegenomen in Polen. In 10 jaar tijd is het aandeel van de Fiat 126p gezakt van 20% naar 1% van het wagenpark. En het aandeel van Oostblokautos is van 30% naar 2% gegaan zo ongeveer.

Wat mij van het eerste bezoek in zomer 2001 bij is gebleven van de politie is dat we er een hebben gezien in een Fiat 126p. Blauw met wit, zoals het hoort. Zo'n kleine heb ik daarna niet meer gezien geloof ik. Ik herinner me het speciaal nog omdat wij, met ongeveer zes jonge mensen op Nederlandse fietsen, geen voorrang gaven aan deze politie die van rechts kwam. Maar dat deerde ze niet.

Zeg ik kom niet zo vaak in Polen. Die politieauto's van hout, staan die er nog?

lief milieu
Berichten: 161
Lid geworden op: ma nov 28, 2011 9:47 am

Re: Rijden in Polen: vroeger en nu

Bericht door lief milieu » di mar 20, 2012 8:52 am

Rond de eeuwwisseling waren ze ook volop bruggen aan het bouwen. Het gekke hiervan was, dat ik geen enkele brug hetzelfde was. Ik denk dat ze toen elk model eens wilden uitproberen. Hier aan onze kanten zijn de bruggen allemaal ongeveer hetzelfde.

Wat we erg is bijgebleven is de stank van de uitlaatgassen van auto's, vooral in de steden. Hetzelfde symptoom stelde zich in Tsjechië. Op welke brandstof reden de Polen toen rond de eeuwwisseling? Vuile olie???

Het bezoek aan Czestochowa, waarvan we maar ongeveer 160 km waren van verwijderd, daar reden we toen bijna 5 uren over. Wat een tijd!

Heerlijk vond ik het ook om langs de grote wegen paddestoelen te kopen en van die dikke bosbessen. De polen trachtten toen allemaal een centje bij te verdienen door die vruchten te plukken en langs de weg te verkopen. Is dat nog zo?

Kennissen vertelden ons dat de politie in de bosjes lagen met een speedgun om de snelheid van de aankomende auto's te meten. Was dat écht zo?

Przyrodnik
Berichten: 799
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Re: Rijden in Polen: vroeger en nu

Bericht door Przyrodnik » di mar 20, 2012 9:24 am

Over bruggen gesproken in Polen. Dat doet mij snel denken aan de grens van Polen en Duitsland die grotendeels uit de rivieren Nyssa / Neisse en de Odra / Oder bestaat. Momenteel ligt er over deze rivieren een twintigtal bruggen. In de tijd dat beide zijden van deze rivieren tot Duitsland behoorden, een periode van meerdere eeuwen, zijn dit er aanmerkelijk meer geweest. Vooral op de Nyssa vermoed ik, want dat is maar een smalle stroom. Op de kaart is dit deels nog wel terug te zien aan wegen die bij de rivier plots ophouden. Op de cover van het interessante boek Gesplittenes land staat de foto van een oud bruggenhoofd over een van deze rivieren. De herbegrenzing heeft hier lange tijd en nog voor tegenstellingen tussen de Polen en Duitsers gezocht. Maar nu probeert men weer 'een brug te slaan' tussen beide landen...

De auto's reden op een ander soort brandstof, waar Westerse auto's niet op konden rijden, met een lager octaangehalte. Wat ook een groot verschil maakt zijn roetfilters, katalysatoren e.d., die daar vast niet werden toegepast.

> Het bezoek aan Czestochowa, waarvan we maar ongeveer 160 km waren van verwijderd, daar reden we toen bijna 5 uren over. Wat een tijd!

Een spoortraject als Jelenia Gora-Wroclaw neemt nog altijd 3 uur in beslag voor ongeveer 90 kilometer. Het lijkt me dat daar niet zo veel veranderd is.. Omgekeerd, hoeveel auto's en wegen er nu zijn, de Poolse spoorwegen leiden nu een abominabel bestaan. Voor de val waren de stations levendige centra van handel en ontmoeting. Nu is het ellende troef, vele honderden plaatsen hebben loketten verloren, honderden stations worden helemaal niet meer door treinen bediend. De stations vervallen in een zeer hoog tempo, alles wordt vernield door jongelui, inslaan van ruiten, vernielen van voorzieningen zoals zitplaatsen. De Poolse spoorwegen hebben er geen budget meer voor. Als het lang geleden is dat jullie in Polen zijn geweest dan zal je het verschil enorm opvallen.

> Heerlijk vond ik het ook om langs de grote wegen paddestoelen te kopen en van die dikke bosbessen. De polen trachtten toen allemaal een centje bij te verdienen door die vruchten te plukken en langs de weg te verkopen. Is dat nog zo?

Ja, maar minder.

> Kennissen vertelden ons dat de politie in de bosjes lagen met een speedgun om de snelheid van de aankomende auto's te meten. Was dat écht zo?

Ja, maar dat is nu niet anders met laserguns. Of het zo was weet ik trouwens niet. Zoals ik schreef, ze staan in deze tijd ook met dwars op de weg staande houten borden die op een politieauto lijken, waardoor de chauffeurs toch even op de rem trappen.

Nog altijd is het zo dat tegenliggers met lichtsignalen waarschuwen voor politiecontroles.

pietje Bell
Berichten: 516
Lid geworden op: do okt 13, 2011 8:52 am

Re: Rijden in Polen: vroeger en nu

Bericht door pietje Bell » di mar 20, 2012 10:38 am

Die z.g.n politie auto van hout,was in werkelijk van metaal ;) ,hij bestond uit twee zijkanten van een auto.Ik zie ze niet meer,er stond er altijd een bij een restaurant aan de oude A2 nu de 92 dat leek op een kasteel,jaren reed ik hier voorbij.En elke keer werd er een stuk aan gebouwd met alleen maar keien.Politie figuren van hout met een geel vestje aan,die ben ik ook eens tegen gekomen op weg naar Lodz.De politie stond inderdaad en nog met laserguns achter de struiken of in een landweg langs de snelweg.En tegenwoordig ook in on opvallende wagens met camera aan boord.Het duurde in de 90 jaren een hele tijd om je in Polen te verplaatsen ,en eigenlijk nu nog.De pas aan gelegde wegen is natuurlijk prachtig,maar ga en moet je daar van af,kom je weer in de same shit.Alleen met het verschil dat je minder in de stank rijd als vroeger,toen stopte ze van alles in de tank waar men maar op kon rijden,en het zwavel gehalte was veel hoger.Maar wat snelheid betreft is er op het platteland niets verandert,te kleine wegen ,gaten,oude bussen,tractoren en noem maar op voor je neus,dat schiet echt niet op.Maar daar ben je voor in Polen,het is nu een maal zo,en geniet daar van :lol: En langs de weg word nog steeds verkocht iets minder als voorheen ,ik sprak in het weekend nog een mannetje van het eerste kraampje vanaf Poznan met beelden en allerlei andere rommel,hij hield uitverkoop en hield het voor gezien,er waren te weinig klanten.
De nieuwe A2 maakt alles kapot vertelde hij,wat ik zelf niet begrijp,dat er nog zoveel is ge investeerd is langs de oude A2,restaurants,tankstations e.d.Deze zitten er straks echt naast,en denk niet de meeste gaan over de oude A2 om tol te vermijden,kunnen ze wel vergeten,er worden over al portalen neer gezet,en de wagens kunnen betalen.De buitenlander gaat toch over de nieuwe A2 ,die intresseerd die paar zlotych tol helemaal niets,en een pool koopt die prullaria toch niet.
Er worden op het moment een paar gigantische tankstations neer gezet,[een paar staan er al aan beide zijde net over de grens,met parking er bij,]met ik denk hotel met alles er op en aan.De oude A2 is verleden tijd. 3qq

Przyrodnik
Berichten: 799
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Re: Rijden in Polen: vroeger en nu

Bericht door Przyrodnik » di mar 20, 2012 11:15 am

> Maar wat snelheid betreft is er op het platteland niets verandert,te kleine wegen ,gaten,oude bussen,tractoren en noem maar op voor je neus,dat schiet echt niet op.

Bijna alle wegen zijn natuurlijk wel stukken beter en breder als 20 jaar geleden. Vergeet niet dat koning winter er meer huishoudt. Dat vormt een aanslag op de wegen. Op de grote wegen hoef je nu geen rekening te houden met de oude Fiatjes en Trabanten die niet harder dan 70-80 reden (ze konden wel harder maar er waren er ook genoeg die 50-60 reden op de hoofdweg om de veringen een beetje te sparen). En geen paardenkarren meer met 20 kmh. Wel nog sommige langzame PKS-bussen (60-70). Lijkt mij toch wel fors veranderd allemaal daar. Paddestoelen langs de weg herinner ik me vooral langs de DK 10 Szczecin-Gdansk, vooral bij Miroslawiec en Walcz. Om de -hooguit!- 500 meter stonden ze wel te verkopen. En de vrachtwagens knalden er met 100 per uur voorbij, zowat over de voeten van deze mensen.

En dat er veel meer auto's rijden. Toporzyk 2001, kwam 1 auto per uur voorbij, vijf jaar later zeker al tien.

lief milieu
Berichten: 161
Lid geworden op: ma nov 28, 2011 9:47 am

Re: Rijden in Polen: vroeger en nu

Bericht door lief milieu » di mar 20, 2012 3:32 pm

Toen we rond de eeuwwisseling in Polen met vakantie gingen, toen zagen we er ontzettend veel auto's met als kentekenplaat beginnend met WWW.
Ik vond dat magisch (World Wide Web 5qw ). Ik stelde me toen de vraag of dat streekgebonden was. Misschien inwoners van Warschau?

pietje Bell
Berichten: 516
Lid geworden op: do okt 13, 2011 8:52 am

Re: Rijden in Polen: vroeger en nu

Bericht door pietje Bell » di mar 20, 2012 4:50 pm

Nou,nou Frank :P 100 km p uur voor een vrachtwagen is snel hoor in Polen,vooral als er een Rus voor je reed. :lol:
Het is niet erg dat ze paddestoellen verkopen langs de weg,alleen ik moet het niet,eigenlijk helemaal geen voedsel.
Net wat je zegt alles reed er voorbij,met roet en stof,het spul zat zo onder de rotzooi,soms waaide de parasol ook nog weg,als er een truck voorbij raasde :lol: De winter heeft invloed als je de wegen niet onderhoud,als er water in scheuren en tussen het asfalt komt,gaat het bevriezen en scheurt het kapot.Auto's met 3 w heb ik nooit gezien wel met 2,het is region gebonden de regestratie van kentenplaten.Heb ooit wel eens een plaat met .K.U.T gezien,of L.I.A en L.E.O. Alleen op de hele oude wagens. 3qq

Plievo
Berichten: 2948
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Rijden in Polen: vroeger en nu

Bericht door Plievo » di mar 20, 2012 6:19 pm

Vroeger hadden de Poolse politieauto`s kentekens die begonnen met de letter: MOP of MOF.
Grappig zz2

ron
Berichten: 732
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Rijden in Polen: vroeger en nu

Bericht door ron » di mar 20, 2012 7:42 pm

Als je nu een bord 'radarcontrole' tegenkomt weet je zeker dat de camera er niet zover vanaf staat. Vroeger stond er ook wel een bordje, maar de politie stond meestal niet achter een bosje of een bushalte verscholen. Vanaf de grens naar Elbląg kwam ik ze gemiddeld maar 1 keer tegen.

Plievo
Berichten: 2948
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Rijden in Polen: vroeger en nu

Bericht door Plievo » di mar 20, 2012 7:53 pm

In de 80-er jaren stond de politie met de auto in de bosjes langs de kant van de weg.
Ze reden zo achteruit de bossen in, plek of geen plek :o . Op het moment dat je ze zag was je ze ook al voorbij.
Doordat die dingen vroeger niet hard konden rijden gingen ze de westerse auto`s niet achterna 5qw . Ik heb ze vaak genoeg gezien met een te hoge snelheid.

Afbeelding

Plaats reactie