Polen rijd op LPG (autogas)

Al uw vragen en weetjes m.b.t. reizen naar en door Polen mogen hier geplaatst worden
Plaats reactie
Lech
Berichten: 4954
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Polen rijd op LPG (autogas)

Bericht door Lech » di sep 06, 2011 10:08 am

Polen rijd op LPG (autogas)

Autogas wordt niet meer beschouwd als brandstof voor de armen. De sport- en luxe auto’s worden nu ook uitgerust met LPG installaties.
Elk uur worden in Polen 20 auto's uitgerust met LPG installatie. Al 2,5 miljoen voertuigen rijden op autogas. Alleen Turkije en Zuid-Korea zijn ons hierin voor.
"LPG-industrie is booming omwille van de hoge prijs van olie. Hiervoor, moest klanten een beslissing of ze een diesel of benzine auto gingen kopen. Vandaag, nemen ze vaak onmiddellijk de beslissing om de auto over te zetten op LPG" zegt vice president van AC S.A. (de marktleider van LPG installaties in Polen), Jozef Tyborowski.

"We installeren LPG-systemen in sport- en luxe auto's. LPG heeft als brandstof voor de armen afgedaan zegt Janusz Kosiba, de CEO van LPG bedrijf Czakram.





Poland Drives on LPG (Autogas)

2011-09-05, 14:04


Autogas has ceased to be considered as fuel for the poor. LPG installations are also fitted in the sports and luxury cars.
Every hour, 20 cars in Poland are being equipped with the gas installation. Already 2.5 million vehicles drive on autogas. Ahead of us, are only Turkey and South Korea.
“LPG industry is booming because of the high price of oil. Before, customers had to make a decision whether to buy a diesel or petrol car. Today, they often immediately decide to convert the car to run on LPG” - vice president of AC S.A. (the market leader in LPG installations in Poland), Jozef Tyborowski says.
“We install LPG systems on sports and luxury cars. Autogas has ceased to be fuel for the poor - Janusz Kosiba, the CEO of LPG company Czakram, points out.




http://www.poland.pl/news/article,Polan ... G_(Autogas),id,460448.htm

Lech
Berichten: 4954
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Polen rijd op LPG (autogas)

Bericht door Lech » di sep 06, 2011 10:09 am

Zijn er wel genoeg LPG pompen verspreid in Polen om er goed gebruik van te maken?

Plievo
Berichten: 2947
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Polen rijd op LPG (autogas)

Bericht door Plievo » di sep 06, 2011 2:41 pm

Nederlandse naam lokale naam verkrijgbaar opm
Euro 95 (loodvrij) Benzina bezolowiowa 95 Goed (A)
Superplus 98 (loodvrij) Benzina bezolowiowa 98 Goed
Diesel Diesel / ON / Olej napedowy Goed
Lpg Auto-gaz / Lpg Redelijk (B)
Aardgas n.b. Beperkt (C)
Bio-ethanol n.b. Niet



•A: Let op: er wordt ook brandstof met een lager octaangetal verkocht.
•B: Lpg is verkrijgbaar bij circa 1000 verkooppunten, waaronder een beperkt aantal tankstations. Voor het tanken van lpg is in Polen de zogenaamde Italië-nippel nodig.
•C: Aardgas is bij 31 stations verkrijgbaar.
.


http://www.anwb.nl/bestemmingen/landeni ... =BEST_P_50

Thomasz
Berichten: 155
Lid geworden op: ma aug 22, 2011 1:39 pm

Re: Polen rijd op LPG (autogas)

Bericht door Thomasz » wo sep 07, 2011 5:41 am

Er zijn hier in Glogow 9 grote benzine pompen, en 3 kleintjes bij de groteis bij allemaal gas te koop.
ik weet zeker dat alle Shell BP TESCO,CARFOUR POMPEN gas verkopen.
Thomasz

Stamgast
Berichten: 431
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 3:50 pm

Re: Polen rijd op LPG (autogas)

Bericht door Stamgast » wo sep 07, 2011 7:46 am

Ik heb er nooit echt naar gekeken, maar bij JET hebben ze volgens mij ook lpg.

Lech
Berichten: 4954
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Polen rijd op LPG (autogas)

Bericht door Lech » wo sep 07, 2011 3:32 pm

Dan is het aantal pompen zeker uitgebreid, vroeger was het zoeken met een lampje.

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: Polen rijd op LPG (autogas)

Bericht door Wilhelmus Johannes » wo sep 07, 2011 8:31 pm

, vroeger was het zoeken met een lampje.


Dat klopt.

Dan is het aantal pompen zeker uitgebreid


Mag ik hier uit concluderen,dat je al een tijdje niet meer in Polen bent geweest?

Lech
Berichten: 4954
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Polen rijd op LPG (autogas)

Bericht door Lech » do sep 08, 2011 4:47 am

Wilhelmus Johannes schreef:
Dan is het aantal pompen zeker uitgebreid


Mag ik hier uit concluderen,dat je al een tijdje niet meer in Polen bent geweest?

De conclusie is dat ik al lang niet meer rijdt op gas :D

pietje Bell
Berichten: 516
Lid geworden op: do okt 13, 2011 8:52 am

Re: Polen rijd op LPG (autogas)

Bericht door pietje Bell » vr okt 14, 2011 2:11 pm

Het eerste station[eigenlijk was het niet eens een station] waar je gas kon tanken onder Poznan,was langs de A2 aan de rechterkant als je de dubbelle baan op reed reed 10 km voor Poznan.
Daar heb ik toen jaren terug voor het eerst gas getankt,en ik vergeet ook nooit meer hoe.
Er lagen verschillende soorten nippels,ik maar wat aan elkaar verbinden,en seinen naar het mannetje dat alles goed zat.
De hoofdschakelaar om het zo maar tenoemen,zat n.l in zijn kantoor.Ik stak mijn duim omhoog en hij de hendel naar beneden.
Wat er toen gebeurde vergeet ik mijn leven niet meer,een wolk gas van wel 6 mtr hoog,spoot omhoog aan de achterkant van mijn auto,die in een mum van tijd er uit zag of ie in antartica gefrabiceerd was .Het mannetje met een noodgang terug in zijn kantoor om de boel aftesluiten,en scheldend op mijn afkwam.
Dat ik het niet goed aangesloten had e.d.Waarop ik hem duidelijk maakte dat ik nog nooit zoveel passtukken bij elkaar had gezien om gas tetanken.Mijn zwager kwam onderhand ook terug,want deze had het op een lopen gezet met zijn sigaret in de brand,en onze vrouwen die in de wagen zaten kwamen er ook uit met een kleur,net als de achterkant van mijn auto.Ik heb netjes alle liters betaald,en vervolgde weer onze weg.Later kon je ook tanken op de oude ring,met die verrot gereden weg,aan de rechterkant stond ook een gastank.Deze weg is nu helemaal opgeknapt,en dubbel.En daarna ging het snel je kon toen vrij snel overal wel gas krijgen,zelf op het platteland ,waar de mensen hun flessen gas halen voor tekoken.

Plaats reactie