winterbanden

Al uw vragen en weetjes m.b.t. reizen naar en door Polen mogen hier geplaatst worden
Plaats reactie
Primski
Berichten: 17
Lid geworden op: vr dec 23, 2011 12:44 pm

winterbanden

Bericht door Primski » vr mar 22, 2013 3:50 pm

Volgende week vrijdag rijden we naar Polen, Lublin. We hebben dan onze nieuwe wagen maar ik weet niet of winterbanden nog noodzakelijk zijn. Kosten toch een hap! Is er iemand nu in Polen die iets kan zeggen over de weersvooruitzichten? Zijn ze nog nodig? zz5

Plievo
Berichten: 2947
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: winterbanden

Bericht door Plievo » vr mar 22, 2013 4:45 pm

Hoi Primski,

Ook ik ga binnenkort naar Polen en zit al aan hetzelfde te denken.
Als ik kijk op http://www.weeronline.nl/Europa/Polen/Lublin/4080764, dan zie ik niet of nauwelijks neerslag.

Ik denk dat je zonder winterbanden prima over de wegen kan rijden, eventueel in Polen winterbanden kopen kan dan ook een optie zijn.

Plievo

ron
Berichten: 732
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: winterbanden

Bericht door ron » vr mar 22, 2013 5:46 pm

Zo te zien is de winter voorlopig nog niet over, ook niet in Lublin: http://www.weatheronline.pl/weather/maps/city?LANG=pl&CEL=C&SI=kph&CONT=plpl&LAND=PL&REGION=0001&WMO=12495&LEVEL=52&R=0&NOREGION=1

Iedereen heeft z'n eigen visie heeft over zomer- en winterbanden. Juist omdat jij een nieuwe wagen hebt zou ik als ik jou was liever op zeker(der) spelen en die winterbanden eronder leggen. Dan heb je ze ook vast voor in de toekomst. Ja, ik weet het, voor mij is het makkelijk praten. Maar misschien kan het toch net even het verschil zijn tussen geluk of ongeluk.

Primski
Berichten: 17
Lid geworden op: vr dec 23, 2011 12:44 pm

Re: winterbanden

Bericht door Primski » za mar 23, 2013 3:40 pm

de winter banden worden er tegen dat we woensdag de auto afhalen opgezet. We kunnen gerust vertrekken!

Przyrodnik
Berichten: 799
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Re: winterbanden

Bericht door Przyrodnik » zo mar 24, 2013 9:23 am

Ik heb geen winterbanden. Afgelopen nacht is er in Limburg zo'n 5 a 10 centimeter sneeuw gevallen. Maart roert zijn staart.

pietje Bell
Berichten: 516
Lid geworden op: do okt 13, 2011 8:52 am

Re: winterbanden

Bericht door pietje Bell » zo mar 24, 2013 1:25 pm

Ik heb helemaal geen band met de winter :lol: ,koude bende! .Geef mij het voorjaar en de zomer maar.
Alles groeit en bloeit. 3qq

Lech
Berichten: 4954
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: winterbanden

Bericht door Lech » ma mar 25, 2013 5:41 pm

Winterbanden hebben alleen een functie bij verse sneeuw.
Bij gladheid (ijs of ingereden sneeuw) hebben de winterbanden geen meerwaarde t.o.v. zomerbanden.
Winterbanden slijten wel minder bij koude.

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: winterbanden

Bericht door bertvaneck » ma mar 25, 2013 5:52 pm

Nou ik vind het veel veiligere rijden met winterbanden en inderdaad met sneeuw is het prima met ijzel veel minder is mij ervaring 6qq

Primski
Berichten: 17
Lid geworden op: vr dec 23, 2011 12:44 pm

Re: winterbanden

Bericht door Primski » di mar 26, 2013 3:47 pm

dacht ik ook, maar is het in Duitsland niet verplicht deze te hebben op liggen?

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: winterbanden

Bericht door bertvaneck » di mar 26, 2013 3:55 pm

Het is wel verplicht je krijgt een boete van 80 euro

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: winterbanden

Bericht door bertvaneck » di mar 26, 2013 4:01 pm

Winterbanden verplicht?
Voor de meeste landen in en rond de Alpen is het bij winterse omstandigheden verplicht om op winterbanden te rijden. Om het wat makkelijker te maken staat hieronder per land vermeld of winterbanden verplicht zijn, en zo ja, voor welke periode dit geldt.

In Nederland zijn winterbanden niet verplicht, maar het is wel aan te raden om in de winter met winterbanden rond te rijden. Winterbanden zorgen namelijk voor een (veel) betere grip met regen en sneeuw dan standaard zomerbanden. Een vuistregel is dat wanneer de temperatuur zakt beneden de 7 graden, winterbanden beter presteren dan zomerbanden.


Winterbanden verplichting voor de meest populaire landen



Land

Verplicht?

Periode

Opmerking



België

Niet verplicht


Van 1 april tot 30 oktober zijn winterbanden met een lagere snelheidsindex dan de maximum snelheid van het voertuig verboden.



Denemarken

Niet verplicht





Duitsland

Verplicht


Bij winterse omstandigheden. Aanbevolen minimaal 4 mm profieldiepte. De band moet de aanduiding M+S of een Sneeuwvlokjes-symbool dragen.



Frankrijk

Verplicht bij bord


Uitgangspunt: De winterbanden moeten corresponderen met de wegomstandigheden.



Groot-Brittannië

Niet verplicht





Italië

Verplicht bij bord


Verplicht in de Aostavallei van 15 oktober tot 30 april en in provincie Milaan 15 november t/m 31 maart. Ook als er geen bord staat, kan bij aanrijding schuld worden toegewezen.



Luxemburg

Verplicht


Bij winterse omstandigheden.



Nederland

Niet verplicht





Noorwegen

Verplicht

1 november tot 1 mei

Bij winterse omstandigheden. Minimale profieldiepte van 3mm.



Oostenrijk

Verplicht

1 november tot 15 april

Bij winterse omstandigheden. Minimale profieldiepte van 4mm. Buiten deze perioden kan het gebruik van winterbanden op bergwegen verplicht gesteld worden.



Tsjechië

Verplicht bij bord

1 november tot 1 mei

Minimale profieldiepte van 4mm. Spijkerbanden zijn verboden.



Zweden

Verplicht

1 december tot 1 april

Bij winterse omstandigheden. Minimale profieldiepte van 3mm.



Zwitserland

Verplicht bij bord


Minimale profieldiepte van 4mm. Ook als er geen bord staat, kan bij aanrijding schuld worden toegewezen.

Plaats reactie