Hogesnelheidstreinen in Polen
Hogesnelheidstreinen in Polen
Hallo allemaal,
Op 27 juni jl. heeft Alstom de eerste van 20 hogesnelheidstreinen, van het type Pendolino, overgedragen aan de Poolse PKP.
De Pendolino’s hebben 7 wagons, 402 zitplaatsen, een maximum snelheid van 250 km/h, en kosten 20 miljoen Euro per stuk.
De treinen worden in Italie gebouwd, en zullen door Alstom in Warschau onderhouden worden gedurende 17 jaar.
Het koopcontract tussen Alstom en PKP is in Mei 2011 getekend. Alle treinen moeten in December 2014 in dienst zijn.
De treinen gaan rijden tussen Gdynia / Gdansk en Warschau, en vanuit Warschau naar Katowice en Krakau.
De verwachting is dat de snelheid in praktijk 160 km/h uur is, en op een gedeelte tussen Warschau en Krakau 200 km/h.
Polen heeft geen hogesnelheidslijnen, en gaat deze voorlopig niet bouwen.
Aanvankelijk zouden er ook hogesnelheidslijnen gebouwd gaan worden, maar een minister had een wat vreemde route bedacht en dat plan werd weggestemd.
De route was van Poznan naar Warschau met een omweg via Lodz, alwaar het duurste station van Europa, met winkelcentra enzo gebouwd zou gaan worden.
Toevallig woonde de betreffende minister in dat stationsgebied.
Na wat andere blunders met raadselachtige dienstregelingen, spooktreinen, en winterse problemen, kon de minister thuis blijven.
Nadat de Duitse spoorwegindustrie de order niet had gekregen hebben de Duitsers succesvol gelobbyed in Brussel tegen elke Europese bijdrage aan hogesnelheidstreinen in Polen, en gingen de plannen voor een HSL niet door. Wel kreeg de PKP 3 maanden extra van Alstom om de financiering rond te krijgen.
Groeten, Alexander
Op 27 juni jl. heeft Alstom de eerste van 20 hogesnelheidstreinen, van het type Pendolino, overgedragen aan de Poolse PKP.
De Pendolino’s hebben 7 wagons, 402 zitplaatsen, een maximum snelheid van 250 km/h, en kosten 20 miljoen Euro per stuk.
De treinen worden in Italie gebouwd, en zullen door Alstom in Warschau onderhouden worden gedurende 17 jaar.
Het koopcontract tussen Alstom en PKP is in Mei 2011 getekend. Alle treinen moeten in December 2014 in dienst zijn.
De treinen gaan rijden tussen Gdynia / Gdansk en Warschau, en vanuit Warschau naar Katowice en Krakau.
De verwachting is dat de snelheid in praktijk 160 km/h uur is, en op een gedeelte tussen Warschau en Krakau 200 km/h.
Polen heeft geen hogesnelheidslijnen, en gaat deze voorlopig niet bouwen.
Aanvankelijk zouden er ook hogesnelheidslijnen gebouwd gaan worden, maar een minister had een wat vreemde route bedacht en dat plan werd weggestemd.
De route was van Poznan naar Warschau met een omweg via Lodz, alwaar het duurste station van Europa, met winkelcentra enzo gebouwd zou gaan worden.
Toevallig woonde de betreffende minister in dat stationsgebied.
Na wat andere blunders met raadselachtige dienstregelingen, spooktreinen, en winterse problemen, kon de minister thuis blijven.
Nadat de Duitse spoorwegindustrie de order niet had gekregen hebben de Duitsers succesvol gelobbyed in Brussel tegen elke Europese bijdrage aan hogesnelheidstreinen in Polen, en gingen de plannen voor een HSL niet door. Wel kreeg de PKP 3 maanden extra van Alstom om de financiering rond te krijgen.
Groeten, Alexander
Re: Hogesnelheidstreinen in Polen
De duitse treinen zijn waarschijnlijk duurder als de Italiaanse, maar met goed degelijk duits materiaal ben je beter af als met Italiaanse shit. Tegen materiaal van de duitse topmerken kan er geen 1 tegenaan.
Re: Hogesnelheidstreinen in Polen
Toevallig woonde de betreffende minister in dat stationsgebied.
Na wat andere blunders met raadselachtige dienstregelingen, spooktreinen, en winterse problemen, kon de minister thuis blijven.
Hij zal ook wel wat gronden hebben gehad in die regio voor verkoop
Op zich klinkt de route van de trein wel logisch.
-
- Berichten: 799
- Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm
Re: Hogesnelheidstreinen in Polen
Alexander,
Polen heeft wel hogesnelheidslijnen. De CMK kan ik tenminste niet anders zien als een HSL.
Polen heeft geen hogesnelheidstreinen. Maar ook dat klopt niet helemaal.
Op dit forum of een voorganger hiervan was te lezen dat er een dienst was waarbij de ICE reed tussen Berlijn en Swinoujscie. Die laatste plaats ligt in Polen.
Polen heeft wel hogesnelheidslijnen. De CMK kan ik tenminste niet anders zien als een HSL.
Polen heeft geen hogesnelheidstreinen. Maar ook dat klopt niet helemaal.
Op dit forum of een voorganger hiervan was te lezen dat er een dienst was waarbij de ICE reed tussen Berlijn en Swinoujscie. Die laatste plaats ligt in Polen.
Re: Hogesnelheidstreinen in Polen
Een hogesnelheidslijn is voor snelheden boven de 200 Km/h.
Dan zijn er bijv geen spoorwegovergangen ( die zijn in Polen toch al veel te lang dicht ), seinen zijn dan voor een machinist niet te zien en moeten in de cabine zichtbaar zijn. Niet door lokale stations want niets vermoedende reizigers waaien dan door de luchtverplaatsing omver, tunnels en spoor moet in staat zijn om de luchtverplaatsing van passerende hogesnelheidstreinen te verwerken zonder dat ze elkaar uit de rails duwen, en meer van dat soort dingen.
Polen heeft wel lange stukken recht spoor.
Alstom is een Frans bedrijf, en maakte o.a. NS locomotieven die nu in Nederland rijden, TGV”s en de Eurostar. Met de Eurostars naar London vanuit Brussel heb ik nog nooit vertraging gehad.
Siemens maakt de Duitse tegenhanger de ICE. Ongeveer de helft van de keren dat ik vanuit het Roergebied de ICE naar Berlijn heb gehad, had ik een flinke vertraging wegens kapot gaan onderweg.
Ik gebruik daarom tegenwoordig de langzamere “gewone” trein die vanuit Amsterdam via Twente.
In Nederland hebben we de nieuwe SLT blauw/witte stoptreinen van Siemens. In Nederland wereld beroemd vanwege geen toiletten, en bij 2 vlokjes sneeuw allemaal kapot in de eerste winter.
De Belgen hebben ook veel leuke Siemens ervaringen. O.a. de nieuwste locomotieven van Siemens, die 2 jaar na afleveren eindelijk rijden, en door de Belgen zijn geaccepteerd. Dat zelfde type loc heeft in Polen proefgereden tussen Berlijn en Warschau, maar verder niet bij de Duitse spoorwegen !!
Die wachten wel tot de kinderziekten eruit zijn op kosten van anderen.
De Route via Lodz is niet de kortste, wat toch belangrijk is als je wil concurreren met vliegtuigen tussen grote steden. Lodz- Warschau is toch zo’n 100 km extra.
De treinen tussen Berlijn en Warschau rijden nu dan ook via Poznan, Kutno in ongeveer een rechte lijn. De snelweg A2 gaat wel via Lodz, en blijft ver weg van de grotere steden iets noordelijker, en in feite ook Warschau.
( complot theorie:Warschau is een grote stad met miljoenen anti-communisten, en als die in opstand komen is de snelweg op de as Berlijn – Moskou geblokkeerd. Onderbouwing: de spoorbrug over de Oder was in een jaar vervangen door de Duitsers, terwijl andere spoorbruggen op de grens nog steeds vervangen moeten worden. Omdat de hogesnelheidslijnen geen verbetering voor de as Berlijn – Moskou gaat worden mocht er geen EU- geld van de Duitsers naartoe. Die hadden al hogesnelheidstrein plannen met weer een ander type trein naar Moskou ).
Nu rijden op de lijn Berlijn-Poznan- Konin- Kutno-Warschau deze treinen:
http://www.google.nl/search?hl=nl&q=e-p ... B800%3B450
Een aantal van deze loks rijden nog in de speciale uitvoeringen van landen die deelnamen aan het voetballen vorig jaar in Polen-Oekraine.
Sinds kort rijdt ook een lok ter promotie van een Heineken festival bij Gdynia.
http://opener.pl/pl/EKO/Pociagi-sa-eko
Groeten, Alexander
Dan zijn er bijv geen spoorwegovergangen ( die zijn in Polen toch al veel te lang dicht ), seinen zijn dan voor een machinist niet te zien en moeten in de cabine zichtbaar zijn. Niet door lokale stations want niets vermoedende reizigers waaien dan door de luchtverplaatsing omver, tunnels en spoor moet in staat zijn om de luchtverplaatsing van passerende hogesnelheidstreinen te verwerken zonder dat ze elkaar uit de rails duwen, en meer van dat soort dingen.
Polen heeft wel lange stukken recht spoor.
Alstom is een Frans bedrijf, en maakte o.a. NS locomotieven die nu in Nederland rijden, TGV”s en de Eurostar. Met de Eurostars naar London vanuit Brussel heb ik nog nooit vertraging gehad.
Siemens maakt de Duitse tegenhanger de ICE. Ongeveer de helft van de keren dat ik vanuit het Roergebied de ICE naar Berlijn heb gehad, had ik een flinke vertraging wegens kapot gaan onderweg.
Ik gebruik daarom tegenwoordig de langzamere “gewone” trein die vanuit Amsterdam via Twente.
In Nederland hebben we de nieuwe SLT blauw/witte stoptreinen van Siemens. In Nederland wereld beroemd vanwege geen toiletten, en bij 2 vlokjes sneeuw allemaal kapot in de eerste winter.
De Belgen hebben ook veel leuke Siemens ervaringen. O.a. de nieuwste locomotieven van Siemens, die 2 jaar na afleveren eindelijk rijden, en door de Belgen zijn geaccepteerd. Dat zelfde type loc heeft in Polen proefgereden tussen Berlijn en Warschau, maar verder niet bij de Duitse spoorwegen !!
Die wachten wel tot de kinderziekten eruit zijn op kosten van anderen.
De Route via Lodz is niet de kortste, wat toch belangrijk is als je wil concurreren met vliegtuigen tussen grote steden. Lodz- Warschau is toch zo’n 100 km extra.
De treinen tussen Berlijn en Warschau rijden nu dan ook via Poznan, Kutno in ongeveer een rechte lijn. De snelweg A2 gaat wel via Lodz, en blijft ver weg van de grotere steden iets noordelijker, en in feite ook Warschau.
( complot theorie:Warschau is een grote stad met miljoenen anti-communisten, en als die in opstand komen is de snelweg op de as Berlijn – Moskou geblokkeerd. Onderbouwing: de spoorbrug over de Oder was in een jaar vervangen door de Duitsers, terwijl andere spoorbruggen op de grens nog steeds vervangen moeten worden. Omdat de hogesnelheidslijnen geen verbetering voor de as Berlijn – Moskou gaat worden mocht er geen EU- geld van de Duitsers naartoe. Die hadden al hogesnelheidstrein plannen met weer een ander type trein naar Moskou ).
Nu rijden op de lijn Berlijn-Poznan- Konin- Kutno-Warschau deze treinen:
http://www.google.nl/search?hl=nl&q=e-p ... B800%3B450
Een aantal van deze loks rijden nog in de speciale uitvoeringen van landen die deelnamen aan het voetballen vorig jaar in Polen-Oekraine.
Sinds kort rijdt ook een lok ter promotie van een Heineken festival bij Gdynia.
http://opener.pl/pl/EKO/Pociagi-sa-eko
Groeten, Alexander
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: za okt 06, 2012 10:50 pm
Re: Hogesnelheidstreinen in Polen
Przyrodnik schreef:Op dit forum of een voorganger hiervan .
Dat was op het forum van ome Jan.
-
- Berichten: 799
- Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm
Re: Hogesnelheidstreinen in Polen
Op de CMK kan boven de 200 gereden worden.
Verder zit ik niet zo vaak in een hogesnelheidstrein. Als zo'n trein dan een kwartier te laat aan komt, zit ik daar niet mee. Hij is immers 2x zo snel als een gewone intercity. Alleen als je daardoor een aansluiting niet haalt, is het wel weer balen.
Maar als je zegt dat Franse treinen beter zijn, dan geloof ik je, je komt over als een kenner.
Rechte verbindingen zijn korter. Inderdaad, de spoorlijn Amsterdam-Maastricht loopt via Roermond. Als je die stad overslaat, scheelt dat wel wat kilometers.
Jan Kiepura rijdt door het Roergebied, helemaal naar Keulen. Via Bad Bentheim is toch veel korter.
Verder zit ik niet zo vaak in een hogesnelheidstrein. Als zo'n trein dan een kwartier te laat aan komt, zit ik daar niet mee. Hij is immers 2x zo snel als een gewone intercity. Alleen als je daardoor een aansluiting niet haalt, is het wel weer balen.
Maar als je zegt dat Franse treinen beter zijn, dan geloof ik je, je komt over als een kenner.
Rechte verbindingen zijn korter. Inderdaad, de spoorlijn Amsterdam-Maastricht loopt via Roermond. Als je die stad overslaat, scheelt dat wel wat kilometers.
Jan Kiepura rijdt door het Roergebied, helemaal naar Keulen. Via Bad Bentheim is toch veel korter.
Re: Hogesnelheidstreinen in Polen
@ Przyrodnik
De Jan Kiepura is een slaaptrein, met wagons voor verschillende bestemmingen, o.a. Praag, Moskou en Kopenhagen.
Daar wordt onderweg. o.a. in Keulen en Hannover mee gerangeerd.
De treinen door Twente krijgen in Bad Bentheim een andere locomotief, en die trein gaat dus vanuit Amsterdam rechtstreeks naar Berlijn.
Op je kaart staat idd 250 km/h. Heb je misschien een link ?
Ik zou dat graag eens aan een deskundige, deskundige voorleggen.
Groeten, Alexander
De Jan Kiepura is een slaaptrein, met wagons voor verschillende bestemmingen, o.a. Praag, Moskou en Kopenhagen.
Daar wordt onderweg. o.a. in Keulen en Hannover mee gerangeerd.
De treinen door Twente krijgen in Bad Bentheim een andere locomotief, en die trein gaat dus vanuit Amsterdam rechtstreeks naar Berlijn.
Op je kaart staat idd 250 km/h. Heb je misschien een link ?
Ik zou dat graag eens aan een deskundige, deskundige voorleggen.
Groeten, Alexander
Re: Hogesnelheidstreinen in Polen
Hallo allemaal,
Maandag 12 augustus werd de eerste Poolse HST, type Pendolino, in Wroclaw aan het publiek en de pers voorgesteld.
In de ochtend bezorgd:
http://www.youtube.com/watch?v=bMY59_eBLAU
De zitplaats:
http://www.youtube.com/watch?v=8ETVEp1guZc
De trein:
http://www.youtube.com/watch?v=Sa3iFQw9-1A
http://www.youtube.com/watch?v=oQ0J-SCcV4I
Groeten, Alexander
Maandag 12 augustus werd de eerste Poolse HST, type Pendolino, in Wroclaw aan het publiek en de pers voorgesteld.
In de ochtend bezorgd:
http://www.youtube.com/watch?v=bMY59_eBLAU
De zitplaats:
http://www.youtube.com/watch?v=8ETVEp1guZc
De trein:
http://www.youtube.com/watch?v=Sa3iFQw9-1A
http://www.youtube.com/watch?v=oQ0J-SCcV4I
Groeten, Alexander
Re: Hogesnelheidstreinen in Polen
Zo te zien mooie zitplaatsen met voldoende beenruimte.
De armleuning zit wat strak, maar dat zal door gebruik wel soepeler gaan
De voorkant van de trein lijkt wel op een snoekkop.
De armleuning zit wat strak, maar dat zal door gebruik wel soepeler gaan
De voorkant van de trein lijkt wel op een snoekkop.
-
- Berichten: 799
- Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm
Re: Hogesnelheidstreinen in Polen
Te kleine ramen, veel plastic en zo te zien zijn die stoelen niet al te zacht.
Re: Hogesnelheidstreinen in Polen
Vindt het een prachtige trein.
Thomasz
Thomasz
Re: Hogesnelheidstreinen in Polen
Thomasz1 schreef:Vindt het een prachtige trein.
Thomasz
Zekers, ziet er geweldig uit.
-
- Berichten: 16423
- Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am
Re: Hogesnelheidstreinen in Polen
Dat vind ik ook daar kan men hier iets van leren van onze hoge snelheids treinen
Re: Hogesnelheidstreinen in Polen
De Poolse Pendolino’s hebben een maximale snelheid van 250 km/h, en de familieleden hebben zich al bewezen tussen Zwitserland en Italiё, dus gaan waarschijnlijk niet kapot van een sneeuwvlokje.
20 stuks gekocht in Mei 2011, en de eerste is al geleverd. ( lezen NS en “Den Haag” even mee ), bedoeling in 2014 allemaal in dienst. Ja, hoe hebben ze het in Utrecht / Den Haag zo voor elkaar gekregen met de Fyra’s.
Ik zou zeggen: NS , koop ook 20 stuks van deze treinen in aansluiting op die order. De specs lijken wel op de FYRA gevallen, beveiligingssystemen, stroomafnemers en andere specifieke HSL- Nederland dingen uit de FYRA overzetten, dan kan NS binnen een paar jaar weer hard rijden op de HSL zuid.
Sommige Polen noemen de Pendolino al spaghetti sliert.Prendolino zou een betere benaming geweest zijn. Prendko kan in het Pools vertaald worden met snel.
En er zijn er die m al pierdolino noemen, begrijp ik.
Ook zagen velen liever dat de niet erg rijke Poolse spoorwegen de veel goedkopere 200 km/h HST biedingen van PESO of NEWAG hadden gekozen, en het bespaarde geld in verbeteringen van de lijnen en stations hadden gestoken. 200 km/h is al een hoge snelheid voor het huidige spoor, en de komende jaren. En de financiering rondkrijgen was al een probleem nadat de EU steun blokkeerde nadat de order naar Alstom ging.
De Poolse 200 km/h versies zouden voor Nederland ook goed voldoen lijkt me. De afstanden zijn gewoon te kort om zo’n trein naar 250 of 300 km / h te jagen. Bovendien is de snelheid tussen Antwerpen en Brussel maximaal 160 km/h. Maar het is dan een nieuw te ontwerpen trein met alle risico’s.
Groeten, Alexander
20 stuks gekocht in Mei 2011, en de eerste is al geleverd. ( lezen NS en “Den Haag” even mee ), bedoeling in 2014 allemaal in dienst. Ja, hoe hebben ze het in Utrecht / Den Haag zo voor elkaar gekregen met de Fyra’s.
Ik zou zeggen: NS , koop ook 20 stuks van deze treinen in aansluiting op die order. De specs lijken wel op de FYRA gevallen, beveiligingssystemen, stroomafnemers en andere specifieke HSL- Nederland dingen uit de FYRA overzetten, dan kan NS binnen een paar jaar weer hard rijden op de HSL zuid.
Sommige Polen noemen de Pendolino al spaghetti sliert.Prendolino zou een betere benaming geweest zijn. Prendko kan in het Pools vertaald worden met snel.
En er zijn er die m al pierdolino noemen, begrijp ik.
Ook zagen velen liever dat de niet erg rijke Poolse spoorwegen de veel goedkopere 200 km/h HST biedingen van PESO of NEWAG hadden gekozen, en het bespaarde geld in verbeteringen van de lijnen en stations hadden gestoken. 200 km/h is al een hoge snelheid voor het huidige spoor, en de komende jaren. En de financiering rondkrijgen was al een probleem nadat de EU steun blokkeerde nadat de order naar Alstom ging.
De Poolse 200 km/h versies zouden voor Nederland ook goed voldoen lijkt me. De afstanden zijn gewoon te kort om zo’n trein naar 250 of 300 km / h te jagen. Bovendien is de snelheid tussen Antwerpen en Brussel maximaal 160 km/h. Maar het is dan een nieuw te ontwerpen trein met alle risico’s.
Groeten, Alexander
-
- Berichten: 16423
- Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am
Re: Hogesnelheidstreinen in Polen
Ik kan je helemaal volgen laten ze maar snel deze treinen nemen
Re: Hogesnelheidstreinen in Polen
Hallo allemaal,
Gisteren, 23 November heeft de Poolse hogesnelheidstrein Pendolino een nieuw Pools snelheidsrecord gevestigd: 291 km / h.
Dit record werd gevestigd tussen Gorą Wlodowska end Psary op de hoofdlijn tussen Warschau en Katowice.
De spoorlijn was wel aangepast met nieuwe ballast ( stenen rond de spoorbielzen ) en wat meer voltjes bovenop de standaard 3000 Volt normaal.
Dit is dus geen speciale hogesnelheidslijn.
http://www.youtube.com/watch?v=wa8mnSDN1hQ
http://www.youtube.com/watch?v=CifWw5WCFvg
Groeten, Alexander
Gisteren, 23 November heeft de Poolse hogesnelheidstrein Pendolino een nieuw Pools snelheidsrecord gevestigd: 291 km / h.
Dit record werd gevestigd tussen Gorą Wlodowska end Psary op de hoofdlijn tussen Warschau en Katowice.
De spoorlijn was wel aangepast met nieuwe ballast ( stenen rond de spoorbielzen ) en wat meer voltjes bovenop de standaard 3000 Volt normaal.
Dit is dus geen speciale hogesnelheidslijn.
http://www.youtube.com/watch?v=wa8mnSDN1hQ
http://www.youtube.com/watch?v=CifWw5WCFvg
Groeten, Alexander
-
- Berichten: 16423
- Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am
Re: Hogesnelheidstreinen in Polen
Een prachtige trein Alexander die moeten ze hier ook maar aan schaften
- Wilhelmus Johannes
- Berichten: 2833
- Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm
Re: Hogesnelheidstreinen in Polen
bertvaneck schreef:Een prachtige trein Alexander die moeten ze hier ook maar aan schaften
Bij ons staan voor de nodige Miljoen treinen op een zijspoor Bert.
Ik heb geen verstand van trein maar dit waren vast geen Fyra treinen.
Mooie beelden trouwens.
-
- Berichten: 16423
- Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am
Re: Hogesnelheidstreinen in Polen
Ja dat klop hier werd de NS gedwongen om de goedkoopste te nemen in mij ogen heeft de NS geen fouten gemaakt maar die mooie tweede kamer met hun bemoei zuchtWilhelmus Johannes schreef:bertvaneck schreef:Een prachtige trein Alexander die moeten ze hier ook maar aan schaften
Bij ons staan voor de nodige Miljoen treinen op een zijspoor Bert.
Ik heb geen verstand van trein maar dit waren vast geen Fyra treinen.
Mooie beelden trouwens.