Krakau, Polen (15-16 juli 2011)

Al uw vragen en weetjes m.b.t. reizen naar en door Polen mogen hier geplaatst worden
admin
Site Admin
Berichten: 503
Lid geworden op: do aug 18, 2011 11:56 am

Krakau, Polen (15-16 juli 2011)

Bericht door admin » zo sep 25, 2011 3:27 pm

Met dank aan Busfotodotnl van wie ik toestemming heb gekregen om het te plaatsen 16qq

Op 15 en 16 juli ben ik in de Poolse stad Krakau geweest. Naast een bezoek aan de toeristische attracties zoals het Oude Marktplein en Wawel en uiteraard de vernietigingskampen bij Oswiecim heb ik ook genoeg tijd gevonden om het uitgebreide tramnet van de stad te ontdekken.

Uitgebreid, zowel in omvang als wat betreft het aantal (soorten) trams dat er rijdt. Het net wordt bereden door 28 tramlijnen die over een tramnet van 84 kilometer totaal 334 kilometer aan verschillende routes rijden. Opvallend bij de door mij bezochte Poolse tramnetten is dat elke lijn een vrij lage frequentie heeft, maar dat elke route wordt bediend door meerdere lijnen. Met frequenties van elke 15 tot 20 minuten worden zo tenminste elke 10 minuten een traject bediend, maar over het algemeen ligt de frequentie nog hoger.

Het tramnet is ogenschijnlijk in goede staat. Het spoor ligt er goed onderhouden bij, waardoor met hoge snelheid gereden kan worden. De vele vrije trambanen (eigenlijk met enkele uitzonderingen alleen maar vrije trambanen) dragen ook bij aan de kwaliteit van het tramnet. Enkele jaren geleden is er een tramtunnel geopend onder het centraal station, waarvan een twee tot drietal lijnen gebruik maakt.

Krakau heeft een zeer divers materieelpark met oude Poolse Konstal-trams, geïmporteerde trams uit Duitsland en Oostenrijk en een groeiend aantal trams die recent nieuwgebouwd zijn voor de stad.

De Konstal 105Na is tussen 1979 en 1992 gebouwd voor Krakau. Van de 170 trams rijden er nog zo'n 155. Ik heb ze alleen in combinatie met bijwagens gezien, zowel 1 als 2.
Afbeelding
Uit het Duitse Neurenberg zijn 13 MAN GT6 trams afkomstig. Gebouwd tussen 1962 en 1966 zijn deze in 1994 naar Krakau verhuisd. Ik heb ze alleen op tramlijn 2 zien rijden.
Afbeelding
Nadat ze in Wenen niet meer nodig waren door de aflevering van nieuwe ULF-lagevloertrams, werden 73 wagens van het type E1 naar Krakau gehaald. Daar rijden ze samen met 43 bijwagens van het type C3.
Afbeelding
Er zijn nog twee Duitse tramseries die in Krakau dienst doen. In 2006 kwamen uit Neurenberg 12 trams met een lagevloermiddendeel. Op de achtergrond rijdt een ander tramtype, wat twee plaatsen hieronder wordt getoond.
Afbeelding
Een mooie tramserie die ook in deze Poolse cultuurhoofdstad rijdt is deze uit Dusseldorf. Lekker breed van binnen en met een fijn rijgedrag is de tram erg comfortabel.
Afbeelding
De tram op de volgende foto is ook een tweedehandse, en wel uit Oostenrijk. Wie echter deze trams voor het eerst ziet zonder voorkennis, zal geen idee hebben waar deze trams vroeger hebben gereden. Het zijn voormalige Weense metro's, die door de werkplaats van het vervoersbedrijf van Krakau op een zó grondige manier zijn verbouwd dat deze bij mijn weten in Europa zijn weerga niet kent. De Wiener Linien exploiteerde vanaf de 80er jaren metrolijn U6 met tramstellen van Rotax, met zesassige motor- en bijwagens in de combinatie motor+bij+motor+bij+motor. Na instroom van lagevloersneltramstellen in Wenen werd de serie aldaar buitendienst gesteld en doorverkocht aan zowel het Nederlandse Utrecht als het Poolse Krakau. In Utrecht werden de trams met slechts een kleine verbouwing in dienst gesteld in de combinatie motor+bij+motor, maar Krakau pakte het rigoreuzer aan: de trams werden tot achtassige eenrichtingswagens met lagevloerdeel omgebouwd. Hiervoor werd een motorwagen en een bijwagen door midden gezaagd en weer aan elkaar gekoppeld, en werd een deel van de bij of motorwagen tot lagevloerbak verbouwd. In combinatie met een nieuw front zien deze trams er eigenlijk als nieuw uit.
Afbeelding
In Utrecht rijden de trams zoals hierboven nog vrijwel onverbouwd rond.
Afbeelding
De vloot echt nieuw materieel wordt echter ook steeds groter. Bij Bombardier bestelde het bedrijf in totaal 50 NGT6-trams, waarvan inmiddels een groot deel in dienst is.
Afbeelding
Hier nog een foto van een uit Neuremberg afkomstige verbouwde GT6-tram. Deze wagen is nu te huur als party-tram en kwam ook als zodanig langs mijn camera rijden.
Afbeelding
Na onderstaande foto heb ik nog een filmpje geplaatst met wat losse door mij gemaakte shots van de trams in Krakau. Ik hoop dat het verhaal hierboven enigszins aantrekkelijk was om te lezen, na twee shifts achter elkaar van in totaal 18 uur weet ik wat ik nu ga doen; slapen!

Afbeelding


Bekijk ook eens deze film: http://www.youtube.com/watch?v=6foamRm7814&feature=player_embedded__________________
- http://www.busfoto.nl 20.000 bus pictures from all over Europe.

Plaats reactie