Polskibus.com

Al uw vragen en weetjes m.b.t. reizen naar en door Polen mogen hier geplaatst worden
Plaats reactie
Przyrodnik
Berichten: 799
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Polskibus.com

Bericht door Przyrodnik » vr sep 30, 2011 6:23 pm

Mijn eerste ervaring met de lowcost busmaatschappije Polskibus.com is goed. Voor 5 Zlotych in een splinternieuwe touringcar van Warschau naar Lublin, voor de prijs hoef je het niet te laten. Wel ruim tevoren boeken, maar och - al ga je niet.

Polskibus.com zie ik op dit moment als een uiterst serieus te nemen mogelijkheid om in de Oud en Nieuw-periode naar Polen (of verder) te reizen. Bij de dienstregeling hoort ook de verbinding Berlijn-Warschau, vanaf 10 Zlotych - al zal het niet vaak lukken om die voor minder dan 30 Zlotych te krijgen. Geen geld, maar wel ben je ruim 10 uur onderweg. Met de trein ben je dan toch flink sneller. Maar trein en lijnbus vanuit Nederland zijn rond de winterdagen erg erg prijzig en de trein pas laat te boeken ivm de nieuwe dienstregeling die altijd rond 12 december in werking treedt.

Dus combinatie Wochenend Ticket / Quer-durchs-land-Ticket. Het is maar een idee.

Liften is / was altijd makkelijker, goedkoper enz enz. Maar ja, op zeker moment hadden ook de Polen bijna allemaal een auto en werd ook in Polen het liften not-done, alleen maar omdat de autobezitters (lees: zowat iedereen) niet meer wilden ;). Om gek van te worden. De maatschappij die het verwerpt en de praktijk die leert dat het kinderspel is. Maar goed, daar ging dit topic niet over.

Verrek. Mijn eerste Poolse verblijf in jaren waarin ik geen centimeter gelift heb. Het is niet onwaarschijnlijk dat dit mijn eerste ooit is. Verrekte kleremaatschappij.

Lech
Berichten: 4954
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Polskibus.com

Bericht door Lech » zo okt 02, 2011 11:25 am

Hoi Przyrodnik,

Heb je misschien ook een leuk reisverslag van jouw reis die je met ons zou willen delen?

Groet,
Lech

Przyrodnik
Berichten: 799
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Re: Polskibus.com

Bericht door Przyrodnik » zo okt 02, 2011 11:15 pm

Een verslag kan ik denk ik wel maken. Of het een leuk verslag wordt, dat is nog even de vraag.

Hiervoor zal ik dan een nieuw topic maken met de titel Reisverslag Polen #24.

Het platteland van Oost-Polen heeft weer eens een diepe indruk op mij gemaakt. Op dezelfde manier kan ik ook op andere plekken onder de indruk zijn. Te denken valt aan Oekraine, Litouwen etcetera.

Vandaag, terugkerend uit Polen, kwam de gedachte toch even in mij op: "Als ik ooit maar 1 keer het platteland van Rusland bezoek (en dan langer dan tien dagen) - dan ben ik voor eeuwig verkocht".

En om maar weer eens heel eerlijk te zijn: grote delen van Duitsland en uiteraard Nederland zien er vanuit de trein (maar ook vanuit een auto, alleen zit ik daar altijd op een heel andere manier in, dan in de trein) heel erg lelijk uit en het landschapsschoon is er enorm verbrokkeld voor zover het uberhaupt nog aanwezig is.

Hoe anders is het landschap op de route van Janow Lubelski naar Warschau, en dan in het bijzonder het deel ten zuiden van Lublin.

Het westen van Polen - tussen Warschau en de grens - langs de spoorlijn Warschau-Berlijn is grotendeels vrij saai. Een liefhebber van wegen zal ik wel nooit worden. Het tast de algehele kwaliteit van het landschap in visueel en auditief opzicht enorm aan. Bovendien verdwijnen door wegaanleg allerlei fijnmazige ontsluitingen - oude veldwegen en kerkepaden. Lelijke voorbeelden van landschapsdeformatie door wegaanleg zijn momenteel te zien nabij Hannover, bij Swiebodzin en bij de aanleg van de westelijke randweg van Warschau. Er zijn andere overwegingen mogelijk - welke dan ook - maar kom niet bij me aan met geleuter dat het landschapsbeeld door die stomme wegen fraaier wordt. Polen is een mooi land, laat het zo blijven. Leegte, stilte, rust, dat zijn kwaliteiten die we moeten koesteren.

In Oost-Polen heb ik met een groepje gelijkgestemden gewandeld van Kolbuszowa naar Janow Lubelski. We hebben gewandeld met kaartmateriaal van www.poehali.net. Hier zijn vrij gedetailleerde officiele topografische kaarten te vinden, welke dateren uit de jaren '80. Wat in het terrein direct opvalt is dat de kaarten 25 jaar na dato nog zeer goed te gebruiken zijn. Dat is iets wat in het malle westen met de enorme bevolkingsdichtheid en de grote ontwikkeldrang niet zomaar gaat.

Opnieuw viel op dat het paard als werkkracht in de landbouw in Polen geen functie meer heeft. De regionen ten zuidoosten van Lublin behoren tot de minst welvarende van Polen, waarin de landbouw van belang is. Maar dan wel zonder paarden, want die zijn te duur als gevolg van de verplichte veterinaire inspecties.

De kleinschalige landbouw in Polen leidt daarbij een kwijnend bestaan, omdat door de komst van de EU de staatssubsidies voor de kleine boer zijn verdwenen. Het gevolg daarvan is dat de landbouw niet meer de primaire werkverschaffer is, en dat de zeer versnipperde, kleinschalige landbouwpercelen in onbruik zijn en de vegetatie zich er welig ontwikkeld. Tot eind vorige eeuw was het op de akkers en in de velden rond de dorpen in Oost-Polen een drukte van belang - een fijn ontwikkeld systeem bestond waarin de dorpsbewoners druk waren met activiteiten op de akkers. Omdat het niet meer uit kan, liggen de percelen braak en volgt bosvorming. In Polen zijn deze jonge "bossen" (anders als in de Benelux) niet zonder meer beschermd - de vraag reist welke toekomst er ligt voor deze kleinschalige landbouwperceeltjes.

Wat betreft schaal en maat van de landbouwpercelen hebben we het dan echt over een situatie die in Nederland bestond voor de Tweede Wereldoorlog tot zelfs 100 of 150 jaar geleden. Hoe lang zal de extensivering van deze percelen stand houden? Wat brengt de toekomst hier?

Het is niet ondenkbaar dat de kleine percelen ooit worden opgekocht en dat er een grootschaliger vorm van landbouw zal worden bedreven. Veel banen zal het niet opleveren - en de gevolgen voor het landschapsschoon worden duidelijk als we de ruilverkavelingen in ons land in het derde kwart van de vorige eeuw in ogenschouw nemen.

Wat mij bij dit bezoek aan Zuidoost-Polen ook heel sterk opviel was de ongehoorde invloed van uitheemse bomen en planten op verlaten landbouwpercelen en in min of meer natuurlijke terreinen. In de eerste plaats noem ik de Guldenroede, een uitheemse soort die de graslandvegetatie soms domineert over een oppervlakten van honderden tot duizenden vierkante meters. In de tweede plaats noem ik de woekerende boomsoort Robinia, en ook de krachtige boomsoorten Vederesdoorn en Amerikaanse eik. De invloed van deze soorten op de vegetatie is gigantisch. Hetgeen ik her en der zie kan ik niet anders beschrijven als een gigantische ecologische catastrofe. De enorme vlaktes van Guldenroede in de winterbedding van de laaglandrivier San geven geen aanleiding voor optimisme.

Afijn, het is natuurlijk allemaal niet nieuw, en er zijn legio kwaliteiten - denk maar aan een echte sterrenhemel, want die bestaat in Nederland toch echt niet, en schone zuivere lucht. Of het grootste wonder van Oost-Polen: de mens zelf lijkt er sympathiek...

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: Polskibus.com

Bericht door Wilhelmus Johannes » ma okt 03, 2011 4:42 pm

Opnieuw viel op dat het paard als werkkracht in de landbouw in Polen geen functie meer heeft. De regionen ten zuidoosten van Lublin behoren tot de minst welvarende van Polen, waarin de landbouw van belang is. Maar dan wel zonder paarden,


Het paard is vaak vervangen door het stalen ros.

Dit zijn mijn buren,die aan het werk gaan.

Afbeelding

Przyrodnik
Berichten: 799
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Re: Polskibus.com

Bericht door Przyrodnik » ma okt 03, 2011 5:03 pm

Een paar van mijn wandelmaatjes hebben zo ook op de traktor gereden van de buren van de buren van de voormalige bewoners van een boerderij waar we een paar dagen op het erf hebben gekampeerd (met de toestemming van de nabestaanden van deze voormalige bewoners). Het huis stond ongeveer tien jaar leeg, toch was er nooit ingebroken hoewel er binnen nog een bijna complete huisraad aanwezig was.

Hier zijn Pawel en Milosz aktief op de traktor met achterop de buurvrouw van de buren van... in Dziekowiec, gemeente Kolbuszowa.

Afbeelding

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Polskibus.com

Bericht door bertvaneck » ma okt 03, 2011 6:54 pm

Wilhelmus Johannes schreef:
Opnieuw viel op dat het paard als werkkracht in de landbouw in Polen geen functie meer heeft. De regionen ten zuidoosten van Lublin behoren tot de minst welvarende van Polen, waarin de landbouw van belang is. Maar dan wel zonder paarden,


Het paard is vaak vervangen door het stalen ros.

Dit zijn mijn buren,die aan het werk gaan.

Afbeelding
Hans ziet er leuk uit deze combinatie

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Polskibus.com

Bericht door bertvaneck » ma okt 03, 2011 6:55 pm

Wilhelmus Johannes schreef:
Opnieuw viel op dat het paard als werkkracht in de landbouw in Polen geen functie meer heeft. De regionen ten zuidoosten van Lublin behoren tot de minst welvarende van Polen, waarin de landbouw van belang is. Maar dan wel zonder paarden,


Het paard is vaak vervangen door het stalen ros.

Dit zijn mijn buren,die aan het werk gaan.

Afbeelding
Hans ziet er leuk uit deze combinatie

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Polskibus.com

Bericht door bertvaneck » wo okt 05, 2011 8:30 am


Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: Polskibus.com

Bericht door Wilhelmus Johannes » wo okt 05, 2011 8:42 am

Hans ziet er leuk uit deze combinatie


Vind ik ook Bert,maar ik zit er toch over te denken om tol te gaan heffen op mijn privé stukje autobaan. 5qw

Thomasz
Berichten: 155
Lid geworden op: ma aug 22, 2011 1:39 pm

Re: Polskibus.com

Bericht door Thomasz » wo okt 05, 2011 4:12 pm

Wilhelmus Johannes schreef:
Hans ziet er leuk uit deze combinatie


Vind ik ook Bert,maar ik zit er toch over te denken om tol te gaan heffen op mijn privé stukje autobaan. 5qw


ALS IEDER EEN ER ZO OVER DENKT MOET JE EEN FLINK BEDRAG BETALEN VAN A NAAR B.
Thomasz

Lech
Berichten: 4954
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Polskibus.com

Bericht door Lech » wo okt 05, 2011 8:06 pm

Hiervoor zal ik dan een nieuw topic maken met de titel Reisverslag Polen #24

Toppie, mag ik concluderen dat je al 24 reizen in / naar / door Polen hebt gemaakt?

Przyrodnik
Berichten: 799
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Re: Polskibus.com

Bericht door Przyrodnik » wo okt 05, 2011 8:12 pm

Dat klopt. Hierbij tel ik alleen bezoeken aan Polen vanuit Duitsland (want ik ben nog nooit via het luchtruim of vanuit de lage landen via Tsjechie of Slowakije naar Polen gegaan). Soms steek ik tijdens een reis namelijk voor een of enkele dagen de oostelijke en zuidelijke grenzen van Polen over. Vorig jaar was ik slechts 'n halve dag in Polen. Dit jaar ben ik drie keer geweest - in totaal 25 tot 30 dagen.

Ik ben altijd via Duitsland teruggekomen, op 1 keer na, toen ik ten westen van de Tatra via Slowakije, Tsjechie en Beieren terug ben gekeerd. En die ene keer dat ik door Polen naar Hongarije ging en slechts 'n halve dag in Polen was heb ik wel geteld. Dat moet ook wel want precies die keer had ik mijn langste treinreis binnen Polen ooit: van Szczecin Glowny naar de grens onder Muszyna, ongeveer 870 kilometer over het spoor. Net ietsje langer als van Suwalki naar Slubice...

Stamgast
Berichten: 431
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 3:50 pm

Re: Polskibus.com

Bericht door Stamgast » zo okt 09, 2011 8:56 am

Przyrodnik schreef:
Afijn, het is natuurlijk allemaal niet nieuw, en er zijn legio kwaliteiten - denk maar aan een echte sterrenhemel, want die bestaat in Nederland toch echt niet, en schone zuivere lucht. Of het grootste wonder van Oost-Polen: de mens zelf lijkt er sympathiek...


Dit gedeelte uit het bericht van Przyrodnik en het feit dat op 29 oktober de nacht van de nacht is hierbij een citaat van de donkerste plek van Nederland.

Sterren kijken
De mate van duisternis bepaalt hoeveel sterren je kunt zien. Op Schiermonnikoog zijn op een onbewolkte maanloze nacht ongeveer drieduizend sterren te zien, terwijl dat in een gebied zoals Roggebotzand in Flevoland gedaald is naar 1.600 sterren. In de Gelderse Vallei zijn dat er nog maar zeshonderd en in een gemiddelde stad nog maar vijftig.


Afbeelding

Afbeelding

De eerste foto is een allsky foto van Tiengemeten. De tweede van de Waddenzee. Op een allsky foto is de hele hemel te zien inclusief de horizon. De onderkant van de foto is het noorden.

Bij Tiengemeten is te zien dat recht naar boven (het zenit) het redelijk donker is maar dat richting horizon de hemel al lichter wordt. Vooral richting het noordwesten is dat duidelijk te zien, daar ligt Rotterdam. Richting het zuidoosten en zuidwesten zijn wat kleinere lichtbronnen zichtbaar. Richting het noordoosten is het ook aan de horizon redelijk donker.

In vergelijking met de foto van de Waddenzee: daar is het echt donker!

Bron: laathetdonkerdonker.nl

Thomasz
Berichten: 155
Lid geworden op: ma aug 22, 2011 1:39 pm

Re: Polskibus.com

Bericht door Thomasz » zo okt 09, 2011 11:12 am

Ja bij een klare hemelzie je hier duizende sterren, en zie je satelieten die schitteren.

Thomasz

Stamgast
Berichten: 431
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 3:50 pm

Re: Polskibus.com

Bericht door Stamgast » zo okt 09, 2011 12:08 pm

Hoi Thomasz,

Even voor mijn beeldvorming, waar in Polen is hier? Het platteland?

Groet.

pietje Bell
Berichten: 516
Lid geworden op: do okt 13, 2011 8:52 am

Re: Polskibus.com

Bericht door pietje Bell » vr okt 14, 2011 1:49 pm

Het type moter met daar op de buurman van Johannes,komt meer voor in de Oekraien,ik heb deze daar wel gezien,maar eigenlijk nooit in Polen.
Je buurman heeft wel erg korte beentjes W.J. als ik hem op die moter zie zitten,klopt de verhouding niet.
Hij zal wel op zijn wagentje blijven zitten roken,en de vrouwtjes de piepertjes wel laten rooien.

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: Polskibus.com

Bericht door Wilhelmus Johannes » vr okt 14, 2011 2:43 pm

Hij zit met 2 benen aan 1 kant Piet.

Lech
Berichten: 4954
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Polskibus.com

Bericht door Lech » za okt 22, 2011 9:36 am

Pools buscontract voor constructeur Van Hool

Afbeelding
Busbouwer Van Hool uit Lier heeft een contract afgesloten voor de bijkomende levering van vijftig bussen aan het bedrijf Polski Bus, dat met luxebussen passagiersvervoer wil aanbieden tussen steden in zijn thuisland Polen, maar ook tussen de Poolse hoofdstad Warschau en Berlijn, Bratislava en Wenen. Van Hool leverde sinds juni al achttien bussen aan het Poolse bedrijf. Dat contract wordt nu uitgebreid met vijftig bijkomende exemplaren. De bussen wordt uitgerust met luxe lederen zetels, wifi-verbinding en stopcontacten voor laptops. De ticketverkoop verloopt exclusief op het internet. Polski Bus wil een alternatief aanbieden voor vliegtuigreizen op korte afstand. Het Poolse bedrijf is een initiatief van zakenman Brian Souter, die eerder voor zijn onderneming Coach USA met Van Hool al een contract sloot voor de levering van 140 dubbeldekkers. (MH)
http://www.express.be/sectors/nl/auto/p ... 154786.htm

Plaats reactie