Duits tolvignet voor personenauto's in 2016
Duits tolvignet voor personenauto's in 2016
Duits tolvignet voor personenauto's in 2016
Automobilisten gaan per 1 januari 2016 tol betalen voor het gebruik van Duitse snelwegen. Verkeersminister Alexander Dobrindt heeft zijn plannen voor het binnenhalen van geld voor wegonderhoud klaar.
Foto: ANP
Alleen buitenlandse automobilisten worden belast voor het gebruik van de autobahn, Duitsers moeten het geld via een verlaging van de wegenbelasting terugkrijgen.
''Op 1 januari 2016 wordt de tol voor personenauto's ingesteld'', zegt de minister in een donderdag gepubliceerd interview met de Frankfurter Allgemeine Zeitung.
Met het vignet voor personenauto's denkt de minister jaarlijks 200 miljoen euro binnen te halen voor het wegennet. ''Dan draaien ook alle voertuigen uit het buitenland die Duitse wegen gebruiken zonder wegenbelasting te betalen, op voor de financiering.''
De Duitse plannen stuiten op ernstige bezwaren in buurlanden, waaronder Nederland.
Automobilisten gaan per 1 januari 2016 tol betalen voor het gebruik van Duitse snelwegen. Verkeersminister Alexander Dobrindt heeft zijn plannen voor het binnenhalen van geld voor wegonderhoud klaar.
Foto: ANP
Alleen buitenlandse automobilisten worden belast voor het gebruik van de autobahn, Duitsers moeten het geld via een verlaging van de wegenbelasting terugkrijgen.
''Op 1 januari 2016 wordt de tol voor personenauto's ingesteld'', zegt de minister in een donderdag gepubliceerd interview met de Frankfurter Allgemeine Zeitung.
Met het vignet voor personenauto's denkt de minister jaarlijks 200 miljoen euro binnen te halen voor het wegennet. ''Dan draaien ook alle voertuigen uit het buitenland die Duitse wegen gebruiken zonder wegenbelasting te betalen, op voor de financiering.''
De Duitse plannen stuiten op ernstige bezwaren in buurlanden, waaronder Nederland.
Re: Duits tolvignet voor personenauto's in 2016
ik dacht dat dit volgens de EU richtlijnen niet mag, belasting voor alleen buitenlanders
Re: Duits tolvignet voor personenauto's in 2016
Minister Schultz ontstemd over Duitse tolplan
DEN HAAG -
Nederland is ontstemd dat de Duitse regering haar plannen voor tolheffing doorzet. Dat liet minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) maandag weten. Ze is teleurgesteld dat Berlijn op geen enkele wijze met de Nederlandse belangen rekening heeft gehouden.
Volgens Schultz heeft de heffing bijzonder negatieve effecten voor Nederlandse automobilisten, met name in de grensregio. Ze gaat aan Europees Commissaris Siim Kallas (Verkeer) vragen om te kijken of de maatregel niet in strijd is met het Europees recht. Ook gaat ze met andere lidstaten de Duitse tolheffing bespreken.
De Duitse minister Alexander Dobrindt van Verkeer presenteerde eerder op de dag zijn voorstellen. Hij wil niet alleen op snelwegen maar ook op provinciale en lokale wegen tol gaan heffen. De Duitse automobilist wordt gecompenseerd voor de nieuwe maatregel zodat alleen buitenlanders ervoor gaan betalen. Schultz heeft Dobrindt al eerder laten weten tegen het plan te zijn. Ze spreekt hem hierover op korte termijn.
http://www.telegraaf.nl/autovisie/autov ... lan__.html
DEN HAAG -
Nederland is ontstemd dat de Duitse regering haar plannen voor tolheffing doorzet. Dat liet minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) maandag weten. Ze is teleurgesteld dat Berlijn op geen enkele wijze met de Nederlandse belangen rekening heeft gehouden.
Volgens Schultz heeft de heffing bijzonder negatieve effecten voor Nederlandse automobilisten, met name in de grensregio. Ze gaat aan Europees Commissaris Siim Kallas (Verkeer) vragen om te kijken of de maatregel niet in strijd is met het Europees recht. Ook gaat ze met andere lidstaten de Duitse tolheffing bespreken.
De Duitse minister Alexander Dobrindt van Verkeer presenteerde eerder op de dag zijn voorstellen. Hij wil niet alleen op snelwegen maar ook op provinciale en lokale wegen tol gaan heffen. De Duitse automobilist wordt gecompenseerd voor de nieuwe maatregel zodat alleen buitenlanders ervoor gaan betalen. Schultz heeft Dobrindt al eerder laten weten tegen het plan te zijn. Ze spreekt hem hierover op korte termijn.
http://www.telegraaf.nl/autovisie/autov ... lan__.html
Re: Duits tolvignet voor personenauto's in 2016
'Duits tolplan levert niks op'
BERLIJN -
Plannen om buitenlanders te laten betalen om gebruik te mogen maken van het Duitse wegennet, leveren niks op en zijn waarschijnlijk juridisch onhoudbaar. Dit staat te lezen in documenten van de Duitse overheid die het weekblad Der Spiegel zondag heeft aangehaald. Dit draait uit op een 'Minusgeschäft', een zaak met verlies, zoals Der Spiegel het noemt.
Foto: ap
Minister van Financiën Wolfgang Schäuble bijvoorbeeld gelooft niet dat de tolheffing inkomsten genereert. Hij denkt dat zijn collega van Verkeer, Alexander Dobrindt, de kosten van de invoering van de heffing onderschat. Minister van Binnenlandse Zaken, Thomas de Mazière, waarschuwt voor juridische obstakels.
De plannen hebben in grensgebieden en buurlanden zoals Nederland tot veel verontwaardiging geleid.
http://www.telegraaf.nl/buitenland/2305 ... op___.html
BERLIJN -
Plannen om buitenlanders te laten betalen om gebruik te mogen maken van het Duitse wegennet, leveren niks op en zijn waarschijnlijk juridisch onhoudbaar. Dit staat te lezen in documenten van de Duitse overheid die het weekblad Der Spiegel zondag heeft aangehaald. Dit draait uit op een 'Minusgeschäft', een zaak met verlies, zoals Der Spiegel het noemt.
Foto: ap
Minister van Financiën Wolfgang Schäuble bijvoorbeeld gelooft niet dat de tolheffing inkomsten genereert. Hij denkt dat zijn collega van Verkeer, Alexander Dobrindt, de kosten van de invoering van de heffing onderschat. Minister van Binnenlandse Zaken, Thomas de Mazière, waarschuwt voor juridische obstakels.
De plannen hebben in grensgebieden en buurlanden zoals Nederland tot veel verontwaardiging geleid.
http://www.telegraaf.nl/buitenland/2305 ... op___.html
Re: Duits tolvignet voor personenauto's in 2016
Nieuwe rel om tolheffing Duitsland
BERLIJN/ZEVENAAR -
De Duitse minister Alexander Dobrindt van Verkeer wil alleen nog maar op wegen tol heffen die door de federale overheid worden beheerd. Daarmee wil de CSU-politicus de horeca en winkels in de grensstreek tegemoet komen. Die zijn bang klanten van vlak over de grens te verliezen als tolheffing op alle wegen wordt ingevoerd.
Foto: AP
Volgens het bijgestelde plan waarover de krant Bild am Sonntag zondag berichtte, kunnen buitenlanders via 'kleine wegen' gratis blijven komen om vlak over de grens boodschappen te doen. Een blik op de kaart leert dat bijvoorbeeld de mensen in Zevenaar dan hun kosteloze 'rechtstreekse verbinding' met Elten kwijtraken. Dat is namelijk een federale weg. Wie uit Zevenaar gratis naar het Duitse Elten wil blijven rijden, moet omrijden via Lobith.
De Groene oppositie heeft het bijgestelde plan dan ook meteen 'grotesk' genoemd. Veel automobilisten zouden helemaal niet beseffen of zij al dan niet op een federale weg rijden.
http://www.telegraaf.nl/buitenland/2310 ... ing__.html
BERLIJN/ZEVENAAR -
De Duitse minister Alexander Dobrindt van Verkeer wil alleen nog maar op wegen tol heffen die door de federale overheid worden beheerd. Daarmee wil de CSU-politicus de horeca en winkels in de grensstreek tegemoet komen. Die zijn bang klanten van vlak over de grens te verliezen als tolheffing op alle wegen wordt ingevoerd.
Foto: AP
Volgens het bijgestelde plan waarover de krant Bild am Sonntag zondag berichtte, kunnen buitenlanders via 'kleine wegen' gratis blijven komen om vlak over de grens boodschappen te doen. Een blik op de kaart leert dat bijvoorbeeld de mensen in Zevenaar dan hun kosteloze 'rechtstreekse verbinding' met Elten kwijtraken. Dat is namelijk een federale weg. Wie uit Zevenaar gratis naar het Duitse Elten wil blijven rijden, moet omrijden via Lobith.
De Groene oppositie heeft het bijgestelde plan dan ook meteen 'grotesk' genoemd. Veel automobilisten zouden helemaal niet beseffen of zij al dan niet op een federale weg rijden.
http://www.telegraaf.nl/buitenland/2310 ... ing__.html
Re: Duits tolvignet voor personenauto's in 2016
De Groene oppositie heeft het bijgestelde plan dan ook meteen 'grotesk' genoemd. Veel automobilisten zouden helemaal niet beseffen of zij al dan niet op een federale weg rijden.
Geen idee hoe ik een federale weg kan herkennen
Geen idee hoe ik een federale weg kan herkennen
Re: Duits tolvignet voor personenauto's in 2016
Duitse minister wil tolvrije zone langs grens
MAINZ -
Als Duitsland in 2016 tol gaat heffen op alle wegen, moet er een tolvrije bufferzone komen langs de grens: mensen moeten tot 30 kilometer het land in mogen rijden zonder te betalen. Dit wil althans de minister van Verkeer van Rijnland-Palts, Roger Lewentz (SPD). In die deelstaat gaan veel mensen uit Luxemburg boodschappen doen. Vooral in Trier, de oudste stad van Duitsland, behaalt de detailhandel een groot deel van zijn omzet dankzij klanten uit het groothertogdommetje.
Foto: AP
In de aan Nederland grenzende deelstaten Noord-Rijnland-Westfalen en Nedersaksen speelt dezelfde discussie. Winkeliers en horecaondernemers zijn bang dat de Nederlandse klanten wegblijven als zij 'entreegeld' moeten betalen voor Duitsland.
De CDU-oppositie in het deelstaatparlement in Mainz wijst het plan terug als „onpraktisch”. Er zouden onduidelijkheden kunnen ontstaan over de vraag waar de grens van de 30 kilometerzone verloopt. Ook is het de vraag hoe de controle op de zone moet worden georganiseerd, aldus de christendemocraten.
Decennia geleden stond de 30 kilometerzone wel aangegeven met het bord 'Zollgrenzbezirk'. Binnen die zone had de douane bijzondere bevoegdheden. Ook mochten de bewoners minder tolvrije boodschappen doen over de grens. Als gevolg van de Europese eenwording zijn die borden echter al lang weggehaald.
Het wordt steeds gekker
MAINZ -
Als Duitsland in 2016 tol gaat heffen op alle wegen, moet er een tolvrije bufferzone komen langs de grens: mensen moeten tot 30 kilometer het land in mogen rijden zonder te betalen. Dit wil althans de minister van Verkeer van Rijnland-Palts, Roger Lewentz (SPD). In die deelstaat gaan veel mensen uit Luxemburg boodschappen doen. Vooral in Trier, de oudste stad van Duitsland, behaalt de detailhandel een groot deel van zijn omzet dankzij klanten uit het groothertogdommetje.
Foto: AP
In de aan Nederland grenzende deelstaten Noord-Rijnland-Westfalen en Nedersaksen speelt dezelfde discussie. Winkeliers en horecaondernemers zijn bang dat de Nederlandse klanten wegblijven als zij 'entreegeld' moeten betalen voor Duitsland.
De CDU-oppositie in het deelstaatparlement in Mainz wijst het plan terug als „onpraktisch”. Er zouden onduidelijkheden kunnen ontstaan over de vraag waar de grens van de 30 kilometerzone verloopt. Ook is het de vraag hoe de controle op de zone moet worden georganiseerd, aldus de christendemocraten.
Decennia geleden stond de 30 kilometerzone wel aangegeven met het bord 'Zollgrenzbezirk'. Binnen die zone had de douane bijzondere bevoegdheden. Ook mochten de bewoners minder tolvrije boodschappen doen over de grens. Als gevolg van de Europese eenwording zijn die borden echter al lang weggehaald.
Het wordt steeds gekker
Re: Duits tolvignet voor personenauto's in 2016
Kogel door de kerk over Duitse tol
MÜNCHEN - Voor de Duitse minister van Verkeer Alexander Dobrindt is de kogel door de kerk. Tolheffing in Duitsland komt er op de autobahn en op autowegen, de zogenoemde Bundesfernstrassen ofwel de wegen met A- en B-nummers. Andere wegen vallen buiten de omstreden plannen van de CSU-politicus, waartegen onder meer Nederland fel protesteert.
Hoe de tol in de grensstreek precies uitpakt, houdt Dobrindt nog even voor zich. In een interview met de krant Münchner Merkur van woensdag zegt hij met het oog op de B-wegen wel dat de plannen „zo zijn dat er in ieder geval geen discussie ontstaat over het kleine grensverkeer”.
MÜNCHEN - Voor de Duitse minister van Verkeer Alexander Dobrindt is de kogel door de kerk. Tolheffing in Duitsland komt er op de autobahn en op autowegen, de zogenoemde Bundesfernstrassen ofwel de wegen met A- en B-nummers. Andere wegen vallen buiten de omstreden plannen van de CSU-politicus, waartegen onder meer Nederland fel protesteert.
Hoe de tol in de grensstreek precies uitpakt, houdt Dobrindt nog even voor zich. In een interview met de krant Münchner Merkur van woensdag zegt hij met het oog op de B-wegen wel dat de plannen „zo zijn dat er in ieder geval geen discussie ontstaat over het kleine grensverkeer”.
Re: Duits tolvignet voor personenauto's in 2016
maandag 15 december 2014, 9:22
EU: Duitse tolplannen zijn discriminerend
© ANPDe Duitse plannen voor tolheffing op snelwegen zijn een schending van het „fundamentele beginsel van niet-discriminatie” in de EU. Dit zegt eurocommissaris Violeta Bulc (50) van Verkeer in een brief aan de Duitse minister van Verkeer Alexander Dobrindt, waarin de krant Bild inzage heeft gehad. De CSU-politicus wil zijn tolplannen woensdag door het kabinet-Merkel laten goedkeuren en vervolgens naar de Bondsdag sturen.
Het wetsontwerp voorziet in tolheffing en tevens een compensatie via de wegenbelasting voor Duitse ingezetenen. Daardoor betalen alleen buiten Duitsland woonachtige automobilisten daadwerkelijk extra, wat volgens de eurocommissaris neerkomt op discriminatie. Ook hekelt Bulc dat de tol voor korte bezoeken (10 euro voor tien dagen, 20 euro voor twee maanden) „buitenproportioneel” duur is.
EU: Duitse tolplannen zijn discriminerend
© ANPDe Duitse plannen voor tolheffing op snelwegen zijn een schending van het „fundamentele beginsel van niet-discriminatie” in de EU. Dit zegt eurocommissaris Violeta Bulc (50) van Verkeer in een brief aan de Duitse minister van Verkeer Alexander Dobrindt, waarin de krant Bild inzage heeft gehad. De CSU-politicus wil zijn tolplannen woensdag door het kabinet-Merkel laten goedkeuren en vervolgens naar de Bondsdag sturen.
Het wetsontwerp voorziet in tolheffing en tevens een compensatie via de wegenbelasting voor Duitse ingezetenen. Daardoor betalen alleen buiten Duitsland woonachtige automobilisten daadwerkelijk extra, wat volgens de eurocommissaris neerkomt op discriminatie. Ook hekelt Bulc dat de tol voor korte bezoeken (10 euro voor tien dagen, 20 euro voor twee maanden) „buitenproportioneel” duur is.
Re: Duits tolvignet voor personenauto's in 2016
Doodsteek voor Duitse tol
Van onze correspondent
BERLIJN -
De geplande tol op de Duitse snelwegen heeft de doodsteek uit Brussel gekregen. De Europese Unie vindt dat buitenlandse automobilisten bij de heffing gediscrimineerd worden. En dat is verboden. Daarnaast is de tol simpelweg te duur.
h
Een Duitse pro-tolsticker: ,,Nederlanders betalen niets!"
Foto: Jos Schuurman
De juridische dienst van de Europese Commissie maakt gehakt van de omstreden Duitse plannen, onthulde het Hamburgse blad Der Spiegel. Nadat de regering van kanselier Angela Merkel de tolwet gisteren in de Bondsdag bracht, konden de juristen de details van de wet bekijken.
,,Het is overduidelijk tegenstrijdig om elke Duitse automobilist exact voor het bedrag te compenseren, dat hij voor de tol moet betalen en dan te zeggen dat er tussen de tol- en compensatiewet geen verband bestaat", zo luidt het vernietigende oordeel van Brussel.
Te duur
De oorvijg kan gevolgen hebben voor de conservatieve Duitse verkeersminister Dobrindt, die zijn politieke lot aan de tol heeft verbonden. Voor de verkiezingen had ook kanselier Merkel keihard verkondigd: ,,Met mij komt er geen tol." Nu blijkt dat de populaire Oost-Duitse regeringschef totaal is gedraaid. Ze doet dit om ruzie met coalitiepartner CSU uit Beieren te voorkomen.
Maar nu zijn de rapen in Brussel gaar. Want de EU-ambtenaren vinden ook de prijs van het tolvignet te hoog. Nederlandse automobilisten moeten vanaf 2016 jaarlijks zo’n honderd euro betalen om over de Duitse snelwegen te sjezen. Voor tien dagen moet er tien euro betaald worden. Maar volgens de EU mag de prijs per jaar maar acht keer zo veel kosten als een kortlopend tolvignet.
http://www.telegraaf.nl/buitenland/2373 ... tol__.html
Dat is nu jammer
Van onze correspondent
BERLIJN -
De geplande tol op de Duitse snelwegen heeft de doodsteek uit Brussel gekregen. De Europese Unie vindt dat buitenlandse automobilisten bij de heffing gediscrimineerd worden. En dat is verboden. Daarnaast is de tol simpelweg te duur.
h
Een Duitse pro-tolsticker: ,,Nederlanders betalen niets!"
Foto: Jos Schuurman
De juridische dienst van de Europese Commissie maakt gehakt van de omstreden Duitse plannen, onthulde het Hamburgse blad Der Spiegel. Nadat de regering van kanselier Angela Merkel de tolwet gisteren in de Bondsdag bracht, konden de juristen de details van de wet bekijken.
,,Het is overduidelijk tegenstrijdig om elke Duitse automobilist exact voor het bedrag te compenseren, dat hij voor de tol moet betalen en dan te zeggen dat er tussen de tol- en compensatiewet geen verband bestaat", zo luidt het vernietigende oordeel van Brussel.
Te duur
De oorvijg kan gevolgen hebben voor de conservatieve Duitse verkeersminister Dobrindt, die zijn politieke lot aan de tol heeft verbonden. Voor de verkiezingen had ook kanselier Merkel keihard verkondigd: ,,Met mij komt er geen tol." Nu blijkt dat de populaire Oost-Duitse regeringschef totaal is gedraaid. Ze doet dit om ruzie met coalitiepartner CSU uit Beieren te voorkomen.
Maar nu zijn de rapen in Brussel gaar. Want de EU-ambtenaren vinden ook de prijs van het tolvignet te hoog. Nederlandse automobilisten moeten vanaf 2016 jaarlijks zo’n honderd euro betalen om over de Duitse snelwegen te sjezen. Voor tien dagen moet er tien euro betaald worden. Maar volgens de EU mag de prijs per jaar maar acht keer zo veel kosten als een kortlopend tolvignet.
http://www.telegraaf.nl/buitenland/2373 ... tol__.html
Dat is nu jammer
Re: Duits tolvignet voor personenauto's in 2016
De tolplannen van de Duitse minister van Verkeer, Alexander Dobrindt, rammelen op financieel vlak aan alle kanten. In plaats van de berekende inkomsten van 700 miljoen euro van buitenlandse automobilisten, komt er volgens een nieuwe studie maar ongeveer de helft binnen, meldt de krant Bild woensdag.
Onderzoeksbureau Schmid Mobility Solutions deed in opdracht van de Groenen in de Bondsdag onderzoek naar de tol en maakt gehakt van de methodiek die Dobrindt heeft gevolgd. De minister ging bij de berekeningen uit van 130 tot 170 miljoen buitenlandse auto's die jaarlijks Duitsland aandoen. „Dat is in zoverre fout, dat er slechts 70,4 miljoen daadwerkelijk op de wegen naar Duitsland rijden. Het is klaarblijkelijk tot een dubbeltelling gekomen omdat ook het uitgaande verkeer is meegenomen”, aldus de onderzoekers.
http://m.telegraaf.nl/buitenland/articl ... -minder-op
Onderzoeksbureau Schmid Mobility Solutions deed in opdracht van de Groenen in de Bondsdag onderzoek naar de tol en maakt gehakt van de methodiek die Dobrindt heeft gevolgd. De minister ging bij de berekeningen uit van 130 tot 170 miljoen buitenlandse auto's die jaarlijks Duitsland aandoen. „Dat is in zoverre fout, dat er slechts 70,4 miljoen daadwerkelijk op de wegen naar Duitsland rijden. Het is klaarblijkelijk tot een dubbeltelling gekomen omdat ook het uitgaande verkeer is meegenomen”, aldus de onderzoekers.
http://m.telegraaf.nl/buitenland/articl ... -minder-op
Re: Duits tolvignet voor personenauto's in 2016
Duitse regeringspartijen eens over tol'
BERLIJN -
De tolheffing op Duitse wegen voor personenauto's komt naderbij. Duitse media meldden dinsdag dat de regeringspartijen het eens zijn over een aangepast voorstel van de christendemocratische minister van Verkeer, Alexander Dobrindt. Hij heeft zijn voorstel maandag aangepast naar wensen van de sociaaldemocratische coalitiepartners.
Na het passeren van de grens met Duitsland zou de automobilist tol moeten betalen. Discriminatie vindt de EU.Foto: ANP
De sociaaldemocraten willen helemaal geen tol heffen, maar in het regeringsakkoord is het idee van de Beierse christendemocraat Dobrindt opgenomen. De minister is van de Beierse CSU (Christelijk Sociale Unie). Ook de CDU (Christen-Democratische Unie) van bondskanselier Angela Merkel vindt tol maar niks, maar slikt de plannen.
Duitse media meldden dat de 'grote coalitie' zich uiteindelijk kan vinden in een tolplan. Het touwtrekken over deze kwestie kan dan donderdag in de Bondsdag, de Duitse Tweede Kamer, worden afgesloten.
De tolheffing is afhankelijk van de grootte van de personenauto en hoe vervuilend die is. De kosten van een jaarvignet kunnen oplopen tot 130 euro, een vignet voor tien dagen kost 5, 10 of 15 euro. De Duitse Eerste Kamer en de Europese Unie hebben nog wel problemen met de tolheffing.
BERLIJN -
De tolheffing op Duitse wegen voor personenauto's komt naderbij. Duitse media meldden dinsdag dat de regeringspartijen het eens zijn over een aangepast voorstel van de christendemocratische minister van Verkeer, Alexander Dobrindt. Hij heeft zijn voorstel maandag aangepast naar wensen van de sociaaldemocratische coalitiepartners.
Na het passeren van de grens met Duitsland zou de automobilist tol moeten betalen. Discriminatie vindt de EU.Foto: ANP
De sociaaldemocraten willen helemaal geen tol heffen, maar in het regeringsakkoord is het idee van de Beierse christendemocraat Dobrindt opgenomen. De minister is van de Beierse CSU (Christelijk Sociale Unie). Ook de CDU (Christen-Democratische Unie) van bondskanselier Angela Merkel vindt tol maar niks, maar slikt de plannen.
Duitse media meldden dat de 'grote coalitie' zich uiteindelijk kan vinden in een tolplan. Het touwtrekken over deze kwestie kan dan donderdag in de Bondsdag, de Duitse Tweede Kamer, worden afgesloten.
De tolheffing is afhankelijk van de grootte van de personenauto en hoe vervuilend die is. De kosten van een jaarvignet kunnen oplopen tot 130 euro, een vignet voor tien dagen kost 5, 10 of 15 euro. De Duitse Eerste Kamer en de Europese Unie hebben nog wel problemen met de tolheffing.
Re: Duits tolvignet voor personenauto's in 2016
pff, hopelijk blokkeert de EU dit.
Re: Duits tolvignet voor personenauto's in 2016
Ik dacht dat het onderwerp helemaal van de baan was, blijkbaar niet dus...
Re: Duits tolvignet voor personenauto's in 2016
Er is een Duitse minister die zijn politiek lot hieraan verbonden heeft. Dan zijn rede en redelijkheid al buitenspel gezet.
Re: Duits tolvignet voor personenauto's in 2016
Bondsdag stemt in met Duitse tolplannen
BERLIJN -
De Duitse Bondsdag zal vrijdag instemmen met de tolplannen voor personenauto's van minister Alexander Dobrindt. Na een kleine wijziging in het wetsvoorstel is een meerderheid akkoord, bleek donderdag. De vignetten die buitenlandse automobilisten kunnen aanschaffen voor de duur van tien dagen krijgen drie prijsklassen. Naarmate de auto meer milieuvervuiling veroorzaakt moet meer worden betaald.
Foto: ANP
Bezitters van de schoonste auto's moeten 5 euro neertellen, er is een middentarief van 10 euro en de zwaarste vervuilers betalen 15 euro voor tien dagen, meldde de website auto.de donderdag. Duitse autobezitters moeten een jaarvignet aanschaffen maar worden volledig gecompenseerd via een verlaging van de wegenbelasting.
Dobrindt denkt door de drie tariefgroepen 13,6 miljoen euro per jaar meer binnen te halen. De totale inkomsten van de 'buitenlandertol' schat hij op 513,6 miljoen euro. Tegenstanders in Duitsland denken dat dat veel minder zal zijn. Na twee jaar worden de inkomsten geëvalueerd, staat in de aangepaste plannen.
Ten aanzien van gevoeligheden rond de privacy van bestuurders heeft de politiek ook water bij de wijn gedaan. Gegevens van bestuurders zullen een jaar bewaard worden in plaats van de drie jaar die aanvankelijk waren voorzien.
Buurlanden als Nederland zijn fel gekant tegen de tol. De Europese Commissie moet nog een oordeel vellen of de plannen niet in strijd zijn met Europese regels. De zaak zal waarschijnlijk aan het eind van de rit moeten worden beoordeeld door het Europese Hof van Justitie.
BERLIJN -
De Duitse Bondsdag zal vrijdag instemmen met de tolplannen voor personenauto's van minister Alexander Dobrindt. Na een kleine wijziging in het wetsvoorstel is een meerderheid akkoord, bleek donderdag. De vignetten die buitenlandse automobilisten kunnen aanschaffen voor de duur van tien dagen krijgen drie prijsklassen. Naarmate de auto meer milieuvervuiling veroorzaakt moet meer worden betaald.
Foto: ANP
Bezitters van de schoonste auto's moeten 5 euro neertellen, er is een middentarief van 10 euro en de zwaarste vervuilers betalen 15 euro voor tien dagen, meldde de website auto.de donderdag. Duitse autobezitters moeten een jaarvignet aanschaffen maar worden volledig gecompenseerd via een verlaging van de wegenbelasting.
Dobrindt denkt door de drie tariefgroepen 13,6 miljoen euro per jaar meer binnen te halen. De totale inkomsten van de 'buitenlandertol' schat hij op 513,6 miljoen euro. Tegenstanders in Duitsland denken dat dat veel minder zal zijn. Na twee jaar worden de inkomsten geëvalueerd, staat in de aangepaste plannen.
Ten aanzien van gevoeligheden rond de privacy van bestuurders heeft de politiek ook water bij de wijn gedaan. Gegevens van bestuurders zullen een jaar bewaard worden in plaats van de drie jaar die aanvankelijk waren voorzien.
Buurlanden als Nederland zijn fel gekant tegen de tol. De Europese Commissie moet nog een oordeel vellen of de plannen niet in strijd zijn met Europese regels. De zaak zal waarschijnlijk aan het eind van de rit moeten worden beoordeeld door het Europese Hof van Justitie.
Re: Duits tolvignet voor personenauto's in 2016
[bJ]uridische stappen EU om tolplannen Duitsland
[/b]
BRUSSEL -
De Europese Commissie gaat juridische stappen ondernemen tegen de Duitse tolplannen. Dat schrijft de Duitse krant Die Welt zaterdag op basis van bronnen bij de Commissie. De Duitse plannen zijn in strijd met EU-regelgeving omdat de heffing „buitenlandse automobilisten discrimineert”, aldus de Commissie.
De tol moet volgend jaar ingaan. Volgens de plannen komen er drie tarieven voor een vignet van tien dagen, waarbij de schoonste auto's de goedkoopste krijgen. Duitse automobilisten moeten een jaarvignet aanschaffen, maar worden volledig gecompenseerd via verlaging van de wegenbelasting. Dat mag ook niet, vindt de EU.
De zaak van de Commissie tegen Duitsland kan mogelijk nog voor de zomer worden aangespannen bij het Europees Hof van Justitie. Het hangt ervan af wanneer Duitsland de volledig wettekst publiceert in het staatsblad.
[/b]
BRUSSEL -
De Europese Commissie gaat juridische stappen ondernemen tegen de Duitse tolplannen. Dat schrijft de Duitse krant Die Welt zaterdag op basis van bronnen bij de Commissie. De Duitse plannen zijn in strijd met EU-regelgeving omdat de heffing „buitenlandse automobilisten discrimineert”, aldus de Commissie.
De tol moet volgend jaar ingaan. Volgens de plannen komen er drie tarieven voor een vignet van tien dagen, waarbij de schoonste auto's de goedkoopste krijgen. Duitse automobilisten moeten een jaarvignet aanschaffen, maar worden volledig gecompenseerd via verlaging van de wegenbelasting. Dat mag ook niet, vindt de EU.
De zaak van de Commissie tegen Duitsland kan mogelijk nog voor de zomer worden aangespannen bij het Europees Hof van Justitie. Het hangt ervan af wanneer Duitsland de volledig wettekst publiceert in het staatsblad.
Re: Duits tolvignet voor personenauto's in 2016
Als het tolvignet doorgaat is vliegen een aantrekkelijk tarief.
En het bespaart mogelijke snelheidsbekeuringen
En het bespaart mogelijke snelheidsbekeuringen
-
- Berichten: 304
- Lid geworden op: ma aug 29, 2011 4:39 pm
Re: Duits tolvignet voor personenauto's in 2016
Duitsers zien de bui al hangen
De tol gaat door, Duitsers worden gecompenseerd
De EU vecht het aan en wint
De compensatie verdwijnt, tol blijft
De tol gaat door, Duitsers worden gecompenseerd
De EU vecht het aan en wint
De compensatie verdwijnt, tol blijft