Welke steden in Polen zijn geschikt voor een citytrip?

Al uw vragen en weetjes m.b.t. reizen naar en door Polen mogen hier geplaatst worden
Plaats reactie
Giorgino
Berichten: 316
Lid geworden op: zo okt 30, 2011 2:29 pm

Welke steden in Polen zijn geschikt voor een citytrip?

Bericht door Giorgino » zo okt 30, 2011 4:40 pm

Ik weet al dat Wroclaw, Krakow, Warsaw en Gdánsk geschikt zijn voor citytrips, maar zijn er nog andere Poolse steden? Het Litouwse Vilnius moet natuurlijk ook interessant zijn als vroegere Poolse stad, maar voor het Oekraïense Lwow (vroeger eveneens Polen) wordt het natuurlijk al wat moeilijker: geen goedkope vluchten om er te geraken, toch? En hoe zit het met Poznan? Interessant genoeg voor een citytrip?

Bedankt voor de info!

Plievo
Berichten: 2947
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Welke steden in Polen zijn geschikt voor een citytrip?

Bericht door Plievo » zo okt 30, 2011 4:59 pm

Hoi Giorgino,

Welkom op het forum :D , wij doen ons best om jouw vragen te kunnen beantwoorden.

Kijk eens hier naar een reisverslag van Menasil: viewtopic.php?f=4&t=166. Ik denk dat dit al een paar vragen van jou kan beantwoorden.

Poznan: een leuke stad waar ik graag heen ga, maar dat omdat mijn schoonfamilie daar woont.
- Het mooiste aan deze stad is stare rynek om 12.00h bij de voorkant van het stadhuis.
Op dit tijdstip komen 2 bokjes tevoorschijn die 12x met de hoorns "botsen". Verder is de omgeving van stare rynek en de restaurantjes op het plein een bezoek waard. Daarnaast heeft Poznan nog oorlogsplekken die je een bezoek zou kunnen brengen.
- het panoramaterras op een hooggebouw van de Economische Academie
- het Archidieceesmuseum, hier vindt je gouden kelken en monstransen uit kerken van Grootpolen, ook het enige schilderij van A. van Dijck dat Polen rijk is
- Het Nationale Museum in Poznan beschikt over de rijkste schilderijenverzameling van Jacek Malczewski, een vooraanstaande Poolse schilder
- verschillende theaters
- de dierentuin, echt een bezoekje waard

Ben benieuwd of de andere leden ook hun ideetjes hebben voor andere steden.

Groet,
Plievo

Stamgast
Berichten: 431
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 3:50 pm

Re: Welke steden in Polen zijn geschikt voor een citytrip?

Bericht door Stamgast » zo okt 30, 2011 5:04 pm

Giorgino schreef:Ik weet al dat Wroclaw, Krakow, Warsaw en Gdánsk geschikt zijn voor citytrips.


Kom op met je reiservaringen, laat ons genieten.

Giorgino
Berichten: 316
Lid geworden op: zo okt 30, 2011 2:29 pm

Re: Welke steden in Polen zijn geschikt voor een citytrip?

Bericht door Giorgino » zo okt 30, 2011 5:08 pm

Ik ben nog maar één keer in Polen geweest en dat was vorig weekend in Wroclaw. Hier mijn reisverslag/beoordeling over de stad:

http://jorg.skynetblogs.be/archive/2011 ... oclaw.html

Ik wil zéker terug naar Polen! Het eten is er goedkoop, de vodka is er goed, de vrouwen zijn er mooi en er zijn veel bezienswaardigheden! En wat ik totaal niet verwacht had van Wroclaw: 't is een fantastische shoppingstad! Hoeft zeker niet onder te doen voor Antwerpen of Brussel, om maar een vergelijking met mijn eigen land te maken! 16qq

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Welke steden in Polen zijn geschikt voor een citytrip?

Bericht door bertvaneck » zo okt 30, 2011 8:30 pm

Vakantie Bydgoszcz
Het weer
13 °C

30 oktober 2011

Weersverwachting en klimaat... Waardering 8,5 Uitgaansleven 9,0 Cultuur 8,0 Omgeving 8,0 Sfeer 8,5 Waardering
8,5
Lees 2 beoordelingen

Ben je op zoek naar een goed beoordeelde accommodatie voor je vakantie in Bydgoszcz? Hieronder vind je alle accommodaties in Bydgoszcz.


dit is mijn stad waar ik meer dan 20 weken per jaar verblijf tot grote tevredenheid 6qq

Giorgino
Berichten: 316
Lid geworden op: zo okt 30, 2011 2:29 pm

Re: Welke steden in Polen zijn geschikt voor een citytrip?

Bericht door Giorgino » zo okt 30, 2011 11:37 pm

Vertel er mij eens wat meer over... 8-)

Stamgast
Berichten: 431
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 3:50 pm

Re: Welke steden in Polen zijn geschikt voor een citytrip?

Bericht door Stamgast » ma okt 31, 2011 6:59 pm

Giorgino schreef:Ik ben nog maar één keer in Polen geweest en dat was vorig weekend in Wroclaw. Hier mijn reisverslag/beoordeling over de stad:

http://jorg.skynetblogs.be/archive/2011 ... oclaw.html

Ik wil zéker terug naar Polen! Het eten is er goedkoop, de vodka is er goed, de vrouwen zijn er mooi en er zijn veel bezienswaardigheden! En wat ik totaal niet verwacht had van Wroclaw: 't is een fantastische shoppingstad! Hoeft zeker niet onder te doen voor Antwerpen of Brussel, om maar een vergelijking met mijn eigen land te maken! 16qq


Dag Giorgino,

Ik had het idee dat jij al in meerdere Poolse steden was geweest. Persoonlijk heb ik weinig met shoppingsteden, maar ieder zijn ding. Ben meer een liefhebber van de Poolse dorpjes, kleinere steden en het platteland. Maar ik begrijp zeer goed dat een land niet zonder steden kan.
Wroclaw en Krakau heb ik bezocht. Wat mij dan wel opvalt dat veel shoppinggebeuren buiten de stad is gedumpt.

Giorgino
Berichten: 316
Lid geworden op: zo okt 30, 2011 2:29 pm

Re: Welke steden in Polen zijn geschikt voor een citytrip?

Bericht door Giorgino » ma okt 31, 2011 7:10 pm

In Charleroi vertrekken er vliegtuigen op zaterdag en op woensdag. Ik ben zaterdag vertrokken en woensdag teruggekomen. Dat betekent dat ik drie en halve dag had om Wroclaw te bezoeken. Ik kan mij voorstellen dat je als een Japanner van het één museum naar het ander moet rennen als je Krakau op drie en halve dag wil bezoeken, maar voor Wroclaw was dat dus niet het geval. Dat maakt het een relaxere citytrip en creëert gewoon ruimte om te shoppen. 't is niet zo dat ik op vakantie ga om te shoppen. 't was gewoon iets dat erbij kwam!

Przyrodnik
Berichten: 799
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Re: Welke steden in Polen zijn geschikt voor een citytrip?

Bericht door Przyrodnik » ma okt 31, 2011 7:28 pm

Torun is naar men zegt nog interessanter dan Bydgoszcz. Slechts in Bydgoszcz zelf heeft men daarover een andere mening.

Dagelijks is er ook de Euronight "Jan Kiepura" vanuit Amsterdam-Utrecht-Arnhem naar Poznan en Warschau. Daarmee zijn bijvoorbeeld ook Bydgoszcz en Torun goed bereikbaar, met slechts 1 overstap.

Stamgast
Berichten: 431
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 3:50 pm

Re: Welke steden in Polen zijn geschikt voor een citytrip?

Bericht door Stamgast » ma okt 31, 2011 8:18 pm

Wat ik voor kort niet wist, komt ook omdat ik geen vlieger ben, is dat Bydgoszcz een vliegveld heeft.

Giorgino
Berichten: 316
Lid geworden op: zo okt 30, 2011 2:29 pm

Re: Welke steden in Polen zijn geschikt voor een citytrip?

Bericht door Giorgino » di nov 01, 2011 11:36 am

Misschien nuttig om even een opsomming te maken van welke vliegmaatschappijen er (goedkoop) naar ginder vliegen?

Ryanair vanuit Charleroi naar:

Krakow
Wroclaw

Ryanair vanuit Eindhoven naar:

Krakow
Gdansk

Wizzair vanuit Charleroi naar:

Warsaw

Wizzair vanuit Eindhoven naar:

Warsaw
Katowice
Wroclaw

Zijn er nog andere goedkope vliegmaatschappijen?

menasil
Berichten: 68
Lid geworden op: ma aug 22, 2011 5:20 am

Re: Welke steden in Polen zijn geschikt voor een citytrip?

Bericht door menasil » vr nov 18, 2011 6:07 pm

Even tijdje weinig tijd gehad voor dit forum :) Ik zie dat Plievo al een reisverslag heeft geplaatst van mijn reis waarin bijna alle door Giorgino genoemde steden in voor komen :)

Giorgino, ik weet niet of je nog aanvullende vragen hebt, maar als ik eerlijk ben vind ik alle steden die ik heb bezocht goed te doen voor een (lange) citytrip. Het ligt er overigens wel net aan wat je leuk vindt.

Neem nou Warszawa. Heel veel mensen zeiden tegen mij:"Joh, ga er 1 dag heen. Er is niets te beleven". Ik ben er dit jaar 4,5 dag geweest en vorig jaar 2,5 dag en ik heb mij geen moment verveeld. Er zijn zelfs nog musea die ik nog niet gezien heb.

Torun vond ik leuk maar ben daar niet heel erg lang geweest omdat ik door wilde reizen naar een andere stad. Ik heb dan ook paar highlights bekeken maar denk dat je er veel meer kan zien dan ik gedaan heb. Ook kan je soms vanuit steden wat andere bezienswaardigenheden bezoeken.

Wroclaw staat op de plannen voor lang weekend in 2012. Ik was er nu kort maar ik wist dat ik dat nog eens wilde doen in de toekomst :)

Bydgoszcz ken ik niet maar is wellicht iets voor een volgende keer :) Ook zou ik nog eens naar Zamosc willen. Maar ja heb ook nog heleboel andere dingen in Polen die ik graag wil zien.

Giorgino
Berichten: 316
Lid geworden op: zo okt 30, 2011 2:29 pm

Re: Welke steden in Polen zijn geschikt voor een citytrip?

Bericht door Giorgino » za nov 19, 2011 4:54 pm

menasil schreef:Neem nou Warszawa. Heel veel mensen zeiden tegen mij:"Joh, ga er 1 dag heen. Er is niets te beleven". Ik ben er dit jaar 4,5 dag geweest en vorig jaar 2,5 dag en ik heb mij geen moment verveeld. Er zijn zelfs nog musea die ik nog niet gezien heb.


Ik kan mij heel goed voorstellen dat dat effectief zo is. Dat is volgens mij met veel steden zo. 't is altijd wat je er zelf van maakt. Als je niet het soort toerist bent dat alleen geïnteresseerd is in grote highlights, dan lonen waarschijnlijk veel steden de moeite voor een citytrip.

Plaats reactie