Is het toegestaan ​​om op de linkerbaan te rijden en hoe in Polen? We kijken naar de regelgeving

Al uw vragen en weetjes m.b.t. reizen naar en door Polen mogen hier geplaatst worden
Lech
Berichten: 4948
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Is het toegestaan ​​om op de linkerbaan te rijden en hoe in Polen? We kijken naar de regelgeving

Bericht door Lech » ma jul 25, 2022 5:02 am

Is het toegestaan ​​om op de linkerbaan te rijden en hoe in Polen? We kijken naar de regelgeving
Afbeelding
3.000 PLN boete. Dit is hoeveel het mag kosten om op de linkerrijstrook te rijden waar het niet is toegestaan. Ga na onder welke omstandigheden het legaal is om aan de "andere kant" van de weg te gaan, en wanneer je koste wat kost aan de rechterkant moet blijven.

In Polen is rechtsrijdend verkeer van kracht sinds het interbellum, voorheen was het van kracht in de Pruisische en Russische partities, en terwijl de wegcode van 1921 rechtsrijdend verkeer in het algemeen introduceerde, duurde de invoering ervan tot 30 september, 1922, toen auto's in Krakau werden opgenomen. . Desondanks vinden veel automobilisten het prettig om op tweebaanswegen constant de linkerrijstrook te gebruiken. Zouden hier consequenties aan kunnen hangen?

De regels zijn heel duidelijk
De redactie van Moto.pl wijst op een hypothetische situatie: de bestuurder stopt met rijden op de rechterrijstrook, die een lekke blijkt te zijn. Hij bezet lange tijd de linkerkant van de weg, maar wordt tegengehouden door de politie, met een boete van 3.000. zloty. Hebben politieagenten het recht om dat te doen?

Deze situatie wordt eigenlijk bedoeld in art. 16 van de Wegenverkeerswet. De notatie luidt als volgt:

1. De voertuigbestuurder is verplicht aan de rechterkant te rijden.
2. De bestuurder van het voertuig is bij gebruik van de vierbaansweg verplicht op de juiste rijbaan te rijden; deze wegen omvatten niet de weg die bestemd is voor de toegang tot het aan de weg gelegen onroerend goed.
3. De bestuurder van het voertuig, die gebruikmaakt van een tweerichtingsrijbaan met ten minste vier rijstroken, is verplicht de rechterrijstrook in te nemen.
4. De bestuurder is verplicht zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de weg te rijden. Als de rijstroken op de weg zijn aangewezen, kunnen ze niet meer dan één rijstrook bezetten.
5. De bestuurder van een sledevoertuig, fiets, fietskar, bromfiets, handwiel en een persoon die een motorvoertuig bestuurt, is verplicht zich langs de kant van de weg te verplaatsen, tenzij het rijongeschikt is of de beweging van het voertuig de beweging zou belemmeren van voetgangers.
6. De bestuurder van een voertuig dat zich bevindt op een deel van de weg waarop spoorvoertuigen rijden, is verplicht voorrang te verlenen aan een tegemoetkomend spoorvoertuig.
7. Op het kruispunt en direct ervoor mag de bestuurder van een fiets, bromfiets of motorrijwiel zich in het midden van de rijbaan verplaatsen, indien deze rijstrook toelaat het kruispunt in meer dan één richting te verlaten, behoudens art. 33 verplichtingen en verboden met betrekking tot de berijder van een fiets of elektrische scooter paragraaf. 1.

Het betekent daarom dat de Poolse wegenwet vereist dat zoveel mogelijk op de rechterrijstrook wordt gereden. Hier zijn echter uitzonderingen op.

Wanneer mag je op de linkerbaan?
Zoals Moto.pl samenvat, zijn er slechts drie situaties waarin het voertuig op de linkerrijstrook kan rijden:
  • wanneer zijn chauffeur begint in te halen,
    het verkeer op de rechterrijstrook vertraagde en een groot aantal auto's verscheen,
    de bestuurder is van plan een manoeuvre uit te voeren die alleen vanaf de linkerrijstrook is toegestaan.
Mag de politie daarom afzien van het straffen van een bestuurder die op de linkerrijstrook reed? Het hangt er van af. Houd er natuurlijk rekening mee dat de recepten niet perfect zijn. Daarnaast verdient het aanbeveling dat de politie zaken van geval tot geval bekijkt. Als de bestuurder op de linkerrijstrook reed, omdat de rechterrijstrook in een slechte technische staat verkeerde, of als de sporen tijdens het rijden in de regen tot een ongeval zouden kunnen leiden, moet dit argument aan de agenten worden voorgelegd. De politieagenten dienen zich dan te onthouden van het straffen van de bestuurder . Gebeurt dit echter niet, dan kunt u altijd uw rechten voor de rechter uitoefenen.


https://auto.wprost.pl/aktualnosci/1079 ... pisom.html

Plaats reactie