Waterstofstation in Polen

Al uw vragen en weetjes m.b.t. reizen naar en door Polen mogen hier geplaatst worden
Lech
Berichten: 4948
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Waterstofstation in Polen

Bericht door Lech » ma sep 18, 2023 5:15 am

Ik was bij het eerste waterstofstation in Polen. Hoe het werkt?

Het eerste publiek beschikbare waterstofstation is eindelijk in Polen verschenen. Het werd gebouwd in de wijk Ursynów in Warschau. Ik ben er al geweest en heb gekeken hoe het werkt en wat het biedt.
Afbeelding


In Warschau werd het eerste publiek toegankelijke station gebouwd waar je waterstof kunt tanken
Op het station kunt u auto's en bussen tanken die door dezelfde Poolse fabrikant zijn gemaakt
Ik controleerde hoe je een modern station moest bedienen

Discussies over waterstofstations in Polen zijn al geruime tijd aan de gang, hoewel er tot nu toe nog geen sprake is geweest van een dergelijk punt dat publiekelijk beschikbaar zou zijn. Het enige station met waterstof was particulier en behoorde toe aan de Polsat Group. Nu heeft dezelfde groep, samen met ZE PAK, een commercieel waterstoftankstation geopend in Warschau, aan Tango Street 4. We gingen het persoonlijk bekijken.

Het eerste waterstofstation in Polen. Hoe ziet het eruit?
Het station ligt aan de zijlijn en voorlopig is er vrijwel geen verkeer. Dit is niet verrassend, want er zijn maar heel weinig voertuigen die waterstof gebruiken voor de voortstuwing.
Afbeelding

Als je naar de locatie rijdt, zie je van een afstand een mast met het NESO-logo (een afkorting van de woorden: ik stoot geen uitlaatgassen uit, ik maak hem schoon) met één prijs, die momenteel PLN 69 per kg waterstof bedraagt. Toyota Mirai heeft 0,84 kg/100 km nodig, dus tegen de huidige prijs kost het rijden over deze afstand ongeveer PLN 59. In de Hyundai Nexo zal dit op zijn beurt ongeveer PLN 65 per 100 km zijn. De kosten zijn dus vergelijkbaar met de huidige benzineauto's. Een bus heeft op zijn beurt ongeveer 8 kg per 100 km nodig.

Er zijn twee distributeurs ter plaatse, maar schijnbaar hetzelfde. Eén tankt met een druk van 700 bar en is bedoeld voor personenauto’s. De tweede biedt een druk van 350 bar en was bedoeld voor bussen. Elk van hen heeft een handleiding en het tanken zelf verschilt niet veel van het tanken van een auto met verbrandingsmotor - het lijkt sterk op het tanken van LPG. Het tanken zelf duurt bij een personenauto ongeveer 3-4 minuten, terwijl een bus ongeveer 15 minuten nodig heeft om volledig gevuld te zijn.

Net als bij een tankstation is er een noodknop en een brandblusser aanwezig. Dat is het eigenlijk. Betalen kan alleen met creditcard, er is geen ruimte voor contant geld in de automaat.

Afbeelding

Groen station, groene waterstof
Het station zelf is ecologisch, net als de brandstof die het aanbiedt. Het is uitgerust met fotovoltaïsche panelen van 19 kW die elektriciteit leveren aan energieopslagfaciliteiten met een capaciteit van 60 kWh. Hier haalt het station elektriciteit vandaan. Bovendien informeert de inscriptie op het stationsgebouw dat groene waterstof in de tanks wordt opgeslagen, dat wil zeggen zo ecologisch mogelijk wordt gemaakt - uit hernieuwbare energie.
Afbeelding

Volgend jaar meer tankpunten
Voorlopig is het het enige openbaar beschikbare waterstofstation in Polen, hoewel dergelijke punten tegen juni 2024 gebouwd moeten worden in Gdańsk, Gdynia, Wrocław, Lublin en Rybnik. Ook Orlen zal zich naar verwachting aansluiten bij NESO en is van plan om tegen 2030 57 van dit type stations in ons land te bouwen. Interessant is dat de Orlen Group al waterstoftankpunten heeft gebouwd, maar deze bevinden zich in Tsjechië. In Duitsland zijn er maar liefst 86 vergelijkbare plaatsen, daar is het waterstoftanknetwerk het grootste van Europa.

Volgend jaar meer tankpunten
Voorlopig is het het enige openbaar beschikbare waterstofstation in Polen, hoewel dergelijke punten tegen juni 2024 gebouwd moeten worden in Gdańsk, Gdynia, Wrocław, Lublin en Rybnik. Ook Orlen zal zich naar verwachting aansluiten bij NESO en is van plan om tegen 2030 57 van dit type stations in ons land te bouwen. Interessant is dat de Orlen Group al waterstoftankpunten heeft gebouwd, maar deze bevinden zich in Tsjechië. In Duitsland zijn er maar liefst 86 vergelijkbare plaatsen, daar is het waterstoftanknetwerk het grootste van Europa.

Afbeelding
Poolse waterstofbus NesoBus op de IAA Transportation Fair

Er zijn stations, komen er waterstofauto's?
Waterstof wordt al jaren in de industrie gebruikt, maar wordt niet noodzakelijkerwijs op een zo schoon mogelijke manier geproduceerd voor het milieu. Het is echter niet erg populair in de transportsector, hoewel steeds meer fabrikanten dit soort voertuigen proberen te ontwikkelen, en sommige bieden ze al aan. In dergelijke auto’s wordt waterstof gebruikt om elektriciteit op te wekken, die vervolgens naar de elektromotor wordt gestuurd. In de praktijk is het emissievrij. Het grootste probleem op dit moment is echter het aantal stations, waardoor het in Polen onmogelijk is om met zo’n auto vrij te bewegen.

Toyota is ook voortdurend bezig met het testen en ontwikkelen van een verbrandingsmotor waarin gewone fossiele brandstof wordt vervangen door waterstof. Dit soort voertuigen zijn al op de weg en nemen zelfs deel aan races, waarbij de Japanners deze technologie perfectioneren. Het is echter nog niet bekend of deze in massaproductie zal gaan.

Op de Poolse markt wordt regelmatig alleen de Toyota Mirai verkocht, die vanaf PLN 334.000 kost. PLN 900. Dit soort auto’s hebben geen grote accu, maar slechts een kleine, vergelijkbaar met die in hybrides. Hierdoor hebben waterstofvoertuigen een massa en bereik die vergelijkbaar zijn met auto's met verbrandingsmotor, en de tanktijd betekent dat het gebruik ervan niet revolutionair is.


https://www.auto-swiat.pl/wiadomosci/ak ... ne#slajd-3

Plaats reactie