A2

Al uw vragen en weetjes m.b.t. reizen naar en door Polen mogen hier geplaatst worden
bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: A2

Bericht door bertvaneck » wo dec 28, 2011 3:17 pm

Przyrodnik schreef:Met de trein gaat het ongeveer net zo. Op de nachttrein van Amsterdam naar Warschau, die ook stopt in Utrecht, Arnhem, Poznan, diverse stations in Duitsland waaronder Keulen en Dortmond, Kutno en Konin, begint het bij vroeg boeken met 29 euro. Vanaf ieder Duits station naar Warschau kan men vanaf 39 euro. Als men op zijn laatst de dag voor vertrekt annuleert krijgt men de kosten retour minus 15 euro.

hoeveel moet je daar betalen voor je auto per dag ????


Dat hangt ervan af of je op het vliegveld parkeert, in de bebouwde kom, daarbuiten, in het centrum, daarbuiten of op het erf van de LIDL.
de trein is aan mij niet besteed veel te lastig ik ga voor comfort en niet voor een koopje heerlijk in stappen voor de deur en er uit ook voor de deur :D

Przyrodnik
Berichten: 799
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Re: A2

Bericht door Przyrodnik » wo dec 28, 2011 5:04 pm

Het bericht was ook niet voor jou bedoeld.

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: A2

Bericht door bertvaneck » wo dec 28, 2011 5:24 pm

Przyrodnik schreef:Het bericht was ook niet voor jou bedoeld.
maar je plak wel een stuk tekst van mij er bij dat moet je dan ook niet doen zz5 :D

Przyrodnik
Berichten: 799
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Re: A2

Bericht door Przyrodnik » wo dec 28, 2011 5:56 pm

Ik ben gewoon een f........

Plievo
Berichten: 2944
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: A2

Bericht door Plievo » wo dec 28, 2011 6:20 pm

Przyrodnik heeft zeker een goed punt. Over het algemeen is het openbaar vervoer naar Polen een goed en goedkoper alternatief, maar ja, we zijn zo verkocht aan ons autootje....
Przyrodnik schreef:Ik ben gewoon een f......

Dat zie ik toch anders :)

Ook het comfort in de trein naar Polen is beter, geen last van files, je kan gezellig een praatje maken of effe indutten.

Houtstoker
Berichten: 304
Lid geworden op: ma aug 29, 2011 4:39 pm

Re: A2

Bericht door Houtstoker » do dec 29, 2011 7:52 am

geen idee, ik kan het eens nakijken
net even gekeken; vanaf € 71,40 per maand http://www.dortmund-airport.de/index.php?id=311
1 week € 39 http://www.dortmund-airport.de/105.html
We worden weggebracht en opgehaald door onze zoon. Voor ons is het 125 km enkele reis

Kees1221
Berichten: 84
Lid geworden op: wo okt 12, 2011 10:50 am

Re: A2

Bericht door Kees1221 » do dec 29, 2011 8:26 am

Ik hoorde dat 1e kerstdag een file op de A2 was van een uur.

pietje Bell
Berichten: 516
Lid geworden op: do okt 13, 2011 8:52 am

Re: A2

Bericht door pietje Bell » do dec 29, 2011 8:50 am

Als ik in Dortmund opstap,dan is het voor mij ong 298 km enkele reis,dus evengoed ong 600 km retour,dit kost mij dan ong 60 euro.Ik denk dat ik dan evenveel tijd kwijt ben,als ik met de auto naar Poznan ga,volgens de route planner. 3qq

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: A2

Bericht door bertvaneck » do dec 29, 2011 11:08 am

pietje Bell schreef:Als ik in Dortmund opstap,dan is het voor mij ong 298 km enkele reis,dus evengoed ong 600 km retour,dit kost mij dan ong 60 euro.Ik denk dat ik dan evenveel tijd kwijt ben,als ik met de auto naar Poznan ga,volgens de route planner. 3qq
gelijk hebt je Pietje ik vind het leukste met de auto als ik in stap dan begint voor mijn de vakantie gezellig wat eten onder weg in een wegrestaurant op je gemaakt doen wij 2x 1 keer in Duitsland en 1 keer net over de grens in Polen nou zal Polen in de toekomst er wel af vallen want ik ga niet van de autobaan af

Przyrodnik
Berichten: 799
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Re: A2

Bericht door Przyrodnik » do dec 29, 2011 5:14 pm

Pietje

Eerst per auto, bus of taxi, te voet naar Schagen of Anna Paulowna. Enkele treinreis Poznan met 1 overstap, in Amsterdam. Prijs vanaf 40,00 euro, heb je een NS kortingskaart dan kan daar nog 3,40 van af... scheelt een paar km. Trein komt onderweg door Dortmund.

pietje Bell
Berichten: 516
Lid geworden op: do okt 13, 2011 8:52 am

Re: A2

Bericht door pietje Bell » vr dec 30, 2011 11:31 am

Ik begrijp jouw wel Frank,maar weet je dat ik tweemaal in mijn leven in een trein gezeten heb.Eerste keer dat Force de Majeur het lied Den uil is in de olie zongen,toen we auto loze zondagen hadden.En een maal met een bedrijfs feestje van mijn vrouw.Jij bent daar mee opgegroeid,voor mij is het een ramp,al dat geregel met een kaartje enz.
Het liefts ga ik met de auto,maar zat een keer tedenken,laat ik eens gek doen en zomaar eens een keer met het vliegtuig tegaan[moet nog hoor!],en dan vanaf schiphol,want Dortmund is voor mij geen optie. 3qq

Houtstoker
Berichten: 304
Lid geworden op: ma aug 29, 2011 4:39 pm

Re: A2

Bericht door Houtstoker » vr dec 30, 2011 4:53 pm

Voor mij is met openbaar vervoer gaan geen optie. Mijn knieën laten rennen niet toe als ik de trein bijna mis. Of vliegen een goed alternatief is moet ik nog ervaren

Plievo
Berichten: 2944
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: A2

Bericht door Plievo » vr dec 30, 2011 6:48 pm

Vanochtend zijn wij weer uit Poznan vertrokken en na 8,5 uur waren we weer thuis, We hebben extra lang pauze genomen onderweg.

Hierbij een klein verslag van onze heenreis op 24-12-2011.
Afbeelding
Tja, de oudgedienden kennen deze beelden wel, de "oude" DDR/BRD grensovergang. Een stukje nostalgie.

Afbeelding
Vanwege het verschrikkelijk slecht weer, het water kwam met bakken naar beneden, alleen foto`s van afstand.

Afbeelding
De beruchte uitkijktorens vanwaar je goed in de gaten werd gehouden.

Afbeelding
De grenspoorten van vroeger, nu knal je er met 130km er langs.
Wat heb ik daar veel uren gewacht om de grens over te mogen....


Afbeelding

Afbeelding
Aankomst in Polen naar het begin van de A2.

Afbeelding
Foto van de Oder genomen vanaf de brug.

Afbeelding
Naar de grenspoorten.

Afbeelding

Afbeelding
De voorruit is niet al te schoon meer.

Afbeelding
Het begin van de A2 zit er veelbelovend uit.

Afbeelding
Poznan nog 173km, ik deed er wel eens meer dan 4 uur over.


Afbeelding


Afbeelding
De bruggen en tunnels zien er prima uit.

Afbeelding


Afbeelding
Met ruim 130km vliegen we over een rustige weg naar Poznan.


Afbeelding
Tunnels zien er goed uit.

Afbeelding
En maar door, wij zijn niet te stoppen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
De TOMTOM kent de weg nog niet en probeert mij alle kanten op te sturen :D

Afbeelding
We komen aan bij de eerste battery tolpoorten die nog niet in werkingzxijn, lekker vlot erbij langs rijden dus.


Afbeelding
Helaas, een manneke met een spiegelei houd ons aan, wij reden 77km waar 40km max is.
Dit kost ons 300 zlotys en controle van de papieren, helaas :( .
Mijn vrouw vroeg om een bonnetje waarop de reactioe van oom agent was: u begrijpt mij verleerd, dit is als een les bedoeld.

Bekeuring was uiteindelijk 0 zlotyd :D

Afbeelding
De 2e tol, bijna op plaats van bestemming.
Afbeelding

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: A2

Bericht door bertvaneck » vr dec 30, 2011 7:09 pm

dat is ook een kort verblijf in Polen wij hebben nog 3 weken fijn maar de weg is een zegen vergeleken met vroeger met die kazemat piloten waar je ieder keer je hart vast hield met dat wanzinnige ge paseer van deze heren

pietje Bell
Berichten: 516
Lid geworden op: do okt 13, 2011 8:52 am

Re: A2

Bericht door pietje Bell » za dec 31, 2011 1:40 pm

Ik heb eigenlijk nooit lang hoeven wachten,bij de oude D.D.R. grens [Helmstedt],je reed van loket naar loket,eigenlijk je paspoort achterna. 3qq

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: A2

Bericht door bertvaneck » za dec 31, 2011 1:53 pm

pietje Bell schreef:Ik heb eigenlijk nooit lang hoeven wachten,bij de oude D.D.R. grens [Helmstedt],je reed van loket naar loket,eigenlijk je paspoort achterna. 3qq
maar je was wel 18 uur onder weg en nu 9 uur pietje en dat bevalt mijn toch beter en altijd angst hebben dat je moest uit pakken bij de Poolse grens

pietje Bell
Berichten: 516
Lid geworden op: do okt 13, 2011 8:52 am

Re: A2

Bericht door pietje Bell » zo jan 01, 2012 9:21 am

Daar heb ik nooit angst voor gehad Bert,voor uitladen van mijn auto.Het langst heb ik er eens met de personenwagen overgedaan om in Poznan tekomen was 11 uur,toen de grens nog dicht was,en er elle lange files stonden.Daar reed ik gewoon voorbij,en was zo bij de grens.Met de vrachtwagen was het als het vlug ging maandagochtend een 14 tot 15 uur net achter Poznan[Gadki]maar heb ook wel eens met de vrachtwagen 24 uur gestaan,dit was de eerste keer,maar daarna nooit meer,had toen de trukjes wel gezien om er voorbij tekomen.Ik kwam er wel eens met mijn patrol met aanhanger met een mercedes er op,die ik wilde laten spuiten in Polen.
Alle twee de autos waren van mij,reed tot bij de controle,en direkt de douane,wat ik wel met twee autos kwam doen,legde alles uit.Maar dit ging niet en kon niet volgens het heerschap,reed door naar de tweede en laatse controle.De eerste ging er toch vanuit dat bij de laatse het hek werdt geopend,om zo weer richting Duitsland teworden gestuurd.Ik het verhaal weer vertellen,maar het kon niet.
Nu begon ik uit een ander vaatje tetappen,en zei ok,U stuurt mij terug,ik kom terug met alleen de patrol met aanhanger,nadat ik de mercedes in Duitsland geparkeerd heb.Parkeer de patrol met aanhanger in Polen,ga lopend of liftend richting Duitsland en kom terug met de mercedes.Ik zag de man denken,en gelijk zei hij tegen zijn collega,dat is een slimme zet.Waarna hij niets anders kon om mij door telaten.Heb wel eens een keer met die patrol vol met mini cactussen de grens proberen over testeken,zonder papieren.Toen schopte ze mij ook terug,na veel praten en zeuren.Ben zo Frankfurt Oder centrum ingereden,en daar de grens over gestoken,ik leunde over de cactussen die ook nog op de andere stoel stonden,want de auto zat propvol,en liet mijn paspoort aan een Duitserin [douane]zien,met gelijk een geintje maaken,en kon zo weer door rijden,en zat binnen het uur weer in Polen.Ze keek niet eens in de auto,vertrouwde op mijn blauwe ogen. 3qq

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: A2

Bericht door bertvaneck » zo jan 01, 2012 9:52 am

Pietje ik hebt nog nooit de auto hoeven leeg te maken maar de angst daar voor en iwona was helemaal snel in paniek ik minder maar zei wist waar voor die klanten in staat waren er was een neef die had geprobeerd te vluchten naar Zweden jij moet eens weten wat de familie voor last heeft gehad van dat soort je tuig daarom had zei angst

http://www.youtube.com/watch?v=G8qnsK0P ... =endscreen

Houtstoker
Berichten: 304
Lid geworden op: ma aug 29, 2011 4:39 pm

Re: A2

Bericht door Houtstoker » zo jan 01, 2012 7:40 pm

Zelf ooit problemen gehad met invoeren van een mercedes in Polen. Toen was er nog een visum nodig, en de Duitslanden waren toen net bijeen. In Duitsland was ivm met doorvoer (TIR dokument) BTW betaals, en dit werd bij invoer in Polen terugbetaald.

Na aan de Duitse kant de formaliteiten vervuld te hebben werd ik gewezen op het betaalkantoor aan de Poolse zijde (in Frankfurt Oder), echter 20 min gewacht en er kwam niemand. Vervolgens terug gelopen (Mijn vrouw en de Pool waarvan de auto was zaten in het Poolse kantoor) en de Duitsers aangesproken, en ze verzekerde me ervan dat er zo iemand zou komen. Weer terug, maar helaas, weer 20 min later nog steeds niemand. Weer terug lopen, en midden op de brug werd ik tegengehouden door de Poolse douane. De man vertelde me dat mijn vidum verlopen was :shock:

Ik had een visum voor eenmalige toegang in Polen, en de beambte wees me erop dat het betaal kantoor op Poolse zijde stond, en het kantoor waar de Duitse formaliteiten vervuld waren aan Duitse zijde. Na uitreis (grens lag midden op de brug) was dus mijn visum verlopen :evil:

Na lang praten, en aangeven dat mijn auto en geld aan Poolse zijden stonden mocht ik doorlopen als hij het paspoort en visum bewaarde, zodat dit niet meer over de Poolse grens ging. Na bij de Duitsers de BTW terugbetaalt gekregen te hebben, mijn paspoort afgehaald te hebben konden we door naar Poznan

e.a. is nu een stuk makkelijker geregeld

kees
Berichten: 536
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 5:57 pm

Re: A2

Bericht door kees » ma jan 02, 2012 9:25 pm

Prachtige wegen, maar gelukkig waren die er de afgelopen 20 jaar nog niet anders had ik veel minder van Polen gezien. Zalig nieuwjaar! kees.

Plaats reactie