Scharrelaar in Polen in 2010

Al uw vakantievragen mogen hier gesteld worden
Plaats reactie
Przyrodnik
Berichten: 768
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Scharrelaar in Polen in 2010

Bericht door Przyrodnik » do okt 20, 2011 3:50 pm

Vreemd dat dit forum alleen in de categorie toerisme aan natuur doet. Natuurbescherming heeft alles, meer dan wat ook, te maken met natuur, maar niet noodzakelijk met toerisme te maken.

Afijn, de verspreiding van de Scharrelaar in Polen in 2010.

Afbeelding


Stamgast
Berichten: 429
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 3:50 pm

Re: Scharrelaar in Polen in 2010

Bericht door Stamgast » do okt 20, 2011 4:59 pm


Przyrodnik
Berichten: 768
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Re: Scharrelaar in Polen in 2010

Bericht door Przyrodnik » do okt 20, 2011 5:18 pm

Stamgast schreef:In Nederland zelden te zien.


In Polen wel dan?

In het jongste nummer van Het Vogeljaar staat een alleraardigst artikel genaamd "De Scharrelaar in Noordoost-Polen: symbool van een verdwijnende wereld".

Przyrodnik
Berichten: 768
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Re: Scharrelaar in Polen in 2010

Bericht door Przyrodnik » do okt 20, 2011 6:33 pm

We moeten de vraag eens omdraaien:

Hoe lang kan de Scharrelaar nog stand houden in Polen.

Alvast bedankt voor het antwoord.

Stamgast
Berichten: 429
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 3:50 pm

Re: Scharrelaar in Polen in 2010

Bericht door Stamgast » do okt 20, 2011 6:51 pm

Is de vraag van Przyrodnik te beantwoorden.
Ja, want op elke vraag kun je een antwoord geven.

Ik weet echt niet hoelang deze vogel nog te bewonderen is in Polen.

Als ik Przyrodnik enigzins mag volgen ben ik het met hem eens en stel mijzelf ook de vraag waarom een uiterst slim dier zoals een vogel uitsterft.

Ligt dat aan de vogel of aan andere zaken.

Sowieso waarom sterven diersoorten uit.

Plievo
Berichten: 2760
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Scharrelaar in Polen in 2010

Bericht door Plievo » do okt 20, 2011 7:00 pm

Misschien hier het antwoord op Przyrodnik zijn vraag:
De Europese Scharrelaar, van oorsprong een oosterse vogel, bevolkte vroeger waarschijnlijk heel Europa. Hij heeft echter de neiging zich naar het oosten en zuiden terug te trekken, waardoor hij voor een groot deel uit Midden en West Europa is verdwenen. De oorzaak ligt vooral in het feit dat het zeeklimaat zich uitbreidt en ook doordat geschikte broedgebieden verdwijnen.

Verder las ik dat de scharrelaar in Nederland als dwaalgast wordt gezien.
Er wordt wel in volières gehouden waar men er goed mee kan fokken, maar of dit nu de oplossing is :? .

Een pracht van een vogel.
Afbeelding

Przyrodnik
Berichten: 768
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Re: Scharrelaar in Polen in 2010

Bericht door Przyrodnik » do okt 20, 2011 7:10 pm

De Scharrelaar, symbool van een verdwijnende wereld, is in Polen ten dode opgeschreven en niet enkel daar.

Soorten sterven uit omdat natuur dynamisch is. Bovendien maakt de mens deel uit van de natuur.

Verspreidingskaart van de soort.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2047
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: Scharrelaar in Polen in 2010

Bericht door Wilhelmus Johannes » do okt 20, 2011 9:50 pm

Bij mij fladderen ze nog vrolijk rond.
We vroegen ons steeds al af waarom de Vlaamse gaai in Polen kleiner is als in Nederland.

Przyrodnik
Berichten: 768
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Re: Scharrelaar in Polen in 2010

Bericht door Przyrodnik » vr okt 21, 2011 1:23 pm

Wilhelmus Johannes schreef:Bij mij fladderen ze nog vrolijk rond.


Dat zegt mij niets en heeft ook niets met de vraag te maken.

Plievo
Berichten: 2760
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Scharrelaar in Polen in 2010

Bericht door Plievo » vr okt 21, 2011 3:37 pm

Duidelijk is dat het verspreidingsgebied in Polen kleiner en kleiner wordt.
Zonder steun van natuurbeheer en ministerie zijn de kansen dat de scharrelaar zich hersteld miniem. D.m.v. gerichte programma`s kan deze fladderaar geholpen worden.

Stamgast
Berichten: 429
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 3:50 pm

Re: Scharrelaar in Polen in 2010

Bericht door Stamgast » vr okt 21, 2011 5:23 pm

http://youtu.be/B1acUquNDcs

Een kort filmpje.

Naast deze vogel zijn er denk ik nog meer die verdwijnen. Daar mag wel eens meer aandacht voor zijn.

pietje Bell
Berichten: 511
Lid geworden op: do okt 13, 2011 8:52 am

Re: Scharrelaar in Polen in 2010

Bericht door pietje Bell » do dec 08, 2011 2:41 pm

Ik heb deze vogel nog nooit gezien in polen,een pracht beestje.Maar of hier nou helemaal de mens de schuld van is,zou ik niet een twee drie weten.Kan een oorzaak zijn,maar er zijn natuurlijk ook andere oorzaken,anders past de vogel zich echt wel aan.

Przyrodnik
Berichten: 768
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Re: Scharrelaar in Polen in 2010

Bericht door Przyrodnik » do dec 08, 2011 3:31 pm

Wat is schuld?

Het heeft ook te maken met aanpassingsvermogen. Een Zeearend gaat daar heel anders mee om dan een Merel.

De Ortolaan is in Nederland als broedvogel verdwenen, als gevolg van de schaalvergroting in de landbouw. Het Korhoen kwam zestig jaar geleden her en der voor in gebieden waar zowel "natuur" (heidevelden) als landbouwgronden aanwezig waren. De heide is verdroogd en verzuurd, en de landbouwgronden worden kapotgespoten met gif, terwijl alle heggen zijn opgedoekt.

Voor soorten die daar niet tegen kunnen houdt daarmee het hele verhaal van leven en dood op. Dan blijft er alleen nog maar dood over. Bij de Ortolaan moeten we daarvan de mens de schuld geven.

Nu ga ik in op de situatie van de Scharrelaar in Polen.

Je kent vast wel de dorpjes in Oost-Polen met eeuwenoude boerenhoeves die zijn opgetrokken van zware Eikenhouten balken. Het landschap rond deze ietwat oudere onderkomens van de mens zag er vroeger anders uit als tegenwoordig en kundige oude plattelandsbewoners zullen dat beamen (al hebben zij alleen zicht op de periode van na pakweg 1940-1950).

Over de Scharrelaar heb ik verder betrekkelijk weinig informatie voorhanden. In de EBBC European Breeding Bird Concensus staat dat het aantal broedparen van deze soort in Polen tussen 1970 en 1990 met >50% is afgenomen. Op de site van de Poolse stichting "Aktie Scharrelaar" staat dat het aantal broedparen in Polen werd geschat op:
- ca 1000 paar in de jaren '70
- 500-600 paar jaren '80
- 360-380 paar in de jaren '90
- 112-133 paar in 1998
- 50-60 paar in 2009

Resumerend, een afname van meer dan 90% in de afgelopen 40 jaar.

Welke andere veroorzaker kan hiervoor worden aangewezen, dan de MENS in al zijn pracht en praal, in al zijn glorie en trots.

Wikipedia vermeldt:
"De vogel wordt in zijn bestaan bedreigd door jacht en het leefgebied wordt bedreigd door modernisering van de landbouw en bosbouw waardoor een gevarieerd landschap met rommelige bosjes en losse bomen verdwijnt."

Ik citeer vervolgens Onno de Bruijn in zijn artikel over de Scharrelaar in Noordoost-Polen - een symbool van een verdwijnende wereld.

"Het is een complex van factoren, dat verantwoordelijk is voor het verdwijnen van de Scharrelaar (waardoor de regionale vogelbescherming vrijwel machteloos is!). De Scharrelaar is een soort die veel ruimtebeslag vraagt. De soort komt in Polen uitsluitend in gevarieerd cultuurlandschap voor. De kerngebieden met drie tot zes paar Scharrelaars in Noordoost-Polen waren ca 100 km2 groot. De home range van de afzonderlijke paartjes besloeg gewoonlijk zo'n 10 km2. Een enkel 'ouderwets' boerernbedrijfje is dus niet genoeg om voldoende natuurrijk cultuurlandschap in stand te houden. Dan is er geen houden meer aan. Behalve dat er geen uitwisseling meer plaatsvindt tussen de kerngebieden, is het broedsucces te gering om de sterfte te compenseren. De vroeger aanwezige broedreserve is verbruikt (ongepaarde individuen die gestorven exemplaren vervangen). Elke verongelukte Scharrelaar - hetzij in het broedgebied, hetzij op de jaarlijkse trek naar Afrika - betekent een broedpaar minder in Noordoost-Polen. Het 'atlantischer' wordende klimaat (met nattere zomers) maakt het er niet beter op.".

Verder vermeldt De Bruijn ook dat in Polen de Kleine torenvalk, Kleine klapekster, Griel en Roodkopklauwier in Polen als broedvogel zijn uitgestorven. De twee laatstgenoemde overigens zijn ook in Nederland en Belgie geheel verdwenen.

Welnu, ik kan je vertellen dat de oorzaak hiervan bij de mens ligt. Ik denk dat je dat al jaren wist, maar ik vertel het nog maar eens, want dat kan helemaal geen kwaad. Het is wel al te laat weliswaar, maar daarmee gaat onze inzet nog niet verloren.

De Griel heeft rust nodig in de duinen, die er met de groeiende bevolking eenvoudigweg niet meer voldoende is. Ook de Roodkopklauwier is net als de Scharrelaar en de in Nederland uitgestorven Ortolaan afhankelijk van kleinschalig agrarisch cultuurlandschap, waarin niet alles kapot wordt gespoten en waar meer groen aanwezig is als alleen maar graszoden.

Het Korhoen tenslotte is nog zo'n aansprekende soort waarmee het in Nederland zeer slecht gaat. Deze soort is afhankelijk van heidevelden (vooral voor dekking) en maakt ook gebruik van landbouwpercelen (vooral voor het zogeheten bolderen). Maar de heide is verdroogd en verzuurd, en op de landbouwgrond wordt alles dat leeft met gif kapotgespoten. Het Korhoen kan daar niet tegen. Daarom zitten er nu nog maar een paar op 1 plekje binnen de grenzen van het armetierige Nederland; bovendien niet meer als gevolg van normaal regulier landgebruik zoals vroeger. Nu slechts nog bij gratie van daarvoor door het Rijk beschikbaar gestelde natuurbeheerbudgetten. Een rare situatie, want het Rijk heeft met al zijn landbouwprogramma's de soort juist vrijwel het biotoop van de soort laten verdwijnen.

De verantwoordelijkheid voor natuurbehoud zou moeten liggen bij alle mensen op aarde, maar in de praktijk is het een zaak waar het bedrijfsleven niet veel mee kan of doet tenzij het geld oplevert. Planten en dieren die zich daar niet kunnen buigen hebben daarom het nakijken.

Kort gezegd komt het er op neer dat onder de broedvogels de soorten die vooral voorkomen buiten beschermde natuurgebieden het het moeilijkst hebben. Dit zijn vooral de zogeheten kleinschalige cultuurlandschappen. Dit zijn situaties die verdwijnen; in Nederland heb je ergens rond Ootmarsum een gebied dat gespaard is gebleven van de Heilige Ruilverkavelingsrituelen. Dat is een laatste restant van een verdwijnende wereld.

En ergens is de Scharrelaar een moeilijk te vatten soort. Nederlanders kennen de soort niet uit hun jeugd, omdat hij hier geen vaste voet aan de grond heeft en ook niet heeft gehad, want de soort heeft behoefte aan een landklimaat.

Przyrodnik
Berichten: 768
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Re: Scharrelaar in Polen in 2010

Bericht door Przyrodnik » do dec 08, 2011 3:39 pm

Wilhelmus Johannes schreef:Bij mij fladderen ze nog vrolijk rond.
We vroegen ons steeds al af waarom de Vlaamse gaai in Polen kleiner is als in Nederland.


Het spreekwoord luidt "een zwaluw maakt nog geen zomer".

Broedvogels en doortrekkers zijn heel verschillende groepen.

Voorbeeld: vijf paar Kraanvogels in Nederland versus een miljoen doortrekkers.

Heb je werkelijk een Scharrelaar gezien, meldt het dan bij de "Aktie Scharrelaar" http://kraska.eco.pl/kontakt.htm.

Het laatste kernbroedgebied van de Scharrelaar in het zuiden van Polen ligt rond Kolbuszowa (Podkarpackie) zoals te zien is op het kaartje hierboven.

pietje Bell
Berichten: 511
Lid geworden op: do okt 13, 2011 8:52 am

Re: Scharrelaar in Polen in 2010

Bericht door pietje Bell » do dec 08, 2011 7:14 pm

Duidelijk Frank,als je de aantallen vergelijk van 1000 paar naar ong 50 paar.Dan zijn allebei de aantallen niet groot voor een land als polen.Maar bekijk je de kaart,met maar twee gebieden waar deze vogels voorkwamen,dan is het aantal wel hard achteruit gegaan.En net wat je zegt een doortrekker[wintergast] is geen broedvogel.Maar het is jammer dat deze vogel zowat uitsterft in polen.

kees
Berichten: 399
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 5:57 pm

Re: Scharrelaar in Polen in 2010

Bericht door kees » zo dec 11, 2011 9:18 am

Mooie vogel, maar de mens is nu eenmaal de succesvolste diersoort, en hij roeit andere diersoorten uit. Daar doe je niks aan.

Przyrodnik
Berichten: 768
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Re: Scharrelaar in Polen in 2010

Bericht door Przyrodnik » zo dec 11, 2011 7:46 pm

Kees,

Wat is voor jou de motivatie om deze reactie te plaatsen?

Mijn reactie is, het is maar net wat je onder "succesvol" bestaat.

Zelf noem ik het geen succes, verre van dat eigenlijk.

Kees1221
Berichten: 84
Lid geworden op: wo okt 12, 2011 10:50 am

Re: Scharrelaar in Polen in 2010

Bericht door Kees1221 » ma dec 12, 2011 11:09 am

Ik denk dat de andere Kees het cynisch bedoeld.

Heeft Polen een actief natuurbeheerplan?

Plaats reactie