Op stap in de Poolse stad Torun

Al uw vakantievragen mogen hier gesteld worden
Plaats reactie
Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Op stap in de Poolse stad Torun

Bericht door Lech » wo feb 22, 2012 7:58 pm

Op stap in de Poolse stad Torun
22 februari 2012, 09:34

Afbeelding

Een stedentrip door Polen voert me van Lodz naar Torun, en de hoofdstad Warschau. In elke stad op mijn route heeft het zware oorlogsverleden zijn sporen nagelaten. Dat heeft hun levenslust en creativiteit alvast niet getemperd, want de Poolse steden zijn in volle bloei. Torun is daar geen uitzondering op.


Gezellig aan het water
Gelegen aan de oevers van de Vistula heeft de stad dankzij het water heel wat charme. Torun is een gezellige, historische en veelzijdige stad, waar je cultuur kunt opsnuiven, winkeltjes aandoen of genieten van de zon op een van de vele terrasjes. Het historische centrum bleef ongehavend tijdens de wereldoorlogen, in tegenstelling tot vele andere grote Poolse steden, waardoor het zijn middeleeuws karakter mooi bewaard heeft. En de ligging aan het water maakt van het knusse Torun zelfs een geliefde vakantiebestemming voor Polen.



De oude stad
De gotische gebouwen die de oude stad sieren, zijn het bewijs van van Toruns eeuwenoude economische en culturele banden met de andere toonaangevende steden van Europa, die samen het verbond van de Hanzesteden vormden. De Duitse wortels van deze Poolse stad gaan al terug tot de stichting door de Teutoonse ridderorde in de 13de eeuw. Dit goed bewaarde culturele erfgoed zorgde ervoor dat de binnenstad Unesco werelderfgoed is geworden. De stad is ook kandidaat voor de titel ‘Culturele hoofdstad van Europa’ in 2016.



De stad van Copernicus
In het centrum kun je het geboortehuis bewonderen waar in 1473 Nicolaas Copernicus het levenslicht zag. Deze arts en wiskundige werd vooral beroemd om zijn werk als astronoom. Hij stelde vast dat de planeten, en dus ook de aarde, rond de zon draaien. Dit inzicht gooide het toenmalige wereldbeeld helemaal overhoop, de mens was niet langer het centrum van de kosmos, het tegengestelde van wat de kerk predikte. Dit zorgde voor een ware (Copernicaanse) revolutie in de wetenschap en de filosofie.



Kerk is cinema
Aan kerken is er in Torun zeker geen gebrek. Dus eentje veranderen in een cinema en expositieruimte kan toch geen kwaad, zou je denken? Niets is minder waar. Hoewel het hier gaat om een unieke en zeer mooie cinema, vertelt mijn gids over deze bioscoop met enige schaamte. Het gevoel dat dit volgens hem niet zo hoort te zijn en het project de nodige tegenstand heeft gekend, is overduidelijk.



Smullen van Poolse keuken
In de vele authentieke restaurants maak je kennis met de typisch Poolse keuken. Ik kies voor de pierogi. Dat is een deeggerecht die eigenlijk in heel Oost-Europa gegeten wordt. Het gaat om een soort tasjes van ongerezen deeg met verschillende vullingen. De populairste vullingen bestaan uit aardappel, ui en witte kaas of uit zuurkool en champignons. Ze worden geserveerd met zure room of een soort appelmoes, en soms bestrooid met gebakken ui. Geen licht gerecht, maar wel lekker!



http://www.zita.be/lifestyle/reizen/170 ... torun.html

lief milieu
Berichten: 161
Lid geworden op: ma nov 28, 2011 9:47 am

Re: Op stap in de Poolse stad Torun

Bericht door lief milieu » za mar 17, 2012 8:03 pm

Bij ons verblijf in Polen staat Torun op ons programma. Jammer genoeg moet ik met mijn voorbereiding van de reis volledig opnieuw beginnen. Toevallig heeft één van de huisgenoten enkele favorieten gewist, maar ook documenten.

Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Op stap in de Poolse stad Torun

Bericht door Lech » zo mar 18, 2012 2:21 pm

lief milieu schreef:Bij ons verblijf in Polen staat Torun op ons programma. Jammer genoeg moet ik met mijn voorbereiding van de reis volledig opnieuw beginnen. Toevallig heeft één van de huisgenoten enkele favorieten gewist, maar ook documenten.

Kunnen wij jou helpen met het aanleveren van informatie?

Lech

lief milieu
Berichten: 161
Lid geworden op: ma nov 28, 2011 9:47 am

Re: Op stap in de Poolse stad Torun

Bericht door lief milieu » zo mar 18, 2012 6:18 pm

Lech, ik heb nog kleine stukjes informatie terugvonden op de pc.
Ik moet eerst alle info bij elkaar sprokkelen en rangschikken. Om een reisschema op te stellen voor het noordelijk deel van Polen, vind ik erg moeilijk. Het is moeilijk in te schatten hoeveel tijd je nodig hebt en of sommige dingen wel een bezoekje waard zijn. En dan nog de slaapplaats, het aantal nachten e.d. bepalen.

menasil
Berichten: 68
Lid geworden op: ma aug 22, 2011 5:20 am

Re: Op stap in de Poolse stad Torun

Bericht door menasil » wo mei 09, 2012 5:27 am

Torun is zeker een leuke stad! Ik ben nog in een bierkelder geweest aan het plein in het "nieuwe centrum".

Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Op stap in de Poolse stad Torun

Bericht door Lech » wo mar 20, 2024 6:00 am

Dit wordt een nieuwe attractie in Toruń. Bewoners en toeristen zullen hiervan profiteren
Łukasz Buczkowski
3 minuten lezing
19/03/2024 16:58

De nieuw gebouwde paviljoens op Bulwar Filadelfistyczny zullen binnenkort in gebruik worden genomen. We weten al wat er precies in zit. Ze zijn bedoeld om zowel inwoners als toeristen te bedienen.
Afbeelding

De bouw van paviljoens op Bulwar Filadelfistyczny is de afgelopen jaren een van de meest controversiële investeringen in Toruń geweest . Sommige bewoners waren tegen de bouw ervan omdat de bouwwerken die op de verlenging van de straten Żeglarska en Łazienna waren gebouwd, fragmenten van de historische muren aan het zicht onttrokken. Er gingen zelfs stemmen op dat dit ertoe zou kunnen leiden dat de stad van de UNESCO Werelderfgoedlijst zou worden verwijderd . Uiteindelijk zijn er kleine wijzigingen in het ontwerp aangebracht en zullen beide paviljoens binnenkort officieel worden geopend. De bouw ervan kostte 7,6 miljoen PLN.

Paviljoens op Bulwar Filadelfistyczny in Toruń zullen binnenkort worden geopend. Wat zal er in zitten?
Op 1 april wordt het eerste paviljoen geopend. Er komt een café binnen, maar er komt ook ruimte voor bagageopslag en verhuur van ligstoelen. Hier kunt u ook kaartjes kopen voor een raftingboottocht. Dit wordt een nieuwe attractie - maar liefst vijf boten zullen op de rivier de Vistula verschijnen, met toeristen aan boord. Op de foodcourt wordt geen alcohol verkocht. Twee weken later, op 15 april, wordt het tweede paviljoen geopend. Daar zullen workshops worden gehouden met als hoofdthema de rivier de Vistula. Er zijn plannen om een ​​tentoonstelling te maken van artefacten gevonden tijdens archeologische werkzaamheden aan de Boulevard.

- Uiteraard zal de tentoonstelling na voltooiing van hun werk tot stand komen in samenwerking met het Districtsmuseum en de Nicolaus Copernicus Universiteit. In dit paviljoen presenteren we de geschiedenis van Toruń in de context van de rivier de Vistula, vooral omdat 2024 het jaar van het raften is, ingesteld door de gemeenteraad van Toruń - zegt Zbigniew Fiderewicz, vice-president van Toruń, geciteerd door het stadhuis website.

De paviljoens zullen folders en kaarten verstrekken met informatie over bezienswaardigheden, niet alleen op de Philadelphia Boulevard, maar ook door de hele stad. Beide faciliteiten zullen beschikken over openbare toiletten. De grootste attractie lijken de genoemde cruises op de Vistula rivier te zijn. De Wolna Wisła Foundation zal verantwoordelijk zijn voor de organisatie ervan en zal ook de workshops voorbereiden. Er vinden cruises plaats naar de pier bij Dybowski Castle. De kosten voor één kaartje bedragen PLN 30. Er zijn echter ook plannen om het aanbod uit te breiden met schilderachtige en educatieve cruises.

- Het hele project met vijf boten is zo ontworpen dat ze in één keer een groep van 50 personen kunnen bedienen, dus een hele tourbus. Deelnemers kunnen de cruise dan samen beleven en deelnemen aan educatieve activiteiten – voegt Ewa Banaszczuk-Kisiel, directeur van de afdeling Promotie en Toerisme van het stadhuis van Toruń, toe.

De eerste cruise op de Vistula-rivier staat gepland voor 15 april. Op weekdagen vertrekken boten van: 16:00 - 19:00 uur, en in het weekend - 11:00 - 19:00 uur.

De werkzaamheden aan de modernisering van Philadelphia Boulevard zelf naderen hun voltooiing. De werkzaamheden verlopen echter niet geheel volgens plan. In een deel van de Boulevard hebben archeologen een sensationele ontdekking gedaan, zo berichtten wij onlangs .


https://wiadomosci.radiozet.pl/torun/to ... -i-turysci

Plaats reactie