Elbagkanaal

Al uw vakantievragen mogen hier gesteld worden
Plaats reactie
lief milieu
Berichten: 161
Lid geworden op: ma nov 28, 2011 9:47 am

Elbagkanaal

Bericht door lief milieu » zo mar 25, 2012 7:48 pm

http://www.youtube.com/watch?v=wesiZWkv ... re=related

De boottocht door het Elblag-kanaal. Het kanaal dat Elblag en Ostroda met elkaar verbindt, bedraagt ruim 80 kilometer! Tijdens de boottocht wordt onze boot een aantal keren uit het water getild en over land naar het volgende kanaal getransporteerd. Een waar stukje historische kunst. De bedenker hiervan kan alleen maar een Nederlander zijn. En misschien waren de Belgen wel eerder met dat idee op de proppen gekomen (hellend vlak van Ronquières te Henegouwen).

Het Belgisch initiatief hebben we reeds gezien. Het is lang geleden dat we dit ooit bezocht hebben, maar het was alleszins fascinerend.

In Polen gaat het er enigszins anders aan toe. Ook dat willen we bezichtigen, maar hebben geen zin om een aantal uren op de boot te zitten. Zijn er plaatsen aan het kanaal, waar we het systeem kunnen bekijken? Hebben de boten een vaste uur om uit te varen?

Kunnen we de boten een stukje met de wagen volgen?
Wie heeft hier meer informatie over?

ron
Berichten: 732
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Elbagkanaal

Bericht door ron » zo mar 25, 2012 8:48 pm

Ik woon al bijna 15 jaar op een steenworp afstand van Elbląg, maar ik ben nog nooit met die boot meegevaren :oops:

Hier vind je wat informatie over de boten: http://www.ielblag.pl/?page=articles&cat=33 en http://www.zegluga.com.pl/

Er zijn niet zoveel plaatsen waar met met de auto langs het kanaal mee kan rijden, volgens mij helemaal niet. Soms met de auto over een brug over het kanaal, maar daar houdt het bij op (de oudste betonnen brug van Polen schijnt vlakbij Bootlift Buczyniec over het kanaal te liggen).
Bij de bootliften zijn de laatste jaren recreatieplaatsen gemaakt. Als je over de weg Gdansk-Warschau rijdt, zie je onderweg bordjes die je de weg wijzen naar die bootliften.
Bootliften worden aangedreven door waterturbines die de hijsmechinismes aandrijven.

Ergens in Canada is de tweede botenlift van dezelfde ontwerper gemaakt. Deze is niet meer in gebruik. Het liftensystem van Elbląg naar Ostróda is de enige op de wereld die nog echt werkt.

lief milieu
Berichten: 161
Lid geworden op: ma nov 28, 2011 9:47 am

Re: Elbagkanaal

Bericht door lief milieu » ma mar 26, 2012 6:35 am

ron schreef:Ik woon al bijna 15 jaar op een steenworp afstand van Elbląg, maar ik ben nog nooit met die boot meegevaren :oops:

Hier vind je wat informatie over de boten: http://www.ielblag.pl/?page=articles&cat=33 en http://www.zegluga.com.pl/

Er zijn niet zoveel plaatsen waar met met de auto langs het kanaal mee kan rijden, volgens mij helemaal niet. Soms met de auto over een brug over het kanaal, maar daar houdt het bij op (de oudste betonnen brug van Polen schijnt vlakbij Bootlift Buczyniec over het kanaal te liggen).
Bij de bootliften zijn de laatste jaren recreatieplaatsen gemaakt. Als je over de weg Gdansk-Warschau rijdt, zie je onderweg bordjes die je de weg wijzen naar die bootliften.
Bootliften worden aangedreven door waterturbines die de hijsmechinismes aandrijven.

Ergens in Canada is de tweede botenlift van dezelfde ontwerper gemaakt. Deze is niet meer in gebruik. Het liftensystem van Elbląg naar Ostróda is de enige op de wereld die nog echt werkt.


Bedankt Ron voor de info. Het is alleszins ook niet onze bedoeling met de boot mee te varen. Daar is onze tijd te kostbaar voor. Als we een boot nemen tijdens onze vakantie dan is deze vaart enkel bedoeld om ons snel te verplaatsen, namelijk de ferry (+auto) of catameran.

Het is gewoon het systeem dat ons interesseert.

pietje Bell
Berichten: 516
Lid geworden op: do okt 13, 2011 8:52 am

Re: Elbagkanaal

Bericht door pietje Bell » di mar 27, 2012 7:30 pm

Er is ergens in nederland ook zo iets,daar worden de bootjes op een lorrrie gevaren,en deze wordt met een lier over rails getrokken, en zo de weg over gehaald,om aan de andere kant weer in het water te worden gelaten,en zo weer door kan varen. 3qq

Stamgast
Berichten: 431
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 3:50 pm

Re: Elbagkanaal

Bericht door Stamgast » wo mar 28, 2012 5:53 pm

pietje Bell schreef:Er is ergens in nederland ook zo iets,daar worden de bootjes op een lorrrie gevaren,en deze wordt met een lier over rails getrokken, en zo de weg over gehaald,om aan de andere kant weer in het water te worden gelaten,en zo weer door kan varen. 3qq


Hoi Pietje,

Waar is dit dan in Nederland? Mij zegt het even niets.

Groeten
Laatst gewijzigd door Stamgast op vr mar 30, 2012 5:57 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

pietje Bell
Berichten: 516
Lid geworden op: do okt 13, 2011 8:52 am

Re: Elbagkanaal

Bericht door pietje Bell » vr mar 30, 2012 5:37 pm

Hoi, Stamgast ik herinner me,dat het iets met een veiling te maken had,en het tuinders vletten waren,geladen met kool,aardappelen e.d wat aan geleverd werd op de veiling. 3qq

Stamgast
Berichten: 431
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 3:50 pm

Re: Elbagkanaal

Bericht door Stamgast » vr mar 30, 2012 6:02 pm

Hoi Pietje,

Zou best kunnen.

Ik ga wel verder speuren. Dat van de hellende vlakken, droog of nat is wel slim bedacht.

Groeten,

Stamgast.

lief milieu
Berichten: 161
Lid geworden op: ma nov 28, 2011 9:47 am

Re: Elbagkanaal

Bericht door lief milieu » vr apr 06, 2012 12:15 pm

Gisteren heb ik de groene gids van Michelin gekocht (Polen). Ook heb ik nog andere literatuur in de Standaard boekhandel gevonden. Waaaauwww, wat is er veel te bezichtigen in Polen. Ik denk dat we tijd te kort hebben om al dat moois (cultuur + natuur) te kunnen zien. Eerst de reisgidsen nalezen, nadien ... bezoekplaatsen selecteren, een gokje wagen op aantal overnachtingen en dan ... reserveren van hotels.

Voor wat betreft het Elblag-kanaal. Ik las in de gids als je niet met de boot wil meevaren, dan kan je tussen 12 u 30 en 14 uur kijken naar het slepen van de boten over de rails. Dit is in Buczyniec (komend uit Elblag na Paslek rechtsaf van uit Ostroda na Morzewo linksaf).
Dit is het meest spectaculaire dok. Ook is daar een klein museum.

ron
Berichten: 732
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Elbagkanaal

Bericht door ron » vr apr 06, 2012 7:44 pm

Bootlift Buczyniec, daar was ik een keer geweest op een regenachtige herfstzondag in 2009 met en boer die daar in de buurt woont. Alles lag er werkeloos bij, het hoogliggende kanaal stond zo goed als droog, recreatieplaats beneden was net af. Toen had ik ook met die boer op die oudste van Polen betonnen brug gestaan, volgens hem dan. Over bospaadjes teruggereden naar z'n boerderij, daar zijn we langs een meer gekomen waar door de aanleg van het kanaal het waterniveau 5 meter omlaag was gegaan. Sindsdien lijkt het meer op een moeras.

lief milieu
Berichten: 161
Lid geworden op: ma nov 28, 2011 9:47 am

Re: Elbagkanaal

Bericht door lief milieu » vr apr 06, 2012 8:13 pm

Dus, met andere woorden gezegd, Ron: het is niet de moeite waard om het te bezoeken!
Indien je dit bedoelt (jij kent die streek beter dan wij want je woont er maar 12 km vanaf), dan kunnen we deze uitstap beter achterwege laten?

ron
Berichten: 732
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Elbagkanaal

Bericht door ron » vr apr 06, 2012 8:50 pm

Toen ik daar was, was het vaarseizoen allang afgelopen. Dat was in november. Ik dacht dat het voor onderhoud was dat ze wat droog hadden staan, maar dat weet ik niet meer precies.
In de zomer is alles natuurlijk veel mooier als het kanaal en de lift in gebruik zijn. Of het de moeite waard is om te bezoeken, tsja, dat hangt er natuurlijk helemaal van af wat iemand leuk vindt. De een vindt het fantastisch, iemand anders zal er misschien zijn schouders bij ophalen. Ik wil natuurlijk niet verantwoordelijk zijn voor jullie vakantiebeslissingen ;)

lief milieu
Berichten: 161
Lid geworden op: ma nov 28, 2011 9:47 am

Re: Elbagkanaal

Bericht door lief milieu » za apr 07, 2012 11:29 am

Ron, dat is geen kwestie van onze vakantieplanningen in de war te sturen, maar je tips kunnen wel bijdragen tot een zinvoller vakantie.

Plaats reactie