Wat was voor jou het meest aangrijpend in Polen?

Al uw vakantievragen mogen hier gesteld worden
lief milieu
Berichten: 161
Lid geworden op: ma nov 28, 2011 9:47 am

Wat was voor jou het meest aangrijpend in Polen?

Bericht door lief milieu » za mar 31, 2012 4:29 pm

Bezocht je Polen, woon je in Polen, ben je van Polen, ging je met vakantie in Polen, ...
Wat was voor jou het meest aangrijpende (positief-negatief) in Polen:

Voor mij:

- Auschwitz
- Zoutmijnen
- Armoede in achterbuurten
- de biddende jongeren in de kerken, die uren op hun knieën zaten

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Wat was voor jou het meest aangrijpend in Polen?

Bericht door bertvaneck » za mar 31, 2012 6:12 pm

lief milieu schreef:Bezocht je Polen, woon je in Polen, ben je van Polen, ging je met vakantie in Polen, ...
Wat was voor jou het meest aangrijpende (positief-negatief) in Polen:

Voor mij:

- Auschwitz
- Zoutmijnen
- Armoede in achterbuurten
- de biddende jongeren in de kerken, die uren op hun knieën zaten
het moment dat ik mj vrouw leerde kennen en de manier van leven in Polen de zorg voor de eigen familie en ouders en ook de geloofsbelijdenis wat mij erg aan spraak 6qq

http://www.youtube.com/watch?v=cGflh1GK ... st_related
Laatst gewijzigd door bertvaneck op zo apr 01, 2012 9:24 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Przyrodnik
Berichten: 799
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Re: Wat was voor jou het meest aangrijpend in Polen?

Bericht door Przyrodnik » za mar 31, 2012 7:28 pm

Toen er een zwerfhond voor het busje sprong dat ik bestuurde, die toen tegen de bumper klapte en onder de wagen door ging, daarna op het asfalt bleef liggen, tot we hem benaderden om hem van de weg af te slepen en hij opsprong, de weg al strompelend verder overstak.

De kusjes die ik kreeg ter gelegenheid van mijn verjaardag van mijn Poolse zusje op de brug over de Narew tussen Uhowo en Lapy.

Staand zonder andere mensen op de top van Rysy (2499 m), letterlijk de hoogste man in Polen.

Mijn ontgroening.

Zywiec drinken bij het krieken van de ochtend, met uitzicht op de uit optrekkende nevel in het zicht komende Pilsko (de hoogste piek in het vovoidschap Slask) en later ook de uit optrekkende nevel verschijnende skyline van de Tatra.

Een treffen met de meest omvangrijke Gewone es van Europa.

Wisent, Eland, Kapjesorchis, Witrugspecht, Drieteenspecht.

Na drie maanden platteland in Podlasie onder Krakau een snelweg passeren (BLEEGH!!).

Met de hoogzwangere Olga in Warschau-Oost wachten op de eerste trein in de morgen, omdat ik in de late avondtrein niet mee mocht en zij haar laatste trein had gemist.

Beversporen in Zachodniopomorskie, hoewel dat bij nader inzien, in relatief opzicht, niet zo heel bijzonder is.

De lift van Borenbas van Arnhem naar Jelenia Gora.

De lift van een chauffeur uit Miedrzecz van Swiecko naar Antwerpen in een Renault 25, koerssnelheid 170 kmh, twee stops van tien minuten.

Enzo.

lief milieu
Berichten: 161
Lid geworden op: ma nov 28, 2011 9:47 am

Re: Wat was voor jou het meest aangrijpend in Polen?

Bericht door lief milieu » za mar 31, 2012 8:09 pm

Bwèèèèkes, de flakisoep (soep met magen), waarvan mijn partner erg hield en mijn kinderen en ik zo van konden k*****!

Bwèèèèèkes, de regen, die met BAKKEN uit de hemel viel en ons uit Zakopane deed vertrekken! Nooit meegemaakt ... zo veel regen, dagen lang, ... Jammer!

Leuk, die andere cultuur: vlees in een restaurant eten per gram, groenten per gram en ook in evenredigheid betalen.

Leuk om te zien hoe de Polen zo veel ijsjes aten, minder leuk natuurlijk wanneer we wisten waarom dat er zo veel ijsjes werden gegeten.

Leuk: de grote collectie Vlaamse tapijten in Krakow, die we nog nooit in Vlaanderen tesamen hadden gezien.

Verrassend was: voor een biertje betaalden we toen 5 à 8 BEF, maar om te gaan plassen betaalden we 15 BEF!

Contrast tussen arm en rijk op restaurant: armen kochten (?) potje vet met brood, rijken een gevarieerd menu.

Auschwitz: inkervingen van het H. Hart van Jezus in de cellen ... als laatste hoop.

Leuk: de paddestoelenverkoop en de kaboutertjes, die verkocht werden langs de grotere wegen. Ik hou wel niet van die prularia, maar het was leuk leuk te kunnen ervaren dat hun cultuur was.

Leuk: de wekelijks markt, waar je de gebruiken van het plaatselijke volk en de cultuur écht leert kennen.

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: Wat was voor jou het meest aangrijpend in Polen?

Bericht door Wilhelmus Johannes » za mar 31, 2012 8:19 pm

Deze kerk in Potok,die in 20 jaar heb zien opbouwen vanaf de eerste steen.
Er is nooit ook maar 1 bouwlift of machine aan te pas gekomen,alles ging via houten steigers,maanden lang bezig om de roodkoperen panelen aan elkaar te klinken.
Het geheel werd door Zakopaanse werklieden gedaan,dagelijks klonken hun geweldige volksliedjes door het dal,het was altijd feest.

Afbeelding

lief milieu
Berichten: 161
Lid geworden op: ma nov 28, 2011 9:47 am

Re: Wat was voor jou het meest aangrijpend in Polen?

Bericht door lief milieu » za mar 31, 2012 8:35 pm

Mooi kerkje! Maar ze zijn wel de haan op de kertoren vergeten te plaatsen.
Grapje ... 2qq In België is dat ook maar streekgebonden en in Walonië staat de haan te kraaien op hun vlag.
(De haan is een teken van macht)

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: Wat was voor jou het meest aangrijpend in Polen?

Bericht door Wilhelmus Johannes » za mar 31, 2012 8:36 pm

Dit geweldige rustgevende stuwmeer Jezioro Czorsztynskie in een prachtige omgeving dat ik nagenoeg vanaf de eerste druppel water heb zien groeien.

Afbeelding

Afbeelding

Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Wat was voor jou het meest aangrijpend in Polen?

Bericht door Plievo » zo apr 01, 2012 8:51 am

Het was in 1984, ik ging met Alicja (nu mijn vrouw) naar de filmTerminator.
Lekker op tijd vertrokken, zodat we nog even in de stad Poznan konden rondlopen.

Wat mij opviel was de enorme hoeveelheid militairen die rondliepen met wapens. Je kon geen kant opkijken of ze liepen er wel in groepjes.



De film was ondertiteld, maar de sterke teksten kon ik wel in het engels begrijpen ;)

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Wat was voor jou het meest aangrijpend in Polen?

Bericht door bertvaneck » zo apr 01, 2012 9:27 am

dat viel wel mee in Bydgoszcz het was een rustige stad waar ik toen en nu graag komt 6qq

pietje Bell
Berichten: 516
Lid geworden op: do okt 13, 2011 8:52 am

Re: Wat was voor jou het meest aangrijpend in Polen?

Bericht door pietje Bell » zo apr 01, 2012 9:38 am

Er zijn er zo veel,ik zal proberen er een paar op tehalen.
Toen ik een keer Polen inreed en midden in de nacht achter Swiebodzin een lada tegen een boom zag hangen.
Er was toen amper verkeer tot niemand op de weg,liep naar de auto en keek er naar,en zag een man voorover het stuur hangen met zijn hoofd ge klemt tegen de voorruit,hij keek mij aan met een grijns,dit kwam omdat hij beknelt zat.
Deed de deur open,en voelde aan zijn pols,deze was koud,het had geen zin meer,deed de deur dicht,en vervolgde mijn weg,anders was ik teveel tijd kwijt met de politie .e.d.het had toch geen zin.
Ook een x dat ik door een dorpje reed,en een wagen voor mij de bocht verkeerd inschatte,en met zijn truck in een hoek van een woonhuis ramde,de oudjes stonden buiten in hun nachtkleding,en de neus van de wagen voor hun bed,je keek zo de slaapkamer in.Er was ook een houten paal voor de draden voor stroom gevallen,en ik kon niet door.De draden lagen over de weg,er kwamen meerdere mensen aan gelopen,en ik maakte ze duidelijk of ze de paal even voor mij omhoog konden houden,en er werd gehoor aan gegeven,ik kon er onder door,en ze lieten hem weer vallen.Ik kon weg,dit was het belangrijkst.
Dan al de ongelukken,waar bij een jonge vrouw uit een auto geslingerd was,en midden op de weg lag,dood natuurlijk met een blauw gezicht,je keek haar zo aan van uit de cabine,meerde ongelukken gezien,een staat me nog bij,net over de grens in polen,net na nieuwjaar,ik kwam polen in,de bus ging er uit,het was spekglad met een pak sneeuw,de bus was op hoogte van het motorblok,compleet geamputeerd,dus terhoogte van het middel van de passagiers.Met gevolg een bloederige bende in de sneeuw,met over al bagage langs de weg,en overal lichamen.Dit staat op mijn netvlies gebrand en zal nooit meer weg gaan.Evenals toen ik jong was,er bij ons in de polder in de nacht,ik kwam met mijn maten uit het cafe,toen was er een v.w kever over de kop gegaan,die vloog in brand,en de deuren zaten bekneld,we kregen ze niet open,de hitte was enorm,maar nog erger was het gebrul van de man te horen,tot zijn bewegingen en gebrul langzaam verstomde.Dit vergeet je nooit.Ik heb nog veel meer aan grijpende dingen,in polen mee gemaakt,en zal ze in de loop der tijd wel eens vertellen. 3qq

Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Wat was voor jou het meest aangrijpend in Polen?

Bericht door Plievo » zo apr 01, 2012 2:36 pm

Heftig pietje bell, heel heftig.

kees
Berichten: 536
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 5:57 pm

Re: Wat was voor jou het meest aangrijpend in Polen?

Bericht door kees » zo apr 01, 2012 4:59 pm

Daarom kijk ik de andere kant op als je er toch niks meer aan kunt doen, maar de meeste mensen zijn dan toch nog zo nieuwsgierig om te kijken.

pietje Bell
Berichten: 516
Lid geworden op: do okt 13, 2011 8:52 am

Re: Wat was voor jou het meest aangrijpend in Polen?

Bericht door pietje Bell » zo apr 01, 2012 5:08 pm

Soms kan je de andere kant op kijken,en soms niet,net zo als die man in de lada,die had nog kunnen leven.In dit geval was hij al dood,dat weet je niet als je de andere kant op kijkt,en dan misschien een levend mens laat barsten,die bekneld in zijn auto zit.Het da andere kant op kijken gaat niet op,alleen voor een hoop stront. 3qq

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Wat was voor jou het meest aangrijpend in Polen?

Bericht door bertvaneck » zo apr 01, 2012 5:12 pm

Pietje ik stop ook altijd om te kijken of ik kan helpen daar voel ik mij goed bij

kees
Berichten: 536
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 5:57 pm

Re: Wat was voor jou het meest aangrijpend in Polen?

Bericht door kees » zo apr 01, 2012 5:24 pm

Bert en Pietje, als er al een hoop politie en ambulances zijn en nog meer mensen, dan hoef ik niet meer te stoppen want ik wil niet in de weg lopen. vr.gr.kees.

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Wat was voor jou het meest aangrijpend in Polen?

Bericht door bertvaneck » zo apr 01, 2012 7:12 pm

kees dan rij ik ook door zonder meer 6qq en dan hebt jij gelijk

Przyrodnik
Berichten: 799
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Re: Wat was voor jou het meest aangrijpend in Polen?

Bericht door Przyrodnik » zo apr 01, 2012 8:59 pm

De tweede EK-voetbal zege van het Nederlands elftal ;)

Stamgast
Berichten: 431
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 3:50 pm

Re: Wat was voor jou het meest aangrijpend in Polen?

Bericht door Stamgast » di apr 03, 2012 6:55 pm

lief milieu schreef:Bezocht je Polen, woon je in Polen, ben je van Polen, ging je met vakantie in Polen, ...
Wat was voor jou het meest aangrijpende (positief-negatief) in Polen:

Voor mij:

- Auschwitz
- Zoutmijnen
- Armoede in achterbuurten
- de biddende jongeren in de kerken, die uren op hun knieën zaten


Ik begrijp de vraag, maar kan er weinig mee. Om een antwoord te kunnen geven zou ik moeten gaan vergelijken. Is het één, in Polen: mooier, beter, lekkerder, slechter of wat dan ook, dan elders. Voor mij lastig aan te geven. Er is meer dan Polen.

Przyrodnik
Berichten: 799
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Re: Wat was voor jou het meest aangrijpend in Polen?

Bericht door Przyrodnik » di apr 03, 2012 7:09 pm

De factor toeval herken ik. Ik ga er een nieuw topic over openen.

pietje Bell
Berichten: 516
Lid geworden op: do okt 13, 2011 8:52 am

Re: Wat was voor jou het meest aangrijpend in Polen?

Bericht door pietje Bell » wo apr 04, 2012 3:21 pm

Of het aangrijpend was,weet ik niet ik ben wat dat betreft vrij nuchter.
Alleen het verwonderde of te wel verbaasde mij toen er embleems en knopen en gesp van een riem en nog meer van dat spul van duitse soldaten werd aangeboden, die in polen waren omgekomen in de tweede wereldoorlog ,voor een vraag prijs van 1200 mark.De spulletjes waren helemaal schoon gemaakt,en in plastic verpakt.Ik vroeg hoe komen jullie daar aan?
Waarop ik als antwoord kreeg,die halen we uit de graven,we gaan eerst kijken wie er ligt,dat zien we aan de steen,een soldaat of generaal of een ander in rang.En dan halen we in de nacht het graf open en pakken de spullen.
Er was toen veel vraag van verzamelaars.Ik had geen interesse ,maar vond toen wel dat eigenlijk alles in Polen kon,als je de weg maar weet. 3qq

Plaats reactie