Szczurkowo - ooievaars

Al uw vakantievragen mogen hier gesteld worden
Plaats reactie
lief milieu
Berichten: 161
Lid geworden op: ma nov 28, 2011 9:47 am

Szczurkowo - ooievaars

Bericht door lief milieu » vr apr 06, 2012 3:16 pm

Bovenvermeld dorpje is bekend om zijn ooievaars(nesten). In Kroatië kon je ze ook aantreffen op bepaalde plaatsen.
Zijn er nog andere plaatsen in Polen waar je die ooievaars kan zien in Noord-oost Polen? Ik vind dit bijzonder fascinerende vogels.


Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: Szczurkowo - ooievaars

Bericht door Wilhelmus Johannes » vr apr 06, 2012 3:22 pm

Tussen Nowy Targ en Kroscienko n Dunajcem weg 969 barst het van die nesten,in elk dorpje.

lief milieu
Berichten: 161
Lid geworden op: ma nov 28, 2011 9:47 am

Re: Szczurkowo - ooievaars

Bericht door lief milieu » vr apr 06, 2012 5:06 pm

Oei Wilhelmus, dat ligt helemaal buiten onze route, denk ik. Het is wel een prachtige link, die je hebt doorgegeven!

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: Szczurkowo - ooievaars

Bericht door Wilhelmus Johannes » vr apr 06, 2012 5:27 pm

. Het is wel een prachtige link, die je hebt doorgegeven!


Graag gedaan,ik heb die al jaren bij de bladwijzers staan,is elk jaar weer genieten.

Thomasz
Berichten: 155
Lid geworden op: ma aug 22, 2011 1:39 pm

Re: Szczurkowo - ooievaars

Bericht door Thomasz » do apr 12, 2012 7:59 pm

Hier in de omgeving staan in de dorpjes tien talle nesten op palen, 90 % was vorig jaarbewoond, tot gisteren was er nog geen een geland.
Thomasz

Przyrodnik
Berichten: 799
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Re: Szczurkowo - ooievaars

Bericht door Przyrodnik » do apr 12, 2012 11:41 pm

Zeker, Polen hoort met Oekraine en Spanje tot de drie toplanden voor de Ooievaar, en het is in deze landen geen zeldzame soort. Hoe anders is dat met de Auerhaan, het Korhoen, de Grote trap of de Scharrelaar. Ook de Hop doet het in Polen niet al te best meen ik.

pietje Bell
Berichten: 516
Lid geworden op: do okt 13, 2011 8:52 am

Re: Szczurkowo - ooievaars

Bericht door pietje Bell » vr apr 13, 2012 9:08 am

Is het nog niet te vroeg voor ooievaars om nu in Polen te landen?
In mijn veronderstelling kwamen ze altijd later.Hoe zou het met de kikkers zijn in Polen.
Hier bij mij niet al te best,al mijn vissen leven nog in de vijver,alleen alle kikkers hebben het begeven.
Terwijl het wel eens meer koud was,met een dik pak ijs op de vijver.Ik kon er 40 stuks uit vissen die dik en op gezwollen aan de oppervlakte kwamen,terwijl de salamanders het ook overleeft hebben.Half dec was het wel uitzonderlijk zacht,toen hoorde je ze af en toe kwaken,misschien dat de winter ze toch heeft overvallen. 3q 3qq

Thomasz
Berichten: 155
Lid geworden op: ma aug 22, 2011 1:39 pm

Re: Szczurkowo - ooievaars

Bericht door Thomasz » vr apr 13, 2012 11:04 am

Piet,


het steekt de moord van de kikkers en padden, Een weekje geleden wezen fietsen en je zag helle klonten aan elkaar, en een geluid van je welste, helaas lagen er ook talloze plat op de weg.
Mijn kikkers hebben het over leefd, ook twee mooie groenen.

Thomasz

lief milieu
Berichten: 161
Lid geworden op: ma nov 28, 2011 9:47 am

Re: Szczurkowo - ooievaars

Bericht door lief milieu » vr apr 13, 2012 6:33 pm

Als ik in de Michelingids lees, dan constateer ik dat er op meerdere plaatsen in Polen ooievaars te zien zijn. In Polen broeden zo een 40.000 paren. Dus we zullen er moeilijk naast kunnen kijken.

http://www.wereldpagina.nl/index.php/Po ... _speurders

Voor wat betreft de kikkers: ik heb er al hele mooie gezien tijdens de natuurwandelingen de laatste weken. Ook heb ik al wateronderzoek gedaan in sloten en vennen. De kikkervisjes zijn hier bij ons talrijk aanwezig ... zolang ze niet door grotere soorten worden verorberd.

Hier in België worden elk jaar reusachtige acties gehouden om padden over te zetten. Jong en oud nemen hier aan deel.

ron
Berichten: 731
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Szczurkowo - ooievaars

Bericht door ron » za apr 14, 2012 8:45 am

Eerste ooievaar was hier een paar weken geleden gesignaleerd. Ze zeggen dat als je hem beter vliegend in plaats van zittend tegen kan komen. Het precieze weet ik er niet van af, maar het bijgeloof wil dat de rest van het jaar daar wat mee te maken heeft, het gaat dan over je eigen activiteit.

Kikkers zijn hier nog niet aan het trekken. Alleen een enkele pad ben ik tegengekomen.

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: Szczurkowo - ooievaars

Bericht door Wilhelmus Johannes » za apr 14, 2012 8:49 am

ron schreef:Eerste ooievaar was hier een paar weken geleden gesignaleerd. Ze zeggen dat als je hem beter vliegend in plaats van zittend tegen kan komen. Het precieze weet ik er niet van af, maar het bijgeloof wil dat de rest van het jaar daar wat mee te maken heeft, het gaat dan over je eigen activiteit.

Kikkers zijn hier nog niet aan het trekken. Alleen een enkele pad ben ik tegengekomen.


Zoals te zien zitten ze hier al weken op de eieren.

http://www.beleefdelente.nl/vogel/ooievaar

pietje Bell
Berichten: 516
Lid geworden op: do okt 13, 2011 8:52 am

Re: Szczurkowo - ooievaars

Bericht door pietje Bell » za apr 14, 2012 4:54 pm

Het schijnt dat de ooievaar met kindjes te maken heeft.Net als hier in Nederland.
Als je hem vliegend ziet,dan heeft het met je eigen activiteit te maken.Dus werk aan de winkel om de wieg vol te krijgen. :o
Dus Bert en W.J goed opletten of jullie er een in Polen zien vliegen. :lol: 3qq

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: Szczurkowo - ooievaars

Bericht door Wilhelmus Johannes » za apr 14, 2012 5:56 pm

Piet ik zie ze in Polen wel eens vliegen,maar dat heeft meestal met wodka te maken. 2qq 1qq 1qq

Thomasz
Berichten: 155
Lid geworden op: ma aug 22, 2011 1:39 pm

Re: Szczurkowo - ooievaars

Bericht door Thomasz » zo apr 15, 2012 11:41 am

pietje Bell schreef:Het schijnt dat de ooievaar met kindjes te maken heeft.Net als hier in Nederland.
Als je hem vliegend ziet,dan heeft het met je eigen activiteit te maken.Dus werk aan de winkel om de wieg vol te krijgen. :o
Dus Bert en W.J goed opletten of jullie er een in Polen zien vliegen. :lol: 3qq


Ondanks de hele dagmieserig weer heb ik de eerste ooievaar waar genomen, dus kruip nu gauw op moeders tot later zz5 zz5
Thomasz

lief milieu
Berichten: 161
Lid geworden op: ma nov 28, 2011 9:47 am

Re: Szczurkowo - ooievaars

Bericht door lief milieu » zo apr 15, 2012 12:06 pm

Thomasz schreef:
pietje Bell schreef:Het schijnt dat de ooievaar met kindjes te maken heeft.Net als hier in Nederland.
Als je hem vliegend ziet,dan heeft het met je eigen activiteit te maken.Dus werk aan de winkel om de wieg vol te krijgen. :o
Dus Bert en W.J goed opletten of jullie er een in Polen zien vliegen. 3qq


Ondanks de hele dagmieserig weer heb ik de eerste ooievaar waar genomen, dus kruip nu gauw op moeders tot later zz5
Thomasz


Hé, hé, Tohmasz, je laat mijn verbeelding op hol slaan! 10qq

Plaats reactie