Poznan

Al uw vakantievragen mogen hier gesteld worden
Plaats reactie
Plievo
Berichten: 2944
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Poznan

Bericht door Plievo » za apr 14, 2012 6:52 pm



lief milieu
Berichten: 161
Lid geworden op: ma nov 28, 2011 9:47 am

Re: Poznan

Bericht door lief milieu » zo apr 15, 2012 12:23 pm

Hey Plievo :mrgreen:
Ik hoopte de bokjes nog eens te mogen bewonderen in de videoclip, maar helaas...

Een andere videoclipje kon mijn droom wel waar maken.

http://www.youtube.com/watch?v=Owv3UGRXD4k

Uhm, wat is dat stadje toch erg veranderd op een -10-tal jaren tijd.

Giorgino
Berichten: 316
Lid geworden op: zo okt 30, 2011 2:29 pm

Re: Poznan

Bericht door Giorgino » vr apr 20, 2012 5:08 am

Is Poznan nu eigenlijk de citytrip waard of niet? Iemand hier de stad al eens echt als citytrip aangedaan?

Plievo
Berichten: 2944
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Poznan

Bericht door Plievo » vr apr 20, 2012 6:14 am

Giorgino schreef:Is Poznan nu eigenlijk de citytrip waard of niet? Iemand hier de stad al eens echt als citytrip aangedaan?

Oei, lastige vraag maar ik zal het proberen te beantwoorden.

Ik kom al sinds de jaren 80 in Poznan. Ik ben getrouwd in het gemeentehuis (onder de bokjes).
Poznan heeft zeker zijn charmes en geschiedenis die een bezoekje waard zijn, maar is de laatste decennia uitgegroeid tot een zaken en handelsstad.

Het centrum is gezellig met een paar verassende restaurants onder de grond en in de zijstraten.


Zou je kunnen aangeven waar jouw interesses liggen?
Als ik mij goed herinner reis je toch per spoor?

Giorgino
Berichten: 316
Lid geworden op: zo okt 30, 2011 2:29 pm

Re: Poznan

Bericht door Giorgino » vr apr 20, 2012 5:43 pm

De vraag is eigenlijk gewoon of daar genoeg musea, bezienswaardigheden, etc... zijn om je een dag of vier bezig te houden. Dat was voor Wroclaw het geval. Is dat ook zo voor Poznan?

Stamgast
Berichten: 431
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 3:50 pm

Re: Poznan

Bericht door Stamgast » vr apr 20, 2012 6:36 pm

Oei, lastige vraag maar ik zal het proberen te beantwoorden.

Ik kom al sinds de jaren 80 in Poznan. Ik ben getrouwd in het gemeentehuis (onder de bokjes).
Poznan heeft zeker zijn charmes en geschiedenis die een bezoekje waard zijn, maar is de laatste decennia uitgegroeid tot een zaken en handelsstad.

Het centrum is gezellig met een paar verassende restaurants onder de grond en in de zijstraten.


Plievo,

Ik begrijp jouw voorkeur voor Poznan, maar verassende restaurants, wat moet ik mij daarbij voorstellen? Vlam in de pan!

Houtstoker
Berichten: 304
Lid geworden op: ma aug 29, 2011 4:39 pm

Re: Poznan

Bericht door Houtstoker » za apr 21, 2012 6:03 am

Poznan is een stad met een mooie oude kern, veel musea, shopping centra, enz. Een bezoek waard.

Het oude stadscentrum is grotendeels gerenoveerd. Vlak bij het oude plein is een gerestaureerde kerk waar vaak concerten gegeven worden. Rondom het centrum enkele musea, o.a. het plaatselijke nationaal museum, en een museum gevestigd in een kasteel. Ook de bibliotheek nabij het centrum is gevestigd in een zeer fraai oud pand. Aan de rand van het centrum ligt ook de shopping mall "Stary Browar" welke ooit de titel "mooiste van europa" gekregen heeft

De treinverbinding naar Wroclaw wordt nog steeds voor een deel met stoomlocs gereden. Rondom de stad liggen verschillende forten. Enkele ervan (fort VII en die bij de Cytadel) zijn ingericht als museum. Ook bij de oude dierentuin, vlak bij watersportterrein "Malta" is zo een fort te bezoeken. Hier is ook een rondrit te maken met een toeristisch treintje.

Bij Debiec, ligt het waterzuiveringsbedrijf, vlak bij rivier de Warta. De waterbekkens liggen in een mooi natuurgebied en zijn een bezoek meer dan waard. Poznan heeft ook een Kathedraal. Bij de kathedraal is een tijd geleden een brug ge/verplaatst. De kathedraal ligt op een eiland in de Warta, en daar in de buurt kun je ook rondvaarten maken

Aan de zuidoost rand ligt een grote americaanse multikino. Eraanvast ligt ook een indoor kartbaan. Aan de westrand is elke zondag een grote markt, vooral met autoonderdelen. Ongelofelijk wat je daar allemaal kunt vinden. Er worden daar dan ook complete auto's verhandeld, uitgeprobeert, en soms echt geracet.

Tot zover, mss weet Plievo nog wat

Plievo
Berichten: 2944
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Poznan

Bericht door Plievo » za apr 21, 2012 7:27 am

Houtstoker bedankt, een mooi compleet beeld heb je al neergezet :)

De stoomtrein gaat naar Wolsztyn, ik dacht 40km van Poznan af en met de trein te bereiken. Je kan in het PKP depot Wolsztyn enkele sfeer-opnames maken.
De kathedraal is zeker een bezoekje waard, in de Gouden Kapel van de kathedraal kan je de sarcofagen bekijken van de 1e koning en zijn zoon.
Daarna kan je eventueel in het winkeltje nog wat kopen.
Stare rynek met zijn renaissance stadhuis en plein met de huizen in barokke stijl zijn een lust voor het oog.
Het Nationale Museum in Poznan is ook zeker een bezoekje waard met schilderijen van Jacek Malczewski.

O ja, als je ervan houd: opera en operette!

Giorgino
Berichten: 316
Lid geworden op: zo okt 30, 2011 2:29 pm

Re: Poznan

Bericht door Giorgino » za apr 21, 2012 8:37 am

Je kan er je met andere woorden wel goed amuseren voor een dag of vier! 1qq

Ik zag in dat downloadbaar gidsje trouwens een citadel met een militair kerkhof erop, een militair museum, etnografisch, archeologisch, farmaceutisch museum en zelfs één over muziekinstrumenten. Verder zag ik een enorm christusbeeld op een heuvel en reclame voor een bezoek aan de brouwerij van Lech. In het gidsje staat bovendien uitgelegd hoe je het Malta-meer kan bezoeken.

Een nadeel is wel dat er vanuit Charleroi noch vanuit Eindhoven vluchten zijn naar Poznan...

Plievo
Berichten: 2944
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Poznan

Bericht door Plievo » za apr 21, 2012 9:22 am

Je kan vanaf Dortmund met Wizzair.com rechtstreeks naar Poznan vliegen voor een paar tientjes in c.a. 1,5h.

Mijn zwager werkt in de Lech fabriek en ik heb daar 2x een rondleiding mogen krijgen van hem, dan kom je ook op plekken waar je normaal niet mag komen.
Al met al reuze interresant.

Dat Christusbeeld is niet bij Poznan maar bij Swiebodzin, vlakbij de grens met Duitsland.

Het Maltameer is leuk om te wandelen, eventueel kan je dit koppelen aan een bezoek aan de Zoo.

Stamgast
Berichten: 431
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 3:50 pm

Re: Poznan

Bericht door Stamgast » zo apr 22, 2012 12:19 pm

Hoi Plievo,

Heb jij een overzicht van hotels in Poznan?

Groeten,
Stamgast

Giorgino
Berichten: 316
Lid geworden op: zo okt 30, 2011 2:29 pm

Re: Poznan

Bericht door Giorgino » zo apr 22, 2012 12:47 pm

Stamgast, dat vind je zowel in dit downloadbaar citytripgidsje (http://www.inyourpocket.com/data/download/poznan.pdf) als op de website van Ryanair waar je nu eveneens een zoekmachine voor hotels per bestemming hebt!

Plievo
Berichten: 2944
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Poznan

Bericht door Plievo » zo apr 22, 2012 1:09 pm

Giorgino schreef:Stamgast, dat vind je zowel in dit downloadbaar citytripgidsje (http://www.inyourpocket.com/data/download/poznan.pdf) als op de website van Ryanair waar je nu eveneens een zoekmachine voor hotels per bestemming hebt!

Goede tip Giorgino 16qq .

Eventueel kan je ook via google, zoekwoorden: Poznan en hotel.

Een hotel is b.v. het novotel bij Malta. http://www.novotel.com/nl/hotel-0525-no ... ndex.shtml
Voor 36,13 euro kan je al een kamer boeken voor 2 personen (afhankelijk van datum).
Maar waarom dit hotel?
Het ligt bij Malta, een pracht van een meer waar internationale roeiwedstrijden worden gehouden, mooie omgeving, dierentuin vlakbij, etc..
Gratis parkeren, ruimte genoeg.
En niet onbelangrijk: de tramhalte met lijn 6 en 8 naar het centrum voor de deur.

Stamgast
Berichten: 431
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 3:50 pm

Re: Poznan

Bericht door Stamgast » zo apr 22, 2012 1:21 pm

Zowel Giorgino als Plievo dank voor de reactie.

Giorgino
Berichten: 316
Lid geworden op: zo okt 30, 2011 2:29 pm

Re: Poznan

Bericht door Giorgino » ma apr 23, 2012 5:43 pm

Waarschijnlijk wel een interessante reisgids:

Afbeelding

menasil
Berichten: 68
Lid geworden op: ma aug 22, 2011 5:20 am

Re: Poznan

Bericht door menasil » wo mei 09, 2012 5:24 am

Ik heb een weekendtrip gedaan naar Poznan tijdens een rondreis door Polen. Ik vond het echt een hele leuke stad! Er zijn heel veel musea in de stad dus je kan je er prima vermaken en met mooi weer kan je een fiets huren en gaan fietsen of wandelen rondom het Malta meer. Vond ik iig erg leuk! Heb een dag sightseeing gedaan en een dag ben ik naar dierentuin en malta meer geweest. Er was toen net een kayakwedstrijd aan de gang, ook grappig om te zien.

Eventueel heb ik nog een stukje dat ik heb geschreven voor een andere website met wat info over Poznan en bezienswaardigheden.

admin
Site Admin
Berichten: 503
Lid geworden op: do aug 18, 2011 11:56 am

Re: Poznan

Bericht door admin » wo mei 09, 2012 5:59 pm

Eventueel heb ik nog een stukje dat ik heb geschreven voor een andere website met wat info over Poznan en bezienswaardigheden.


Altijd welkom. :D

menasil
Berichten: 68
Lid geworden op: ma aug 22, 2011 5:20 am

Re: Poznan

Bericht door menasil » za jun 02, 2012 11:54 am

Poznan
Poznan is een stad in het westen van Polen. De stad kent vele musea en is dan ook zeker de moeite waard om te bezoeken.

Vervoer naar Poznan

Poznan heeft een eigen vliegveld maar vooralsnog is er geen directe verbinding tussen Nederland en Poznan. Vanuit Nederland kun je met de trein naar Berlijn reizen om vervolgens over te stappen op een trein naar Poznan. Vanaf Berlijn duurt de reis ongeveer 2,5 uur. Daarnaast is het mogelijk om met de nachttrein richting Warschau vanaf Amsterdam te reizen. Deze stopt ook in Poznan.


Benieuwd naar het verdere artikel? Lees dan verder via deze link

lief milieu
Berichten: 161
Lid geworden op: ma nov 28, 2011 9:47 am

Re: Poznan

Bericht door lief milieu » zo jul 14, 2013 1:03 pm

Dit stadje bezoeken we zeker dit jaar.

Plievo
Berichten: 2944
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Poznan

Bericht door Plievo » di jul 16, 2013 12:56 pm

lief milieu schreef:Dit stadje bezoeken we zeker dit jaar.

Voor hoeveel dagen?

Plaats reactie