Vragen, eigenlijk best wel veel vragen

Al uw vakantievragen mogen hier gesteld worden
Plaats reactie
rolling rodie
Berichten: 5
Lid geworden op: do jul 19, 2012 11:36 pm

Vragen, eigenlijk best wel veel vragen

Bericht door rolling rodie » di jul 24, 2012 1:16 pm

Hoi Polenliefhebbers,

Wij gaan 3 September met de camper en onze hondjes naar Polen voor een bezoek aan Auschwitz en om van daaruit nog wat andere dingen in Polen te bekijken.
We willen de eerste dag gebruiken voor de reis en de 2e dag voor het bezoek aan Auschwitz, Dinsdag 11 September willen we weer thuis zijn dus hebben we nog wat tijd over om wat andere dingen in Polen te bezichtigen.
Van Johan (Plievo) hebben we al een aantal tips gekregen en dan moet dit globaal onze route worden.
Nu heb ik natuurlijk wel wat vragen, eigenlijk wel heel veel vragen misschien ook wel veel te veel vragen voor de periode dat we heen gaan :oops:
Maar ik denk dat ik beter teveel vragen kan stellen dan te weinig ;)
Oké daar gaan we dan;
Hoe zit het met de grensovergang?
Wat voor papieren zijn we nodig voor ons zelf en de honden?
Hoe staan de Polen tegen over honden?
Zijn er kaarten voor mijn navigatie verkrijgbaar (garmin zumo 550) of kan ik beter wegenkaarten kopen of een combinatie van beiden?
Is diesel en LPG makkelijk te verkrijgen?
Hoe is het gesteld met camperplaatsen en mogen we ook gewoon in een dorp of ergens op een stil plekje overnachten?
Zijn er genoeg mogelijkheden om schoon water te tanken, vuil water en de wc te lozen?
Wat voor stroomaansluitingen worden er op de campings en camperplekken gebruikt?
Waar kan ik het gunstigst geld omwisselen, accepteren ze creditcards en Nederlandse bankpasjes?
Is het een goedkoop of duur land?
Kun je de "gewone" etenswaren in de winkels kopen?
Wij zijn niet van die mensen die alles van huis meenemen maar liever proberen wat het land zelf allemaal voor lekkers heeft.
Hoe is het met uit eten gaan?
Waar moet je juist wel en juist niet heen en wat zijn de Poolse specialiteiten?
Welke taal kan je het beste spreken daar?
Hoe werkt het mobiele telefonie en internet qua ontvangst en kosten en zijn er veel wifi punten of heeft iedereen dat beveiligd?
Heb ik gewoon normaal ontvangst/bereik met schotel-tv?
en wat zijn de temperaturen rond die tijd?
Dit ivm de kleding de we mee moeten nemen?

Zo dat zijn heel wat vragen dacht ik :shock:
Ik hoop dat jullie hier wat mee kunnen en alvast bedankt :D

Lech
Berichten: 4942
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Vragen, eigenlijk best wel veel vragen

Bericht door Lech » di jul 24, 2012 2:16 pm

Oei, zeker veel vragen, maar vragen mag en ik probeer een paar antwoorden te geven:
 
- Hoe zit het met de grensovergang: Polen is een Schengenland en je kan zo de grens over, houd wel rekening mee dat je met 20km/h de grens over gaat en dat de bestaande grenskantoren er nog zijn
waar je doorheen rijdt. Stoppen is niet van toepassing.
 
- Wat voor papieren zijn we nodig voor onszelf en de honden: Voor jullie zelf een ID-kaart of paspoort. Voor de honden dacht ik een medisch paspoort die je ook hebt als je b.v. de honden meeneemt
naar b.v. Duitsland.
 
- Hoe staan Polen tegenover honden: Honden in Polen zijn vaak waakhonden, alhoewel je de laatste jaren ook ziet dat honden voor de gezelligheid worden gehouden. Je zal er normaal gesproken geen
problemen mee ondervinden.
 
- Is diesel en lpg makkelijk te verkrijgen: diesel wel, is bij de pompen aangegeven middels een zwart vlak met een bepaalde tekst erop (ben het effe kwijt). LPG heb ik geen idee over
 
- Waar kan ik het gunstigst geld omwisselen: Je kan overal in Polen geld pinnen bij pinautomaten met de normale bankpas in zlotys. Soms kan je kiezen of je in zlotys of in euro`s geld wil hebben,
dit geeft een keuzemenu dan aan. LET OP: Er is een bank die vraagt of je het geld wil hebben in hun omrekeningsfactor of in een onbekende (markt)omrekeningsfactor. Kies in dit geval ALTIJD de onbekende (markt) omrekeningsfactor. Dit is veel voordeliger.
In verreweg de meeste winkels (supermarkten overal) kan je betalen met de pinpas.
Met creditcard kan je ook alles afrekenen.

 
- Is het een goedkoop of duur land?
Voor Nederlanders is het een goedkoop land, brandstof / eten / drinken is stukken goedkoper dan hier. Uit eten is daar ook prima te doen, lekker, goed, veel ;) en echt schappelijke prijzen
 
- Kun je de gewone etenswaren in de winkels kopen?
Ja, de supermarkten zijn daar voorzien van alles. Bij Krakow heb je supermarkten zo groot dat een bijenkorf er makkelijk in past, met dus ook een enorm groot assortiment, vele malen groter dan
ik hier gewend ben.
 
Zo eerst een paar antwoorden waar je denk ik mee verder kunt.
 
Lech

Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Vragen, eigenlijk best wel veel vragen

Bericht door Plievo » di jul 24, 2012 8:20 pm

Hoi Rolling Rodie,

In navolging hierbij ook een paar antwoorden:

Welke taal kan je het beste spreken daar?
Pools! :D Maar als dat niet lukt probeer eerst Engels en anders Duits. Neem eventueel het boekje "Wat en Hoe Poolse taal" mee, voor een eurotje of 3 kan je die wel kopen.


Hoe werkt het mobiele telefonie en internet qua ontvangst en kosten en zijn er veel wifi punten of heeft iedereen dat beveiligd?
In veel winkelcentra en cafe`s heb je vaak wifipunten waar je op kan inloggen. Sommige bars dien je een wachtwoord op te vragen die je krijgt als je daar wat besteld 3qq
Mobiele telefoons werken daar net zo goed als hier, prima dekking. Zelfs toen ik bij Zakopane in de bergen op de grens met Slowakije was had ik nog ontvangst. De kosten zijn de standaard kosten, daar krijg je als het goed is een smsje van als je de grens oversteekt.

Plievo

ron
Berichten: 732
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Vragen, eigenlijk best wel veel vragen

Bericht door ron » di jul 24, 2012 9:06 pm

Lech schreef:- Hoe staan Polen tegenover honden: Honden in Polen zijn vaak waakhonden, alhoewel je de laatste jaren ook ziet dat honden voor de gezelligheid worden gehouden. Je zal er normaal gesproken geen problemen mee ondervinden.


Wat je in poolse dorpjes het meest tegenkomt zijn kinderen en honden :lol:


Lech schreef:- Is diesel en lpg makkelijk te verkrijgen: diesel wel, is bij de pompen aangegeven middels een zwart vlak met een bepaalde tekst erop (ben het effe kwijt). LPG heb ik geen idee over


Voor de diesel, dat zwarte vak heeft witte letters: ON (afkoring van olej napędowy).
Voor LPG? Ondanks dat ze bijna elke dag er langs rijd durf ik op moment niet voor 100% zeker te zeggen wat er op staat :oops: (omdat ik het zelf nooit nodig heb), maar volgens mij staat er GAZ of toch LPG.


Plievo schreef:Welke taal kan je het beste spreken daar?
Pools! :D Maar als dat niet lukt probeer eerst Engels en anders Duits. Neem eventueel het boekje "Wat en Hoe Poolse taal" mee, voor een eurotje of 3 kan je die wel kopen.


Probeer eerst in het engels, als dat niet gaat dan misschien duits. Als sommige mensen denken dat je duitser bent wil de behulpzaamheid soms net even wat minder zijn.

Lech
Berichten: 4942
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Vragen, eigenlijk best wel veel vragen

Bericht door Lech » wo jul 25, 2012 12:12 pm

Enkele aanvullende antwoorden op jouw vragen :)
 
- Hoe is het gesteld met camperplaatsen en mogen wij ook gewoon in een dorp of ergens op een stil plekje overnachten?
Er zijn in de regio waar jullie heen gaan campings met Nederlandse eigenaren. Ik ben geen camperaar maar heb horen vertellen dat alle faciliteiten aanwezig zijn die je mag verwachten
Natuurlijk kan je ook bij een boer vragen of je daar mag parkeren en overnachten, meestal zijn de boeren hier niet onwelwillend tegenover. Let wel: het aanbieden van een fles sterke drank (inclusief
nuttigen) is wel een soort vriendelijkheid die er tegenover dient te staan.. Het afvoeren van vuil water zal hier vermoedelijk niet kunnen.
Trouwens het kraanwater is in Polen te drinken, ik opteer zelf voor flessenwater..
 
- Poolse specialiteiten
Polen is een land van vleeseters, probeer dan ook gerust de vleesgerechten en de verschillende worstsoorten.
Probeer o.a. ook:
 * Zurek (soep)
* Oscypel (kaas)
* Poolse bieren (Lech voorop natuurlijk ;)
 of Zywiec)
* Champignongerechten
* de Poolse versie van de oliebollen - pontski
* Vis
* Eendesoep
* Barszcz (rode bietensoep)
* Bigos – is een MUST!
* Pools gebak – probeer elke dag een ander soort, laat je verassen:)
* Pierogi
Kijk maar eens in de cultuursector waar nog meer vermeld staat
 
- Temperatuur
Ga maar uit van 25°C. Maar neem voor alle zekerheid 1 sweater mee voor als het `s avonds koud mocht worden
 
- Hoe is het met uit eten gaan
Er zijn restaurants waar je voor 5 euro een 3 gangenmenu (soep, aardappels, vlees, groenten en toetje) hebt. Het is een goedkope setting maar kwalitatief ontbreekt er niets aan. Maar je kan ook
voor 10 euri in een restaurant eten.
Mocht je in een restaurant een piano zien staan: dan mag je de creditkaart gaan gebruiken :)

Przyrodnik
Berichten: 799
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Re: Vragen, eigenlijk best wel veel vragen

Bericht door Przyrodnik » wo jul 25, 2012 1:29 pm

Hoe zit het met de grensovergang?

Paspoort of ID-kaart mee, meestal geen controle, meestal gewoon doorrijden.

Wat voor papieren zijn we nodig voor ons zelf en de honden?

Paspoort of ID-kaart, kentekenbewijs, voor de hond - geen idee.

Hoe staan de Polen tegen over honden?

Ze noemen ze pies (uitspraak pjes). Zoals hier, zou ze niet meenemen op een wandelingetje in de kern van een grote stad.

Zijn er kaarten voor mijn navigatie verkrijgbaar (garmin zumo 550) of kan ik beter wegenkaarten kopen of een combinatie van beiden?

Vast wel. Voor de tweede vraag: hangt van persoonlijke voorkeur af. Heb totaal geen ervaring met digitale kaarten (en dat blijft zo).

Is diesel en LPG makkelijk te verkrijgen?

Ja, lijkt mij van wel.

Hoe is het gesteld met camperplaatsen en mogen we ook gewoon in een dorp of ergens op een stil plekje overnachten?

Officiele campings zijn her en der te vinden. Heb wel eens gelezen dat overnachten mag buiten bebouwde kom, buiten nationaal park en buiten waterbeschermingsgebieden. Wildkamperen is echter wel verboden, wat niet wil zeggen dat het niet kan (integendeel).

Zijn er genoeg mogelijkheden om schoon water te tanken, vuil water en de wc te lozen?

Geen idee. Voor schoon water vraag ik altijd bij mensen aan huis.

Wat voor stroomaansluitingen worden er op de campings en camperplekken gebruikt?

220 Volt. Op eenvoudige terreinen (pole namiotowe = tentveld) geen electra, vaak wel een kraan.

Waar kan ik het gunstigst geld omwisselen, accepteren ze creditcards en Nederlandse bankpasjes?

Pinautomaat. Beide passen worden geaccepteerd.

Is het een goedkoop of duur land?

Goedkoper dan West-Europa.

Kun je de "gewone" etenswaren in de winkels kopen?

Ja. Geen pindakaas, stroopwafels of hagelslag. Of bijna niet.

Wij zijn niet van die mensen die alles van huis meenemen maar liever proberen wat het land zelf allemaal voor lekkers heeft.

Groot gelijk

Hoe is het met uit eten gaan?

Lekker. Minder vegetarische maaltijden.

Waar moet je juist wel en juist niet heen en wat zijn de Poolse specialiteiten?

Wel, overal afhankelijk van budget en voorkeur en het gevoel van de dag.

Welke taal kan je het beste spreken daar?

De taal van de liefde 5qw

Hoe werkt het mobiele telefonie en internet qua ontvangst en kosten en zijn er veel wifi punten of heeft iedereen dat beveiligd?

Wifi, geen idee. Mobiele telefonie, meestal goede dekking, alleen in afgelegen gebieden (bergen) soms wat minder. Voor kosten raadpleeg uw Nederlandse telefonieaanbieder.

Heb ik gewoon normaal ontvangst/bereik met schotel-tv?

Lijkt mij van wel.

en wat zijn de temperaturen rond die tijd?

Zelfde als hier, misschien iets warmer als hier. De Golden summer van Polen is bekend. Je kan dus de hele tijd zonnig weer hebben. Maar het kan ook een paar weken grijs zijn. Nachtvorst is in die tijd zowat uitgesloten, behalve in het hooggebergte.

Dit ivm de kleding de we mee moeten nemen?

Korte en lange broek, t-shirt en warme trui. Past trouwens makkelijk in de camper :D

Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Vragen, eigenlijk best wel veel vragen

Bericht door Plievo » wo jul 25, 2012 8:03 pm

Brandstof
Nederlandse naam / lokale naam / verkrijgbaar

Euro 95 (loodvrij) / Benzina bezolowiowa 95 / Goed (A)

Superplus 98 (loodvrij) / Benzina bezolowiowa 98 / Goed

Diesel Diesel / ON / Olej napedowy / Goed

Lpg Auto-gaz / Lpg / Goed (B)

Aardgas / n.b. / Beperkt



•A: Let op: er wordt ook brandstof met een lager octaangetal verkocht.
•B: Lpg is verkrijgbaar bij ruim 2000 verkooppunten. Voor het tanken van lpg is in Polen de zogenaamde Italië-nippel nodig.
.Brandstofprijzen
•Euro 95 en Superplus zijn 26% en diesel is 9% goedkoper dan in Nederland (mei 2012).


Gas tanken mag je in de regel niet zelf doen in Polen.

rolling rodie
Berichten: 5
Lid geworden op: do jul 19, 2012 11:36 pm

Re: Vragen, eigenlijk best wel veel vragen

Bericht door rolling rodie » do aug 02, 2012 11:45 pm

Change of plans :roll:
We gaan dit jaar niet naar Polen.
Ik wil namelijk heel graag dat mijn dochter, Angie, ook mee gaat maar helaas kan ik dit ivm ons werk en haar vakantie niet regelen.
Ik vind het heel jammer dat het nu niet door gaat maar ik wil dat Angie Auschwitz ook gaat zien.
Dus geen geen afstel maar slechts uitstel want het blijft op mijn to-do list staan.
In elk geval bedankt voor jullie antwoorden en zodra we wel gaan laat het ik hier weten. 6qq

Przyrodnik
Berichten: 799
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Re: Vragen, eigenlijk best wel veel vragen

Bericht door Przyrodnik » vr aug 03, 2012 7:23 am

Auschwitz

Meer dan 20 keer ben ik in Polen geweest in 11 jaar tijd. Nooit was ik in Auschwitz, althans niet op het kampterrein. Op doorreis ben ik wel door Oswiecim gekomen.

Wel heb ik kamp Poniatowa gezien. Het terrein staat helemaal vol met bomen van zo'n 60 jaar oud, dus precies van na de oorlog. Omdat ik kennis heb van bosbouw weet ik bomen op leeftijd te schatten.

Als je met de trein van Warschau naar Bialystok reist krijg je standaard een biljet waar op staat "przez Malkinia" (= via Malkinia). Mijn huid begint dan te jeuken, want Malkinia ligt een paar kilometer rechts van Treblinka. In de oorlog reden de treinen dus niet altijd rechtdoor, maar sloegen ze bij Malkinia rechtsaf. Vind ik angstaanjagend, maar waar zouden we zijn zonder de trein!

pietje Bell
Berichten: 516
Lid geworden op: do okt 13, 2011 8:52 am

Re: Vragen, eigenlijk best wel veel vragen

Bericht door pietje Bell » vr aug 03, 2012 8:58 am

Ik ben ik weet het niet eens meer hoeveel maal in Polen geweest,er kon werkelijk geen stempel meer bij in mijn paspoort.
Maar Polen is een normaal land waar alles te krijgen is,je loopt maar een winkel in en je wijst het maar aan als je de taal niet begrijpt.Het ligt niet op een andere planeet!En brandstof dan doe je de ogen maar open,en je ziet het vanzelf wel.
Ik heb zo al iets tegen al die voorbereidingen,er zijn mensen die nemen zo wat hun schoonmoeder ook nog mee :lol: .
Ga en rij je ziet vanzelf wel waar je terecht komt,dat geplan van tevoren helpt toch niets,je motor kan er onder weg wel uit rollen of je schoonmoeder :lol: .Er reed eens ooit een collega ook met de vrachtwagen met mij mee op naar Polen,deze man had het leven niet ,dacht ook dat hij op een andere planeet kwam,had maar liefst een krat bronwater mee,en eten voor ik denk wel 2 weken :lol: Zijn vrouw bracht hem zondagavond naar zijn auto,en nam afscheid of hij zowat levend begraven werd,en hem nooit meer terug zag.Dat was ook wel eens een keer,toen hij zelf er eens heen moest,toen waren ze hem 2 dagen kwijt meneer was verdwaalt.Toen was er nog geen mobiel e.d.
Dan vroeg hij wel eens aan mij,en hij zag het ook,dat ik niets in lade, behalve mijn toilet spullen en slaapzak.Heb je niet meer mee???Nee zei ik dan veel te veel werk,koop onderweg wel wat.Het heeft een tijd geduurd eer deze collega ook iets te eten nam in Polen.Hij had altijd wel trek in kip,en hij wilde er wel een eten.Maar ik moest hem bestellen.
Goed ik het beestje bestelt,ook een voor mij,en hij nog voor alle zekerheid vragen of het geen last kon met samonellen.
Waarop ik antwoorden dat merk je morgenochtend wel.Hij keek me al benauwd aan,en zag zijn broek al om de haverklap naar beneden gaan.Waarna ik hem gerust stelde dat ik al zoveel malen kip ge eten had,dat ik nooit geen last had gehad.
Maar toch nog even niet kon na laten dat hij wel op moest letten ,als de kip een beetje geel en groen van binnen zag,hij toch wel moest uitkijken.De man had het niet meer,weet je nog wat? vroeg hij,en zat maar te draaien op zijn stoel tot de kip kwam.De kippen krijgen mais te eten in Polen,en daarom ziet het vlees als het klaar is,er altijd een beetje geel uit,en dan nog komen de kruiden er nog over heen,met hun groene kleur.
Nou en na een tijdje kwam onze kippen op tafel,mijn collega begon gelijk met zijn mes en vork te pulken,of hij aan een operatie begon,hij bestudeerde het hele beestje.En keek al eens een paar maal naar mij,ik at lekker en met een stalen gezicht van mijn kip.Hij zei is ie goed?Waarop ik zei ja prima,alleen die kleur he,een beetje geel en groen.Mijn collega liet me een paar stukjes van zijn kip zien,en dit is dit wel goed,waarop ik met een stalen gezicht zei,dat ik daar mijn twijfels over had.
Nou en toen was het gebeurd,de man dacht dat ie zowat al een voedsel vergiftiging had op gelopen,lag zijn mes en vork op zijn bord en schoof het weg.Dit moet ik niet,ik krijg het niet weg.En at alleen zijn fritki [patat] met rode biet op :lol:
Toen de mijne op was,pakte ik zijn kip en draaide er een poot af,en begon te kluiven.De ogen van de man puilde zowat uit hun kassen,of ik aan zelfmoord deed .
Er was niets mis mee met de kip,zo zie je maar weer,wat de plaatselijke bevolking eet waar je ook bent ,je gaat er echt niet dood van. 3qq

Przyrodnik
Berichten: 799
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Re: Vragen, eigenlijk best wel veel vragen

Bericht door Przyrodnik » vr aug 03, 2012 9:14 am

Zeg ga jij altijd zo met je maten om Pietje Bell!

Nog even en ik mag weer naar Polen. Of ik kip zal eten, is niet te zeggen, maar als ik de bomen met appels, peren en pruimen weer zie, en noten en bessen, dan zal ik weer lekker smikkelen en smullen! Kan me helemaal niet schelen dat het in Polen traditie is om afgewerkte motorolie te dumpen aan de voet van fruitbomen!!! (Is natuurlijk niet waar, maar wel leuk om anderen een beetje bang te maken). De ergste smaaksensatie had ik eigenlijk in Hongarije, hadden we dus een paprika gekocht, stond ook op het bordje in de winkel, iets van papriekaaij ofzo stond erop. Lekker maaltje gemaakt, soepje met paprika en we nemen de eerste hap... man man, niet te eten, heel onze monden stonden binnen 1 tel in brand. Wist ik veel, die paprika zag er gewoon uit als een Hollandse paprika. Maar 't was natuurlijk een Hongaarse, zo'n hele hete. Echt een van de heetste maaltijden die ik ooit gegeten had en zowat de enige keer dat ik zelf een heet gerecht heb bereid. Mijn wandelmaatje heeft de soep grotendeels wel laten staan.

pietje Bell
Berichten: 516
Lid geworden op: do okt 13, 2011 8:52 am

Re: Vragen, eigenlijk best wel veel vragen

Bericht door pietje Bell » vr aug 03, 2012 5:11 pm

Nee Frank,zo ga ik niet met mijn echte maten om,ik drink altijd met maten. 3qq

Przyrodnik
Berichten: 799
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Re: Vragen, eigenlijk best wel veel vragen

Bericht door Przyrodnik » vr aug 03, 2012 6:23 pm

Geniet, drink met je maten.

Geniet en drink nooit met mate.

Maar ik ben aan vakantie toe - chce jechac do polsce ocziwiscie...............

pietje Bell
Berichten: 516
Lid geworden op: do okt 13, 2011 8:52 am

Re: Vragen, eigenlijk best wel veel vragen

Bericht door pietje Bell » za aug 04, 2012 7:05 am

Tak,oczywiscie. 3qq

Plaats reactie