Gdansk, parel aan de oostkust

Al uw vakantievragen mogen hier gesteld worden
Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Gdansk, parel aan de oostkust

Bericht door Lech » ma apr 22, 2013 9:40 am

Afbeelding


Gdańsk, gelegen aan de Oostzee is het pareltje van Polen. Het is eigenlijk vreemd dat Gdańsk bij vele Nederlanders niet tot de verbeelding spreekt. Wel raar, want Gdansk heeft zelfs Nederlandse invloeden. Veel panden in Gdansk zijn dan ook door Nederlanders ontworpen en eeuwen geleden was er druk handelsverkeer tussen Amsterdam en Gdansk.
Als veel mensen aan Polen denken, komen ze al gauw met: Auschwitz, grauw en natuurlijk de gastarbeiders. Echter is dit gehele beeld zó 2000, Polen is druk bezig aan een opmars. Dus dit keer niet de dure Franse en Spaanse hotels, maar budget . Vliegen naar Gdansk is dan ook zeer voordelig, Ryanair en Wizzair vliegen al voor enkele tientjes. Slapen? Je raadt het al, ook niet duur! Een top tip is dan ook Hostel Zappio, dit hostel ligt midden in de stad vlak bij de rivier.
Als je door de stad loopt, waan je jezelf al snel in 1800. Maar schijn bedriegt, alle gebouwen in de stad zijn niet meer dan 60 jaar oud. In Gdansk begon dan ook de 2e wereldoorlog. De gehele stad werd compleet verwoest en alleen de dikke kerkmuren stonden toen nog overeind. Na de oorlog is met veel geld van buitenaf begonnen aan de restauratie, alles werd in zijn oude glorie hersteld. En het mag gezegd worden, het is net een openlucht museum.
Wat veelal opvalt in de stad zijn de amber winkeltjes. Gdansk wordt dan ook wel de amber hoofdstad van de wereld genoemd. Amber of ook wel het gele goud genoemd, is hars uit naaldbomen. Miljoenen jaren geleden in de ijstijd is dit bevroren en tegenwoordig vist men dit uit zee. Het is een goedkoop alternatief van een edelsteen en alleen rond de Baltische zee te verkrijgen. Echter is er ook veel nep amber op de markt, maar er is een goede manier om dit te testen. Steek het gewoon aan!
Amber brandt als een kaars en het heeft een bepaalde geur, het wordt dan ook veel in wierook gebruikt. Smelt het? Dan is het toch echt plastic. De beste kans om zelf amber te vinden is net na een storm, dan spoelt het amber aan op het strand. Wil je nog meer weten over amber? Ga dan naar het pas geopende Amber Museum.
De mooiste straat van de stad is Ulica Mariacka. Tegenwoordig zitten er in veel panden Amber winkeltjes, de straat staat dan ook vol met kraampjes. De straat eindigt bij de gigantische Mariacka baseliek, de grootste bakstenen kerk van Europa.
De meeste restaurants en winkels vind je aan de Dlugi Targ, ofwel de grote markt van Gdansk. s’ Avonds kun je hier dan ook goed stappen! Maar s ’middags geniet je in de zon van de prachtige panden en aardige mensen. Ik kan nog zoveel meer vertellen over Gdansk, maar het beste kun je zelf komen. Vooral in de zomer is het een aanrader.

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: Gdansk, parel aan de oostkust

Bericht door Wilhelmus Johannes » ma apr 22, 2013 9:58 am

maar het beste kun je zelf komen.


Zeer zeker de moeite waard. 6qq

kees
Berichten: 536
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 5:57 pm

Re: Gdansk, parel aan de oostkust

Bericht door kees » ma apr 22, 2013 8:28 pm

In de bouwvakantie zijn de hotels erg duur ivm herdenkingen en bevrijdingsfeesten.

Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Gdansk, parel aan de oostkust

Bericht door Plievo » ma apr 22, 2013 8:35 pm

Prachtige foto :)

Zelf probeer ik zoveel mogelijk buiten de vakanties om Polen te bezoeken.
Of via de Poolse groupon, helaas nog geen Gdansk gezien in de aanbieding.

kees
Berichten: 536
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 5:57 pm

Re: Gdansk, parel aan de oostkust

Bericht door kees » di apr 23, 2013 7:45 pm

Toen ik in 1991 voor het eerst in Gdansk logeerde in het Jan Helvetia hotel was het nog erg goedkoop, zoals veel andere hotels in Polen nog niet marktconform. Toen waren er ook nog geen bevrijdingsfeesten. En onder in de hotel-kelder-bar zat het ook weer stampvol poolse dames. In 2000 waren de oekrainse dames voor het eerst in de meerderheid en daaraan kon ik merken dat de levensstandaard in Polen toenam.

Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Gdansk, parel aan de oostkust

Bericht door Plievo » vr jul 04, 2014 12:40 pm

Hierbij mijn foto`s van deze prachtige stad.
Helaas kwamen wij laat in de middag aan en gingen wij de volgende ochtend alweer op tijd weg, de stad heeft een onvergetelijke indruk op ons gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

Amsterdamse beelden ;)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De overweldigende indruk van deze straat is niet te vangen in een foto
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Duitse invloeden?
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Dit is de eerste serie, later zal ik de overige foto`s plaatsen.

ron
Berichten: 731
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Gdansk, parel aan de oostkust

Bericht door ron » vr jul 04, 2014 2:12 pm

Rechts op de onderste foto de Groene Poort. Gemetseld met bakstenen uit Nederland vandaan 16qq

In die Groene Poort had het nederlands consulaat te Gdansk dit jaar de receptie georganiseerd ter gelegenheid van de verjaardag van Koning Willem Alexander. Zelfs ambassadeur uit Warschau was er deze keer bij :) Na de receptie was er in hetzelfde gebouw nog de opening van een expositie van de nederlandse fotograaf Erwin Olaf.

Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Gdansk, parel aan de oostkust

Bericht door Lech » vr jul 04, 2014 6:18 pm

Hoi Ron,

mooie aanvulling 16qq .
Ben je er zelf ook geweest?

Lech

ron
Berichten: 731
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Gdansk, parel aan de oostkust

Bericht door ron » vr jul 04, 2014 7:15 pm

Ja, ik was ook van de partij :) Ik mocht weer even genieten van jullie belastingcentjes 5qw

Aan de hapjes was goed te merken dat het minder gaat met de nederlandse economie. Toen ik 's avonds thuis kwam had ik nog steeds honger 5qw

Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Gdansk, parel aan de oostkust

Bericht door Plievo » vr jul 04, 2014 9:29 pm

ron schreef:Aan de hapjes was goed te merken dat het minder gaat met de nederlandse economie. Toen ik 's avonds thuis kwam had ik nog steeds honger 5qw


De prijzen stijgen navenant omgekeerd evenredig met de grootte van de hapjes :D

Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Gdansk, parel aan de oostkust

Bericht door Plievo » za jul 05, 2014 3:00 pm

Deel 2

Foto vanaf een restaurantboot waar wij heerlijk hebben gegeten
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding1

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Pittoreske zijstraat
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat een details 17qw
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit waren de foto`s van 1 middagje en avond Gdansk. Een schitterende stad!

Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Gdansk, parel aan de oostkust

Bericht door Plievo » za jul 05, 2014 3:01 pm

ron schreef:Ja, ik was ook van de partij :) Ik mocht weer even genieten van jullie belastingcentjes 5qw

Aan de hapjes was goed te merken dat het minder gaat met de nederlandse economie. Toen ik 's avonds thuis kwam had ik nog steeds honger 5qw


Hoi Ron,

Hoe wordt je eigenlijk voor zoiets uitgenodigd? Zit je in een raad van Hollandse agrariërs, of .....?

Plievo

ron
Berichten: 731
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Gdansk, parel aan de oostkust

Bericht door ron » zo jul 06, 2014 9:26 am

Als je er prijs op stelt om voor dit soort aangelegenheden uitgenodigt te worden kan je je gewoon hiervoor even melden bij het consulaat. Zo aan jouw foto's te zien was je er maar een paar stappen van verwijderd :)
Elk jaar hebben zij meestal wel een paar evenementen, concerten of exposities van nederlandse kunstenaars, musici en dergelijke. Zo was het bijvoorbeeld ook mogelijk om een bezoek te brengen aan een marinischip toen de nederlandse marine in de buurt was voor oefening.

Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Gdansk, parel aan de oostkust

Bericht door Lech » zo jul 06, 2014 3:38 pm

Mooie reportage cool cool

Giorgino
Berichten: 316
Lid geworden op: zo okt 30, 2011 2:29 pm

Re: Gdansk, parel aan de oostkust

Bericht door Giorgino » vr jul 25, 2014 5:16 am

Voor mijn bezoek aan Gdansk verbleef ik in hotel Villa Alfa: http://www.villaalfa.pl/pl/index.php

Afbeelding

Het hotel ligt op een residentiële woonwijk buiten Gdansk en heeft goede busverbindingen met het centrum. Er is weliswaar weinig horeca in de buurt, op een spotgoedkope (en meer Poolse dan Italiaanse) pizzeria na... Maar het is wel écht een familiehotel gerund door een heel vriendelijk oud koppel dat altijd bereid is om je te helpen met je vragen! Over het ontbijtbuffet trouwens geen klachten!

Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Gdansk, parel aan de oostkust

Bericht door Plievo » vr jul 25, 2014 7:16 am

Dank voor de tip 16qq
Nu er vanaf eind oktober ook vanaf Eelde naar Gdansk gevlogen word, gaan wij vermoedelijk dit jaar nog een keer naar Gdansk.

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Gdansk, parel aan de oostkust

Bericht door bertvaneck » vr jul 25, 2014 4:55 pm

Johan weer een aanwinst deze foto serie 6qq 6qq

Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Gdansk, parel aan de oostkust

Bericht door Plievo » wo aug 27, 2014 8:31 pm

Het is zeker, in december gaan wij een paar daagjes naar Gdansk, iemand nog tips wat wij niet mogen missen? :D

ron
Berichten: 731
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Gdansk, parel aan de oostkust

Bericht door ron » do aug 28, 2014 7:20 pm

Als ik zo de voorgaande reportage's bekijk denk ik dat jullie alles wel een beetje hebben gezien :)

ron
Berichten: 731
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Gdansk, parel aan de oostkust

Bericht door ron » za aug 30, 2014 8:04 pm

Vanmiddag op de radio in de trekker hadden ze het voordurend hier over: de opening van het 'Europejskie Centrum Solidarności' in Gdansk http://www.ecs.gda.pl/ Toen dacht ik aan jou, Johan. Volgens die gasten van de radio is het wel een bezoekje waard.

Plaats reactie