Kraków

Al uw vakantievragen mogen hier gesteld worden
Primski
Berichten: 17
Lid geworden op: vr dec 23, 2011 12:44 pm

Kraków

Bericht door Primski » zo jul 14, 2013 6:04 pm

Volgende maand gaan we enkele dagen naar Kraków. Heeft
iemand tips hoe we deze 4 dagen het beste doorbrengen?

lief milieu
Berichten: 161
Lid geworden op: ma nov 28, 2011 9:47 am

Re: Kraków

Bericht door lief milieu » zo jul 14, 2013 9:09 pm

Krakow is toch wel een van de mooiste steden van Polen, waar je gemakkelijk 4 dagen in kan vertoeven.
Een uitstap naar Ausschwitz en een bezoek aan de zoutmijnen, zou die vierdaagse vakantietrip wel volledig afmaken.

Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Kraków

Bericht door Lech » di jul 16, 2013 3:33 pm

Hoi Primski,

Krakau is een schitterende stad met verschillende toeristische attracties in en vlakbij de stad, hierbij enkele:
- zoutmijnen van Wieliczka
Even buiten de stad, op zo een 15-tal kilometer ten Zuid-Oosten van Krakau, liggen de zoutmijnen van Wieliczka. Het gaat hier om een van de oudste en grootste zoutmijnen ter wereld
- Barbakan
Deze indrukwekkende stadspoort bevindt zich net buiten het oude stadscentrum en dateert uit de jaren 1300. Het is een van de mooiste historische overblijfselen van het oude Europa.
- Botanische Tuinen
De Botanische Tuinen van Krakau werden in 1783 opgericht door de rector van de Jagiellonische Universiteit.
- Florianuspoort
De Florianuspoort tegenover de Barbakan is een van de mooiste gotische torens in Krakau. De Florianuspoort werd in de 14de eeuw gebouwd in opdracht van prins Leszek Czarny.
- Mariakerk
De Kerk van de Heilige Maagd Maria is een van de beroemdste kerken van Polen, vooral bij de inwoners zelf. Het gebouw bevindt zich aan het oude stadsplein en de huidige constructie dateert uit de 16de eeuw.
- Rynek Glówny
Het oude stadsplein is een van de grootste en mooiste historische pleinen van Europa
- Waweldraak
De Waweldraak, in het Pools Smok Wawelski, is een belangrijke figuur in de Poolse folklore. De draak leefde in een grot onder de Wawelheuvel op de oevers van de Wisla. Voor die grot staat een standbeeld van de draak, ontworpen door Bronislaw Chromy. Om de 5 minuten ‘spuwt’ de draak vuur. Aanrader :D
- Wawelpaleis
Op de Wawelheuvel bevindt zich het indrukwekkende Wawelpaleis waar meer dan 500 jaar lang de Poolse koningen hun residentie hadden. Het paleis werd in de 16de eeuw gebouwd in opdracht van koning Sigismund
- Schindlerroute http://www.seekrakow.com/shindlers-list-tour/

En er zijn vele leuke kerken.

Giorgino
Berichten: 316
Lid geworden op: zo okt 30, 2011 2:29 pm

Re: Kraków

Bericht door Giorgino » za dec 14, 2013 6:52 pm

Ik zit in januari een maandje in Krakow! Om hard te werken, dat wel, maar niettemin: 2qq

Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Kraków

Bericht door Plievo » zo dec 15, 2013 7:05 am

Giorgino,

Na hard werken is het goed rusten, daar is Krakow ook zeker geschikt voor :D
Wie weet kan je een weekendje Zakopane - skiën - erbij pakken

Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Kraków

Bericht door Lech » zo dec 15, 2013 10:42 am

Ik heb 1x het genoegen gehad gebruik te mogen maken van het nachtleven van Krakow.
Het was een hele leuke nacht, beschuit eten doen er trouwens niet ;)

Geweldige stad, blijft altijd in mijn hart.

Lech

Giorgino
Berichten: 316
Lid geworden op: zo okt 30, 2011 2:29 pm

Re: Kraków

Bericht door Giorgino » wo jan 08, 2014 10:14 pm

Vandaag voor iets van een 5 Euro gegeten, bonensoep, kip met paddenstoelensaus en een groot glas honingbier! 2qq

Houtstoker
Berichten: 304
Lid geworden op: ma aug 29, 2011 4:39 pm

Re: Kraków

Bericht door Houtstoker » do jan 09, 2014 5:53 am


Giorgino
Berichten: 316
Lid geworden op: zo okt 30, 2011 2:29 pm

Re: Kraków

Bericht door Giorgino » ma jan 13, 2014 5:36 pm

Het valt me op hoeveel Italiaans dat ik hier hoor praten op de bus. En ik heb dus al een paar keer dezelfde Italianen op dezelfde bus opgemerkt. Dat wil gewoon zeggen dat ze hier wonen en werken en dat er dus toch wel iets van aan is dat meer en meer Zuid-Europeanen hun geluk hier komen zoeken.

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: Kraków

Bericht door Wilhelmus Johannes » ma jan 13, 2014 6:05 pm

Giorgino schreef:Het valt me op hoeveel Italiaans dat ik hier hoor praten op de bus. En ik heb dus al een paar keer dezelfde Italianen op dezelfde bus opgemerkt. Dat wil gewoon zeggen dat ze hier wonen en werken en dat er dus toch wel iets van aan is dat meer en meer Zuid-Europeanen hun geluk hier komen zoeken.


Denk je echt (of zou het zo zijn) dat Italianen naar Polen moeten gaan om de kost te verdienen?? 5qw 5qw

Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Kraków

Bericht door Plievo » ma jan 13, 2014 7:12 pm

Giorgino schreef:Ik zit in januari een maandje in Krakow! Om hard te werken, dat wel, maar niettemin: 2qq

Giorgino,

Zou je een soort verslag willen maken van wat jij zo af en toe tegenkomt? Verschillen tussen wat jij alhier gewend bent tov wat wat je in Polen tegenkomt op het werk of verhalen van de straat of het nachtleven?

Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Kraków

Bericht door Lech » ma jan 13, 2014 7:18 pm

Plievo schreef:
Giorgino schreef:Ik zit in januari een maandje in Krakow! Om hard te werken, dat wel, maar niettemin: 2qq

Giorgino,

Zou je een soort verslag willen maken van wat jij zo af en toe tegenkomt? Verschillen tussen wat jij alhier gewend bent tov wat wat je in Polen tegenkomt op het werk of verhalen van de straat of het nachtleven?


Dat zou prachtig zijn 1qq
Misschien aangevuld met een fotootje helemaal top

Giorgino
Berichten: 316
Lid geworden op: zo okt 30, 2011 2:29 pm

Re: Kraków

Bericht door Giorgino » ma jan 13, 2014 8:15 pm

Waarom niet hé? Hier gaan wij dan... Ik ben hier op zondag, 5 januari toegekomen en op 6 januari beginnen te werken. Ik ben hier dus om collega's te trainen. De eerste dagen vrij zwaar gegeten in uitstekende kelderrestaurants, daarna heb ik het iets rustiger aan gedaan. Ik werk in een bedrijf achter de Galeria Bonarka. Vrijdagavond was het nieuwjaarsfeestje van mijn bedrijf op een locatie buiten Krakow waar wij met een bus heen gebracht werden. Gefeest als een beest! En zo'n mooie vrouwen allemaal! En niet verlegen of bekakt. Meermaals kwamen ze mij voor een dansje vragen! Hell yeah!!! 3qq In het weekend heb ik dan Piasek en Nowy Swiat een beetje verkend. Dat was best wel eens leuk om andere indrukken over Krakow op te doen, want de oude stad is eigenlijk niet echt groot. Zondag dan nog naar Nowa Huta gegaan, de musea van het Wawel bezocht die ik ervoor nog niet had bezocht en nog een bezoekje aan Kazimierz gebracht. En nu zitten wij dus weer in één lijn hard te werken tot vrijdag! Dan ga ik waarschijnlijk naar de opera om Die Fledermaus van Strauss te bekijken. En zaterdag misschien de Benedictijnse abdij van Tyniec bezoeken. Of misschien eens naar Tarnow met de bus. UIteindelijk zal het allemaal een beetje van het weer afhangen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Giorgino op di dec 16, 2014 11:23 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Kraków

Bericht door Lech » di jan 14, 2014 1:19 pm

Giorgino,

Dank je voor de reportage en foto`s 16qq
Merk je verschil in omgang met jouw Poolse collega`s t.o.v. de collega`s die jij hier gewend bent?

Veel plezier bij de opera en natuurlijk de 2qq en 3qq achteraf.

Lech

Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Kraków

Bericht door Plievo » di jan 14, 2014 4:40 pm

De eerste dagen vrij zwaar gegeten in uitstekende kelderrestaurants,


Giorgino,

Heb je adresjes die je kan aanraden?
En kreeg je genoeg groente erbij of was het hoofdzakelijk vlees en rauwkost?

Mooie foto`s :D

Plievo

Giorgino
Berichten: 316
Lid geworden op: zo okt 30, 2011 2:29 pm

Re: Kraków

Bericht door Giorgino » di jan 14, 2014 5:44 pm

Eén ervan was Kuchnia U Babci Maliny, het andere Restauracja i Pub Morskie Oko. Allebei uitstekende restaurants. Adressen kan je vinden via google.

Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Kraków

Bericht door Plievo » di jan 14, 2014 5:58 pm

Wel contant betalen Giorgino

Afbeelding

Giorgino
Berichten: 316
Lid geworden op: zo okt 30, 2011 2:29 pm

Re: Kraków

Bericht door Giorgino » wo jan 15, 2014 6:27 pm

Dadelijk met enkele collega's uit eten in Kazimierz! 3qq

Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Kraków

Bericht door Lech » wo jan 15, 2014 7:42 pm

Giorgino schreef:Dadelijk met enkele collega's uit eten in Kazimierz! 3qq

Veel (Joodse) historie en goepdkoop en lekker eten en drinken. Een deel van de film Schindlers List is hier ook opgenomen.

Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Kraków

Bericht door Lech » wo jan 15, 2014 8:23 pm

Krakau is de beste Europese stedentrip van 2014


Krakau is de beste Europese stedentrip van 2014, maar in de top 10 komt ook een Nederlandse stad voor: Maastricht.

Zoover onderzocht ruim 30.000 beoordelingen van populaire Europese steden op uitgaansleven, cultuur, omgeving, sfeer en kwaliteit van hotels. Het Poolse Krakau komt als winnaar uit de bus. De stad wordt vooral geroemd om haar rijke cultuur. De inwoners zijn vriendelijk en niet geheel onbelangrijk: het is er betaalbaar.

Het Spaanse Sevilla staat op de tweede plek, gevolgd door het Italiaanse Venetië. Volgens bezoekers is vooral de sfeer in Sevilla goed. Venetië scoort juist als het gaat om luxe accommodaties. Beide steden zijn bijzonder cultuurrijk.

Maastricht schittert op de achtste plek in de top 10. Bezoekers zijn onder de indruk van de sfeer in de stad.
Beste Europese steden 2014

1 Krakau - Polen

2 Sevilla - Spanje

3 Venetië - Italië

4 Brugge - België

5 Rome - Italië

6 Wenen - Oostenrijk

7 Barcelona - Spanje

8 Maastricht - Nederland

9 Praag - Tsjechië

10 Berlijn (Duitsland)

Plaats reactie