Kraków

Al uw vakantievragen mogen hier gesteld worden
Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Kraków

Bericht door Plievo » wo feb 03, 2016 6:11 am

Hotspots Krakau! Ontbijt, lunch, diner en borrel!

Niet alleen heeft het Poolse Krakau een schitterende historische binnenstad die je gemakkelijk te voet verkent, je kunt er ook geweldig eten. Zowel traditioneel als modern. Dit zijn de tofste plekken voor lunch, koffie, diner of een borrel met een Poolse snack.
Afbeelding
Tekst: Marianne Meijerink

In Krakau woonden al mensen in de zevende eeuw. De stad staat te boek als een van de belangrijkste cultuursteden van MiddenEuropa, als ‘het Florence van Polen’. Het historische centrum staat op de Werelderfgoedlijst van Unesco.

KLASSIEKERS
Wierzynek
De Krakause krakelingen die op straat worden verkocht, hebben een even lange geschiedenis als sommige beroemde etablissementen, zoals Wierzynek (sinds 1364) aan het grote plein. Het is een van de oudste restaurants van Europa. Royalty en staatshoofden kregen er door de eeuwen heen gans of wildzwijn voorgeschoteld volgens dezelfde recepten, tussen schilderijen die er ook in de veertiende eeuw al hingen.

> WIERZYNEK, Rynek Główny 16, Krakau

U Stasi
Voor mensen met een wat kleinere beurs ligt op steenworp afstand van Wierzynek de zeker zo legendarische, ruim tachtig jaar oude ‘milk bar’ U Stasi, waar je je voor luttele zlotys te buiten kunt gaan aan pierogi (Poolse ravioli), zurek (roggesoep), barszcz (bietensoep), golonka (varkenshiel), of andere Poolse klassiekers.
> U STASI, Mikołajska 16, Krakau (let op: alleen ma-vrij)

5x streetfood dat je geprobeerd moet hebben >

EIGENTIJDS
Veel chefs in Krakau geven een eigen draai aan aloude gerechten of ontwikkelen nieuwe creaties rond veelgebruikte Poolse ingrediënten: karper, snoekbaars, wild, paddestoelen, kool, bieten, schapenkaas of boekweit. Aan de ene kant van het spectrum vind je hier de eigentijdse chic van Ancora of Szara Kazimierz, aan de andere kant de minder pretentieuze, maar zeker zo aantrekkelijke keuken van bijvoorbeeld het veelgeprezen Starka. De gerechten in deze modernere restaurants zijn vaak lichter dan het origineel. En dat kan geen kwaad, want de Poolse keuken is behoorlijk stevig.
> ANCORA, Dominikańska 3, Krakau
> STARKA, Józefa 14, Krakau
> SZARA KAZIMIERZ, Szeroka 39, Krakau

ITALIAANS
In Krakau zijn ook volop invloeden van buitenaf. Uit Italië vooral. Het barst in Krakow van de Italiaanse restaurants. Van eenvoudige pasta en/of pizza-adressen tot trattoria’s met een veelzijdige en rijke kaart, zoals La Campana. Daar kun je in de sfeervolle ommuurde tuin ook terecht voor een aperitief, van aperol spritz tot wodka. En dan zijn er nog restaurants uit alle andere denkbare windstreken, zoals in elke Europese stad, maar met dit verschil: in Krakau eet je er voor een fractie van de prijs.
> LA CAMPANA, Kanonicza 7, Krakau

JOODS-POOLS
Polen was ooit de thuishaven van de grootste Joodse gemeenschap van Europa en het centrum van de Joodse cultuur. Er is ook eigentijdse Pools-Joodse horeca, zoals het eerder genoemde Szara Kazimierz en ook de Israëlische brasserie Hamsa (‘humus and happiness’), met in de zomer een fijne binnentuin. Hier klinkt geen klezmer, maar Israelische pop.
> HAMSA, Szeroka 2, Krakau

BORREL
Op Szeroka ben je bepaald niet de enige toerist. Loop, om wat meer onder locals te zijn, vanuit Kazimierz via de voetgangersbrug naar Podgórdze, de andere oude Joodse wijk, waar het verhaal van het door Spielberg verfilmde Schindlers List zich afspeelde. Je zou op een van de boten in de rivier de Wisla kunnen neerstrijken voor een biertje, maar ook aan de overkant zitten wat prettige cafés, zoals jazzclub Drukarnia en de wijnbar CAWA, waar je naast wijn ook heerlijke zelfgemaakte frambozenlimonade kunt drinken. Even verderop vind je eethuizen in allerlei genres, van het sfeervolle laagdrempelige pastarestaurant Makaroniarnia tot het upmarket op de Franse keuken geënte, strak gestylede Zakladka. Het eerste met, het tweede zonder gehaakte kleedjes.
> DRUKARNIA, Nadwiślańska 1, Krakau
> CAWA CAFE & WINE, Nadwiślańska 1/6, Krakau
> MAKARONIARNIA, Brodzinskiego 3, Krakau
> ZAKLADKA, Józefińska 2, Krakau

Bunkier café
Een oranjerie, ingericht met Frans-achtig brasseriemeubilair in het Planty Park. Je drinkt er heerlijk tapbier en kunt er van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat terecht voor uitstekende café- maaltijden en snacks.
> BUNKIER CAFE, Plac Szczepański 3A, Krakau

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Kraków

Bericht door bertvaneck » wo feb 03, 2016 6:21 am

Goeden Morgen Johan je hebt weer je best gedaan bedankt voor deze bijdrage 7qq 6qq

Primski
Berichten: 17
Lid geworden op: vr dec 23, 2011 12:44 pm

Re: Kraków

Bericht door Primski » zo feb 07, 2016 10:53 am

La Campana is inderdaad een zeer goede halteplaats, maar reserveren is aangeraden!

Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Kraków

Bericht door Lech » zo feb 07, 2016 2:25 pm

Primski schreef:La Campana is inderdaad een zeer goede halteplaats, maar reserveren is aangeraden!

Gisteren was ik hier en Primski heeft gelijk, afgeladen. Ik had dus geen reservering :oops:

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Kraków

Bericht door bertvaneck » zo feb 07, 2016 2:33 pm

Lech ben je met vliegtuig gegaan ???? groet Bert 6qq

Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Kraków

Bericht door Lech » zo feb 07, 2016 2:38 pm

Met de auto Bert,

Morgenochtend nog 1 vergadering en dan weer naar NL

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Kraków

Bericht door bertvaneck » zo feb 07, 2016 2:44 pm

Lech dan hebt je morgen een lange dag eer je weer thuis bent kijk uit Bert 6qq

Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Kraków

Bericht door Plievo » ma feb 08, 2016 6:04 am

Primski schreef:La Campana is inderdaad een zeer goede halteplaats, maar reserveren is aangeraden!

Mooi tip 6qq

Hierbij de website: http://lacampana.pl/pl/ en http://lacampana.pl/en.

Het ziet er sprookjesachtig uit:
Afbeelding

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Kraków

Bericht door bertvaneck » ma feb 08, 2016 6:44 am

Dat klop Johan wij gaan er zeker nog een keer heen ... groet Bert 6qq

Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Kraków

Bericht door Lech » do feb 18, 2016 6:05 am

9 X Typisch Poolse gewoontes en tradities
Afbeelding

We zijn net terug uit Kraków, de stad in Polen waar mijn familie woont. Ik ben geboren en opgegroeid in Nederland, maar we gaan regelmatig terug naar Polen om mijn familie te bezoeken en tijd met elkaar door te brengen. Ik kijk hier altijd ontzettend naar uit, de afstand went – net als het nemen van afscheid – eigenlijk nooit. Het gemis is groot, maar de dankbaarheid om samen te zijn is nog veel groter. Het is een feestje om samen mooie herinneringen te kunnen creëren, dat doen we dan ook graag. Maar wat is nu eigenlijk typisch Pools? Die vraag wordt mij regelmatig gesteld, tijd om daar antwoord op te geven!

☆ Eten. Heel veel eten – Het eerste wat je gaat opvallen als je in Polen bent, is de hoeveelheid borden op tafel met véél eten. Niemand wilt dat je iets te kort komt, alles wordt uit de kast getrokken om het naar wens te maken voor elkaar. Tafelen is dan ook echt een gewoonte, je wordt in Polen met eten verwelkomd. En laat ik nu net dol zijn op de Poolse keuken. Vooral bigos, zurek, rosol en pierogi zijn echt de moeite waard om te eten. Tevens kan ik eenmaal bij mijn opa en oma nooit genoeg aardappels eten, die smaken er extra lekker.

Gastvrijheid – De bewoners van Polen zijn erg gastvrij, het zit in de harten van de mensen om elkaar altijd binnen te laten (je wordt zo aan tafel gezet met een bord vol eten voor je neus). Het is nooit ergens te vol, je kunt zo aansluiten en mensen delen zoveel zij kunnen met elkaar. Delen maakt immers gelukkiger!

Afbeelding
☆ Family first – Familie staat absoluut op de eerste plek, het is gebruikelijk om elkaar regelmatig te spreken en te zien. Je helpt elkaar waar mogelijk en staat klaar, al is het midden in de nacht. Familie staat boven alles en er komt niks tussen, zo wordt je opgevoed en deze traditie geef je door.

☆ Zorgeloos leven – Als ik in Polen ben geweest, kom ik heel rustig en geordend weer terug. Waarom? Omdat de Poolse mensen een andere mentaliteit hebben lijkt het wel. De zorgeloze manier van leven probeer ik in het dagelijkse te verweven, maar gaat mij lang niet altijd even gemakkelijk af. Ben ik in Polen geweest, dan werkt het aanstekelijk. Ze maken zich minder zorgen om kleine obstakels, nemen het leven aan zoals het komt en maken van elke dag het beste. Zo bijzonder om te voelen, ik hoop het op een dag ook zo goed te kunnen. Het is makkelijker gezegd dan gedaan, het is echt typisch Pools om zo zorgeloos te kunnen leven. Heerlijk lijkt mij dat!

☆ Doorzetten en doorbijten – Hard werken, daar staan Polen inmiddels om bekend. Maar je ziet het in alle lagen van de maatschappij terug, het zijn echte doorzetters en opgeven komt niet voor in hun vocabulaire. Zo heb ik geweldige familieleden waar ik veel bewondering voor heb; zit het even tegen dan bijten zij door en beklimmen zij de obstakel in plaats van het te vermijden of te verplaatsen. Heel knap!

Afbeelding
☆Daar moet op gedronken worden – Yes, natuurlijk mag dit niet ontbreken in dit lijstje. Polen kunnen erg goed drinken. Nu liggen mijn roots in Polen, maar dit heb ik niet helemaal meegekregen: zelf drink ik namelijk geen druppel alcohol. Althans, af en toe op feestjes een glaasje maar daar blijft het ook bij. Er wordt altijd wel een gelegenheid gezocht om te proosten en het leven te vieren.

☆ Kleurrijk – Of je het hebt over de kledingstijl, de cultuur of architectuur: Polen houden van kleur en je ziet dit veel terug in het straatbeeld. Het straalt warmte en vrolijkheid uit, ik hou ervan!

☆ Trots – Of het nu gaat om oude ruïnes van kastelen, literatuur, de muziek, verhalen of legendes of feestdagen; Polen zijn trots op hun tradities en gewoontes. Zij nemen deze dan ook erg serieus en vertellen met passie en plezier hierover of brengen gewoontes rondom feestdagen in de praktijk. Een Pool staat dan ook volledig achter zijn roots en draagt het trots uit.

☆ Alles brengt geluk – En om met een leuk ‘typisch Pools’ feitje te eindigen: werkelijk alles brengt er geluk en Polen geloven hier ook heel erg in. Van geluksboompjes tot geluksmuntjes, gelukspoppetjes, steentjes en meer. Ontwijk vooral die zwarte kat, loop écht nooit onder de ladder door en vergeet je hoefijzer niet!



http://www.bydagmarvalerie.nl/travel-3/ ... tradities/

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Kraków

Bericht door bertvaneck » do feb 18, 2016 6:16 am

Lech een pracht verhaal heel herkenbaar zo hebt ik ook Polen leren kennen maar er is nu wel het een en ander veranderd bedankt voor deze bijdragen groet Bert 6qq 6qq

Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Kraków

Bericht door Lech » ma feb 22, 2016 7:10 am

Joodse wijk in Krakau: geniale hummusbar

Na twee dagen namen we de trein naar Krakau. Wat een prachtstad was dat… we waren allebei zwaar onder de indruk. Via een collega kreeg ik de tip om Joods te eten… want de Poolse keuken is toch niet altijd even heilzaam voor mijn tere maagje. We ontdekten de geniaalste hummusbar ooit! Jeroen had tot dan toe enkel nog maar héél wantrouwig naar hummus gekeken als ik het at, maar hij was meteen helemaal verkocht toen hij een hap nam! Verdorie… dat een mens zo lekker kan eten… het was te lekker voor woorden!
Afbeelding

Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Kraków

Bericht door Lech » vr mar 18, 2016 6:12 am

Magisch Krakow

Afbeelding

Het is november. En in plaats van koud, is het grijs. Dikke wolken hangen boven de stad. De hele dag valt de regen al gestaag uit de lucht. Onze jassen nat. Onze wangen rood. De trappen zijn glad wanneer we naar boven lopen.

De torens van het Wawel kasteel doemen voor ons op en vormen een kleurig contrast met de grijze lucht. Goudkleurige koepels, groene daken en oranje muren. Het ziet eruit als een magisch sprookje. En niet alleen het Wawel kasteel; heel het oude centrum van Krakow ademt één en al magie. Zelfs in het donker. Zelfs in de regen. Het was liefde op het eerste gezicht.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Struinen door de lieve straatjes, onze handen warmen aan grote koppen choco en bijkomen in knusse cafés. Wegdromen bij de mooie celloklanken van een straatmuzikant, onze eigen ‘hidden gems’ ontdekken en de pianoklanken die weergalmen onder de bogen van de lakenhal. We worden stil en ik laat stiekem een traantje bij het aanschouwen van alle horror in Auschwitz. Om vervolgens alles weer een plekje proberen te geven in een van de fijne bars.

We slenteren door de Joodse wijk, gaan naar binnen bij de fabriek van Schindler, eten ons rond aan zapiekanka en kletsen met de ober van dat Poolse restaurantje. Van bruine cafes tot hipster koffietentjes en hippe cocktailbars. Krakow is liefde. We zijn er gelijk thuis. In awe with this place♡

Nadat we Warschau gedag hebben gezegd, pakken we de uber moderne sneltrein naar Krakow. We komen ‘s avonds laat aan. Het is al donker. Maar nog druk op straat. De lange, mooie treinreis van Den Haag via Warschau naar Krakow is voorbij. Maar de bestemming is minstens zo bijzonder. En als we 3 dagen laten weer op het station staan. Dit keer om de trein naar Praag te pakken, doe het echt een beetje pijn. Zo snel sloot Krakow ons in de armen. Zo snel sloten wij Krakow in ons hart.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dat is 3. Op een rij. Wow. Eindelijk mijn liefde voor Krakow kunnen delen. Had ik veel eerder moeten doen. Dan hadden jullie nu al de blogposts met tips en hotspots in deze fijne stad kunnen hebben ;-) Maar die volgen gauw, pinky promise!

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Kraków

Bericht door bertvaneck » vr mar 18, 2016 6:24 am

Lech prachtige foto's bedankt het is een aanwinst voor het forum groet Bert 7qq 6qq 6qq

Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Kraków

Bericht door Plievo » vr mar 18, 2016 8:48 am

Krakow blijft een leuke stad waar je heerlijk kunt relaxen / geschiedenis volgen / cultuur opsnuiven :arrow:

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Kraków

Bericht door bertvaneck » vr mar 18, 2016 8:59 am

Ja Johan daar hebt jij gelijk in wij gingen vroeger er regelmatig heen maar sinds mijn schoonmoeder in huis is het te ver de rit naar Bydgoszcz gaat net we zijn alleen voor plas pauze van haar meer dan 1 uur langer onderweg door het slechten lopen groet Bert :?:

Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Kraków

Bericht door Lech » ma apr 11, 2016 5:07 am

Stedentrip naar Krakau

Het ‘’Florence van Polen’’ wordt steeds vaker bezocht door toeristen. Het is een belangrijke cultuurstad, waarbij het centrum ook is opgenomen in de Werelderfgoedlijst van UNESCO. Een stedentrip naar Krakau kun je beschrijven als bijzonder, leuk en een absolute must!
Bezienswaardigheden in Krakau

Als mensen een stedentrip boeken, denken ze vaak niet direct aan Krakau. Dat is jammer, want deze stad kent zoveel mooie bezienswaardigheden dat je er wel eens een keer heen moet! We lopen de belangrijkste bezienswaardigheden met je door.

Auschwitz

Auschwitz is het meest bekende concentratie- en vernietigingskamp van de Tweede Wereldoorlog. Het is op korte afstand van Krakau, nabij de Poolse stad Auschwitz. Krakau wordt dan ook vaak gebruikt als uitvalbasis naar het voormalige concentratiekamp. Het is één van de meest lugubere locaties ter wereld, maar een bezoekje is zeker de moeite waard.

Historisch centrum

Het historisch centrum van Krakau is ontzettend mooi. Je vindt er diverse bezienswaardigheden, waaronder de Sint-Andreaskerk.

Sukiennice

Sukiennice bevindt zich op het Rynek Glówny en is het lakenhal van de stad. In dit prachtige gebouw vond onder andere de internationale handel plaats. Tegenwoordig kun je er leuke souvenirs kopen en er is ook een museum op de eerste verdieping.

Planty

Als je tijdens je stedentrip naar Krakau wilt genieten van een groene omgeving, kun je het beste naar Planty gaan. Dit stadspark is gelegen rondom het oude centrum en heeft een oppervlakte van maar liefst 21 hectare. In het park vind je talloze mooie standbeelden en fraaie fonteinen.

Wawelpaleis

Het Wawelpaleis is één van de bezienswaardigheden van de stad die je niet mag overslaan. Dit paleis is meer dan 500 jaar in het bezit geweest van de Poolse koningen. Er is zoveel mogelijk aan gedaan om het paleis zo intact mogelijk te houden. Je krijgt dus een bijzonder goede indruk van de geschiedenis van Polen. Vlakbij het Wawelpaleis vind je bovendien een kathedraal, die ook zeker de moeite waard is om te bezoeken.

Wieliczka-zoutmijn

Net buiten de stad vind je de Wieliczka-zoutmijn. Deze zoutmijn was vroeger erg belangrijk voor de welvaart van de stad. Tegenwoordig is het een trekpleister voor toeristen. Als je de zoutmijn bezoekt, krijg je een leuk beeld over de geschiedenis van de stad. Zeker aan te raden dus!

De kastelen van Polen

Een stedentrip naar Krakau boek je niet alleen voor de ‘standaard’ bezienswaardigheden. Je vindt er namelijk ook talloze Poolse kastelen! Er zijn maar liefst vier mooie grafheuvels te vinden rondom en in de stad, die stuk voor stuk de moeite waard zijn voor een bezoekje.

Grafheuvel van Kosciuszko

Deze grafheuvel is gemaakt ter ere van Tadeusz Kosciuszko. Je kunt via een kronkelend pad de heuvel bereiken. De heuvel is ruim 326 meter boven de zeespiegel en daarmee heb je echt een prachtig uitzicht over de stad.

Grafheuvel van Pilsudski

De grafheuvel van Pilsudski is te vinden in het westen van de stad. Het is de grootste en meest recente grafheuvel van alle vier. Door de jaren heen is de heuvel steeds gewijzigd. Zo werd er in 1953 een kruis verwijderd en werd een deel van de heuvel verwoest. In 1981 werd begonnen met een reconstructie van de heuvel.

Grafheuvel van Krakus

In de grafheuvel van Krakus ligt de legendarische prins Krakus begraven. Op slechts drie kilometer afstand van het centrum ligt de heuvel. Het is niet bekend wanneer de heuvel precies gebouwd is, maar het is zeker een bezoekje waard.

Grafheuvel van Wanda

De laatste heuvel in deze lijst is de grafheuvel van Wanda. Men vermoedt dat prinses Wanda zichzelf heeft verdronken in de Wisla. Zodoende wilde ze onder een ongewenst huwelijk uitkomen. Alhoewel er geen bewijs is voor deze theorie, is dit wel de meest aangenomen theorie.

Openbaar vervoer in Krakau

Krakau heeft een bijzonder goed tram- en busnetwerk. Het stadscentrum is vrij compact, dus je zult er waarschijnlijk weinig gebruik van gaan maken. De meeste bezienswaardigheden kun je namelijk gewoon per voet wel bereiken.

Indien je wel gebruik wilt maken van het openbaar vervoer, kun je het beste een voordeelpas kopen. Je kunt dan twee of drie dragen onbeperkt gebruik maken van het openbaar vervoer.

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Kraków

Bericht door bertvaneck » ma apr 11, 2016 5:23 am

Lech bedankt voor deze informatie groet Bert 6qq 6qq

Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Kraków

Bericht door Lech » zo jun 26, 2016 9:28 am

Poolse Paus
Posted on 24 juni 2016

Als je in Polen op bezoek bent kan je bijna niet om die ene Poolse paus heen. Waar bij ons paus Adrianus in het vergeetboek is geraakt leeft paus Johannes Paulus II nog in de harten van vele Polen voort. Op veel plekken in de stad Krakau kom je beeltenissen van deze paus tegen voorzien van bloemstukken en kaarsjes.
Afbeelding







Schindler Krakau
Posted on 23 juni 2016


Bij een bezoek aan Krakau kan een bezoek aan de fabriek van Otto Schindler natuurlijk niet achterwege blijven. In de oude fabriek is een prachtig oorlogsmuseum gevestigd waar de herinneringen goed zijn weergegeven. Niet ver hier vandaan is het plein van de gettohelden. Op een plein van grijs graniet staan zeventig stoelen in brons. Het lijkt of ze klaar staan om zo op te halen. Dit was het centrale plein van het getto van Krakau waar vandaan in 1942/1943 bijna alle joodse bewoners werden afgevoerd. Voor sommigen wist Schindler een oplossing te vinden door hen bij hem in de fabriek te werk te stellen. Zij werden van een zekere dood gered.
Afbeelding
Afbeelding








Alrina Krakau
Posted on 22 juni 2016

In Krakau kom je dan zomaar een oud Nederlands binnenvaartschip tegen. Het is de Alrina. Uit het bord waar de menu kaarten op te vinden zijn blijkt het bouwjaar van het schip 1889. Het schip werd destijds als tweemastzeilklipper gebouwd op de werf van Jan K. Smit in Kinderdijk. Het schip is in 1946 omgebouwd tot motorvrachtschip. Het is nu in gebruik als bar, restaurant en geschikt voor bruiloften en partijen. Wij hebben heerlijk op het dek in het zonnetje zitten lunchen. Het aardige is dat het schip eigendom is geweest van de familie van een van mijn oud kantoorgenoten. Sterker zij is zelfs aan boord van dit schip geboren. Vandaar dat dit bezoek voor ons een extra dimensie had.
Afbeelding
Afbeelding










Krakau/Wawel
Posted on 19 juni 2016


Hoog boven de stad Krakau vinden we de Wawelburcht en de Wawelkathedraal. Van 1320 tot 1764 lieten de Poolse koningen zich hier kronen. Aan de enen kant is er een prachtig uitzicht over de rivier de Wisla en aan de andere kant is er zicht op de stad. Toevallig was het Czartoryskimuseum gesloten maar het topwerk van Leonardo Da Vinci “De Dame met de Hermelijn” was daarom tijdelijk in de Wawel ondergebracht. Volgens kenners mooier dan de Mona Lisa en wij konden dit topstuk zonder anderen in de zaal ( behalve de suppoosten) alleen bewonderen.
Afbeelding
Afbeelding











Krakau/Mariakerk
Posted on 17 juni 2016

Afbeelding
Afbeelding
Op de Rynek Glowny in Krakau vinden we de in de 13e eeuw gebouwde Mariakerk. Van binnen is er veel pracht en praal van glas in lood ramen, een hoogaltaar van 11 bij 13 meter en zijn er alle stijlen van barok en gotiek te vinden. Bijzonder is dat er ieder uur vanaf de toren een hoornblazer in alle vier de windrichtingen een trompet melodie, de “hejnal”, ten gehore brengt. In de middeleeuwen was dit een weksignaal om aan het werk te gaan. Als afsluiting wenkt de trompettist even uit het raam met zijn hoorn.













Krakau/Rynek
Posted on 16 juni 2016


In het centrum van Krakau is het mooiste plein van Polen te vinden. Het Rynek Glowny of te wel de Grote Markt. Het plein meet 200 bij 200 en is met die afmeting te vergelijken met het San Marcoplein in Venetië. In het midden is een overdekte markt te vinden met daarboven het museum de Lakenhal en onder dit gebouw is ondergronds een museum van de vroegere markt die in 2005 is opgegraven en toegankelijk gemaakt. Over de markt rijden voortdurende koetsjes met bevallige Poolse schonen die je uitnodigen een ritje door de stad te maken. Zodra je echter hebt plaatsgenomen komt er uit de menigte een bonkige boer te voorschijn die plaats neemt naast deze dame en de teugels ter hand neemt.
Afbeelding
[img]https://maasbergen.files.wordpress.com/2016/06/p1120491-large1.jpg?w=150&h=113[img][/img][/img]
Afbeelding

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Kraków

Bericht door bertvaneck » zo jun 26, 2016 9:36 am

Lech ik vond het ook een topper deze paus maar de huidige ook groet Bert 6qq 6qq

Plaats reactie