Mazury/Bialowieza

Al uw vakantievragen mogen hier gesteld worden
menasil
Berichten: 68
Lid geworden op: ma aug 22, 2011 5:20 am

Mazury/Bialowieza

Bericht door menasil » di dec 24, 2013 10:35 am

Voor een reis ergens in juni, ben ik weer aan het nadenken over Polen. Nu wil ik al heel lang nog een aantal gebieden bezoeken, waaronder Mazury en Nationaal Park Bialowieza (met gids) en Zamosc. Laatste is alleen wat meer uit de route. Omdat ik alleen op pad ga en mijn autorijervaring niet zo heel veel is, zou ik het liefst met openbaar vervoer reizen. Ik heb al eerder 2 rondreizen door Polen gemaakt met openbaar vervoer. Dacht aan periode van zo'n 10 à 12 dagen.

Ben alleen nu op zoek naar wat goede uitvalbasissen zijn voor deze gebieden. Mazury zat ik te denken als uitvalsbasis Ketrzyn (voor hitlers bunker) en/of Gizycko. Voor Nationaal Park Bialowieza zie ik vaak de plek Hajnowka genoemd staan, maar ook dat mensen daar vaak alleen door heen rijden omdat er niets te beleven is. Maar wat is dan wel een goede uitvalsbasis om het park te bezoeken? En hoeveel tijd ervoor uitrekken?

Ben nog volledig blanco en anders dan de lonely planet door gebladerd (al is die alweer 5 jaar oud) nog niet veel ingelezen.... het liefst vlieg ik op Warschau omdat ik dan ook nog vrienden kan ontmoeten daar. Ik zou dan volgens mij een rondje moeten kunnen maken, er van uitgaande dat ik wel minstens 2 tot 3 flinke reisdagen zal hebben. Andere tips in deze regio zijn ook welkom.

Wil ook ooit nog eens naar Lublin voor Majdanek en dan door naar Zamosc maar dat is niet iets wat ik in deze reis moet willen combineren met Mazury denk ik want dan ben ik echt aan het race :mrgreen:

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: Mazury/Bialowieza

Bericht door Wilhelmus Johannes » di dec 24, 2013 1:05 pm

Zamosc en Lublin zijn best wel de moeite waard om te bezoeken,maar in combinatie met Mazury en de rest van je trip zou dat nu even niet doen in deze trip.

Lech
Berichten: 4954
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Mazury/Bialowieza

Bericht door Lech » vr dec 27, 2013 3:44 pm

Hallo Menasil,

Jij hebt een interessante reis voor de boeg, ligt de nadruk voor jou meer op cultuur / natuur of op geschiedenis?

In Mazury heb je natuurlijk de Wolfsschanze in Görlitz (nu: Gierłoż).
Verder natuurlijk veel natuur om te wandelen, vogela0en, fietsen, roeien, etc..
Misschien zijn de plaatsen Pasłęk en Lidzbark wel leuk (Pasłęk is gebouwd door immigranten uit Nederland die, door de Teutoonse ridders, uitgenodigd waren. Oorspronkelijk heette de stad “Holland”).
Verder Lidzbark Warmiński. Het is een indrukwekkend, gotisch kasteel, een voormalige residentie van de bisschoppen.
Denk ook aan Het fort Boyen.Dit is een groot en interessant stervormig fort, gebouwd in jaren 1844-1856. Het omvat ongeveer 100 hectare. In de 19de eeuw was Boyen een belangrijke schakel in de keten van vestingwerken die het oosten afsloot van Pruisen.

Heb je een idee hoeveel dagen je per streek zou willen verblijven?

Lech

menasil
Berichten: 68
Lid geworden op: ma aug 22, 2011 5:20 am

Re: Mazury/Bialowieza

Bericht door menasil » vr dec 27, 2013 9:03 pm

Ik wil nu het liefst vooral natuur zien, met een stukje cultuur. Wel wil ik het zo plannen dat als het slecht weer is, ik niet meteen niets kan doen zeg maar. Kastelen vind ik ook zeker mooi. En Wolfschanze wil ik graag zien omdat ik geïnteresseerd ben in de WO II. Heb al contact met ze gehad over gidsen e.d. Fort Boyen heb ik inderdaad ook genoteerd. Ik ga jouw suggesties nog even goed bekijken maar voordat ik jouw post las, had ik zelf dit globaal op papier gezet n.a.v. wat leeswerk in de lonely planet en rondgestruind op internet.

Dag 1: Amsterdam naar Warszawa
Dag 2: Reisdag naar Bialowieza
Dag 3: Bialowieza National Park
Dag 4: Reservedag Bialowieza National Park en later op de dag naar Bialystok of Bialystok
Dag 5: Reisdag Bialystok naar Mazury
Dag 6: Mazury Gizycko
Dag 7: Mazury Gizycko (is 2 dagen wel nodig? Anders nog naar andere plek of alles dag eerder)
Dag 8: Mazury van Gizycko naar Kętrzyn
Dag 9: Mazury Kętrzyn/ Wilczy Szaniec
Dag 10: Mazury Kętrzyn naar Olsztyn
Dag 11: Olsztyn
Dag 12: Olsztyn naar Warszawa
Dag 13: Tijd in Warszawa
Dag 14: Terugvliegen naar Amsterdam

Olsztyn heb ik er vooral bij gezet omdat ik daar over heenreis op de terugweg naar Warszawa en onder mom van 'nu ik er toch vlakbij ben'. De reistijden met het openbaar vervoer heb ik al globaal bekeken met de Poolse reisplanner epodroznik. Ik heb uiteindelijk toch voor 14 dagen gekozen omdat ik dan net wat meer reistijd heb en wat rustiger kan reizen. Ik ben in 2011 3 weken door Polen gereisd met OV en weet dat het soms traag kan gaan.

Plievo
Berichten: 2947
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Mazury/Bialowieza

Bericht door Plievo » za dec 28, 2013 11:12 am

Hoi Menasil,

jij hebt een leuke reis voor de boeg :D

Misschien kan ik jou een beetje helpen:
- viewtopic.php?f=4&t=561&p=1437&hilit=Bialowieza+National+Park#p1437 Hier staat een verhaal over Bialowieza National Park.
- Misschien ten overvloede: Het hart van het park (4.500 ha.) bestaat uit het meest wilde en ongerepte gebied en is een strikt reservaat. Het kan alleen onder leiding van een gids betreden worden (wandel- of fietstocht of paard en wagen). Het pad is c.a. 4 km lang. In het overige deel van het park en de bosrijke omgeving kan vrij gewandeld en gefietst worden over gemarkeerde en ongemarkeerde paden.
Het dorpje Bialowieza is het toeristische centrum van het park. Hier zijn winkels, restaurants, hotels en het informatie-centrum te vinden.
- in het dorp Bialewiza het volgende: Ooit bevond zich hier een statig paleis van de Russische Tsaar. De paleistuin met vele exoten, de grachtenpartijen en enkele bijgebouwen zijn er nog van over.
In het dorp Białowieża liggen diverse onderzoeksstations voor bosbouw en zoölogisch onderzoek.


Aan de Poolse kant is het bos 10 000 ha groot, aan de Witrussische kant 77 000 ha. Je kan zover ik weet de grens naar wit-Rusland overschrijden, vermoedelijk is er een slagboom.


Plievo

Plievo
Berichten: 2947
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Mazury/Bialowieza

Bericht door Plievo » za dec 28, 2013 11:18 am

Olsztyn: hier zijn nog grotten te bezichtigen
Copernicus verbleef periodes van zijn leven in Olsztyn als kannunik in het gotisch kasteel, waar nu het Museum van Warmië en Mazurië is gevestigd. In de kamer waar hij woonde kan je een biografische tentoonstelling bekijken. In Olsztyn kan je verder ook een planetarium bezoeken en een astronomisch observatorium. In de gotische kathedraal van Sint Jacobs worden in de zomer orgelconcerten georganiseerd.
Er is ook nog een luciferfabriek ter bezichtiging.

menasil
Berichten: 68
Lid geworden op: ma aug 22, 2011 5:20 am

Re: Mazury/Bialowieza

Bericht door menasil » za dec 28, 2013 12:35 pm

Ik word helemaal blij van jullie feedback 1qq Leert mij dat ik inderdaad de voor mij juiste keuzes aan het maken ben.

Bialowieza heb ik inderdaad nu genoteerd staan als uitvalsbasis, zag dat er ook wat accommodatie is dus dat maakt het makkelijk. Qua gids: Die wilde ik sowieso omdat ik dan het gevoel heb meer uit zo'n bezoek te kunnen halen. Had ook al gelezen dat je eigenlijk met gids moet omdat je een deel anders niet kan zien. Je rechtstreekse link deed het niet Plievo, maar de zoekfunctie heeft me snel geholpen naar het juiste topic!

Ook handig die informatie over Olsztyn, ik had al iets over Copernicus gelezen en zijn leven daar maar nog niet echt de bezienswaardigheden bekeken. Ik ben in Torun ook naar "zijn huis" geweest en vond dat erg interessant.

menasil
Berichten: 68
Lid geworden op: ma aug 22, 2011 5:20 am

Re: Mazury/Bialowieza

Bericht door menasil » za dec 28, 2013 1:13 pm

Net even zitten googlen op Lidzbark Warmiński. Wow dat ziet er mooi uit!! Zou denk ik nog wel in de route te passen zijn, als ik vroeg naar Olsztyn ga en dan op m'n volle dag naar Lidzbark Warmińsk ga.

Pasłęk ligt wat meer uit m'n route, jammer. Ik heb altijd het gevoel dat hoe lang ik ook ga naar Polen, ik tijd te kort kom :oops: ;) 3 weken wordt iets teveel in verband met m'n werk.

Lech
Berichten: 4954
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Mazury/Bialowieza

Bericht door Lech » di dec 31, 2013 7:56 am

Elke keer als ik Polen verlaat heb ik het idee dat ik weer dingen niet gezien heb die ik wel behoorde te zien :( , dit is wel een reden om weer terug te komen :D

Menasil,
Misschien is deze kaart http://www.crossbillguides.org/north-east-poland eentje die je goed kan gebruiken.
De kaart is wel prijzig in aanschaf, ik heb wel het idee dat het een mooie aanvulling kan zijn ter voorbereiding op jouw reis.

Lech

menasil
Berichten: 68
Lid geworden op: ma aug 22, 2011 5:20 am

Re: Mazury/Bialowieza

Bericht door menasil » wo jan 08, 2014 8:17 pm

Zo daar ben ik weer. Vandaag kwam ik er achter dat ik in verband met mijn werk na Corpus Christi pas weg kan. Voordeel: Ik zit niet weer op een feestdag op een plek in Polen waar niets open is. Nadeel: Ik zit wel weer meer richting het hoogseizoen. Maar ja als ik 19 juni weg zou gaan voor 2 weken, ben ik 4 juli weer thuis. Iemand enig idee of ik echt alle accommodatie vooruit moet boeken? Of kan ik ook hier en daar 'gokken'. Ik weet sowieso al 2 plekken die ik wel vooruit wilde boeken (Bialowieza en Krezyn).

Daarnaast: Muggen, daar kan je niet om heen. Ik zat afgelopen zomer in Finland in het merengebied. Ik had Deet mee, maar iemand nog suggesties/tips?

Lech, dat is een goede tip. Weliswaar prijzig maar.... informatie in het Engels over dit soort gebieden is zeer welkom. Ik heb ooit uit een sunflower boekje wat wandel routes gekopieerd voor Zakopane. Maar daar ter plekje nog een kaart gekocht omdat ik dat wat handiger vond :) En ook een duurdere kaart gekozen simpel weg omdat ik er meer aan had. Heb het boekje even ingekeken en het lijkt me nuttig. Ik wil ook even in de bibliotheek de nieuwere lonely planet halen. Mijne uit 2010 is niet alleen verouderd maar inmiddels ook uit elkaar gevallen van de reizen.

Ergens vind ik het wel spannend weer. Ondanks dat ik wat Poolse reiservaring heb, toch altijd bang dat ik ergens niet uit kom of verkeerd uitstap bij een bus of zo. Maar ja ik weet ook dat de vorige keren de ervaring onvergetelijke was en ik zelfs bij het wandelen zonder kaart in Las Wolski eruit kwam toen ik ineens verdwaalde omdat de bewegwijzering even weg was ;)

Goed, later deze maand maar even naar definitief kijken welke periode het wordt en gaan kijken naar vlieg tickets.

Plievo
Berichten: 2947
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Mazury/Bialowieza

Bericht door Plievo » do jan 09, 2014 8:45 am

Menasil,

Het voordeel van vooruit boeken is dat je niet ter plaatse hoeft te zoeken naar overnachtingen en dus tijdens de vakantie tijd bespaard. Als je van te voren boekt, dan kan je ook rekening houden met een overnachtingsplek in de buurt van het openbaar vervoer. Met andere woorden, je bouwt een stuk zekerheid in en je hoeft geen tijd te verliezen met zoeken naar overnachting op de dag zelf.
Het is wel minder avontuurlijk, ga je op de dag zelf op zoek naar een overnachting weet je niet waar je terecht komt.

Deet is verstandig om mee te nemen, aangezien er nog steeds geen echte vorstwinter is kan je een extra invasie muggen verwachten. Er is nauwelijks een ander product op de markt in nederland die zo goed werkt. Kijk wel effe naar de concentratie en tijd werkzame stof, dit staat op de verpakking.

Zelf koop ik altijd kaarten op de lokatie zelf, de reden is dat ik dan met de winkelier kan overleggen welke kaart het meest geschikt is voor mijn doeleinden, soms zijn de kaarten ook wel in het Engels of Duits te verkrijgen.

Qua periode is het voordeel dat je meer kans hebt op beter weer.

Plievo

Lech
Berichten: 4954
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Mazury/Bialowieza

Bericht door Lech » do jan 09, 2014 9:41 pm

Misschien helpt dit artikel jou ook: viewtopic.php?f=6&t=3562

menasil
Berichten: 68
Lid geworden op: ma aug 22, 2011 5:20 am

Re: Mazury/Bialowieza

Bericht door menasil » do jan 16, 2014 8:06 pm

Toch maar even gekeken in de plaatsen die ik als uitvalsbasis heb gekozen of er in de periode wel accommodatie beschikbaar zou zijn en dat is maar goed dat ik even checkte want tussen 22 en 28 juni was er in o.a. Ketrzyn en Gizycko al niets meer te krijgen als ik de route invulde zoals ik hem wilde doen. nu besloten om het rondje "andersom" te doen en iets later te vertrekken.Dus Warschau - Olsztyn - ketrzyn - Gizycko - Bialowieza - Bialystok - Warschau. Bialystok zal ik ook meepakken tussen Gizycko en Bialowieza in denk ik als tussenstop.

Voor Gizycko en Ketrzyn en Bialowieza heb ik al (gratis annuleerbare) accommodatie geregeld want dat leek me het beste zodat ik nog de keuze had. De overige plaatsen ga ik later wel zien en als ik iets anders bedenk kan ik ook nog wijzigen! Als ik toestemming heb vanuit het werk, dan maar eens op zoek naar ticket.

rowernik
Berichten: 19
Lid geworden op: di aug 23, 2011 4:51 pm

Re: Mazury/Bialowieza

Bericht door rowernik » vr jan 17, 2014 7:57 pm

Voor Białowieża moet je echt in het dorp Białowieża overnachten. Hajnówka is een saaie stad, ligt te ver van het bos af. Het is wel de stad waar je naar toe moet als je per ov reist.
Je kunt in het grootste deel van het bos - dat zo groot is als de provincie Utrecht - vrij rondkijken, voor zover het in Polen ligt :).
Voor het strikte reservaat, echt de moeite waard, moet je een met een erkende gids op stap. Ga naar het PTTK kantoor in Białowieża, daar helpen ze je aan een gids. En daar kun je ook kaarten kopen. Koop in ieder geval vooraf de Engelstalige gids die ook door KNNV is uitgegeven (zie http://www.knnvuitgeverij.nl/NL/webwinkel/0/crossbill/40940) en hier te bestellen: http://www.knnvuitgeverij.nl/NL/webwinkel/0/crossbill.
In die gids staan verschillende suggesties voor wandelingen, fietsexcursies.
En als je toch onderweg bent, bezoek dan ook het nationaal park van de Biebrza. Goniądz is de perfecte uitvalsbasis.

Lech
Berichten: 4954
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Mazury/Bialowieza

Bericht door Lech » za jan 18, 2014 1:24 pm

rowernik,

Dank je voor de tips, als ik weer eens in deze regio kom zal ik jouw informatie ter harte nemen :)

Nog wat info die ik vond over het dorp Bialowieza:
Afbeelding

Białowieża is een klein dorp dat ligt in het oosten van Polen, in de provincie Podlachië, niet ver van de grens met Wit-Rusland.

Białowieża betekent letterlijk 'witte toren'. De naam zou afgeleid zijn van de witte toren (Bela Vezja in het Wit-Russisch) in Kamienic, nu in Wit-Rusland.

Hoewel het dorp in Polen ligt, is de plaatselijke bevolking veelal van Wit-Russische afkomst. In het dorp staat een grote Russisch-orthodoxe kerk (cierkwie).

Het dorp is beroemd bij biologen in de hele wereld omdat het in het hart van het grootste restant van een gematigd oerwoud ligt, het Bialowiezabos of Puszcza Białowieska. In dit bos leeft de grootste wilde populatie van de Europese bizon; de wisent.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bia%C5%82owie%C5%BCa

menasil
Berichten: 68
Lid geworden op: ma aug 22, 2011 5:20 am

Re: Mazury/Bialowieza

Bericht door menasil » ma jan 20, 2014 10:01 pm

Ik heb mijn ticket geboekt!! 1qq Ik ga 16 dagen in totaal.
De Engelstalige reisgids heb ik besteld via de website bookdispository. Daar heb je geen verzendkosten en liggen de tarieven voor het kopen stuk lager dan in de Nederlandse winkels. Maar het duurt wel wat langer voordat je hem hebt. Had ook al suggesties voor goede kaarten die je ter plekke kan kopen gevonden maar vind dit wel leuk qua voorpret.

Biebrza naar zitten kijken en op vakantiebeurs informatie gehaald... maar lees hier en daar dat het zonder auto niet zo heel goed te doen is. Ik denk ook dat ik na die tijd in de natuur, ook wel even weer de stad wil.

Heb er zin in 1qq

@Rowernik: Ik heb de PTTK site even bekeken en zal ze van te voren nog even mailen. Ik zou ook het bison reservaat willen zien maar dat kan zonder gids?

Lech
Berichten: 4954
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Mazury/Bialowieza

Bericht door Lech » vr jan 24, 2014 7:25 am

Menasil,

Ik heb ergens gelezen dat maar een beperkt stukje natuur aldaar voor vrij bezoek is en verder een gids nodig is. Ik jan het even niet meer weer vinden.

Hoe zit jouw programma eruit als ik onbeschaamd mag zijn?
Lech

menasil
Berichten: 68
Lid geworden op: ma aug 22, 2011 5:20 am

Re: Mazury/Bialowieza

Bericht door menasil » vr jan 24, 2014 10:05 am

Bij deze :) Dit zijn de uitvalsplekken. Heb bijvoorbeeld ook gekeken wat ik in de omgeving kan doen met OV of fiets. Op enkele plekken kan ik goedkoop fiets huren bij de accommodatie. Het viel me op dat veel al vol zat in Mazury voor die periode, zeker in de weekenden.

Dag 1: Amsterdam naar Warszawa
Dag 2: Warszawa
Dag 3: Warszawa - Olsztyn
Dag 4: Olsztyn
Dag 5: Olsztyn - Ketrzyn
Dag 6: Ketrzyn / Wilczy Szaniec
Dag 7: Ketrzyn - Gizycko
Dag 8: Gizycko
Dag 9: Gizycko
Dag 10: Gizycko - Bialystok
Dag 11: Bialystok - Bialowieza
Dag 12: Bialowieza
Dag 13: Bialowieza
Dag 14: Bialowieza - Bialystok
Dag 15: Bialystok - Warszawa
Dag 16: Warszawa
Dag 17: Terugvliegen naar Amsterdam

Uiteindelijk dus langer dan 2 weken :)

Plievo
Berichten: 2947
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Mazury/Bialowieza

Bericht door Plievo » vr jan 24, 2014 9:01 pm

Lekker......., ziet er mooi uit.

Misschien heb je hier nog iets aan:
Biebrza: viewtopic.php?f=6&t=179
Warszawa Wilanow: http://www.mijnalbum.nl/Album=BHV8OALP
Warszawa Lazienki park: viewtopic.php?f=4&t=73&p=11203&hilit=Lazienki#p11203, vooral de eekhoorns zijn geweldig :D

rowernik
Berichten: 19
Lid geworden op: di aug 23, 2011 4:51 pm

Re: Mazury/Bialowieza

Bericht door rowernik » zo jan 26, 2014 4:13 pm

Lech schreef:Ik heb ergens gelezen dat maar een beperkt stukje natuur aldaar voor vrij bezoek is en verder een gids nodig is. Ik jan het even niet meer weer vinden.


Het is andersom. Voor het strikte natuurreservaat, een relatief klein deel van het park is een gids nodig. Maar het is wel de moeite waard, moet je echt doen. Het deel is niet voor niks beschermd.
Bisonreservaat? Er is een dierenparkje, een paar kilometer westelijk van het dorp. Wandel over het vlonderpad Zebra Zubra http://nl.everytrail.com/view_trip.php?trip_id=398454 (de moeite waard) en dan kom je er vanzelf. Je vindt er wolven, wisenten, tarpans....

Plaats reactie