Poznan! (Met tussendoortjes)

Al uw vakantievragen mogen hier gesteld worden
Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Poznan! (Met tussendoortjes)

Bericht door Lech » wo dec 10, 2014 10:05 pm

Bedankt voor de foto`s en de geschiedenisles 16qq

Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Poznan! (Met tussendoortjes)

Bericht door Plievo » do dec 11, 2014 4:49 am

Ook van deze kant bedankt, ik wist dat Poznan tussen Duitsland en Polen heft gezworven maar de hoed en de rand kende ik duidelijk niet.

De nieuwe winkelcentrum bij het treinstation was nog niet open toen ik voor de laatste keer in Poznan was, maar zo te zien lijkt het wel weer op de andere winkelcentra.
Ik prober zelf altijd gebruik te maken van de coffee gelegenheden, laat de dames maar rondzwerven 5qw

Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Poznan! (Met tussendoortjes)

Bericht door Plievo » do dec 11, 2014 5:07 am

JanVL, in Poznan was er veel kritiek op weer een nieuw winkelcentrum, heb jij daar nog iets van gemekrt? B.v. dat weinig mensen het nieuwe centrum bezochten?

JanVL
Berichten: 36
Lid geworden op: zo nov 30, 2014 3:08 pm

Re: Poznan! (Met tussendoortjes)

Bericht door JanVL » do dec 11, 2014 2:30 pm

Er was en is nog steeds veel kritiek op het winkelcentrum bij het station. De route daar is ook zo aangelegd dat alle treinpassagiers door een stuk van het winkelcentrum met hun koffers naar het stuk(je) station moeten. De nieuwe burgemeester van Poznan, Jaskowiak van PO, die eigenlijk pas sinds een jaar of twee bij die partij zit, komt uit de burgerbeweging. Met hem zal er wel wat veranderen. Zo zal de route waarschijnlijk veranderd worden. Het winkelcentrum zelf wordt nog wel redelijk bezocht. Zo is er een Saturn, die min of meer de enige grote elektronicazaak in het centrum is. Voor de rest zijn er twee mooie 'eilanden' met restaurants, waar ik ook soms wel iets ga eten.

Op dit moment wordt er weer een enorm groot winkelcentrum gebouwd, het grootste van de stad: CH Posnania. Maar dit wordt ook het laatste. Er is alweer enorm veel kritiek hierop, waardoor er een resolutie in de stadsraad is aangenomen die handelsgebouwen boven een bepaald aantal m² verbiedt. Hierdoor zullen er geen grote winkelcentra meer bijkomen. De nieuwe burgemeester heeft ook al aangekondigd plannen voor te bereiden voor een mogelijk faillissement van een van de centra. Experts menen daarentegen dat de markt nog steeds niet is verzadigd :D. Het ene winkelcentrum is al wat drukker dan het andere. Maar het meest spijtige is dat vele winkels in het centrum daardoor worden vernietigd, al wordt het op dat vlak de laatste tijd beter. Er zijn ook nog enkele grote projecten in de pijplijn voor stadsvernieuwing, zoals nieuwe grote voetgangersgebieden. Hopelijk brengt dat wat meer mensen naar de binnenstad!

Afbeelding

Afbeelding

https://www.facebook.com/lacinapoznan/photos_stream

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Poznan! (Met tussendoortjes)

Bericht door bertvaneck » za dec 13, 2014 8:09 pm

Heel hartelijk bedankt voor deze mooie foto serie groet Bert 6qq 6qq

Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Poznan! (Met tussendoortjes)

Bericht door Plievo » zo dec 14, 2014 8:00 am

Hoi JanVL,

Weet jij waar die nieuwe winkelcentra komt?

Maar het meest spijtige is dat vele winkels in het centrum daardoor worden vernietigd, al wordt het op dat vlak de laatste tijd beter.

Er is een aantal jaren geweest dat de binnenstad helemaal verloederde, de kleine winkeltjes waren bijna helemaal weg.
Gelukkig worden de meeste winkelpanden weer bezet wat de sfeer zeker verhoogd.

Plievo

JanVL
Berichten: 36
Lid geworden op: zo nov 30, 2014 3:08 pm

Re: Poznan! (Met tussendoortjes)

Bericht door JanVL » zo dec 14, 2014 2:17 pm

Plievo schreef:Hoi JanVL,

Weet jij waar die nieuwe winkelcentra komt?


Op het vrije terrein nabij de rotonde, net 'onder' het winkelcentrum Galeria Malta:

https://www.google.be/maps/place/Pozna% ... 980334bfd1

Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Poznan! (Met tussendoortjes)

Bericht door Lech » zo dec 14, 2014 7:27 pm

Ongelooflijk, 2 van die centra op kijkafstand :o

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Poznan! (Met tussendoortjes)

Bericht door bertvaneck » zo dec 14, 2014 7:40 pm

Lech dat is in Bydgoszcz ook Tesco en Carrefour 6qq

Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Poznan! (Met tussendoortjes)

Bericht door Plievo » zo dec 14, 2014 8:20 pm

bertvaneck schreef:Lech dat is in Bydgoszcz ook Tesco en Carrefour 6qq

Ber, dat zijn toch supermarkten en geen winkelcentra?

Galeria Malta mag ik nog wel eens bezoeken.
Er zijn een paar winkels waar ik altijd wel slaag, verder een paar koffiehoekjes waar ik lekker kan zitten.

Maar waarom iets verderop een 2e winkelcentrum dient te komen, raadselachtige...

JanVL
Berichten: 36
Lid geworden op: zo nov 30, 2014 3:08 pm

Re: Poznan! (Met tussendoortjes)

Bericht door JanVL » zo dec 14, 2014 8:21 pm

Maar Tesco en Carrefour zijn, zelfs met hun winkels daarrond, niets vergeleken met deze twee winkelcentra :D.

Nu ga je deze (met 170 winkels):

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En deze (met 300 winkels):

Afbeelding

naast elkaar hebben.

Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Poznan! (Met tussendoortjes)

Bericht door Plievo » zo dec 14, 2014 8:24 pm

Als ik de onderste tekeningfoto zie zou het mij niet verbazen als dezelfde eigenaren van Galeria Malta ook het nieuwe winkelcentrum financieren.

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Poznan! (Met tussendoortjes)

Bericht door bertvaneck » ma dec 15, 2014 3:20 am

Plievo schreef:
bertvaneck schreef:Lech dat is in Bydgoszcz ook Tesco en Carrefour 6qq

Ber, dat zijn toch supermarkten en geen winkelcentra?

Galeria Malta mag ik nog wel eens bezoeken.
Er zijn een paar winkels waar ik altijd wel slaag, verder een paar koffiehoekjes waar ik lekker kan zitten.

Maar waarom iets verderop een 2e winkelcentrum dient te komen, raadselachtige...
Johan nee die hebben ook veel andere winkels onder hun dak ik weet niet hoeveel en alles is gelijk vloers dus geen geen etages er is een in het centrum centrum hier de link https://www.google.nl/search?q=bydgoszc ... 00&bih=750 6qq 6qq

JanVL
Berichten: 36
Lid geworden op: zo nov 30, 2014 3:08 pm

Re: Poznan! (Met tussendoortjes)

Bericht door JanVL » di dec 16, 2014 6:42 pm

Pasen in Poznan 2014

169. Winkelcentrum Stary Browar

Afbeelding

170.

Afbeelding

171.

Afbeelding

172.

Afbeelding

173. Oude Markt

Afbeelding

JanVL
Berichten: 36
Lid geworden op: zo nov 30, 2014 3:08 pm

Re: Poznan! (Met tussendoortjes)

Bericht door JanVL » di dec 16, 2014 6:42 pm

April 2014

174. Zijstraat van de Oude Markt.

Afbeelding

175. Festival van de smaak.

Afbeelding

176.

Afbeelding

177. TNT heb je er ook al...

Afbeelding

178. Galeria MM.

Afbeelding

179. De Raczynskibibliotheek, die pas werd uitgebreid. Deze bibliotheek werd door een telg van het rijke geslacht Raczynski medio de 19de eeuw opgericht. Het was de eerste publieke bibliotheek in het Pruisische Polen en moest de Poolse bevolking dienen.

Afbeelding

180. Het Nationaal Museum en het Hotel Bazar.

Afbeelding

181. De 'Okrąglak' (ronde) op de achtergrond. Een modernistisch warenhuis gebouwd in 1948-1954. Het werd pas gerenoveerd tot kantoren.

Afbeelding

182.

Afbeelding

183. De opera en medische universiteit. Beide gebouwen werden aan het begin van de 20ste eeuw gebouwd door de Duitsers om de germanisatie door te drukken. De medische universiteit was ooit het hoofdgebouw voor de kolonisatie, dat grond van de Polen moest uitkopen en aan de Duitse kolonisators geven.

Afbeelding

Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Poznan! (Met tussendoortjes)

Bericht door Plievo » di dec 16, 2014 7:52 pm

Stary Browar doet veel aan kunst, op de 1e verdieping bij een ijssalon is een grote ruimte waar een groot metalen kunstwerk hangt. Een plek waar ik graag mag komen.

Ook zie je in Stary Browar nog op verschillende plekken dat het een oude bierfabriek is geweest.




Afbeelding
In de 8 verdieping hoge ronde " winkel" heb ik in de 80-er jaren al veel rondgewandeld.
Eerst met de lift naar de bovenste verdieping, er was een liftboy van oudere leeftijd (tja, geen werkeloosheid), en dan elke verdieping rond en via de binnentrap naar beneden naar de volgende verdieping.
Uit mijn hoofd was op de 6e verdieping veel glaswerk (ook kristal) te koop. Daarnaast veel huis-, tuin- en keukenspullen op de verschillende verdiepingen. En natuurlijk kleding en schoeisel.

Persoonlijk vond ik het jammer dat deze winkel sloot, ik mocht er graag heen gaan, elk bezoekje was een soort speurtocht.
Tegenover dit gebouw bevindt zich een McDonalds. Deze straat leefde vroeger, een jaar of 5 geleden was het bijna uitgestorven en inmiddels komen er weer winkels in deze straat.

JanVL
Berichten: 36
Lid geworden op: zo nov 30, 2014 3:08 pm

Re: Poznan! (Met tussendoortjes)

Bericht door JanVL » di dec 16, 2014 8:31 pm

Ik had er ook mijn favoriete speelgoedwinkel :D. Het gebouw ziet er nu wel stukken beter uit en het restaurant in de kelder is aangenaam. De straat zal trouwens binnenkort worden herlegd. Er zal voetgangersgebied van gemaakt worden. De vrije stukken land hier zichtbaar zullen ook gevuld worden met winkels.

Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Poznan! (Met tussendoortjes)

Bericht door Lech » wo dec 17, 2014 6:21 pm

Met al die nieuwe winkelcentra is er denk ik meer behoefte aan leuke parken.

Mooie reportage 6qq

Lech

ron
Berichten: 731
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Poznan! (Met tussendoortjes)

Bericht door ron » wo dec 17, 2014 7:37 pm

Bijna net als overal in Polen: overal nieuwe winkelcentra met meer en meer winkels. Die winkeliers concureren elkaar al kapot en er komen nog meer winkels :? En in bijna al die winkels ligt overal precies hetzelfde. Althans, zo zie ik dat, het damesvolk zal waarschijnlijk meer verschil kunnen ontdekken :)

JanVL
Berichten: 36
Lid geworden op: zo nov 30, 2014 3:08 pm

Re: Poznan! (Met tussendoortjes)

Bericht door JanVL » do dec 18, 2014 1:44 pm

184. Vreemd genoeg slechts het enige beeld van de Poolse paus in de stad. Elk gehucht moet er een hebben en ik had altijd meer verwacht in Poznan. Het beeld bevindt zich bij de kathedraal op het Ostrow Tlumski eiland.

Afbeelding

185. De Gouden Kapel van de kathedraal voor de twee eerste Poolse koningen Mieszko I (922/945-992), die de Poolse staat oprichtte in 966, alsook Bolesław I Chrobry (967-1025). Beide koningen werden ooit in de kathedraal, de eerste van de staat, begraven. De overblijfselen van wat waarschijnlijk hun graf is zijn te vinden in de kelder. In 1405 werd deze Gouden Kapel ingericht en in de 19de eeuw ging deze de twee eerste Poolse koningen herdenken. Dit omdat het graf voor de beide koningen in 1772 bij een brand vernietigd werd.

Afbeelding

186.

Afbeelding

187. Het interieur van de kathedraal. Na de oorlog werd deze soberder herbouwd nadat hij door de Duitsers vernietigd was.

Afbeelding

188. De achterkant met de Gouden Kapel.

Afbeelding

189. De 'Poort van Poznan' - het pas geopende interactieve museum met de geschiedenis van de kathedraal en het eiland.

Afbeelding

190. De liefdessloten zijn er ook.

Afbeelding

191.

Afbeelding

192. Zicht op de stad van een van de invalswegen.

Afbeelding

193. Winkelcentrum Malta naast het kunstmatig meer.

Afbeelding

194. Een nieuw gebouw voor de technische universiteit voor de chemische afdeling.

Afbeelding

195. De bibliotheek ervan.

Afbeelding

196. De Warta rivier.

Afbeelding

197. Een parkje in de overgang naar de binnenstad.

Afbeelding

198. Park van Chopin.

Afbeelding

199. Winkelcentrum 'Kupiec' (Handelaar).

Afbeelding

200. Zijstraat naar de Fara toe.

Afbeelding

201. Altijd leuker met de terrasjes buiten.

Afbeelding

202. Dat heb je tegenwoordig in elke binnenstad van het land.

Afbeelding

203.

Afbeelding

Plaats reactie