Poznan! (Met tussendoortjes)

Al uw vakantievragen mogen hier gesteld worden
JanVL
Berichten: 36
Lid geworden op: zo nov 30, 2014 3:08 pm

Re: Poznan! (Met tussendoortjes)

Bericht door JanVL » di jan 20, 2015 11:34 pm

Lech schreef:Leuke fotoserie :)

Je schrijft:
'Krasnale', dwergen. Doorheen de stad staan er een paar honderd verschillende en vloeit voor uit de herinnering aan het Oranje Alternatief.


Kan je dit nader toelichten?


Ik wil niet lui lijken, maar ik denk dat ik het niet beter kan zeggen dan Wikipedia :D :

http://nl.wikipedia.org/wiki/Oranje_Alternatief

Het gaat om een beweging van de jaren 80 die op vredige wijze tegen het communisme vocht.

Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Poznan! (Met tussendoortjes)

Bericht door Lech » wo jan 21, 2015 6:16 am

JanVL,

Thanx :D , ik zat al aan een link met Nederland te denken :oops:

Lech

JanVL
Berichten: 36
Lid geworden op: zo nov 30, 2014 3:08 pm

Re: Poznan! (Met tussendoortjes)

Bericht door JanVL » wo jan 21, 2015 6:49 pm

341. De Oude Markt in Wroclaw.

Afbeelding

342.

Afbeelding

343. De rechtenfaculteit

Afbeelding

344. Hoofdgebouw van de universiteit

Afbeelding

345. Een markthal

Afbeelding

346.

Afbeelding

347.

Afbeelding

348. De brug naar het Domeiland

Afbeelding

349.

Afbeelding

350.

Afbeelding

351. De kathedraal

Afbeelding

352.

Afbeelding

353.

Afbeelding

354.

Afbeelding

355.

Afbeelding

356. De ring rondom de binnenstad

Afbeelding

357.

Afbeelding

358. Purohotel

Afbeelding

359. De gerenoveerde synagoge

Afbeelding

360. Sky Tower

Afbeelding

361. Theater Capitol

Afbeelding

362.

Afbeelding

363. Een nieuw bureaugebouw bij het station

Afbeelding

364. Het station

Afbeelding

365. Watertoren

Afbeelding

366. De Sovjet-begraafplaats

Afbeelding

367.

Afbeelding

368.

Afbeelding

369. Het vliegveld van Wroclaw

Afbeelding

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Poznan! (Met tussendoortjes)

Bericht door bertvaneck » wo jan 21, 2015 7:01 pm

Jan vl het is weer prachtig deze foto serie hartelijk dankt groet Bert 7qq 6qq

Plievo
Berichten: 2944
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Poznan! (Met tussendoortjes)

Bericht door Plievo » wo jan 21, 2015 8:58 pm

Vermoedelijk kom ik dit jaar in Wroclaw, mocht dit lukken dan probeer ik de Krasnale route te bewandelen en alle kleine donders op de foto te krijgen.

kees
Berichten: 536
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 5:57 pm

Re: Poznan! (Met tussendoortjes)

Bericht door kees » zo jan 25, 2015 8:26 am

Het is wel 10 jaar geleden dat ik in Wrotsjlav was, leuk om dit weer eens te zien.

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Poznan! (Met tussendoortjes)

Bericht door bertvaneck » zo jan 25, 2015 8:38 am

Kees wij komen er altijd 1 x per jaar dan gaan we naar familie van Iwona en blijven dan een dag of 2 nog een of 2 jaar dan is de weg s 5 klaar Van Bydgoszcz daar naar Wroclaw toe 2 x 2 rijstroken maar verleden jaar zijn wij niet geweest maar hoop dit jaar er weer te kunnen heen gaan Kees .....

JanVL
Berichten: 36
Lid geworden op: zo nov 30, 2014 3:08 pm

Re: Poznan! (Met tussendoortjes)

Bericht door JanVL » za jan 31, 2015 2:02 pm

370. Rally van de automobielclub van Groot-Polen in Poznan

Afbeelding

371.

Afbeelding

372.

Afbeelding

373.

Afbeelding

374.

Afbeelding

375. Een leuk ding bij de Mercedes-garage. Polen is de topbestemming voor deze uitvoering van de G-klasse. Tja, de wegen liggen er nog niet overal even goed bij ;)

Afbeelding

376. Kerst 2014 in Poznan.

Afbeelding

377.

Afbeelding

378.

Afbeelding

379.

Afbeelding

380.

Afbeelding

381. De grootste bewegende kerststal van Europa.

Afbeelding

382.

Afbeelding

383.

Afbeelding

384. De reconstructie van de Opstand aan het einde van 2014.

Afbeelding

385.

Afbeelding

386.

Afbeelding

Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Poznan! (Met tussendoortjes)

Bericht door Lech » zo feb 01, 2015 8:19 pm

Oef, er staan een paar mooie karretjes bij, mooier dan de mini!

Dank je voor deze fotoserie 6qq

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Poznan! (Met tussendoortjes)

Bericht door bertvaneck » zo feb 01, 2015 10:18 pm

Ik wil mij hier bij aan sluiten bedankt voor deze foto's 6qq 6qq

JanVL
Berichten: 36
Lid geworden op: zo nov 30, 2014 3:08 pm

Re: Poznan! (Met tussendoortjes)

Bericht door JanVL » zo feb 01, 2015 11:05 pm

Bedankt voor de reacties!

Dit zal het even zijn voor een tijdje :).

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Poznan! (Met tussendoortjes)

Bericht door bertvaneck » zo feb 01, 2015 11:44 pm

Jan Vl we wachten rustig af groet Bert 7qq 6qq

Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Poznan! (Met tussendoortjes)

Bericht door Lech » za apr 18, 2015 7:55 am

Afbeelding

HET FIJNSTE PLEKJE VAN POZNAN: DE STARY RYNEK


Poznan, het ondergeschoven kindje van Polen. Overschaduwd door grotere broers Krakau en Warschau. Beiden mooie steden die veel te bieden hebben en om die reden ook maandelijks overspoeld worden door toeristen. Wil je het Polen zien zonder de hordes toeristen, ga dan naar het kleine broertje Poznan. Oké, klein is het nu ook weer niet, want het is toch de vijfde stad van Polen. Door zijn centrale ligging heeft Poznan zich ontwikkeld tot een zakenstad, maar ook voor de toerist biedt de stad veel mogelijkheden. Zo vind je hier een van de mooiste pleinen van Europa: de Stary Rynek. Waar ik ook heen ging in de stad, ik kwam altijd weer terug op de mooie Rynek. Dé plek waar de locals samenkomen en genieten van het eten, het drinken en de fijne sfeer.

Afbeelding

Eigenlijk is een ‘Rynek’ niet zo bijzonder, want bijna iedere grotere Poolse stad heeft dit. Een Rynek betekent in het Nederlands ‘markt’ en verwijst naar een centraal plein in de stad. Eeuwenlang vormden deze pleinen de plek waar handelslieden hun waar verkochten. Het dagelijks leven speelde zich op en rond de Rynek af. En eigenlijk is dit nooit veranderd. Nog steeds leven de Polen op en rond dit marktplein. Hierdoor vormt de Rynek de perfecte uitvalbasis om Poznan te ontdekken.

OP DE STARY RYNEK
Centraal op de Rynek staan één van de oudste en opvallendste gebouwen van Poznan: een rijtje van zestiende eeuwse mini-herenhuisjes. Paars, groen, rood en bruin, alle kleuren van de regenboog komen voorbij. In mijn hoofd zijn het net kleine chocoladedoosjes strak naast elkaar opgesteld. In de realiteit gaat het hier om vissershuisjes waar in de zestiende eeuw, niet geheel verrassend, de dagvangst aan vis werd verkocht. Tegenwoordig hebben de vissers plaats gemaakt voor een aantal souvenirstalletjes. Veel is het niet, hooguit twee of drie. Maar als je deze stalletjes even negeert, dan sta je oog in oog met een decor dat rechtstreeks uit een sprookje lijkt weggelopen.

Afbeelding

Pal naast de huisjes staat de trots van Poznan, het witgroene Raadhuis. Vroeger het stadhuis van Poznan, tegenwoordig een stedelijk historisch museum. Probeer vooral te letten op de façade die een groot aantal details weergeeft. Zo zie je tientallen afbeeldingen van de eerste Poolse koningen. Poznan wordt door velen gezien als de wieg van Polen, omdat hier de eerste koningen het hof hielden. Ben je rond 12 uur ‘s middags bij het Raadhuis, kijk dan niet gek op als het een beetje drukker is dan normaal. Dit is het moment waarop twee mechanische houten geiten uit de klok komen en elkaar een hoofdstoot geven. Een verwijzing naar de legende van de twee weggelopen geiten die het stadhuis zijn binnengerend en daar in gevecht met elkaar raakten. Een legendarisch moment om voor altijd te herinneren, dacht het stadsbestuur van Poznan.

Afbeelding

De Rynek wordt omgeven door een vierhoek van krijtkleurige zestiende-eeuwse koopmanshuisjes. Het zijn grotendeels replica’s, want Poznan is tijdens de Tweede Wereldoorlog voor 60 procent plat gebombardeerd. Gelukkig werd de Rynek vrij snel na de oorlog in originele staat hersteld, geheel in het Barok en de Renaissance. Ieder huisje is uniek in zijn kleur, details en vormgeving. Een aantal dragen zelfs vreemde mythes met zich mee. Zo zou in één van de huisjes een handelaar veranderd zijn in een weerwolf. Waar of niet, ik kon geen genoeg krijgen van dit plein. Een feest van zachte pastel- en krijtkleuren. Het was dan ook geen straf om nog eens mijn foto’s door te gaan en herinneringen op te halen.

RONDOM DE STARY RYNEK
Ook in de straatjes achter de Rynek is genoeg te zien en te beleven. Zo kun je in de Franciszkańska straat nog resten vinden van het Koninklijk Kasteel uit de twaalfde eeuw. Het bouwwerk is weliswaar gerestaureerd, maar biedt toch een herinnering aan de lange geschiedenis van deze stad. Ook is Poznan gezegend met een aantal prachtige kathedralen. Neem nu de Sint Stanislaus kathedraal in de Gołębia straat (zie de afbeelding in de header). Een pareltje op zich, toch? Gemakkelijk te herkennen aan de zalmroze muren, afgewisseld met reeks aan beelden van bijbelse apostelen. De buitenkant is al mooi, maar ook binnen kom je ogen tekort. Loop je verder over de kasseien van de Gołębia straat dan kom je uit bij het voormalig Jezuïeten College (tegenwoordig de Staatsschool voor Ballet). Eveneens rijkelijk gedecoreerd en te herkennen aan het kenmerkende zalmroze *Poznan* kleurtje van de muren. Door het nabijgelegen Chopin Park is dit een heerlijke plek om op de zondagmiddag even te relaxen.

Afbeelding

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Poznan! (Met tussendoortjes)

Bericht door bertvaneck » za apr 18, 2015 8:03 am

Lech bedankt voor al dit moois groeten Bert 6qq 7qq

Giorgino
Berichten: 316
Lid geworden op: zo okt 30, 2011 2:29 pm

Re: Poznan! (Met tussendoortjes)

Bericht door Giorgino » do mei 14, 2015 12:22 pm

Spijtig dat sommige foto's verdwenen zijn.

Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Poznan! (Met tussendoortjes)

Bericht door Lech » do mei 14, 2015 5:10 pm

Giorgino schreef:Spijtig dat sommige foto's verdwenen zijn.

Zeker spijtig, vermoedelijk bestaan ze niet meer op de bron-site

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Poznan! (Met tussendoortjes)

Bericht door bertvaneck » do mei 14, 2015 5:28 pm

Lech wat bedoel jij met deze opmerking ik dacht als je zelf foto's maakt en ze op de site zet dat ze gewoon bleven bestaan ???? groet Bert

Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Poznan! (Met tussendoortjes)

Bericht door Lech » vr mei 15, 2015 6:39 am

Bert, als de foto`s op de originele plaats worden verwijderd, dan zie je ze hier ook niet meer.
De foto`s staan niet op de server van polencafe.nl

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Poznan! (Met tussendoortjes)

Bericht door bertvaneck » vr mei 15, 2015 8:32 am

Lech bedankt weer wat geleerd 6qq 6qq

Plievo
Berichten: 2944
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Poznan! (Met tussendoortjes)

Bericht door Plievo » wo jun 03, 2015 8:17 pm

Vesting Poznań

Fort VII
De Vesting Poznań (Duits: Festung Posen; Pools: Twierdza Poznań) bestaat uit een reeks negentiende-eeuwse forten in de stad Poznań (Polen). De vesting is het twee na grootste systeem in zijn soort in Europa.
Zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Vesting_Pozna%C5%84

Hierbij de foto`s die ik heb gemaakt.

Afbeelding

De ingang:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De gangen
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Slaapplekken?
Afbeelding

Linksachter een gebouw waar gehandicapten werden vermoord
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Uitkijktoren
Afbeelding

Kleine expositie
Afbeelding

Afbeelding

Toegang was 10 zloty

Plaats reactie